• Frögurka

Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?

Man säger ju att man alltid har tillräckligt me mjölk för de är barnets efterfrågan/sugande som reglerar mängden. Självklart finns de ju fall där de ändå inte funkar, men överlag så är de så sägs de. Men hur vet JAG att MIN mjölk räcker? Är den inte fet nog? Dottern är precis 1 månad o ökar dåligt. Nu senast hade hon gått upp 80g på 5 dygn. Hon följer åtminstone medelkurvans 2 undre linjer. Hon somnar alltid när hon äter,de gör väl dom flesta, men hur vet ja om hon hinner äta färdigt o få i sej tillräckligt innan hon däckar? Än så länge sover hon mkt o vaknar i princip bara för att äta, så mellan måltiderna verkar hon nöjd. Men så fort hon är vaken så är de tutte som gäller o de kan va så att hon äter o somnar o så när ja lägger ifrån henne så vaknar hon o då är de samma sak igen - är man vaken skare va tutte! När hon ätit färdigt o VERKAR nöjd så kan ja me lätthet fortfarande klämma ut mjölk.. Hon bajsar överdrivet många gånger om dan o där de grönslaskigt o ser ut som slajm i blöjan. Har hört att de kan va att barnet är snorigt o att de då lämnar kroppen genom bajset eller så kan de va att man har mkt förmjölk (o har man mkt förmjölk så har man väl mkt mjölk oxå) o att den förmjölken innehåller mkt laktos som rinner snabbt genom tarmarna o att just att bajset blir grönt när de går snabbt genom tarmarna. På kvällarna verkar ja ha lite mjölk, hon vill hela tiden ammas. O då menar ja verkligen hela tiden. Är de verkligen så att man ofta har mindre mjölk då? Ja helammar, ger nån enstaka gång ersättning på kvällen när hon verkligen inte blir nöjd. Ja skriver från iPad, därav inga radbrytningar

• Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?
  • Frögurka

... även om ja inte svarar o kommenterar alla personligen så läser ja vad ni skrivit o är mkt tacksam!

• Flickan och kråkan
    Frögurka skrev 2013-10-28 08:26:45 följande:
    Va, skojar ni!! Ja vet ju att barnet är den mest effektiva pumpen. Känns skönt o höra att ni heller inte kunnat pumpa ur mer för ja vart lite chockad över den fjuttiga mängden ja fick ut. Men om de nu är så svårt att pumpa ur för att tömma, hur ska man då verkligen kunna tömma inför en blockamning? Rent logiskt tänker ja att vid blockamning så blir de en sjujävla stimulans på ena tutten vilket borde resultera i en sjujävla mängd mjölk.. Då triggar man ju först upp produktionen där, för att sen inte amma där? Vad är då vitsen? :) Ja är såååå tacksam för allas svar, tack!!!!!!!!
    Jag har blockammat rätt drastiskt med alla tre barnet. Har dock inte tömt innan, men sedan ammat från ett bröst under 6 timmar. Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra. Efter 2-3 dygn har jag märkt stor skillnad.
  • Brumma

Frögurka - precis det var jag rädd för oxå, att brösten skulle börja producera jättemkt när jag tömde dem. Men det blev faktiskt bra :)
    Har du svårt att pumpa kan det ju vara svårt, mitt tips är då att låna/hyra en automatisk pump. Med en sådan gr jag alltid fått ur mer än med en manuell.
    Sedan har jag haft det så att jag ibland får ut MASSOR av mjölk, ibland bara lite när jag pumpar. Det verkar funka ibland så att säga.

Men som sagt, det låter som överproduktion vilket kan vara ert rent helvete rent ut sagt. Både jag, min syster o mamma har haft det o jag är den enda som kunnat "kontrollera" det genom detta nya sätt.

Mitt förslag är, om du känner igen dig i beskrivningen, att du läser igenom artikeln. Det är som sagt Amningshjälpen som gett mig den (finns på deras hemsida) så det är inget hokuspokus jag själv hittat på ;)

• skogsvitter

Man brukar kunna låna elektriska pumpar på bvc, jag har fått för mig att dessa ska vara mycket effektiva. Men sen är jag inte ens säker på att du verkligen måste tömma fullständigt? Funderade på detta med ersättningen, hur ofta ger ni det? Grönt bajs och andra symptom du beskriver KAN också signalera överkänslighet eller allergi mot komjölk.

• Brumma

Vågar/kan du inte tömma så kör ren blockamning så som Flickan

• Brumma

Äh, det bröts...
    Såsom flickan o kråkan beskriver ovan :)

• Ox2

Jag har oxå haft hjälp av den artikeln och blockammat där efter. Funkat mkt bra! Tänk även på att en nyfödds magsäck är lika stor som en vuxens tummnagel, så det är inte så konstigt om bebisen äter ofta och 60ml räcker då gott och väl...

• Frögurka

Kanske ska testa blockamning.. Men hur VET ja att ja verkligen har för mkt mjölk? Känner att ja skulle vilja veta att de vetkligen är så innan ja börjar.. Tror inte de är ersättningen som ger grönt bajs då hon hade de redan innan hon började få de. O hon har bara fått en flaska nån enstaka kväll här o där. Däremot så får ju ja i mej mjölkprodukter varje dag, men i ganska små mängder. De gröna bajset började när hon var ca 2-2,5 veckor o imorrn blir hon 5 veckor. Innam var de vanligt gult bebisbajs. För övrigt så verkar min bebbe nöjd, hon verkar inte ha ont i magen. Däremot är hon duktig på att fisa - högljitt som vuxenpruttar Hon brukar även rapa när man ger henne chansen. Tänker ändå att de gröna kanske kan bero på snor för hon ÄR snorig, har märkt de senaste dagarna.

• straw2008
    Frögurka skrev 2013-10-28 10:05:59 följande:
    Kanske ska testa blockamning.. Men hur VET ja att ja verkligen har för mkt mjölk? Känner att ja skulle vilja veta att de vetkligen är så innan ja börjar.. Tror inte de är ersättningen som ger grönt bajs då hon hade de redan innan hon började få de. O hon har bara fått en flaska nån enstaka kväll här o där. Däremot så får ju ja i mej mjölkprodukter varje dag, men i ganska små mängder. De gröna bajset började när hon var ca 2-2,5 veckor o imorrn blir hon 5 veckor. Innam var de vanligt gult bebisbajs. För övrigt så verkar min bebbe nöjd, hon verkar inte ha ont i magen. Däremot är hon duktig på att fisa - högljitt som vuxenpruttar Hon brukar även rapa när man ger henne chansen. Tänker ändå att de gröna kanske kan bero på snor för hon ÄR snorig, har märkt de senaste dagarna.

GIVETVIS kan ingen på forumet ge dig det svaret. Sluta stånga dig blodig över det. Slukade barnet 120 ml o sen sov gott så behövde hon givetvis det.
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    Frögurka skrev 2013-10-28 10:05:59 följande:
    Ingen här kan veta om du har överproduktion eller inte. Symtom du beskriver låter som överproduktion. Det är ju inte riskabelt på något sätt att testa att blockamma. Ditt barn kommer ju att tala om hugljutt om hon är hungrig vid amning. Blir ditt barn nöjd av att amma på samma bröst så är hon inte hungrig = du har inte för lite. Grönt bajs, pruttigt etc. låter som att du har mycket mjölk och hon inte hinner med riktigt = sväljer mycket luft vid amning = pruttig orolig mage. Testa också att ändra amningsställning så att hon inte sväljer så mycket lugt. Det ger också orolig mage. Madonnaposition = liggande bebis i sittande mammas famn är värsta positionen ur svälja-luft-synvinkel. Liggamma. Amma mer upprätt etc. 
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-10-28 10:16:56 följande:

GIVETVIS kan ingen på forumet ge dig det svaret. Sluta stånga dig blodig över det. Slukade barnet 120 ml o sen sov gott så behövde hon givetvis det.
    Eftersom TS inte var hemma och kunde amma så var det väl rätt självklart att bebisen åt ersättning (???). 
  • straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-28 11:55:29 följande:
    Eftersom TS inte var hemma och kunde amma så var det väl rätt självklart att bebisen åt ersättning (???). 

Exakt
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-10-28 12:53:56 följande:

Exakt
    Då förstår jag inte vad meningen med ditt inlägg var överhuvudtaget? TS var ju inte bekymrad över att pappan gav ersättning när hon inte var hemma. 
  • Ox2

Om du läser artikeln TS så står ju symtom på överproduktion där... De stämmer ganska bra överens på det du beskriver.

• Frögurka

Vad tycker ni om denna viktuppgång: senaste vägningen hade hon ökat 80g på 5 dagar (ca 16g/dag) o idag hade hon ökat 130g på 7 dagar (ca 18g/dag) Ska ja vara nöjd över de?

• Dr to be
    Frögurka skrev 2013-10-29 14:10:58 följande:
    Vad tycker ni om denna viktuppgång: senaste vägningen hade hon ökat 80g på 5 dagar (ca 16g/dag) o idag hade hon ökat 130g på 7 dagar (ca 18g/dag) Ska ja vara nöjd över de?

Hon går ju upp i alla fall. Min dotter gick upp 400g på en vecka när hon var en månad. Nästföljande månad gick hon upp 400g på två veckor. Det känns som om din dotter borde öka sin viktuppgångstakt snart. Men hon ligger bra i tillväxt. Vid 1-2mån ska barnet öka i gnomsnitt 170g/v enligt stoxkholms läns landsting.
  • Frögurka

Nu har hon börjat bajsa så där härligt gult igen o ja känner mej jätteglad över de!! Imorrn är de dags för bvc igrn..

Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?