• Anonym (Snål?)

Är jag snål styvförälder?

Jag har två bonusbarn och de bor varannan vecka hos mig och min sambo. En dag satt vi och pratade lite om var vi ska bo i framtiden och då sade min sambo att han funderade på om barnen kunde bo hemma hos oss medan de pluggar på universitet/högskola, så att de slipper ta studielån. Jag ville inte ta den diskussionen då eftersom jag reagerade negativt och dessutom är det än så länge inget problem eftersom det dröjer flera år tills det blir aktuellt. 

Men jag är säker på att frågan kommer att dyka upp igen och även om jag vet att jag hinner ändra mig flera gånger om ifall det ens blir aktuellt, så skulle jag ändå vilja få höra era reaktioner.  

Till saken hör att jag flyttade till en förortskommun från innerstan för att vi skulle kunna bo ihop, eftersom det är där som exfrun bor och barnen går i skolan. Det är inget som jag går omkring och ångrar, tvärtom trivs jag bra, men jag har alltid haft siktet inställt på att flytta tillbaka till innerstan när barnen gått ut gymnasiet. Men som många säkert vet är stora lägenheter i innerstan och i närförorterna orimligt dyra och definitivt inte något som vi skulle ha råd med. Om de skulle bo kvar hos oss finns det inte en chans i världen att flytta inåt stan igen, inte förrän de har flyttat för gott. Förutom att vi behöver bo kvar där vi gör, så innebär det också att det är jag och min sambo som betalar för ett större boende än vad vi egentligen behöver - för att barnen ska slippa ta studielån.  

Är det snålt och själviskt av mig att tänka att jag inte vill att de ska bo kvar medan de pluggar? Naturligtvis vet jag att det är tufft att hitta boende och jobb och jag tänker verkligen inte kasta ut någon på gatan, men jag har ingen lust att  sponsra dem med mat och boende under hela den eventuella studietiden. Jag har stora studielån och har försörjt mig själv sedan jag slutade gymnasiet, så jag är själv inte van vid "föräldrasponsring". 

När diskussionen dyker upp igen, hur kan jag förklara detta på ett bra sätt för min sambo? 

• Svar på tråden Är jag snål styvförälder?
  • Anonym (L)
    sextiotalist skrev 2013-11-27 14:25:21 följande:

Hos oss finns det inget prio ett. Det har jag nämnt flera gånger förut, hos oss rangordnas inte och när mitt barn är vuxen att lämna boet, då kommer han behandlas som en vuxen och jag och sambon kommer prioritera vårt liv efter vad vi vill ha det. Min son kommer inte som nu, inkluderas på samma sätt i planerna
    Jag tycker du resonerar så bra. Det är inte rättvist mot barnen heller, att hänga upp hela sitt liv på dem, till och med när de blir vuxna.
  • Ess
    Tänkttill skrev 2013-11-27 14:20:03 följande:

Absolut inte men barnen ska alltid vara prio ett!
    Nu gäller det inte ett småskolebarn, utan en vuxen person som ska vidareutbilda sig. 
  • Tänkttill
    Ess skrev 2013-11-27 17:21:13 följande:
    Nu gäller det inte ett småskolebarn, utan en vuxen person som ska vidareutbilda sig. 

Jag är insatt i vad det rör sig om och jag har på just det.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2013-11-27 17:21:13 följande:
    Jag börjar förstå när man pratar om curlade barn, om man anser att barnen ska vara nr ett (som i det här fallet tydligen innebär att man ska försörja dom och serva vuxna barn för att stackarna inte ska behöva ta studielån och att mor och far då får avstå från sina drömresor ett antal år) så blir barnen curlade, för de kommer inte inse av det innebär att backa för andras behov och önskningar.

• Tänkttill
    sextiotalist skrev 2013-11-27 17:59:47 följande:
    Jag börjar förstå när man pratar om curlade barn, om man anser att barnen ska vara nr ett (som i det här fallet tydligen innebär att man ska försörja dom och serva vuxna barn för att stackarna inte ska behöva ta studielån och att mor och far då får avstå från sina drömresor ett antal år) så blir barnen curlade, för de kommer inte inse av det innebär att backa för andras behov och önskningar.

Hahaha var får du det ifrån? Att föräldrarna behöver avstå något? Intressant antagande, eller bara mindre genomtänkt
  • Anonym (--)

Hur skulle du själv reagera om det hade varit tvärtom, att din sambo säger så?

• sextiotalist
    Tänkttill skrev 2013-11-27 18:03:47 följande:

Hahaha var får du det ifrån? Att föräldrarna behöver avstå något? Intressant antagande, eller bara mindre genomtänkt
    Tja, det kostar att ha hemmavarande barn, om de inte bidrar till hushållet så betyder det att föräldrarna får försörja sina barn ytterligare några år. Alla är inte högavlönade, många har säkert avstått från resor och annat för ekonomin inte tillåter det, men kan man frigöra några tusenlappar varje månad så nog blir det en resa eller något annat trevligt inom kort.
    Mina föräldrar reste väldigt mycket efter det vi var utflugna, något de inte hade samma möjlighet att göra när vi bodde hemma och de försörjde oss. De var ett gäng på 8 stycken som gjorde 2-3 resor ihop, där alla hade utflugna barn

Svärmor och hennes man passade också på att börja resa när den yngste flög ur boet. (då passade de även på att flytta till sitt drömboende)
  • ica
    Tänkttill skrev 2013-11-27 14:09:05 följande:

Hon har inte offrat något för barnen. Dom "uppoffringar" hon gjort har hon gjort för sin partner, för att hon vill vara med honom.

Hon flyttade ut till förorten för att barnen hade sitt liv där. För att där bor biomamman och barnen hade skolan där. Hon var alltså tvungen att flytta dit.
  • Tänkttill
    ica skrev 2013-11-28 09:16:49 följande:
    Hon flyttade ut till förorten för att barnen hade sitt liv där. För att där bor biomamman och barnen hade skolan där. Hon var alltså tvungen att flytta dit.

Tvungen att flytta för att få vara med mannen hon älskade som hade sitt liv där.
  • sextiotalist
    Tänkttill skrev 2013-11-28 13:59:02 följande:

Tvungen att flytta för att få vara med mannen hon älskade som hade sitt liv där.
    Hon gjorde den uppoffringen, men visst ja, hon är ju bonusvuxen, så det räknas inte
  • Anonym (NEJ)

Nej du är inte snål. Eller så kan ni ju göra så att ni skaffar en stor lägenhet i stan som ni alla FYRA delar hyran/avgifen för. Då blir det ändå billigare för dem än att bo själv i studentrum.

• Petite Chérie

Tycker verkligen inte att du är snål. Jag känner ingen som bott hemma under tiden dom gått högskola/universitet. Varför skulle man ens vilja det?

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Petite Chérie
    Tänkttill skrev 2013-11-27 18:03:47 följande:

Men snälla du, det inser du väl själv att föräldrar får avstå vissa saker om dom ska ta hand om sina vuxna barn?

Och nej, barn ska inte alltid vara prio ett. När barn är vuxna, så är dom vuxna, precis som deras föräldrar.

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
Svar på tråden Är jag snål styvförälder?