• pernilla78

Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?

Jag blir mamma för första gången till vintern. Försöker ta in all info om bebisar, deras behov av mat och sömn etc etc. Men alla andra verkar så kunniga här inne. Som om ni gått nån förberedande kurs
    Självklart fattar jag att alla bebisar är unika på sitt sätt och att man lär känna sitt egna barn bäst ju längre tiden går.
    Ska på RUL om 4v, är då i v20. Veckan därpå ska jag och barnmorskan planera för olika föräldragrupper. Får man mer info om bebisar då? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?
  • skogsvitter
    sextiotalist skrev 2013-07-03 20:43:43 följande:
    Jag var 35+, hade aldrig varit barnvakt, upplevde allt som var under 6 år som några främmande varelser som man inte visst hur man skulle hantera.
    Tro det eller ej, det fungerade utmärkt (inte amningen men resten) och jag hade inte läst en enda bok vad man skulle göra och inte göra. 
  • mikroE

Läs gärna på men för mig hjälpte det mest att tänka att min dotter var en människa som behövde min hjälp och att det var min uppgift att göra mitt bästa. I början vill de nästan alltid amma, få närhet, sova eller få blöjan bytt. Ibland kan de ha magknip eller vilja bli burna men oftast hittar man lösningen bara man tar några djupa andetag och börjar felsöka. Var inte rädd att amma ofta om du ammar, de har väldigt liten magsäck och bröstmjölk är väldigt lättsmält. Det är inget fel om de vill amma massor. 

• pernilla78

Får lite tips och idéer på jobbet av mina kollegor. Bla om amning, tex ge barnet ena bröstet i 3 min, rapa de, ge nästa bröst tills barnet är mätt och belåten, rapa igen.

Tack för era tankar å ord! Jag brukar köra med mottot, "allt löser sig till slut!"

• skogsvitter
    pernilla78 skrev 2013-07-03 23:04:14 följande:
    Får lite tips och idéer på jobbet av mina kollegor. Bla om amning, tex ge barnet ena bröstet i 3 min, rapa de, ge nästa bröst tills barnet är mätt och belåten, rapa igen. Tack för era tankar å ord! Jag brukar köra med mottot, "allt löser sig till slut!"

Men va? Varför bara 3 min?? Det lät ju bara dumt, jättestor risk att bebisen inte hinner få i sig den feta mjölken då ju! Det dummaste man kan göra är att räkna minuter, bebisen släpper ju själv bröstet när det är dags att byta. Du verkar noja alldeles för mycket
  • mikroE

Amma i tre minuter per bröst? Hmm, lita inte på det, de flesta barn ammar längre än så, ofta 15-20 min minst och kvällstid gärna i timmar i sträck. Rapa behöver man bara göra om barnet verkar behöva det (skriker eller har magknip). Jag har aldrig aktivt rapat mitt barn men självklart har hon rapat ibland självmant. Vissa barn får lätt rapar på tvären och man måste rapa dem men det är inte normalläget och på BB var de noga att säga det till oss att inte rapa barn i onödan eftersom det faktiskt kan vara obehagligt att tvingas rapa om man inte behöver det.

• Flickan och kråkan
    Får lite tips och idéer på jobbet av mina kollegor. Bla om amning, tex ge barnet ena bröstet i 3 min, rapa de, ge nästa bröst tills barnet är mätt och belåten, rapa igen. Tack för era tankar å ord! Jag brukar köra med mottot, "allt löser sig till slut!"

Som sagt; läs på om amning. Det cirkulerar mycket okunskap.
  • veh

Åh jösses, har själv en liten bebis (nr 2 för mig) och efter 3 min skulle jag med våld få bända bort barnet från bröstet... Samma med det större barnet. Här tar amning minst en halvtimma per gång...
  • pernilla78

Inte 3 min per bröst!

Ja ja ingen idé att hetsa upp sig, det är långt kvar å läsa på.

• LillGris
    sextiotalist skrev 2013-07-03 20:42:08 följande:
    Inte från tonåringar heller

/Luttrad tonårsmor 

Min kära mor hälsar att det får man aldrig, inte ens från sina snart 30-åriga barn. (Vad menar hon!?)
  • sina

Läs antingen ingenting och gå bara på känsla, eller läs massor och tänk efter vad som låter vettigt och prova dig fram. Läser man bara en bok riskerar man att fastna i ett tänkesätt utan att reflektera.

Vi pratade mycket under graviditeten om vad som var viktigt för oss och vilken inställning vi ville ha. Det underlättade sen när vi var på jakt efter råd om praktiska problem. Vi visste att vi ville vara lyhörda och praktisera nära föräldraskap, alltså insåg vi att skrikmetoder inte var något för oss.

Praktiska frågor är lätta att få svar på. Bebisar har inte så stora behov. Hur byter man en blöja? Fråga på förlossningen/bb om du inte reder ut det.

• Alexi
    pernilla78 skrev 2013-07-04 16:06:01 följande:
    Inte 3 min per bröst!
    Ja ja ingen idé att hetsa upp sig, det är långt kvar å läsa på.
    köp den här, den är skriven av en som verkligen kan amning:

www.adlibris.com/se/product.aspx

• sannaaa

Ta allt du läser (särskilt på forum) med en nypa salt... många har bra tips, men många inte så bra... försöka att lite på dig egen magkänsla, din egen intuition (inte så lätt, jag vet...) men vågar du bara lita på dig själv så kommer det högst troligen gå superbra! lär känna din egen bebis, ibörjan fattar man inget, undrar hur man ska kunna ta hand om det där lilla knyttet, ammar hela tiden och allt är bara luddigt, men sakta men säkert lär ni känna den lilla krabaten och börjar kunna se vad han/hon vill och behöver.

Ibörjan är det enda en bebis behöver mat (amning/ersättning beroende på vad DU/NI vill), byte av blöjor, rena kläder och mycket, mycket närhet och kärlek :) 

stort lycka till :) 

Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?