• Webbredaktör02

    Är du feminist?

    Enligt Wikipedia verkar feminister för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen.


    Vad är feminism för dig och kallar du dig feminist?


    Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du feminist?
  • solstril

    Jag anser att män och kvinnor bör ha lika rättigheter, möjligheter, skyldigheter och värde. Därför anser jag mig vara humanist. Alla människor oavsett kön eller etnisk tillhörighet bör ha samma möjligheter att välja yrke, klädsel och partner mm. Jag ogillar ordet feminist. Jag anser inte att man bör strida specifikt för kvinnans rättigheter, Jag anser att man bör strida för alla människors lika rättigheter och människovärde. Det traditionellt kvinnliga är varken bättre eller sämre än det traditionellt manliga, oavsett vilket kön det är som uppvisar dessa egenskaper. Om man vill jobba för jämställdhet och all människors lika värde, varför kallas då "rörelsen " vid ett namn som refererar till det ena könet? Män och manlighet är inte bättre än kvinnor och kvinnlighet. Men inte heller sämre.

  • Toboas
    Philipsson skrev 2014-01-18 22:39:08 följande:
    Tvärtom. Det är däremot så att om man driver ett resonemang, så har detta resonemang orsaker och konsekvenser. Att isolera en utsaga utan att relatera den till någonting i omvärlden, blir en "tom" utsaga.

    Du verkar f.ö. besatt av att hitta psykisk sjukdom hos mig. En spanskt talesätt säger: Cree el ladrón que todos son de su condición.

    Du skriver: "Man kan konstatera [min fetstil] att i vissa aspekter är de roller som kvinnor förväntas uppträda i mer begränsade än männens(...)".

    1. Vilken statistik har du tillgänglig, som gör att du kan "konstatera" det?
    2. Vadå "roller"? Vad pratar du om?
    3. Vi konstaterade ju just det är media och dess finansiering, relativt människors "smak" som avgör vad som visas på TV.
    4. Gå inte fler kurser i genusteori nu. Du kommer bara att bli än mer indoktrinerad med denna konspirationsteori.
    Låt oss ta ett kliv tillbaka i tråden och titta på din syn på världen:
    Philipsson skrev 2014-01-12 08:44:01 följande:
    Så män, vad tycker vi om feminismen (som ju vill utrota oss)?
    Lite senare ställer du frågan:
    Philipsson skrev 2014-01-18 01:05:13 följande:
    Bara en paranoid syn på män då?

    Det är onekligen träffande med ditt spanska talesätt när du talar om feminister som en rörelse som vill utrota män och sedan frågar om jag har en paranoid syn på män. Den enda som framstår som paranoid i sammanhanget är du.

    1)  Jag har ingen statistik tillgänglig (och med dina svepande påståenden om det ena och det andra  - är du verkligen rätt person att kräva sådan uppgifter?) - men man kan ju konstatera i sådana här trådar hur somliga reagerar på kvinnor som agerar utanför normen gällande utseende och uppträdande.

    2) Roller i samhället. Kritiken mot kvinnor som väljer karriär istället för att vara hemma med barnen, kvinnor som inte rakar sig och som har piercings (som nämnts). Du bekräftade ju tidigare att det inte fanns någon marknad för tv-program med kvinnliga motsvarigheter till Plura och Morberg vilket är ännu ett exempel. Har du missat debatten om näthatet?

    3) Exakt, det är ju precis där man landar - i vad majoriteten tycker stämmer med hur en viss grupp ska bete sig. 

    4) Här fortsätter du med dina fria fantasier! Snyggt försök till härskarteknik. Eller kanske inte så snyggt utan snarare patetiskt. Funkar dock inte efter som du är så otroligt fel ute i dina analyser av mig vilket från mitt perspektiv är väldigt underhållande eftersom det visar hur du desperat försöker få saker att passa din världsbild.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Anonym (nej 2)
    Anonym (no f-n way) skrev 2014-01-18 23:07:55 följande:
    Grattis till en person som inser att fem. är fel väg.

    Välkommen i den lilla klubben, nu är det bara 99% kvar
    av tjejerna att övertyga;)


    Kan tillägga att jag inte rakar vare sig ben eller armhålor - och är ickefeminist.
  • Anonym (no f-n way)
    solstril skrev 2014-01-18 23:27:43 följande:
    Jag anser att män och kvinnor bör ha lika rättigheter, möjligheter, skyldigheter och värde. Därför anser jag mig vara humanist. Alla människor oavsett kön eller etnisk tillhörighet bör ha samma möjligheter att välja yrke, klädsel och partner mm. Jag ogillar ordet feminist. Jag anser inte att man bör strida specifikt för kvinnans rättigheter, Jag anser att man bör strida för alla människors lika rättigheter och människovärde. Det traditionellt kvinnliga är varken bättre eller sämre än det traditionellt manliga, oavsett vilket kön det är som uppvisar dessa egenskaper. Om man vill jobba för jämställdhet och all människors lika värde, varför kallas då "rörelsen " vid ett namn som refererar till det ena könet? Män och manlighet är inte bättre än kvinnor och kvinnlighet. Men inte heller sämre.
    Håller med till 100% - men de flesta feminister är så fövirrade
    att det inte går att föra en vettig disk. med dem.

    Inte ens i närheten av en vettig disk.
    Sorgligt. Men vill dom inte förstå, så vill dom inte.


  • elyse

    I själen är jag humanist, men eftersom kvinnoförtryck, eller snarare patriarkala hierarkier, finns framför näsan på oss alla så lutar jag åt feminism också. Jag får en känsla av att de som inte säger sig vara feminister utgår från sig själva "Men JAG är inte förtryckt! " och drar slutsatsen att feminism är överflödigt. Så fungerar inte några ideologier; det är ju för allas bästa vi arbetar oss framåt, ellet hur?

  • Åttionian
    elyse skrev 2015-12-13 22:32:46 följande:

    I själen är jag humanist, men eftersom kvinnoförtryck, eller snarare patriarkala hierarkier, finns framför näsan på oss alla så lutar jag åt feminism också. Jag får en känsla av att de som inte säger sig vara feminister utgår från sig själva "Men JAG är inte förtryckt! " och drar slutsatsen att feminism är överflödigt. Så fungerar inte några ideologier; det är ju för allas bästa vi arbetar oss framåt, ellet hur?


  • Progressiv

    Nej. Håller visserligen med om att det behövs mer jämställdhet i samhället, men delar i huvudsak inte den generaliserande världsbild många feminister ofta ger uttryck för. Den "progressiva" analysen handlar för övrigt om att värdera människor individuellt, inte som kön. Parallellt med detta måste givetvis våld, ojämställda löner, olika syn på föräldrar baserat på kön, osv, motarbetas innan vi når full jämställdhet så som jag ser det.

  • Anonym (raka rör)

    Den här feministen diskuterar vanligen inte med förvirrade män, jag är fullt upptagen med att göra karriär.

    I UK, för barn födda 2016, är det 70% större sannolikhet att en tjej kommer att läsa på universitetet än en kille. Det hade jag som feminist velat analysera skiten ur och rätta till. Jag kan göra det, för jag erkänner att det kan finnas diskriminerande strukturer när ett kön dominerar en verksamhet, vare sig det gäller en bransch i näringslivet eller inom skolan.

    Den som inte erkänner sådana grundläggande koncept får bara besviket konstatera att killar numera är dummare än tjejer och att det nog är så samhället ska vara, låt allting utvecklas naturligt bara.

    => Ser ni fortfarande inte värdet av genusforskning?

  • Progressiv
    Anonym (raka rör) skrev 2016-05-16 07:21:59 följande:

    Ser ni fortfarande inte värdet av genusforskning?


    Genusforskning är väldigt viktigt! De som på forumet ibland belyser det faktum att pojkar studerar i sådan liten skala är ironiskt nog dock de som i nästa mening menar att genusforskning är "trams"... Känner du igen detta "anti-feministiska" hyckleri?
  • Furienna
    Anonym (nej 2) skrev 2014-01-19 10:23:41 följande:
    Kan tillägga att jag inte rakar vare sig ben eller armhålor - och är ickefeminist.
    Det du! Flört

    Ja, det är nog så att många har fastnat för den fördomen att alla feminister är håriga.
  • Furienna

    Jag är förresten särartsfeminist. Vilket betyder att jag anser att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, men att de båda könen ändå är olika varandra. 

  • Progressiv
    Furienna skrev 2016-05-17 01:52:27 följande:

    Jag är förresten särartsfeminist. Vilket betyder att jag anser att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, men att de båda könen ändå är olika varandra. 


    Hur olika då? Vilka konsekvenser får det? Är män t ex sämre på att ta hand om barn än kvinnor?
  • Progressiv
    Furienna skrev 2016-05-17 01:52:27 följande:

    Jag är förresten särartsfeminist. Vilket betyder att jag anser att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, men att de båda könen ändå är olika varandra. 


    Hur olika då?
Svar på tråden Är du feminist?