• Anonym (Nere)

Får inte info

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?

• Svar på tråden Får inte info
  • SupersurasunkSara
    Nenne666 skrev 2013-12-27 12:20:12 följande:
    Min dotters pappa hade jag knappt någon aning om vart han befann sig, jag skickade mail eller sms som jag i min tur sparade. Om han sen tog upp att han inte fått infon så kunde jag bevisa att den gått ut till det angivna numret, adressen, mailen. För detta togs upp när jag va i rätten då jag klaga på hans oengagemang och han påstod att han aldrig fick något . Det va busenkelt att upprätthålla och ge relevant information och sen spara det inför framtiden.
    Det är ju så klart bra att kunna bevisa att man har skickat info, då har man gjort mer  än man måste. Men pappans ansvar att själv ta reda på saker finns där ändå. Nu fick du fördel gentemot honom och kunde påvisa hans ointresse vilket gynnade dig. TS är på andra sidan och ska visa att intresse och engagemang finns från hans sida. HANS jobb är alltså att bevisa att han har försökt få info från skolor och liknande, inte att klaga på att mamman inte skickat något.
  • Nenne666

Men mamman kan ändå få frågan i rätten om hur mycket hon har gjort för att underlätta samarbetet, även om hon inte enligt lag måste, så färgar det hela storyn och riskerar att uppfattas som det TS kan komma att beskriva. Det ligger inte till hennes fördel.

• BioBonus
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-27 12:28:06 följande:
    Det är ju så klart bra att kunna bevisa att man har skickat info, då har man gjort mer  än man måste. Men pappans ansvar att själv ta reda på saker finns där ändå. Nu fick du fördel gentemot honom och kunde påvisa hans ointresse vilket gynnade dig. TS är på andra sidan och ska visa att intresse och engagemang finns från hans sida. HANS jobb är alltså att bevisa att han har försökt få info från skolor och liknande, inte att klaga på att mamman inte skickat något.

Dessutom har väl de flesta skolor idag en hemsida/infosida och maillistor? Vi får info till höger och vänster :) Och hembrev finns i allafall på våra skolor på hemsidan. 

TS - ta kontakt med skolan och förklara läget. Och se vilka informationsmöjligheter du har missat att anmäla dig till? Står du på klassens maillista? Har du inloggning till Dexter (el liknande system) etc etc. Du kan själv göra massor!
    Att försöka ändra mamman känns som den svårare vägen att gå :)

• Anonym (Been there)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-12-27 11:23:48 följande:
    Så du tror inte det tar mängder av energi för mamman att ständigt behöva vidarebefordra information till Ts? Info som Ts lätt kan skaffa sig själv !

TS har sitt barn växelvis boende hos sig och har med det en naturlig frekvent kontakt med barn,skola och aktiviteter. Det är därmed precis lika lätt/omständligt för ts att ta reda på saker som det är för mamman. Varför ska just Ts ha ett fripass och slippa hålla reda på saker själv ?

Nej, det tror jag inte.

Jag är superengagerad i mitt barn och har riktigt bra koll på det mesta men det händer då och då att det sker en förändring eller något halvspontant på skolan som går ut med kort varsel och/eller att de missar att informera mig. Är det min vecka tar jag kort på lappen och messar mamman. Är det hennes vecka struntar hon i det. Det tar mig ca 20 sekunder att hålla henne uppdaterad och då vet jag att barnet inte drabbas. I det motsatt fallet har jag vid ett par tillfällen varit nära att missa pysselkvällar, utflykter med matsäck och uppträdanden.

Klart att personalen behöver skärpa sig men hur svårt hade det varit att skicka ett sms eller mms?

I slutändan är det barnet, bådas barn, som drabbas hårdast om jag missar.

Sen det där med läkare och psykolog m.m. Det är ju absurt och orimligt att man ska behöva ringa en dag i veckan för att kolla om det förekommit besök.
  • Anonym (du vinner)

Angående psykologbesöken så kan hon inte ta barnet dit utan att ha frågat dig om ni har gemensam vårdnad. Sen har man även som förälder informationsplikt gentemot den andra om man har gemensam. Psykologen har gjort helt fel som inte kontrollerat med dig om det var ok först, du kan anmäla denne. 

• Grappa
    Anonym (du vinner) skrev 2013-12-27 22:24:58 följande:
    Angående psykologbesöken så kan hon inte ta barnet dit utan att ha frågat dig om ni har gemensam vårdnad. Sen har man även som förälder informationsplikt gentemot den andra om man har gemensam. Psykologen har gjort helt fel som inte kontrollerat med dig om det var ok först, du kan anmäla denne. 
    Sen i år kan man det, lagen är ändrad.
  • Anonym (du vinner)
    Grappa skrev 2013-12-27 22:27:36 följande:
    Länk? 
  • Anonym (du vinner)
    Anonym (du vinner) skrev 2013-12-27 22:35:23 följande:
    Länk? 
    Grappa skrev 2013-12-27 22:27:36 följande:
    Nu blev jag lite förbannad, googlade själv och hittade, fick nyligen ensam vårdnad detta år och tydligen har då myndigheterna gentemot oss gjort helt fel då de krävde bägge föräldrarnas närvaro vid olika saker när det var gemensam. Det var därför det slutade med ensam vårdnad då det inte gick att genomföra att den andra föräldern var på plats. 

• Anonym (Nere)

Akuta besök får/måste man alltid göra men är det inte det ska båda vårdnadshavarna ge samtycke. Annars lämnar man in en anmälan till socialnämnden som kan "ta över". Läs mer här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18868/2012-10-25.pdf

I mitt fall så har hon varit med dottern vid två besök hos psykolog under hösten utan att meddela mig. Tycker det är skit att inte vårdgivaren kollar sånt först! Ska jaga rätt på psykologen efter helgerna för att få reda på varför dom inte inhämtar mitt godkännande samt vad besöket handlat om.

Svar på tråden Får inte info