• Forumvärd

    Skippar du snapsen till julsillen i år?

    Om du inte redan har ätit första julbordet så är det snart dags!
    I morgon är det julafton Tomte
    Sill, Janssons, skinka och gu´vete allt man sätter i sig.
    Men hur blir det med alkoholen?
    Blir det en vit jul eller tar du dig en snaps något annat till maten.

    God Jul! Tomte

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skippar du snapsen till julsillen i år?
  • Rosebud

    Snapsar traditionellt endast när jag är på julefrokost i Köpenhamn. 
    Det kan kallas ett förstärkt julbord, minst.
    Man får in hela flaskan på bordet och får sen roa sig i egen takt.

    Det brukar vara Aalborg Taffel och vårt sällskap( 10- 12 pers.) brukar ta två sådana
    puteller av daga.

    Eftersom vi är svenskar sjunger vi snapsvisor och detta brukar roa även danskarna,
    som inte har denna tradition. 

  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2013-12-25 15:26:57 följande:
    Har blev det två små snaps för min del (som de övriga vuxna). Utöver detta så delade 4 vuxna på 3/4 flaska vin och tre starköl.
    Oj oj ring till AA direkt på fredag.... Flört
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Litet My

    Ja, för att jag ska jobba. Annars hade jag nog druckit någon form av alkohol. Tycker det känns löjligt om man motvilligt väljer en vit jul pga de alkoholister och missbrukare förstör sina barns jular. Ungefär som att inte äta mat på jul pga det finns barn som svälter. Skänker hellre en slant till behövande och stöttar de barn som har det jobbigt när jag stöter på dem, de kommer varken att må bättre eller sämre för att jag avstår min nubbe/glögg/ öl på jul.

  • Kinya

    Nope, inte i år. jag körde hem  så det var nyktert för min del Men de andra snapsade.

  • dessan59

    La lola

    skönt att veta att det finns fler som inte dricker! Det jag kan bli irriterad på är att jag måste förklara varför jag inte dricker.ögonbryn som höjs och ett frågande utseende.men mina närmaste vet ju så klart!

  • Jennie med ie
    dessan59 skrev 2013-12-26 11:04:58 följande:

    La lola

    skönt att veta att det finns fler som inte dricker! Det jag kan bli irriterad på är att jag måste förklara varför jag inte dricker.ögonbryn som höjs och ett frågande utseende.men mina närmaste vet ju så klart!


    Krävs du på förklaring så kanske du dels ska fundera över umgänget och dels fundera på om du, kanske omedvetet, uttrycker dig dömande mot de som gjort ett annat val...

    Annars är ren nyfikenhet och undran rätt naturligt kring de som gjort ett annat aktivt val än majoriteten, vare sig det gäller att inte dricks alkohol eller inte äta kött eller inte skaffa barn eller inte ha en fast bostad o s v. Fråga och ifrågasätta är inte riktigt samma sak.
  • Daniel12
    Litet My skrev 2013-12-26 07:51:04 följande:
    Ja, för att jag ska jobba. Annars hade jag nog druckit någon form av alkohol. Tycker det känns löjligt om man motvilligt väljer en vit jul pga de alkoholister och missbrukare förstör sina barns jular. Ungefär som att inte äta mat på jul pga det finns barn som svälter. Skänker hellre en slant till behövande och stöttar de barn som har det jobbigt när jag stöter på dem, de kommer varken att må bättre eller sämre för att jag avstår min nubbe/glögg/ öl på jul.
    Det var en av de klokaste kommentarerna idag.

  • Limalie

    Ja det gjorde jag eftersom jag är gravid. Å andra sidan dricker jag aldrig snaps ändå, jag avskyr snaps och dricker sällan alkohol överhuvudtaget annars heller för min mage ballar ur helt

  • Litet My

    Daniel12: Tack, jag trodde jag skulle få skäll då det numera verkar vara "heligt" detta med projekt "vit jul" som jag varken tror gör från eller till, de som verkligen har alkoholproblem kommer ändå att supa oavsett om de som faktiskt kan hantera alkohol avstår från sin glögg.

  • MalinEddie
    Litet My skrev 2013-12-26 07:51:04 följande:
    Ja, för att jag ska jobba. Annars hade jag nog druckit någon form av alkohol. Tycker det känns löjligt om man motvilligt väljer en vit jul pga de alkoholister och missbrukare förstör sina barns jular. Ungefär som att inte äta mat på jul pga det finns barn som svälter. Skänker hellre en slant till behövande och stöttar de barn som har det jobbigt när jag stöter på dem, de kommer varken att må bättre eller sämre för att jag avstår min nubbe/glögg/ öl på jul.
    Det blev ingen snaps här då jag ogillar smaken. Däremot en kopp glögg, en julöl och ett glas underbart gott rödvin.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Skippar du snapsen till julsillen i år?