• Anonym (rädd)

Hur sluta med citodon?

Jag har ätit citodon förut.
    Åt den från 2008 till 2012.
    Pga en smärta i benet som är outhärdlig.
    Då blev jag tillslut kallad missbrukare av min barnmorska och fick sluta med de. Hade ätit 8 om dagen men hade självmant gått ner till 4 om dagen pga graviditet. 
    Då kände jag av att jag slutade genom att jag blev lite mera svettig och fick lite extra myrkryp men jag hade sån svår ångest i mig själv att jag inte vet vad som var vad. Eftersom det då blev en utredning och kissprov eftersom hon blev galen.
    Nu har jag ätit de i ett par månader. Har snart ätit 270 tabletter. Mellan  4-6 per dag.
    Hur ska man bäst sluta? Kommer jag känna av det?
    Då slutade jag direkt från 4. Nu funderar jag på att dra ner till två. Har 10 tabletter kvar.
    Är risken stor att jag blir väldigt dålig nu?
    Hur lindrar man det i så fall?
    Har många små barn hemma och är ensamstående..
    Jag har så jag kan få hjälp med barnen men vill ju helst slippa det.         

• Svar på tråden Hur sluta med citodon?
  • Anonym (rädd)

Vad fan ska jag säga då?

• Anonym (förslag)
    Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 13:20:42 följande:
    Vad fan ska jag säga då?

Säg: "hej, jag vill boka tid för att diskutera mina läkemedel".

När du träffar läkaren så kan du säga: jaghar ätit citodon länge nu pga smärta och vill bli av med detta men vet inte riktigt hur jag skall trappa ner.
  • Anonym (rädd)

Får man tid fort då? Jag kommer ju vara tvungen att använda mina 10 st ganska fort eftersom jag äter 4 per dag..

• frappa
    Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 11:55:39 följande:
    De ville ge mig tramadol men det hjälper inte alls. Tar inte bort smärtan ens lite. Och så blir jag illamående av den..
    Jag får nog ringa idag ändå.. 
    Det brukar vara så vid insättning.

Vad du ska göra är att kontakta din barnmorskas chef, och förklara läget.
    Och kräva att hennes missbruk anklagan stryks ur patientjournalen(under förutsättningen den har hamnat där, bäst kolla upp detta).

En barnmorska har inte den medicinska kunskap och avgöra ditt smärtbehov, sen har de givetvis kunskaper i det finns en del problem med att ha smärtstillande av denna art vid födelse.
    Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 13:20:42 följande:
    Vad fan ska jag säga då?
    Det handlar väl om hur du vill gå vidare med smärtan.
    Ska den vara omedicinerad(under förutsättningen att andra metoder är testade) eller behöver du hjälp av smärtstillande.
    Här får du antagligen gräva djupt efter svar.
    Men är din smärtproblematik tillräcklig, så finsn det inget annat än dessa tabletter.

Och till uttrappning.
    Har du bara 10 tabletter, så skulle jag sluta tvärt och ta 1 tablett innan lägg dax.
    För sen göra lika dant nästa dag, sen hålla ut så gått det går att ta en halv tablett.
    Innan du vet ordet kvar är tabletterna slut, och du har trappat ned till en nivå där abstinensen är låg.
    Kodien är trots allt en som är enkel att sluta med.
    Sen har du trots allt inte ätit så många dagar, så medicinen har inte gjort dig sådär jätte beroende.
    Körde 8 veckor med oxycontin i somras, stundtals med även morfinsprutor.
    Det gav mig 2 dagar med svår abstinens(betydligt värre än en från kodein), för sen klinga av snabbt.

Sen för framtiden, så får du helt enkelt tänka på hur vill jag ha det i framtiden.
    Vill jag ha ett beroende av dessa mediciner eller kan jag klara mig utan.
    Smärta är nått man måste lära sig att leva med, och när man lärt sig.
    Så kan man faktiskt stå ut med en rätt betydande.
    Dock är det inte lätt och inte alla som klarar detta.
  • Anonym (Li)

Det är nedtrappning eller cold turkey som gäller. CT går ju snabbare, du kommer vara dålig i ca 1 vecka till 10 dagar. Du verkar ju inte ha nog kvar att göra en nedtrappning, så du har ju inget val. Bit ihop. Du verkar ju inte ha överdoserat, däremot använt lång tid.

• Anonym (rädd)

Jag valde att sluta rakt av. Har varit utan sen igår klockan 13. Känner bara av att magen jobbar lite så den gör lite ont men inte dålig alls än.. Känner även av lite ökad svettning. Väntar på att det ska bli riktigt jobbigt. Har sån panik nu..

• Anonym (rädd)

Alltså det är inte nu det där med barnmorskan hände och det långa bruket.
    Denna gång har jag bara använt det i 1,5 månad och då endast 4-6 tabletter om dagen. Sista veckorna bara 4 om dagen. 

• hymafr
    Khaleesi skrev 2013-11-07 11:17:00 följande:
    Din läkare ska hjälpa dig att trappa ned! Vem skriver ut dem åt dig? Tio tabletter är alldeles för lite för det. Var inte rädd att be om hjälp. Prata med din VC, inte barnmorskan även om hon nog bara ville väl. Finns tabletter som kan hjälpa dig med utsättningssymptomen, tex Attarax som kan dämpa ångest. (Icke beroendeframkallande då det är en allergitablett).

Atarax blir man väldigt trött av. Kanske inte så bra för en ensamstående småbarnsmamma.
  • Khaleesi
    hymafr skrev 2013-11-13 16:22:17 följande:

Atarax blir man väldigt trött av. Kanske inte så bra för en ensamstående småbarnsmamma.
    Väldigt trött är nog att ta i, det är en allergitablett där en av biverkningarna är att man kan bli lite trött. Många som tar de mot opiatklåda. 
  • frappa
    Khaleesi skrev 2013-11-13 16:31:32 följande:
    Väldigt trött är nog att ta i, det är en allergitablett där en av biverkningarna är att man kan bli lite trött. Många som tar de mot opiatklåda. 
    Det är verkligen inte att ta i om tröttheten.
    Jag blir sänkt två dagar på atarax.
  • mamita64
    Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 11:55:39 följande:
    De ville ge mig tramadol men det hjälper inte alls. Tar inte bort smärtan ens lite. Och så blir jag illamående av den..
    Jag får nog ringa idag ändå.. 
    tramadol är mycket värre än citodon.
    Fick du abstinens av att sluta med citodon så skall du känna på den abstinens man kan få om man slutar med tramadol, eller liknande ( nobligan, tiparol tex)
    Min förre läkare kallade dem för rävgift.

jag fick Tiparol 1997 ( tror jag det var) Åt dem en månad för att prova. Rätt låg dos, jag gick aldrig över förskriven dygnsdosering. Så tog de slut, det var helg, inget apotek var öppet. Jag har aldrig varit så sjuk som jag var då. Myrkrypningar så jag nästan gjorde hål i madrassen, svettades floder, sen skakade jag av köld, duschade hett, svettades igen,sen frös, sen duschade, osv. Grät konstant.  Detta höll på i några dagar, sen fick jag ny medicin och mådde bra. Eller inte ny medicin utan mer Tiparol. Jag påtalade för läkare hur dåligt jag mått och att jag inte ville ha dem mer. Men jag fick inget annat, däremot flera tusen tabletter av Tiparol under de följande åren. Slutligen avgiftade jag mej själv, då jag inte fick nån hjälp från sjukvården. Jag tappade ut dem långsamt. Tog bort en kapsel vid ett tillfälle på dagen, höll den dosen ett tag, tog sen bort vid ett annat tillfälle, höll den dosen ett tag osv.
    Till saken hör att jag har ätit starka smärtstillande i många år, sedan åttiotalet. Under lång tid Distalgesic som innehöll dexopropoxifen och paracetamol, sen fick jag Dexofen med alvdon bredvid, efter det citodon, sen Ardinex som är kodein med ibuprofen. Den fick jag sluta med i höstas eftersom den påverkade mitt blodtryck ( ibuprofenet) nu tar jag Citodon igen. Jag har legat på åtta om dagen men har gått ner eftersom min nya läkare ville testa olika nivåer. Tre om dagen ett tag, Nu tre en dag, fyra och en halv nästa. Värdelöst för min kropp, men jag måste ju se om det går.
    Jag har inga problem alls att sluta med Citodon, bara att lägga av
    Jag lider av kronisk värk och måste ta medicin för att klara vardagen. Steget efter detta är morfin och det vill jag inte ha.
    Men jag håller med dej om att man ofta blir sedd på som en missbrukare. Ibland mer och ibland mindre, lite beroende på hur tablettskrämd läkaren är
  • frappa
    mamita64 skrev 2013-11-13 17:06:37 följande:
    tramadol är mycket värre än citodon.
    Fick du abstinens av att sluta med citodon så skall du känna på den abstinens man kan få om man slutar med tramadol, eller liknande ( nobligan, tiparol tex)
    Min förre läkare kallade dem för rävgift.

jag fick Tiparol 1997 ( tror jag det var) Åt dem en månad för att prova. Rätt låg dos, jag gick aldrig över förskriven dygnsdosering. Så tog de slut, det var helg, inget apotek var öppet. Jag har aldrig varit så sjuk som jag var då. Myrkrypningar så jag nästan gjorde hål i madrassen, svettades floder, sen skakade jag av köld, duschade hett, svettades igen,sen frös, sen duschade, osv. Grät konstant.  Detta höll på i några dagar, sen fick jag ny medicin och mådde bra. Eller inte ny medicin utan mer Tiparol. Jag påtalade för läkare hur dåligt jag mått och att jag inte ville ha dem mer. Men jag fick inget annat, däremot flera tusen tabletter av Tiparol under de följande åren. Slutligen avgiftade jag mej själv, då jag inte fick nån hjälp från sjukvården. Jag tappade ut dem långsamt. Tog bort en kapsel vid ett tillfälle på dagen, höll den dosen ett tag, tog sen bort vid ett annat tillfälle, höll den dosen ett tag osv.
    Till saken hör att jag har ätit starka smärtstillande i många år, sedan åttiotalet. Under lång tid Distalgesic som innehöll dexopropoxifen och paracetamol, sen fick jag Dexofen med alvdon bredvid, efter det citodon, sen Ardinex som är kodein med ibuprofen. Den fick jag sluta med i höstas eftersom den påverkade mitt blodtryck ( ibuprofenet) nu tar jag Citodon igen. Jag har legat på åtta om dagen men har gått ner eftersom min nya läkare ville testa olika nivåer. Tre om dagen ett tag, Nu tre en dag, fyra och en halv nästa. Värdelöst för min kropp, men jag måste ju se om det går.
    Jag har inga problem alls att sluta med Citodon, bara att lägga av
    Jag lider av kronisk värk och måste ta medicin för att klara vardagen. Steget efter detta är morfin och det vill jag inte ha.
    Men jag håller med dej om att man ofta blir sedd på som en missbrukare. Ibland mer och ibland mindre, lite beroende på hur tablettskrämd läkaren är
    Jo, jag kallar själv tramadol för rävgift, pga deras svåra abstinenser.
    Körde oxycontin i 8-9 veckor, pga mycket svår smärta.
    Det var inte trevligt att sluta med ens på denna korta stund.
    Dock varade det bara i 2-3 dagar den där jobbiga abstinensen.
    Sen försvann resten rätt snabbt, antar det var för den rätt så korta stund man använde dessa starkare.

Även insett att kodein och tramadol är sockerpiller mot oxy är.
    Men funkar dom så är ju knappast oxy nått man behöver.

Äter för tillfället tramadol vid behov, och ser till vänta tills det är för jobbigt.
    För en sådan abstinens som jag fick sist, vill jag aldrig ha igen.
    Så lika bra hålla det på en nivå där inte blir beroende.
    Vilket man blir på dessa läkemedel snabbt.

Du vet jag har sagt du inte får någon abstinens, det stämmer väl?
    Jag fick rätt mild abstinens på kodein, en vecka som man känner sig lite hängig.
    Och inte dessa sjuka myrkrypningar och extrem trötthet, men inte kunna sova som tex tramadol och oxy har.
  • Anonym (vb)

Tycker det är nice att ta en tablett nobligan en fredagskväll och bara mysa men att ta fler eller flera dagar i rad verkar vansinnigt!!

• mamita64
    frappa skrev 2013-11-13 17:18:55 följande:
    Jo, jag kallar själv tramadol för rävgift, pga deras svåra abstinenser.
    Körde oxycontin i 8-9 veckor, pga mycket svår smärta.
    Det var inte trevligt att sluta med ens på denna korta stund.
    Dock varade det bara i 2-3 dagar den där jobbiga abstinensen.
    Sen försvann resten rätt snabbt, antar det var för den rätt så korta stund man använde dessa starkare.

Även insett att kodein och tramadol är sockerpiller mot oxy är.
    Men funkar dom så är ju knappast oxy nått man behöver.

Äter för tillfället tramadol vid behov, och ser till vänta tills det är för jobbigt.
    För en sådan abstinens som jag fick sist, vill jag aldrig ha igen.
    Så lika bra hålla det på en nivå där inte blir beroende.
    Vilket man blir på dessa läkemedel snabbt.

Du vet jag har sagt du inte får någon abstinens, det stämmer väl?
    Jag fick rätt mild abstinens på kodein, en vecka som man känner sig lite hängig.
    Och inte dessa sjuka myrkrypningar och extrem trötthet, men inte kunna sova som tex tramadol och oxy har.
    Stämmer: aldrig nån abstinens när jag slutat med kodein. Och då har jag provat många gånger, eftersom jag ätit det i omgångar sen åttiotalet.
    Bara tramadol och liknande har jag fått abstinens av.
    Jag får nöja mej med att bli smärtstillad, inte smärtfri har jag förstått, tar jag något bättre än citodon så kommer jag att fortsätta ta det. Man kan leva med smärta, men att bli smärtfri och sen gå tillbaka till det gamal igen är mkt svårare
  • frappa
    mamita64 skrev 2013-11-13 18:12:20 följande:
    Stämmer: aldrig nån abstinens när jag slutat med kodein. Och då har jag provat många gånger, eftersom jag ätit det i omgångar sen åttiotalet.
    Bara tramadol och liknande har jag fått abstinens av.
    Jag får nöja mej med att bli smärtstillad, inte smärtfri har jag förstått, tar jag något bättre än citodon så kommer jag att fortsätta ta det. Man kan leva med smärta, men att bli smärtfri och sen gå tillbaka till det gamal igen är mkt svårare
    Men du har tydlig påverkan av medicinen och smärtlindring?

För det är ju så att en viss del av befolkningen kan inte omvandla kodeinet till morfin.
    Lika så som att det är en annan del av befolkningen som har dubbel verkan på kodeinet.

Smärta till en viss nivå finner jag rätt enkelt att hantera.
    Sen går det snabbt i steg till vara helt okontrollerbart(för mig i alla fall).
    Åkte in och ut på akuten i somras, med extrema smärtor i fötterna av okänd anledning.
    Där man försökte hålla sig och stanna hemma, men sen tippade man över så blev det fruktansvärt helt plötsligt och panik.
    Klarade av att stanna hemma par ggr, men var jobbigt.
  • mamita64
    frappa skrev 2013-11-13 18:19:44 följande:
    Men du har tydlig påverkan av medicinen och smärtlindring?

För det är ju så att en viss del av befolkningen kan inte omvandla kodeinet till morfin.
    Lika så som att det är en annan del av befolkningen som har dubbel verkan på kodeinet.

Smärta till en viss nivå finner jag rätt enkelt att hantera.
    Sen går det snabbt i steg till vara helt okontrollerbart(för mig i alla fall).
    Åkte in och ut på akuten i somras, med extrema smärtor i fötterna av okänd anledning.
    Där man försökte hålla sig och stanna hemma, men sen tippade man över så blev det fruktansvärt helt plötsligt och panik.
    Klarade av att stanna hemma par ggr, men var jobbigt.
    Jag får en viss smärtlindring, ja.
    Första gångerna jag tog två citodon blev jag snurrig i huvudet, då tog jag dem inte mer, trots värk. Det tog lång tid innan jag vågade ta dem igen, Inte mest för att det snurrade en stund utan för att jag gillade det.
    men det var många år sen.
    Jag har ju en reumatisk sjukdom som sitter i hela kroppen. När mina revben är inflammerade så går det inte att lindra bort på något sätt, jag får leva mej igenom det bara. Det känns som om revbenen pulveriseras långsamt. Men jag upplever att en del smärta har blivit bättre de senaste åren. Kanske pga att jag närmar mej klimakteriet, eller pga att inflammationer har läkt ut? Jag vet inte.
    När inflammationer läker ut bildas ben istället så jag blir ju stelare och stelare.
    Men jag håller med dej, det finns självklart smärta som man har stora problem att klara av utan rejäla mediciner.
  • frappa
    mamita64 skrev 2013-11-13 18:26:52 följande:
    Jag får en viss smärtlindring, ja.
    Första gångerna jag tog två citodon blev jag snurrig i huvudet, då tog jag dem inte mer, trots värk. Det tog lång tid innan jag vågade ta dem igen, Inte mest för att det snurrade en stund utan för att jag gillade det.
    men det var många år sen.
    Jag har ju en reumatisk sjukdom som sitter i hela kroppen. När mina revben är inflammerade så går det inte att lindra bort på något sätt, jag får leva mej igenom det bara. Det känns som om revbenen pulveriseras långsamt. Men jag upplever att en del smärta har blivit bättre de senaste åren. Kanske pga att jag närmar mej klimakteriet, eller pga att inflammationer har läkt ut? Jag vet inte.
    När inflammationer läker ut bildas ben istället så jag blir ju stelare och stelare.
    Men jag håller med dej, det finns självklart smärta som man har stora problem att klara av utan rejäla mediciner.
    Håller med dig att just hur diverse morfinpreparat får en att må bra som novis.
    Visst även när man använt det ett gäng ggr.

Idag så bryr man sig inte över detta, känner mer att man gillar de smärtstillande effekterna.
    Från att ha vådligt ont, till att kunna hantera den smärta som finns kvar.

När jag var på sjukhus och tiden omkring och besökte reumatologen.
    Så sa dom flera ggr att det kan inte vara gikt.
    Detta sa 3 olika reumatolog doktorer.
    Sen sa det att jag antagligen har en begynnande psoriasisartrit.
    De såg i ultraljud att leder och skelett var inflammerade i fötterna.

Med tanke på vad som hänt innan, med smärta och fötterna.
    Så råder det ingen som helst tvekan om att jag kommer få tillbaka igen.

Jag vet inte vad jag ska göra nästa gång, om jag ska åka in och få smärtstillande så fort det börjar eskalera.
    Så jag tar smärtan innan jag trillar över till att inte klara av smärtan.
    Eller vänta, får nog fråga en läkare om detta.

Första gången sist var jag vaken i 40h minst, innan jag kunde somna par timmar.

Du verkar kommit längre in här, så du kanske har accepterat och inser att kodeinet hjälper dig att inte bryta ihop pga smärtan.
    Jag vill inte ta dessa mediciner mer än kortare perioder som jag fått.
    Just pga de är så extremt jobbiga att sluta med.

Just kodein varnade min läkare att ta som opererade bort gallblåsan.
    För den kan för såna som mig, innebära att man får gallgångskramper.
    Som tydligen är sjukt smärtsamma.
    Så vågar inte riktigt testa om dessa hjälper.
  • trvnb

Jag har ätit citodon i en dryg vecka 8 tabletter/dygn. jag slutade rakt av då jag reste bort över en helg o glömde citodonet hemma :(. Jag kände faktiskt ingenting mer än lite svagt illamående första dygnet. Sen var jag helt ok. Själv hade jag ingen aning om att man ska trappa ner osv ,så jag tror det ligger mycket psykiska förväntningar på biverkningar när man vet om att det finns utsättningssymptom, Givetvis beror det säkert också på hur länge man ätit dem.

Svar på tråden Hur sluta med citodon?