• annanasglass

Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)

Jag tänkte starta en tråd för oss som gillar att exponera våra tränings- och kostrutiner! Jag kan känna att det är triggande en dag att få dela med med att mina framgångar med kost och livsstil, så jag tänkte att det finns säkert andra som vill hänga på också!

Denna tråden är inte för specifika koster/dieter utan helt enkelt för oss som vill äta hälsosamt (per egen definition) samt träna eller göra andra saker för att må bra i vardagen. Inget sätt är fel, här är det motivationen vi försöker hålla uppe!

Hoppas ni hänger på =).

• Svar på tråden Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)
  • Längtandsfull

Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag..
    Jag har redan fått i mig förmycket protein.

Vad gör jag för fel?

Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk.
    Till lunch blev det kyckling och ris.

Då är inte ens dagen slut =( 

• Mintast
    Längtandsfull skrev 2014-02-19 14:38:04 följande:
    Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag.. Jag har redan fått i mig förmycket protein. Vad gör jag för fel? Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk. Till lunch blev det kyckling och ris. Då är inte ens dagen slut =( 

Förmodligen har du ställt in ett väldigt lågt viktmål i appen jämfört med där du är idag, vilket gör att den vill att du ska ligga på ett väldigt stort kaloriunderskott. Har du vägt maten så du för in rätt mängd i appen? Annars kanske den räknat att du ätitv500 gram kyckling, fast du åt 100 gram. Det är lite svårt att veta utan att titta på det själv.
  • Längtandsfull

Söker man på ett livsmedel i appen så får man upp så mycket olika så jag har säkert tagit fel.
    sen har jag säkert inte fyllt i exakt hur mycket jag ätit..

Tror jag skiter i den appen det verkar ju krångligt.
    Trodde det skulle va en bra hjälp för mig att ha koll på om jag äter rätt.

• Mintast
    Längtandsfull skrev 2014-02-19 16:16:43 följande:
    Söker man på ett livsmedel i appen så får man upp så mycket olika så jag har säkert tagit fel. sen har jag säkert inte fyllt i exakt hur mycket jag ätit.. Tror jag skiter i den appen det verkar ju krångligt. Trodde det skulle va en bra hjälp för mig att ha koll på om jag äter rätt.

Jag skippade också appen efter ett tag, det tog så mycket tid
  • michimichi
    Längtandsfull skrev 2014-02-19 16:12:05 följande:
    ok.. ja jag skrev min målvikt och det är -9kg tror jag det var..
    Men det är ju svårt att äta om jag inte ska få i mig så mycket protein... verkar ju vara det i allt..
    Men vadå för MYCKET protein? Protein är ju jättebra! 
    Hur många gram protein är din gräns?
  • Solstråle00001
    Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag.. Jag har redan fått i mig förmycket protein. Vad gör jag för fel? Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk. Till lunch blev det kyckling och ris. Då är inte ens dagen slut =( 

Strunta i de siffrorna. Om du äter mindre kcal kommer du gå ner i vikt. Om du går in på inställningar kan du ändra mängden kolhydrater protein och fett så det passar dig bättre. Jag äter alltid för mycket protein och för lite kolhydrater enligt appen!
  • k girl

Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag..
    Jag har redan fått i mig förmycket protein.

Vad gör jag för fel?

Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk.
    Till lunch blev det kyckling och ris.

Då är inte ens dagen slut =( 

Makrill och kyckling är rikt på protein. Men det behöver du ju inte bry dig om, om du inte ska äta på ett visst sätt med större mängd av något. Protein är mättande!
  • Längtandsfull

Ändrade i appen nu att jag ska gå ner 0,5kg i veckan och då skall jag äta 1442 kcal.
    Det är uppdelat på:
    Kolhydrater: 216 g
    Protein: 54g
    Fett:40g

Men min och min mans tanke är inte att gå på någon speciell diet utan vi vill bara äta nyttigt och regelbundet samt träna. Hoppas på att gå ner några kg och tappa några cm runt magen. Vår kost och regelbundenhet har varit katastrof.

Just nu letar jag efter enkla lunchmåltider som jag kan laga på helgen och sen frysa in.
    Men det får vara enkelt och gå fort för vi har inte mycket tid på helgen att göra detta.

Såhär verkar det som att vi kommer lägga upp våran kost.. Vad tror ni om detta?

FRUKOST: (runt kl 9-10) Smoothie på 2 dl naturell yoghurt, 2 dl havremjölk, 2 dl frysta hallon, 2 ägg och 1 msk psylliumfrön...  1 msk multivitamin och 1 kapsel omega3

LUNCH: (runt kl 13) En lunchlåda från frysen som vi gjort på helgen ihop med lite sallad från middagen dagen innan. Mjölk att dricka.

MELLANMÅL: (runt kl 15) några nötter och en frukt.

MIDDAG: (runt kl 17) Olika varje dag. Kan vara kyckling, kassler, kött, lasagne, lax, köttfärssås osv. Sallad till det och dricka mjölk.  1 msk multivitamin och 1 kapsel omega3

TRÄNING VISSA DAGAR.

KVÄLLSMÅL: Knäckebröd med något på ex, makrilli tomatsås, ägg, ost. En frukt till det. Dricka mjölk.

Låter detta bra? kommentera de gärna. Vill höra alla synpunkter=)

Är det förmycket mjölk? (älskar mjölk )

Borde vi äta/dricka något mer eller annat på kvällen när vi tränat?

• k girl

Menar du grönsaker med sallad? För sallad är inte så mättande, det är bättre med exempelvis broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, rotsaker och andra fiberrika grönsaker som gör att man blir mätt.

Svar på tråden Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)