• Anonym (lessen)

Vem ger en rätt att trycka ner andra psykiskt på Familjeliv?

Det är ofta jag får anmäla inlägg där folk i en tråd kallar mig för "puckad" och andra personliga angrepp.
    Ser att inläggen ofta är kvar och vissas nick favoriseras (??) av moderatorerna?

Jag känner mig ledsen och kränkt just nu i en tråd och jag har inte vart anonym i den.
    Ingen har tagit bort inlägget från denna person trots att jag anmält.  

• Svar på tråden Vem ger en rätt att trycka ner andra psykiskt på Familjeliv?
  • Anonym (lessen)
    CarinaL26 skrev 2013-11-11 17:51:42 följande:

Mycket enkelt. Tycka annorlunda är inget fel. Det är ju egentligen hela grejen med diskussionsforum. Men för det behöver man ju inte vara nedlåtande mot andra, eller hur?
  • LonelyWolf
    snelhest skrev 2013-11-27 21:40:21 följande:
    Om man inte ens kan hålla distans till vad (inte helt sällan ogina) främlingar häver ur sig på ett anonymt forum börjar jag undra vilken skyddad verkstad man lever i, när man inte sitter och klagar på FL. Förutom det moderatorerna tar bort p g a regelbrott förstår jag inte riktigt vad ni "kränkta" väntar er. Behöver ni nån lekledare som bestämmer vem som har rätt att tycka vad och säger ifrån när tonen blir för hård? Är ni förvuxna barn?
    Så om det är på nätet så ska man tåla vad som helst tycker du?
  • snelhest
    LonelyWolf skrev 2013-11-28 00:14:33 följande:
    Så om det är på nätet så ska man tåla vad som helst tycker du?
    Inte nödvändigtvis bara på nätet. Så länge det inte är tal om systematiska trakasserier, hot eller förtal är det inte mycket att tala om. Hur harmlösa saker som än sägs finns det ändå alltid nån som kommer bli stött eller känna sig kränkt av det, så varför ständigt anpassa sig efter de som är känsligast? Om nån säger nåt på FL som man inte tycker om kan man alltid avlägsna sig från tråden så man slipper ta del av det, ignorera det eller besvara det. 
  • LonelyWolf
    snelhest skrev 2013-11-28 00:25:18 följande:
    ... Om nån säger nåt på FL som man inte tycker om kan man alltid avlägsna sig från tråden så man slipper ta del av det, ignorera det eller besvara det. 

Visst kan man göra det men då är ju skadan redan skedd. Jag tål rätt så mycket men ibland blir det onödigt hårda eller klumpiga uttalanden. Det bästa är givetvis att man ifrågasätter med en gång vad personen menar eller om man verkligen menar att vara så oempatisk (eller vad det nu är). Ibland kan det vara missförstånd eller bara brist på att formulera sig bra som ligger bakom.
  • snelhest
    LonelyWolf skrev 2013-11-28 00:29:04 följande:

Visst kan man göra det men då är ju skadan redan skedd. Jag tål rätt så mycket men ibland blir det onödigt hårda eller klumpiga uttalanden. Det bästa är givetvis att man ifrågasätter med en gång vad personen menar eller om man verkligen menar att vara så oempatisk (eller vad det nu är). Ibland kan det vara missförstånd eller bara brist på att formulera sig bra som ligger bakom.
    Om man bortser från ett läge som behandlar personer med olika ståndpunkter finns även en del som i vissa lägen har som huvudsakligt syfte att såra andra; världen är inte mycket vackrare än så. Såna människor har, vad jag vet, alltid funnits och lär antagligen alltid finnas. Eftersom det för individen är svårt att i en handvändning förändra en hel omvärld, kan man ju försöka jobba med det man har lättillgängligt: sig själv. Istället för att ta åt sig av allt människor - i synnerhet såna som inte ens betyder något för en - säger, kan man försöka bli tryggare i sig själv och sin egen uppfattning om saker och ting. Lite karaktär, bitte..
  • Anonym (Ensam)

Ja, jag har märkt ofta att människor kränker andra (och mig) i inlägg. Anser att man bör vara så neutral som möjligt i ett inlägg och inte attackera människor med diverse uttryck. Att man blir upprörd över en sak är nåt helt annat, man behöver inte attackera folk på det personliga planet!

• Anonym (Hmmm)

Undrar vilken gen man bär på om man kränks så in i h-e....

• taquine
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-11-28 14:13:09 följande:
    Undrar vilken gen man bär på om man kränks så in i h-e....
    "Att vara kränkt är inte bara en känsla, det är ett sätt att leva" / Jonas Gardell 
  • Anonym (Hmmm)
    taquine skrev 2013-11-28 14:33:29 följande:
    "Att vara kränkt är inte bara en känsla, det är ett sätt att leva" / Jonas Gardell 

Stämmer väl på Familjeliv. ...
  • LonelyWolf

Livet går ut på att man får såra och prata illa om andra och man ska tåla precis all skit som helst. Visst är livet härligt  Solig

• Baby Firefly
    taquine skrev 2013-11-28 14:33:29 följande:
  • ullisfri

Jag tycker inte man ska tåla vad som helst. Hur kan man ens komma på tanken att kränka och uttala sig nedsättande om människor man kanske aldrig träffat? Är det för mycket begärt att hålla sig till sakfrågan utan att gå till personangrepp?

• snelhest
    ullisfri skrev 2013-11-28 17:33:06 följande:
    Jag tycker inte man ska tåla vad som helst. Hur kan man ens komma på tanken att kränka och uttala sig nedsättande om människor man kanske aldrig träffat? Är det för mycket begärt att hålla sig till sakfrågan utan att gå till personangrepp?
    Om man nu inte ska tåla det, vad tänkte du att man ska göra åt det?
  • Severus
    snelhest skrev 2013-11-28 23:16:19 följande:

Jag vet, jag vet. *viftar med handen*

Man trycker på den röda skitknappen och skriver en snyyyyyftkommentar till en moderator
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • ullisfri
    snelhest skrev 2013-11-28 23:16:19 följande:
    Dom som fäller kränkande kommentarer kan ju bete sig vuxet istället och skilja på sak och person.
    Severus skrev 2013-11-29 12:10:34 följande:

Man trycker på den röda skitknappen och skriver en snyyyyyftkommentar till en moderator
    Då är det alltså fritt fram att kränka dig? Fast jag tycker inte man ska göra det ändå.

• Chianti
    Severus skrev 2013-11-29 12:10:34 följande:

En snyftkommentar? Är du moderator eftersom du påstår att folk skriver snyftkommentarer? Den informationen kan rimligtvis bara moderatorer som faktiskt läser anmälningarna ha kännedom om.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Vem ger en rätt att trycka ner andra psykiskt på Familjeliv?