• fluu

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Jag väntar helt oväntat nummer två i januari,då kommer dottern vara precis två år.
    Har börjat fundera på det här med syskonvagn. Dottern gillar redan nu att gå själv,men orkar såklart inte så långt. Vet inte vad hon tycker om att gå i snö heller,det har hon aldrig gjort.
    Om man är på stan en hel dag eller kör till dagis en tidig trött vintermorgon känns det som att hon inte kommer orka så långt.

Syskon var inte tänkt fören dottern är 3-4 år och då skulle ståbräda räcka utmärkt,men nu när det blev tidigare än väntat vet jag inte om det räcker.
    Det hade varit smidigast att ha dottern i vagnen och bebisen i sjal,men mitt i vintern går det ju inte.

Grejen är också att vi har två väldigt olika vagnar som vi båda älskar. En stadsvagn som babyskyddet kan sättas på som är smal och svänger lätt och en lite stadigare vagn som vi har hemma och när vi är på landet.
    Ska vi köpa en syskonvagn måste ena vagnen säljas och det känns sådär.
    Plats till en syskonvagn har vi egentligen inte heller.

Hur hade ni gjort?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:32:27 följande:
    Jag har sett en variant där man kan ha bägge barnen mot sig,men får nog forska lite i det.
    Ja, det finns, Emmaljunga har några olika varianter t.ex. För oss var inte det det viktigaste eftersom den inte används eller kommer användas så mycket, utan bara när jag är iväg på heldagsgrejer med båda barnen själv.
  • abbi

Bugaboo donkey, basson duo (som vi köpt) och ngn baby travel är exempel på vändbara vagnar!

• älskarlivet81
    abbi skrev 2013-05-25 22:37:11 följande:
    Bugaboo donkey, basson duo (som vi köpt) och ngn baby travel är exempel på vändbara vagnar!
    Jo men bugaboo donkey är ju svindyr och finns väl knappast begagnad än?

Vi har en babytravel och den är inte vändbar i alla fall!
  • Echo

Köp en syskonvagn som funkar som enkelvagn också. Ja, det blir dyrt- men  det är så värt det! Att ha syskonvagn till förskolan och gå därifrån med samma vagn som smidig enkelvagn redo för bussturer, affärer och promenader!

Tycker alltid lite synd om de där föräldrarna som drar runt en jättevagn med en pyttebebis bara för att de behövt syskonvagnen på morgonen... 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • fluu

Tror det finns några från 2ME som man kan ha åt båda hållen.

• älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 22:46:15 följande:
    Köp en syskonvagn som funkar som enkelvagn också. Ja, det blir dyrt- men  det är så värt det! Att ha syskonvagn till förskolan och gå därifrån med samma vagn som smidig enkelvagn redo för bussturer, affärer och promenader!

Tycker alltid lite synd om de där föräldrarna som drar runt en jättevagn med en pyttebebis bara för att de behövt syskonvagnen på morgonen... 
    Eller så tar man enkelvagnen på morgonen när man lämnar på förskolan och ska man sen iväg så har man bara en enkelvagn.. Så gör vi i alla fall!
  • fluu
    Echo skrev 2013-05-25 22:46:15 följande:

Fast vi har tänkt behålla en enkelvagn också så är det vara till dagis kan man nog ta den. Bor 300 meter från dagis.
  • Echo
    fluu skrev 2013-05-25 22:47:43 följande:
    Fast vi har tänkt behålla en enkelvagn också så är det vara till dagis kan man nog ta den. Bor 300 meter från dagis.
    Vi sålde enkelvagnen och hade bara en vagn. Skönt att slippa ha så många vagnar stående, men det beror ju på hur mycket plats man har.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • fluu
    Echo skrev 2013-05-25 23:01:47 följande:
    Vi sålde enkelvagnen och hade bara en vagn. Skönt att slippa ha så många vagnar stående, men det beror ju på hur mycket plats man har.
    Vi har knappt plats alls. Shoppingvagnen ligger jämt i bilen och hemmavagnen står i ett överfullt cykelförråd där en syskonvagn inte får plats.
    Ska vi ha en syskonvagn får vi nog ha den i källarförrådet.
  • Echo
    fluu skrev 2013-05-25 23:11:39 följande:
    Vi har knappt plats alls. Shoppingvagnen ligger jämt i bilen och hemmavagnen står i ett överfullt cykelförråd där en syskonvagn inte får plats.
    Ska vi ha en syskonvagn får vi nog ha den i källarförrådet.
    Varför skulle en syskonvagn inte få plats? Vår tar inte upp mer plats än en enkelvagn gör.
  • fluu
    Echo skrev 2013-05-25 23:13:19 följande:
    Varför skulle en syskonvagn inte få plats? Vår tar inte upp mer plats än en enkelvagn gör.
    Det är ett väldigt pluttigt cykelförråd överfullt med cyklar. Vår nuvarande vagn får man knappt ut(inte cyklarna heller)  och man får egentligen inte ha vagnar där,men vi har fått tillåtelse av hyresvärden.
    Och den syskonvagn vi nog kommer skaffa kommer nog vara större än en enkelvagn.
  • älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 23:01:47 följande:
    Fast det beror väl på hur länge man tänkt använda syskonvagnen? Vi kommer ha användning av vår enkelvagn bra mycket längre än syskonvagnen så vi såg ingen anledning till att sälja enkelvagnen. Den är bra att ha när jag bara ha lilltjejen med eller vi går till förskolan etc.. När både jag och min man är med har vi inte heller syskonvagnen utan antingen bara enkelvagnen eller så har vi även med sulkyn.
  • Echo
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 23:16:02 följande:
    Fast det beror väl på hur länge man tänkt använda syskonvagnen? Vi kommer ha användning av vår enkelvagn bra mycket längre än syskonvagnen så vi såg ingen anledning till att sälja enkelvagnen. Den är bra att ha när jag bara ha lilltjejen med eller vi går till förskolan etc.. När både jag och min man är med har vi inte heller syskonvagnen utan antingen bara enkelvagnen eller så har vi även med sulkyn.
    Vi använder vår vagn som enkelvagn också, så det är inget problem. Nu använder vi mest sulky, så nu behöver vi sällan en större vagn alls.

Det var faktiskt en av de största anledningarna till att vi valde den vagn vi valde, att den funkar utmärkt som enkelvagn. Vi behövde helt enkelt inte kompromissa på någon funktion och vi slapp ha två vagnar. Vi har en babyjogger city select. Skulle jag välja idag skulle jag eventuellt välja en donkey, men vi har varit väldigt nöjda med vagnen vi har. Men en vagn som inte skulle gå att använda som en fullt funktionell enkelvagn skulle vi inte välja, vi har helt enkelt inte plats för en vagn till. 
  • älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 23:20:30 följande:
    Vi använder vår vagn som enkelvagn också, så det är inget problem. Nu använder vi mest sulky, så nu behöver vi sällan en större vagn alls.

Det var faktiskt en av de största anledningarna till att vi valde den vagn vi valde, att den funkar utmärkt som enkelvagn. Vi behövde helt enkelt inte kompromissa på någon funktion och vi slapp ha två vagnar. Vi har en babyjogger city select. Skulle jag välja idag skulle jag eventuellt välja en donkey, men vi har varit väldigt nöjda med vagnen vi har. Men en vagn som inte skulle gå att använda som en fullt funktionell enkelvagn skulle vi inte välja, vi har helt enkelt inte plats för en vagn till. 
    Vi har tre vagnar och det funkar utmärkt :) Syskonvagnen är den som tillkom senast, vi köpte den när lillasyster var 2,5 månad ungefär och vi då insåg att vi behövde en syskonvagn när jag är iväg en heldag med båda barnen.
  • Echo
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 23:22:04 följande:
    Vi har tre vagnar och det funkar utmärkt :) Syskonvagnen är den som tillkom senast, vi köpte den när lillasyster var 2,5 månad ungefär och vi då insåg att vi behövde en syskonvagn när jag är iväg en heldag med båda barnen.
    Har man plats kan man såklart ha hur många vagnar som helst . Vi valde istället en vagn som uppfyllde alla våra vagnsbehov. Sedan har vi visserligen även en sulky och en paraplyvagn. Sulkyn för att ha en vagn som vi inte behöver vara rädd om. Paraplyvagnen har inte varit ur förrådet sedan lillasyster kom, babyjoggern är så smidig att fälla ihop så behovet av en shoppingvagn är nu i princip noll. Men när vi sålt syskonvagnen så lär den komma fram igen (men det är ett tag tills dess).
  • Baby1112

Babyjogger City Select. Syskonvagn som enkelt görs om till enkelvagn. Individuellt vändbara sitsar så barnen kan åka lite som det passar.
    Absolut bästa syskonvagnen enligt mig!!! :D

• HannaS83

Oj konstigt det mesta av mitt inlägg förvann... Ville rekommendera Phil and Ted Explorer, jag köpte en begagnad och den har varit helt otroligt bra. Funkar överallt! Tar inte mycket plats.

• fluu

Jag tror vi ska avvakta lite med vagnköp. Över sommaren i alla fall och se hur dottern utvecklats till dess.
    Tack för era tips!

Svar på tråden Syskonvagn eller inte?