• Wench85

    Krydda egen snaps till kräftskivan?

    Nästa helg kommer vi att ha 15-20 gäster på kräftskiva och det skulle vara roligt att inte bara bjuda på gammal Hallands fläder (som visserligen är väldigt gott, men inte så spännande i längden).
    Jag vill därför krydda ett par olika sorters egen snaps! Jag har ingen erfarenhet alls och det enda kravet är att det ska smaka till kräftor. Vilket är ditt bästa recept?

    Ska jag köpa någon speciell vodka? Använda färska eller torkade ingredienser? Sila bort eller låta vila vackert i flaskorna? 
     

  • Svar på tråden Krydda egen snaps till kräftskivan?
  • Fru  Svensson

    Ingredienser
    Till 1 flaska:
    750 ml vodka
    2 msk strösocker
    2 st citroner
    1 st färsk vaniljstång
    Gör så här
    Fyll vodkan i en fin flaska.
    Häll ner sockret, skala citronerna så att det blir ett långt skal. Tryck ner skalet i flaskan och dela och lägg i vaniljstången.
    Skaka och låt stå i 1 vecka. Färdigt.

    Denna är väldigt god , speciellt när den legat i frysen och är riktigt kall :)

  • Aniiee

    Ingefärs- och chilisnaps kanske?

    200 ml vodka eller brännvin (skillnaden är hårfin) från en helbutelj (700 ml flaska)
    1 chilifrukt, delad på längden
    2 msk färsk strimlad ingefära
    1/4 citron i klyftor
    1/4 dl råsocker
     

    Häll allt i en bunke, rör om och låt stå i rumstemperatur i 4 dygn, lägg på plastfolie. Sila genom ett kaffefilter och spä ut med resten av flaskan.

    Mynta-snaps?

    Ta en knippe mynta (färsk), ungefär en halv kruka. knöla ner i en kopp och slå över vodka så det täcker. Täck med plast och låt stå en vecka. Filtrera genom ett kafeefilter och häll tillbaka i vodakaflaskan.
     


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Wench85

    Tack för idéerna!
    Använder ni någon speciell vodka?

    Jag drömmer om vackra flaskor med kryddningen synlig. Är det omöjligt? Jag antar att det inte är så gott att få dn bit ingefära eller ett myntablad med snapsen...

Svar på tråden Krydda egen snaps till kräftskivan?