• mjaoooo

Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?

Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.
  • Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?
  • snedtak

Om sambon tillbringar merparten av sin dygnsvila hos dig, men är folkbokförd hos sina föräldrar är hans folkbokföringsadress dessutom felaktig (om han är över 18).

• intetnyttpåplusfronten
    Kjell2 skrev 2013-10-14 08:41:05 följande:
    Nu får du hjälpa mig. Jag har läst Sambolagen fram och tillbaka och ingenstans hittar jag något om folkbokföring. Var hittar jag i sambolagen att det folkbokföringen som definierar samboskap?
    Det står inget om det i sambolagen, men om soc ska kunna bevisa att de är sambos så måste de ju vara folkbokförda på samma adress. Annars bor han ju såvitt staten vet hos sina föräldrar.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • snedtak
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-14 21:42:13 följande:
    Det står inget om det i sambolagen, men om soc ska kunna bevisa att de är sambos så måste de ju vara folkbokförda på samma adress. Annars bor han ju såvitt staten vet hos sina föräldrar.
    Har du något du kan referera till som säger att det enda sättet att bevisa något är genom folkbokföringen? Socialtjänsten är dessutom ingen domstol eller polis som ska bevisa saker. Säger deras regler att man inte behöver vara skrivna på samma adress är det som styr deras verksamhet.
  • intetnyttpåplusfronten
    snedtak skrev 2013-10-14 21:56:23 följande:
    Har du något du kan referera till som säger att det enda sättet att bevisa något är genom folkbokföringen? Socialtjänsten är dessutom ingen domstol eller polis som ska bevisa saker. Säger deras regler att man inte behöver vara skrivna på samma adress är det som styr deras verksamhet.
    Isåfall kan de ju neka vem som helst som har en pojkvän/flickvän, om de bara får bestämma sig för vilka som bor ihop.

Jag har en väninna som är rumskompis med en kille, som dessutom är gay, och hon får inget från soc bara för att de anser att hon är sambo eftersom de står skrivna på samma adress.

Sen har jag en annan väninna, som ÄR sambo, men som sagt att hon är inneboende. Hon får bidrag, trots att hennes sambo har bra lön.

Tror allt beror på vem man pratar med.

Men i det här fallet så tycker jag att ni lika gärna kan ansöka tillsammans, TS, ni får ju mer pengar att leva för. 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • FridaHall

Kan erkänna att när jag var yngre så hade jag försörjningsstöd en period mellan studier, min pojkvän flyttade då hem till mig men skrev sig hos sina föräldrar.

Soc kom på oss genom att dom gått igenom min facebooksida, och tolkat vissa saker där som jag sen fick förklara. Soc har ingen rätt att göra så "egentligen", (enligt dem själva) men nu hade dom enligt dom fått in ett "anonymt tips" om att jag var sambo och det gav dom rätt att snoka runt med dom metoderna.

Det tror jag än idag inte ett skvatt på ;) Men ja, ung o dum var man iaf! Tur man lever hederligt idag :]

• Kjell2
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-14 21:42:13 följande:

TS är sammanboende med sin pojkvän. De lever ihop under äktenskapslika förhållanden, se Sambolagen. TS skriver även att de är sammanboende. Alltså har soc fattat rätt beslut.

TS kan överklaga belsutet till domstol och hävda att de inte är sammanboende. Då blir folkbokförinen ett bevis, andra bevis kan vara vittne, parternas utlåtande, postgång odyl. Då vi har fri bevisvärdering i Sverige kan domstolen välja utifrån alla de bevis som inkommit vad som är troligas, sambo eller ej sambo.

TS och hennes sambo kan t ex ljuga och få andra vitten att ljuga i dosmtolen om vem som bor var för att bättra på sina möjligheter.

Att det ibland från soc blir fel, se inlägg #24, är inte konstigt. Det förkommer en del fusk kring detta. Felaktiga inneboendekontrakt och folkbokföringar mm. Soc  går på vad de har och verkar troligt. Det finns ingen absolut regel som säger att soc endast får anse par med samma folkbokföring som sammanboende. Men möjligheten att överklaga finns alltid för att få saken prövad i domstol.
  • Jennie med ie

Förlorar pojkvännens föräldrar pengar på att han anses bo med dig? Annars kan jag inte se nån anledning till att motsätta sig en gemensam ansökan om inte någon har nåt fuffens för sig....

• Tjohalia
    Åsa skrev 2013-10-13 22:37:04 följande:
    Nej, det är man inte. De enda man har försörjningsplikt för i lag är mak* och minderåriga barn. Däremot brukar man medräkna sambos ekonomi vid försörjningsstöd. Vilket kan tyckas fullt logiskt men egentligen saknar stöd i lag.

Nu är det visserligen länge sedan, men när vi precis flyttat ihop sa dom så under den korta period vi var beroende av stöd.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjenixen
    mjaoooo skrev 2013-10-13 15:54:49 följande:
    Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.

bor han med dig så är ni sambos och är därmed i soc ögon försörjningspliktiga för varandra. Dom kan krasst begära att han ansöker om bidrag och redovisa sina inkomster annars kan dom neka dig bidrag.

Nej han är inte bara din pojkvän för du erkänner ju själv att han bor med dig och då är ni sambos även om han står skriven någon annanstans

• Paulina P P
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 22:13:26 följande:
     jag tycker det är helt fel att en sambo ska vara försörjningsskyldig för mig om jag t.ex skulle bli arbetslös. Han har ju sina utgifter att tänka på, han kanske har precis så att det räcker till hans avbetalningar och räkningar och nöjen och mat, ska han sen då behöva betala mina utgifter också?
    Jag tycker att det är helt fel att JAG (dvs samhället/soc) ska vara försörjningsskyldig för dig. Jag har ju mina egna utgifter att tänka på.
  • cheese

Om han är skriven hos sina föräldrar varför sa du att han bor hos dig. Lär dig att inte säga allt som kommer upp i huvudet. Vissa saker ska man hålla för sig själv.

• Thotis90
    mjaoooo skrev 2013-10-13 16:00:43 följande:
    Men varför? Hur kan dom tvinga min pojkvän att ansöka? Dom tjänar ju inte ens på de, dom får bara betala ut mer. Är de bara för dom e oroliga för att han har massa pengar? 
    Man måste ansöka för alla i hushållet och eftersom din pojkvän verkar bo hos dig måste det ansökas för honom också.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Paulina P P
    Thotis90 skrev 2013-10-31 10:42:04 följande:
    Man måste ansöka för alla i hushållet och eftersom din pojkvän verkar bo hos dig måste det ansökas för honom också.
    ...och eftersom han inte har någon inkomst får ni pengar som räcker till er båda. Det förutsätter såklart att din pojkvän inte har pengar på banken heller eller någon dyr bil eller så.
  • Thotis90
    Paulina P P skrev 2013-10-31 13:34:12 följande:
    ...och eftersom han inte har någon inkomst får ni pengar som räcker till er båda. Det förutsätter såklart att din pojkvän inte har pengar på banken heller eller någon dyr bil eller så.
    Precis. Om man har tillgångar (som t.ex. bil) skall de säljas.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • K Kalle
    mjaoooo skrev 2013-10-13 15:54:49 följande:

Tanken är ju att de pengar du får ska räcka till dig och bara till dig. Om du har pengar så att du har råd att även försörja din pojkvän har du helt enkelt fått för mycket.
  • K Kalle
    MajaVira skrev 2013-10-13 16:20:05 följande:
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
    Han kanske har någon ägodel, typ bil eller pengar på banken, som soc skulle vilja att han använde upp först.
  • K Kalle
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 22:13:26 följande:
    Fel, det är folkbokföringen. Det är det enda soc har som bevis att komma med att ett par bor ihop.
    MajaVira skrev 2013-10-13 16:20:05 följande:
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
    Hur ska de kunna bevisa nåt? Han är ju inte skriven hos henne.

Jag tycker inte att det är bidragsfusk, jag tycker det är helt fel att en sambo ska vara försörjningsskyldig för mig om jag t.ex skulle bli arbetslös. Han har ju sina utgifter att tänka på, han kanske har precis så att det räcker till hans avbetalningar och räkningar och nöjen och mat, ska han sen då behöva betala mina utgifter också? Soc tar ju som bekant inte hänsyn till något annat än överlevande, de skiter med andra ord i om han har en drös med avbetalningar och inte har råd att försörja mig. De tittar på hans inkomst och bestämmer sen att efter att hyran är betald så har han råd att ge oss båda mat på bordet.

Och nej, jag går inte på soc. Men det här är en sak som faktiskt stör mig. 
    Är det bättre att vi andra blir försörjningsskyldiga? Vi har också våra egna utgifter att tänka på!
Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?