• Frustrerad far

Umgängestvist! HJÄLP!

Hejsan alla lyckliga föräldrar!

Jag har ett fruktansvärt jobbigt problem och har ingenstans att vända mig och hoppas nu att kunna få ett annat perspektiv på min situation!

Jag och min ex-sambo har 2 barn, 2 och 3 år gamla. Hon valde att flytta ifrån mig för ca 5 månader sedan pga stormigt förhållande! Jag jobbar som lastbilschaufför och ligger ute i veckorna och en del helger och jobbar, trivs fruktansvärt bra med mitt jobb, jag har barnen varje gång jag är hemma och det är ungefär hälften av tiden på en månad. Nu har hon börjat bråka och vill att vi ska ha barnen varannan vecka vilket är helt omöjligt för min. 

Hon själv gå hemma och är sjukskriven med reumatism och har vart det i snart 1 år, chanserna för henne att komma ut i arbetslivet är väldigt små, hon säger att vi ska ha barnen varannan vecka inget annat gäller, hon är less på att anpassa sig efter mitt jobb, nu hade jag ett nytt jobb på gång där jag kommer att jobba måndag-torsdag, då jag kommer kunna hämta ungarna på dagis på torsdag och lämna dom på söndag, ungefär 3,5 dagar i veckan, det passade inte heller, hon hävdar fortfarande att varannan vecka är bäst!

Vi provade ett månad att ha barnen varannan vecka och det funkade inte alls för våra barn, dom vart väldigt ängsliga mot slutet av veckan och saknade mamma/mig och dom märkte även på dagis att dom vart annorlunda!

Nu hör till saken att min ex är fruktansvärt labil och har väldigt svårt att bestämma sig hon kan komma och säga en sak ena veckan och en annan en annan dag!

Vad ska jag göra? Jag vill verkligen inte sluta på mitt jobb för jag älskar verkligen det och jag mår bra när jag kommer och är glad och så vidare...

Det finns mycket mer att säga om hur hon och jag är men vad tycker ni jag ska göra? Vi har en tid bokad hos familjerätten och jag är rädd att dom kommer ställa sig på hennes sida enbart för att hon är mamma!

Synpunkter ideer ?

• Svar på tråden Umgängestvist! HJÄLP!
  • Frustrerad far
    Hur03 skrev 2013-05-15 11:36:20 följande:

Oj nu handla det om ekonomin som du inte nämnt ett dugg innan. Hon må ha all världens bidrag men vet du ts barnbidrag är inte mycket och tro mig man mår inte bättre i sin sjukdom för man har barnbidraget ibland kan det hjälpa att barnen är hos pappan för att de (barnen) ska få slippa se mamman med värken men okej för dig kanske det är pice of cake att ha värk i kroppen ta hand om livliga barnaår de får en vettig uppväxt som barn har rätt till
    Från min sida handlar det inte om ekonomi, det handlar enbart om barnen och deras välmående. Jag gör precis allt jag kan för att hjälpa modern, sen att hon inte vill ha hjälp det kan inte jag rå för. Jag försöker vara så sympatisk och hjälpsam jag bara kan på alla sätt och vis.
  • Frustrerad far

Problemet ligger i att allt jag gör och säger är fel, det ska vara på hennes villkor enbart, hon verkar inte tänka på barnens bästa! Hon tjaffsar om pengar och hur hon har det, hon pratar inte om barnen!!

I min värld är en sådan här diskution med modern helt absurd, jag vill verkligen inget annat än att barnen ska ha det så bra som möjligt. 

• Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:37:35 följande:
    Det är ju det jag jobbar för att det ska bli, vi har ett fast schema nu som funkar för barnen, dom mår bra av det! Vi har provat haft dom varannan vecka och det mår dom inte bra av. Jag ser allt ur barnens synvinkel, mår inte jag bra kommer dom inte heller att må bra!

Funkar inte vv för barnen så är kanske inte mån-tor/tor-sön en lysande lösning. Det skiljer sig inte mycket från vv.

Tycker du ska se till att det blir ett möte hos FR där ni kan diskutera igenom detta och komma fram till en lösning med fokus på att barnen ska må bra. Om det innebär att du jobbar mycket och träffar barnet lör-sön då och då så må det vara hänt. Eller bästa lösningen kanske trots allt är att du skaffar ett jobb då du jobbar dagtid och tar barnen på helt.
  • Frustrerad far
    Kjell2 skrev 2013-05-15 11:48:18 följande:

Funkar inte vv för barnen så är kanske inte mån-tor/tor-sön en lysande lösning. Det skiljer sig inte mycket från vv.

Tycker du ska se till att det blir ett möte hos FR där ni kan diskutera igenom detta och komma fram till en lösning med fokus på att barnen ska må bra. Om det innebär att du jobbar mycket och träffar barnet lör-sön då och då så må det vara hänt. Eller bästa lösningen kanske trots allt är att du skaffar ett jobb då du jobbar dagtid och tar barnen på helt.
    Nu är det ju tyvärr så att vi bor i Sverige där det inte växer jobb på träden, speciellt inte för en sådan som mig som bor i ett väldigt litet samhälle samt har låg utbildning. Jag jobbar inte mycket heller, jag är faktiskt hemma mer än vad dom flesta som jobbar 7-16 är. Jo, vi får se vad fr säger, jag hoppas bara att det löser sig för barnens och våran egen skulle så man kan gå vidare i livet utan att behöva bekymra sig över något sådant här.

• Anonym (S)
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:37:35 följande:
    Det är ju det jag jobbar för att det ska bli, vi har ett fast schema nu som funkar för barnen, dom mår bra av det! Vi har provat haft dom varannan vecka och det mår dom inte bra av. Jag ser allt ur barnens synvinkel, mår inte jag bra kommer dom inte heller att må bra!

Mår inte mamman bra mår inte barnen bra och skall vara hos sin andra förälder om denne finns men han vill vara lycklig på jobbet i ert fall är vad jag ser i ditt resonemang ts
  • MissSunshine

Hej!

Jag är bonusmamma och mamma till två barn. Barnens pappa jobbar (tyvärr) mycket, men han TRIVS på sitt jobb, vilket gör honom till en bra man och pappa!!!

Håll fast vid ditt jobb!!! Det du möjligen kan göra är att förhandla tider/scheman för att lösa situationen runt barnen...

Att för små barn bo färre dagar men motsvarande varannan vecka är inte alls fel! (det gjorde min bonusdotter när hon var mindre) och detta är något vad jag vet, familjerätten också ofta menar är bra.

Till mötet; fundera över olika möjliga förslag som är bra för barnen och, när du lägger fram, utgå från BARNENS bästa!!! För det är för dem familjerätten är där, se till att ni föräldrar fattar ett beslut i barnens bästa intresse!!!

Torsdag-måndag hos dig och måndag-torsdag hos mamman låter som ett jätte bra förslag, eftersom ni dels delar tiden, du kan jobba och hon ändå är "ledig" i veckorna.

I avtalet kan du även tänka på om högtider eller liknande också ska antecknas, som varannan julhelg/påsk mm och hur man i så fall löser kringliggande dagar, eller om man delar upp helgerna "hälften var" tex omväxlande år den ena eller andra dagen osv...

Behöver du råd eller svar på frågor kan du söka det tex på juristpunkten.se eller familjerätten/socialtjänstens hemsida där man kan läsa om umgänge, avtal mm.

Hoppas allt löser sig till det bästa! 

• Frustrerad far
    Anonym (S) skrev 2013-05-15 12:03:35 följande:

Mår inte mamman bra mår inte barnen bra och skall vara hos sin andra förälder om denne finns men han vill vara lycklig på jobbet i ert fall är vad jag ser i ditt resonemang ts
    Men suck... snacka om trångsynt. Jag skriver ju att jag gör allt jag kan för att lösa jobbsituationen, men det är kanske inte det lättaste i detta land när det inte finns så mycket jobb! 
  • Frustrerad far
    MissSunshine skrev 2013-05-15 12:05:08 följande:
    Hej!

Jag är bonusmamma och mamma till två barn. Barnens pappa jobbar (tyvärr) mycket, men han TRIVS på sitt jobb, vilket gör honom till en bra man och pappa!!!

Håll fast vid ditt jobb!!! Det du möjligen kan göra är att förhandla tider/scheman för att lösa situationen runt barnen...

Att för små barn bo färre dagar men motsvarande varannan vecka är inte alls fel! (det gjorde min bonusdotter när hon var mindre) och detta är något vad jag vet, familjerätten också ofta menar är bra.

Till mötet; fundera över olika möjliga förslag som är bra för barnen och, när du lägger fram, utgå från BARNENS bästa!!! För det är för dem familjerätten är där, se till att ni föräldrar fattar ett beslut i barnens bästa intresse!!!

Torsdag-måndag hos dig och måndag-torsdag hos mamman låter som ett jätte bra förslag, eftersom ni dels delar tiden, du kan jobba och hon ändå är "ledig" i veckorna.

I avtalet kan du även tänka på om högtider eller liknande också ska antecknas, som varannan julhelg/påsk mm och hur man i så fall löser kringliggande dagar, eller om man delar upp helgerna "hälften var" tex omväxlande år den ena eller andra dagen osv...

Behöver du råd eller svar på frågor kan du söka det tex på juristpunkten.se eller familjerätten/socialtjänstens hemsida där man kan läsa om umgänge, avtal mm.

Hoppas allt löser sig till det bästa! 
    Tack så mycket för ditt svar det var skönt att läsa!
  • Anonym (barn t skiftfar)
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:54:36 följande:
    Nu är det ju tyvärr så att vi bor i Sverige där det inte växer jobb på träden, speciellt inte för en sådan som mig som bor i ett väldigt litet samhälle samt har låg utbildning. Jag jobbar inte mycket heller, jag är faktiskt hemma mer än vad dom flesta som jobbar 7-16 är. Jo, vi får se vad fr säger, jag hoppas bara att det löser sig för barnens och våran egen skulle så man kan gå vidare i livet utan att behöva bekymra sig över något sådant här.

Jag är själv barn till en farsa som jobbade skift, och jag förstår precis vad du menar med att du får mer tid med barnen.! Min pappa var ledig mån-ons och då var vi bara på dagis ett par timmar så att han hann tvätta eller ta disken eller så, sen hämtade han innan lunch och så fick vi vara med honom hela dagen :) Mina päron bodde visserligen ihop men jag såg inte mycket av honom tors-sön, för då jobbade han  mycket (gick innan vi vaknade och kom hem efter läggdags, eller jobb natt och sov på dagarna) jag tycker tors-sön låter som ett bra upplägg, då får hon desutom alla helger! Det skulle väl vilken förälder som helst ge vad som helst för!
  • Mamma plus son

Jag kan väl säga ur min synvinkel att det inte är kul att alltid behöva anpassa sig efter den andra föräldern heller. 
    Dock jobbar jag och allt annat i ett fungerande hem. 
    Sen kan jag se ett annat problem om du ska ha varje helg så blir det svårt för mamman och barnen att ha ett bra umgänge med andra för många jobbar som sagt i veckodagarna och är bara ledig på helgen.  
    Jag skulle exempelvis aldrig inte vilja spendera helgerna med mitt barn, däremot kanske det skulle vara en kompromiss att göra varannan vecka så att du hämtar på torsdag och lämnar på söndag så får barnen träffa dig och sen kanske varnannan vecka torsdag och fredags umgänge?
    Familjerätten brukar vara bra på att skapa bra kompromisser, inte så att det gynnar någon men båda är typ lika missnöjda/nöjda... 

• Frustrerad far
    Mamma plus son skrev 2013-05-15 12:24:55 följande:
    Jag kan väl säga ur min synvinkel att det inte är kul att alltid behöva anpassa sig efter den andra föräldern heller. 
    Dock jobbar jag och allt annat i ett fungerande hem. 
    Sen kan jag se ett annat problem om du ska ha varje helg så blir det svårt för mamman och barnen att ha ett bra umgänge med andra för många jobbar som sagt i veckodagarna och är bara ledig på helgen.  
    Jag skulle exempelvis aldrig inte vilja spendera helgerna med mitt barn, däremot kanske det skulle vara en kompromiss att göra varannan vecka så att du hämtar på torsdag och lämnar på söndag så får barnen träffa dig och sen kanske varnannan vecka torsdag och fredags umgänge?
    Familjerätten brukar vara bra på att skapa bra kompromisser, inte så att det gynnar någon men båda är typ lika missnöjda/nöjda... 
    jo, jag hade det som tanke med, antingen varannan eller att hon har dom var tredje helg, jag är flexibel, vill ha träffa barnen även fast jag ska ha dom och jag inte har något jag vill göra dom eller inte sett dom på länge så självklart kan man kompromissa! Jag förstår eran frustration i att behöva anpassa sig, men det är antingen den ena eller den andra, i mitt fall så vill hon bara förstöra för hon själv kan inte se att jag mår bra!
  • Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:54:36 följande:

Det är mycket möjligt att det du föreslår mån-tor/tor-sön är en bra lösning för alla inblandade men du bör fundera lite på hur du lägger upp din argumenation. Att hävda att barnen mår dåligt av vv och samtidigt säga att dit förlag skulle funka är inte 100% hållbart. Skillnaden mellan vv och ditt förslag är inte mycket.

Att föreslå mån-tor/tor-sön utifrån era nuvarande jobb och hemmasituationer är inte fel i sig. Det ska fungera för alla parter. Men du bör fudera lite på din argumentation och vad du kan kompromissa om.

• Frustrerad far
    Kjell2 skrev 2013-05-15 12:36:38 följande:
    Det är mycket möjligt att det du föreslår mån-tor/tor-sön är en bra lösning för alla inblandade men du bör fundera lite på hur du lägger upp din argumenation. Att hävda att barnen mår dåligt av vv och samtidigt säga att dit förlag skulle funka är inte 100% hållbart. Skillnaden mellan vv och ditt förslag är inte mycket.

Att föreslå mån-tor/tor-sön utifrån era nuvarande jobb och hemmasituationer är inte fel i sig. Det ska fungera för alla parter. Men du bör fudera lite på din argumentation och vad du kan kompromissa om.

Jo, så är det ju så klart... fast jag har inte sagt mån-tor/tor-sön...

Det nya jobbet jag har på g kommer jag att jobba måndag morgon tom torsdag förmiddag, jag hämtar barnen på dagis torsdag och lämnar dom hos deras mor på söndag, annat exempel är att hon har dom var 3 helg så får hon även vissa helger.
  • Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 12:48:01 följande:
    Jo, så är det ju så klart... fast jag har inte sagt mån-tor/tor-sön...

Det nya jobbet jag har på g kommer jag att jobba måndag morgon tom torsdag förmiddag, jag hämtar barnen på dagis torsdag och lämnar dom hos deras mor på söndag, annat exempel är att hon har dom var 3 helg så får hon även vissa helger.

Det är lite så här du måste vara beredd att diskuttera och hitta lösningar. Att hon får en helg då och då. Att du hämtar på torsdag ibland och fredag mm. Glöm inte bort att familjerätten inte kan tvinga på er en lösning, det kan bara tingsrätten. Ni har båda hela tiden möjligheten att säga nej.

Tänk bara på att om ni får ett fastställt umgängesschema så blir det väldigt krångligt att byta dagar mm om mamman vägar. Om du t ex få ett nytt jobbschema så är det fortfarande det fastställda umgängesschemat som gäller.
  • Anonym (mum)

kan det inte vara så att ditt ex också kanske vill ha helgerna med barnen? då man besöker ledig släkt, går på kalas och hittar på nåt med vänner som då är lediga? det kan ju inte vara så skoj att bara ha måndag-torsdag liksom.... jag är ingen förespråkare till vv men du kanske kan försöka diskutera och se om problemet ligger där jag tror det ligger. sen när barnen börjar i skolan så märker man ännu mer av att man inte har helg med barnen... själv åker mina barn vh till sin pappa och jag lovar dig att ibland känns det inte skoj att ha två veckor utan helg med barnen. rutiner i all ära men ledighet kan vara skoj med. äta lång frukost med barnen, mysa i soffan efter kl 20 med..

• SupersurasunkSara

Ingen kan tvinga dig till annat umgänge än det du vill ha. Å andra sidan, det är jävligt frustrerande att behöva anpassa sig till någon annan, allra helst om kärleken till denne är slut.

Har du ett schema som du kan följa? Då kan du på papper flera månader i förväg tala om att så här kan jag ha barnen. Men då måste du hålla det också och med den erfarenheten jag har idag så kan jag säga att jag aldrig någonsin i hela livet kommer att bli tillsammans med en lastbilschaffis igen...

Du kanske är en av få lyckliga som vet när du kommer hem så då torde det inte vara några problem att kunna bestämma ett umgänge ett bra tag i förväg så hon kan markera i almanackan.
    Alternativet är ju att hon har barnen på heltid och du enbart varannan helg.

Svar på tråden Umgängestvist! HJÄLP!