• Alexi

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Hjälp mig, jag håller på att bli galen! Jag orkar verkligen inte med denna evinnerliga kamp varje gång vi ska duscha och tvätta håret. Mina barn är nu 3 och 5 år och vi har haft det så här så länge jag kan minnas. Det är liksom helt vansinnigt hur något man gör så regelbundet ändå blir så sjukt jobbigt.
    Femåringen har varit hysterisk och panikslagen varenda gång och tidigare var vi båda föräldrarna med henne i duschen, en satt med henne i knäet och den andra tvättade håret och vi sjöng typ samtidigt, världens process och teater alltså... Det där blev för jobbigt och kändes för hysteriskt ju äldre hon blev så sista året har en av oss varit ensam i duschen med henne. Och det har blivit bättre, helt klart. Hon gnäller när hon ska in i duschen och sen ibland under duschandet men accepterar det klart bättre. Under hösten gick vi på simskola och där gick duschen jättebra. Hon älskar att bada men det är det där med vatten på huvudet och ansiktet hon avskyr (så hon är långt ifrån att kunna doppa huvudet i bassängen). Sen har det gått lite sämre igen och jag står liksom inte ut med hysteri och gnäll vareviga gång. Idag börjar hon gråta och skrika mitt i duschen och det bara brast för mig, jag blir så vansinnigt arg och provocerad att jag bara vrålade (lika hysteriskt) åt henne och sa åt henne att gå ut ur duschen. Sen tog maken över och duschade klart henne...

Treåringen är ännu värre, han är verkligen paniskt rädd för vatten på huvudet. Men han kan jag åtminstone acceptera mer, han är ju så mycket yngre. 

Vi har ju provat allt med femåringen, sjungit, handduk för ansiktet, duschkanna, duschring på huvudet osv. Vi har ju hållit på så här sen vi började tvätta håret på henne vid 1,5 år... 

Hur länge ska man behöva ha det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 10:55

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!
  • Numminen

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om du redan fått det här tipset men våra barn har mycket lättare att skölja håret under kranen till badkaret. Vi drar ur proppen och sen sätter de sig med ryggen mot kranen och lutar bakåt in under kranen. På det viset får de mycket mer kontroll själva. Jag hjälper till med handen att skölja rent.

• Alexi
    Penida skrev 2014-07-08 21:40:56 följande:

Ni har säkert provat det men det hjälper inte om ni är med i duschen, duschar tillsammans med 3-åringen? Jag tänker att det kanske skulle kännas tryggt för honom. Låt honom schamponera ert hår också.

Vi duschar alltid med barnen. Eller ja med femåringen har vi nu börjat sluta på det, bara sköter själva hårtvätten men med treåringen är vi alltid i duschen. Nu senast när det gick så dåligt satt maken på en pall med honom i knäet (eller försökte ha ett sprattlande skrikande barn i knäet) och jag skötte själva hårtvätten.
  • Alexi
    katastrofplantagen skrev 2014-07-08 22:07:10 följande:
    Det har jag full förståelse för, tro mig! Jag hade inte alls för avsikt att förolämpa dig på något vis. Jag själv tycker att detta med barnuppfostran i alla former kan vara brutalt svårt och blir glad när jag lyckas knäcka någon kod.

Jag kan berätta min story om ämnet, för att avdramatisera simpelheten i min "lösning".

Min dotter hade panik nästan från start vi började tvätta hennes hår. Vi var noga med typ av schampo och testade själva i ögonen innan om det kunde va det. Gick på babysim. Pratade med förskolan och Bvc och "kloka" far- och morföräldrar om det. De flesta sa samma sak, att vi (jag) bara skulle köra på ändå. De tog inte paniken på allvar som hon hade. Det var trots och hon skulle ge sig. Jag testade det men klarade inte av det. Utan jag fortsatte duscha med henne och hårtvätten tog lååååång tid med mycket panik. Jag fick bannor av Bvc typ för att jag "lät henne bestämma".

...men som mamma eller förälder känner man sitt barn bäst. Så en dag när hon var i behov av hårtvätt och tiden var knapp så bestämde jag mig att prova handfatet. Jag hade aldrig innan tänk tanken ens att prova. Ställde henne med ryggen mot handfatet och la en handduk över ryggen. Sen tog jag den största stapelkoppen hon brukar leka med i baljan, förklarade vad som skulle hända, och vad jag ville hon skulle göra. Hela tiden babblade jag på om vad jag gjorde och det gick bra! Där och då började jag lita på min föräldraförmåga att jag känner mitt barn bäst. Detta var i höstas då hon blev två.

Numera kör jag att hon sitter i baljan, böjer bak huvudet och håller för ögonen och så har jag oftast stapelkoppen men håller alltid en hand vid hårfästet ifall det skulle rinna ner i ögonen. Det går med själva duschen också men ja, vi gör så här. Jag berättar innan att om ett tag ska vi tvätta håret, jag säger det när jag tar stapelkoppen och jag berättar när jag häller över och så vidare

Jag hade provat "allt" med henne innan också. Tex att hon fick tvätta mitt hår, sitt hår, hundens päls, och så vidare ALLT!
    Tack, då förstår jag din kommentar bättre! Precis så där har vi haft det. Vad härligt att ni fått sådan vändning! Med dottern gick vi på babysim fram till 1,5 år och sen några månader senare hade hon fått hår nog för att behöva tvättas och där började den hysteriska motviljan mot hårtvätt, hon var fullständigt hysterisk. Som framgår av min ts har det kanske sista året gått bättre och sämre i perioder men är numera oftast hanterbart i alla fall. Treåringen har vi äntligen kommit så långt med att han accepterar dusch men frågar så fort dusch kommer på tal "jag vill inte tvätta håret" och accepterar dusch bara om man verkligen lovat att vi inte ska tvätta håret.

Största problemet här är ju att han reagerar med sån stress och panik bara hårtvätt kommer på tal att det går inte att nå fram med förslag på alternativa sätt att göra det på.
  • Alexi
    Numminen skrev 2014-07-08 22:18:20 följande:

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om du redan fått det här tipset men våra barn har mycket lättare att skölja håret under kranen till badkaret. Vi drar ur proppen och sen sätter de sig med ryggen mot kranen och lutar bakåt in under kranen. På det viset får de mycket mer kontroll själva. Jag hjälper till med handen att skölja rent.

Tror inte vi får in ett huvud under vår badkarskran faktiskt.
  • Numminen

Synd att badkarskranen inte funkar. Fick dock en tanke: vad tror ni om att skruva bort duschmunstycket så vattnet kommer direkt ur slangen? Åtminstone mina barn tycker slang är mer ok än dusch

• Alexi
    Numminen skrev 2014-07-08 22:32:20 följande:

Synd att badkarskranen inte funkar. Fick dock en tanke: vad tror ni om att skruva bort duschmunstycket så vattnet kommer direkt ur slangen? Åtminstone mina barn tycker slang är mer ok än dusch

Tja, kanske. Jag tycker det som sagt är svårt att se lösningar eftersom paniken liksom kommer redan utanför duschen och att det då inte går att resonera konstruktivt med honom. Jag upplever att det är vatten på huvudet som är problemet.
  • FruNyfiken

Du ska få ett tips som funkat utmärkt för våra barn, som också fått panik och ångest över att tvätta håret.
    Vi lade dem på diskbänken med huvudet över hon. Från början hade de solglasögon och höll för näsan för att klara av att få håret tvättat utan skrik och panik. Och vi var extremt försiktiga för att inte minsta droppe skulle rinna nedför ansiktet. När håret var tvättat fick de sätta sig i badkaret ich tvätta kroppen.
    Idag älskar de att tvätta håret och tycker att det är en kul grej. Inga solglasögon eller hålla för näsan längre.

• Alexi
    FruNyfiken skrev 2014-07-08 22:37:40 följande:

Du ska få ett tips som funkat utmärkt för våra barn, som också fått panik och ångest över att tvätta håret.
    Vi lade dem på diskbänken med huvudet över hon. Från början hade de solglasögon och höll för näsan för att klara av att få håret tvättat utan skrik och panik. Och vi var extremt försiktiga för att inte minsta droppe skulle rinna nedför ansiktet. När håret var tvättat fick de sätta sig i badkaret ich tvätta kroppen.
    Idag älskar de att tvätta håret och tycker att det är en kul grej. Inga solglasögon eller hålla för näsan längre.

Kul ide!
  • Numminen

Ja så kan det ju också vara. Men för mina funkar som sagt vatten ur kran ok, men med dusch blir det panik. Ni kanske ska låta honom leka med den själv först? Med ganska lågt tryck på vattnet. Lycka till hur som helst!

• Alexi
    Numminen skrev 2014-07-08 22:39:25 följande:

Ja så kan det ju också vara. Men för mina funkar som sagt vatten ur kran ok, men med dusch blir det panik. Ni kanske ska låta honom leka med den själv först? Med ganska lågt tryck på vattnet. Lycka till hur som helst!

Som sagt, han kan helt ok stå och duscha själv i duschen, dvs duscha kroppen osv, gnäller lite när man tvålar in men i övrigt går det bra. Så det är vattnet på huvudet som är problemet.
  • Numminen

Inte för att tjata men mina barn är sådana. De duschar kroppen själva utan minsta gnäll men inte håret. Jag trodde själv inte det skulle funka med vatten från kran (helt ologiskt ju!) men det gjorde det för dem

• Penida
    Ramborg skrev 2014-07-08 09:59:22 följande:

Jag brukar duscha tillsammans med treåringen. Hon tycker fortfarande illa om själva hårtvätten men det går över när hon får skölja mitt hår. Särskilt om jag frustar och gör roliga ljud och ber henne sikta mer där, och där, osv. Vi turas liksom om.

Har också märkt att det går bättre när vi lägger badkarsmattan i duschen, så hon inte är rädd att halka.

Såg nu att du redan hade skrivit vad jag skrev, utan att få svar dock. Inte min mening att upprepa mig. Jag tänkte att det kanske skulle avdramatisera det hela lite. Jag hoppas ni hittar en lösning, TS.
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi
    Numminen skrev 2014-07-08 23:04:26 följande:

Inte för att tjata men mina barn är sådana. De duschar kroppen själva utan minsta gnäll men inte håret. Jag trodde själv inte det skulle funka med vatten från kran (helt ologiskt ju!) men det gjorde det för dem

Ska absolut testa! Även om det tar ett tag för nu blir det långt uppehåll på hårtvätten...
  • Alexi
    Penida skrev 2014-07-08 23:07:11 följande:
    Såg nu att du redan hade skrivit vad jag skrev, utan att få svar dock. Inte min mening att upprepa mig. Jag tänkte att det kanske skulle avdramatisera det hela lite. Jag hoppas ni hittar en lösning, TS.
    Ingen fara över huvud taget, man får upprepa sig.
  • Penida
    Alexi skrev 2014-07-08 23:09:35 följande:
    Ingen fara över huvud taget, man får upprepa sig.
    OkejGlad Vad tycker du om det då, har ni provat och hur gick det i så fall?
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi
    Penida skrev 2014-07-08 23:10:40 följande:
    OkejGlad Vad tycker du om det då, har ni provat och hur gick det i så fall?
    Se inlägg 122, jag har svarat dig.
  • Penida
    Alexi skrev 2014-07-08 23:16:29 följande:
    Se inlägg 122, jag har svarat dig.
    Får skylla på att jag ser fotboll samtidigtGlad Förlåt! Jag har inte levt det och du kan säkert få goda råd här, jag är amtör på området. Det jag tänker är att ni på något sätt måste ni försöka avdramatisera det hela som sagt. När ni är i duschen, är det lekfullt, låter ni honom göra samma sak på er (hårtvätt) som ni gör på honom? Får han försöka själv? Låter honom hålla i kranen? Det mesta blir mer intressant och mindre farligt om man själv känner kontroll, det är ingen skillnad på barn där. Har ni kollat upp alternativa metoder för att hålla håret rent?

Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Han får hålla i duschen och han erbjuds att duscha oss om han vill.

Vi håller håret kortklippt för att undvika kladd i det så vi klarar lång tid utan tvätt.

Men nej, lekfullt är det nog bara med dusch av kroppen (där kan man busa lite och hålla på), inte håret.

• mrbackaryd

köpte undervattensglasögon och det hela blev 7 ggr roligare o bada o tvätta håret. rädsla för vatten i ögonen var problemet.

Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!