• Aruba

Tid även till sig själv? Hur gör ni?

En fråga. Hur får ni tiden att räcka, även till er själva? Jag börjar jobba på måndag och har ett ganska krävande jobb. Lilltjejens läggning påbörjas 19 och jag vill vid gud få liiiite tid med henna på kvällarna. Jag vill helst inte missa hennes kvällar alls. Men jag vill gärna träna också, har styrketränat i 15 år och har lagt det helt (nästan) på is under min föräldraledighet och jag trivs inte alls i mitt eget skinn nu och måste komma igång.

Vi har ett gym på jobbet (så jag kan träna på lunchen) och jag har mitt medlemsskap i ett annat (för kvällsträning)

Men det ska ju strykas, lagas mat, tvättas etc också. Maken går ju hemma men jag vet ju hur himla svårt det är att få ro att laga mat med henne hängande i hasorna... Vi har städ/tvätthjälp 3 tim/varannan vecka

Har ni några experttips :) ?? Jag får panik vid tanken på att det känns som att det inte finns NÅGOT utrymme för mig och det känns viktigt för mig att hålla mig frisk också, både för min och hennes skull.

• Svar på tråden Tid även till sig själv? Hur gör ni?
  • anyXX

Om ni inte kan laga mat när ni är två vuxna och ett barn hemma kanske ni får fundera över era rutiner :) bäst är ju om ni kan få in rutinen att äta alla tillsammans på kvällen innan hon lägger sig, tycker jag iaf.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lena

Den som inte nattar förbereder nästa dags mat så det är bara att sätta på spisen eller stoppa i ugnen. Sen när barnet sover på dagen gör den som är hemma hushållssysslor som strykning. Ni behöver inte städa oftare än en gång per vecka.

• Noran

När jag hade ett barn tog jag mig tid att träna en del. Nu med två barn har jag helt lagt ner det. Försöker få vardagsmotion i stället.

• Aruba
    anyXX skrev 2014-02-02 22:42:40 följande:
    Om ni inte kan laga mat när ni är två vuxna och ett barn hemma kanske ni får fundera över era rutiner :) bäst är ju om ni kan få in rutinen att äta alla tillsammans på kvällen innan hon lägger sig, tycker jag iaf.

Jag vill gärna att alla äter tillsammans även på kvällen, det gör vi alla andra mål. Idén att laga mat under nattning har bra, då är ju maten klar till nästa kväll och alla kan äta ihop. Just matlagning när hon är vaken och bara en är hemma, dvs innan jag kommit från jobbet är svårt, hon är trött och vill ha sällskap och mysa kväll innan hon lägger sig.
  • Alexi

Men om ni har städhjälp varannan vecka borde väl mannen som är föräldraledig klara av den städning som behövs den andra veckan?

Och han kanske kan förbereda maten lite på dagen också.

Sen är ordentlig matplanering guld värt, det har helt förändrat vårt vardagsliv sen vi började med det. Vi har en fyraveckors rullande matplanering och storhandlar en gång i månaden och veckohandlar en gång per vecka. Då vet man alltid vad vi ska äta den kvällen och har allt hemma.

• cosinus

Små barn är ju inte jätteroliga att laga mat med men det går. Fråga alla som har äldre syskon, då har man inget val för de behöver få äta hur tjurigt småsyskonet än är. Kan den som är hemma laga mat sparar ni ju massor av tid till kvällarna sen.

Man kan:
    *Laga mat på dagen när småttingen sover middag
    *Laga mat kvällen innan och bara värma
    *Sätta den lille i en stol med nåt att pilla i sig, brödbitar, majs, ärtor, vad som helst som köper en lite tid.
    *Laga mat med småtting på ryggen i sele
    *Laga mat med småtting på höften och bara sätta ner när man behöver båda händerna
    *Köra glad barnmusik i hela köket och laga mat och dansa samtidigt
    *Laga mat som mer eller mindre lagar sig själv i ugnen
    *Helt enkelt acceptera att ungen hänger vid fötterna och gnölar, vissa saker måste man få göra fast de är missnöjda. Det viktigaste är inte att de aldrig blir ledsna utan att de får vara nära. Men man måste få göra en del praktiskt också även om man är hemma med barn.

• Natulcien
    Aruba skrev 2014-02-02 22:35:15 följande:
    Jag cyklar till/från jobbet, 18 km totalt t.o.r. När hon lagt sig gör vi middag, gillar inte att det blir så sent, men det är svårt att laga när hon är vaken och börjar bli kvällstrött. Det är mitt första barn så jag är antagligen aningen omständig vad gäller hennes rutiner. Jag ska iallafall stryka för hela veckan 1 gång i veckan och duscha på kvällarna istället för på morgonen och se om det gör mig snabbare på morgonen så jag kan komma till jobbet tidigare och gå tidigare och då kanske få in nåt pass på kvällen. Trots städhjälp så måste vi ju städa själv, hon kommer bara 1 gång varannan vecka (men VILKEN avlastning det är, hon är under
    Men är det inte trevligare att äta tillsammans allihop? Jag tror att det är värdefullt med en sån rutin av gemensamma middagar. Det framgår inte riktigt hur gammalt barnet är, men går det inte att ha henne i bärsele medan man lagar middag? Eller låta henne leka med kastruller och slevar, eller pilla med något ätbart i en barnstol?
    Laga storkok på helgerna och frys in. Bara att värma sen.

Två vuxna, varav en hemma, och med bara ett barn borde inte vara något större problem..? Det låter lite märkligt att ni inte får ihop det..?
  • Flickan och kråkan

Måste du träna på vardagar utöver träning på lunch och rejäla cykelturer till och från jobbet? Vi har tre barn och ingen av oss har sådär jättemycket tid till oss själva. Eller rättare sagt vi har ofta på kvällarna, men då är det ingen som orkar . Om ni har städhjälp (det har vi med - GUDOMLIGT!) så skulle jag ta det lite lugnt med hushållsarbetet. Låter som du kanske har lite höga "krav" på dessa bitar. Hemmet går inte under av lite damm i hörnen . Vi har som sagt tre barn som röjer runt, stökar och skitar ner och ser till att laga mat och tvätta. Röjer gör vi om/när vi har tid. Stryka har jag inte gjort sedan..........ja, när var det .

• Noran

Det dröjer inte länge innan hon kommer tycka det är jättekul att stå på en stol och vara med och laga mat! Men jag har iofs lagat mat tillsammans med mina barn sen dom var pyttesmå.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag drar ut och springer när de lagt sig eller mellan middag och läggning. Vi jobbar båda, han heltid och jag 75. Sa upp mitt gymkort, prioriterade bort det. För mig räcker det att jogga iväg. Ibland hänger ett barn som cyklar med. Min man badar en timme varje dag, det är hans egentid. Ju äldre barnen blir desto mindre behov av ren egentid känner jag.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Sen dör man inte av att dra ner på sitt pedantiska städande. Har jag märkt. Och det är faktiskt skönt att skita i skiten så att säga. Som sagt, ingen dör. Kan mannen kan jag oxå.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • fyrabarnsmor4

Jag förstår inte den där med "egentid", varför är det så dödsviktigt att ha en egentid???

Har man valt skaffa barn så får man räkna med att en viss tid till sig själv försvinner.

Jag får lilla tid för mig själv är när barnen somnar på kvällarna. De somnar väl runt 20 tiden nu sen jag har ett par timmar på mig själv. Så om jag väljer att gosa med min man så är det min ensak. Ofta sitter vi o kolla på TV eller ha en "vuxenmiddag" tillsammans. Det räcker rätt bra för mig.

• Gladskit

Det viktigaste tycker jag är att man är överens om vad man bör prioritera inom familjen. Då brukar det lösa sig praktiskt sen.
    Vi har också ett barn och fysisk aktivitet är jätteviktigt för båda oss föräldrar. Därför har hög prio på det eftersom vi vet att vi mår bäst om vi får röra på oss.

Min man har dock lättare att plocka bort ett träningspass om han har det stressigt omkring sig, medan jag kan bestämma mig för att gå upp ännu en halvtimme tidigare om det är så att vi ska åka hemifrån vid 8 och jag vet att det blir svårt att få till det senare. Jag kommer vara så mycket bättre förberedd för det som ska ske under dagen (om vi ska resa nånstans, ska på kalas, har konferens med jobbet etc.) om jag har fått springa min runda innan. Men då ser han träningen som ännu ett stressmoment. Så vi är olika ändå, även om vi gillar träning båda två

För att förenkla brukar vi förbereda maten innan, se till att det som ska tillagas är tinat. Steka extra mycket köttfärs när vi gör tacos så att vi kan göra en paj eller en köttfärssås av det som blir över, laga extra många biffar, grilla extra mycket kyckling osv. Det är otroligt skönt att bara plocka fram.
    Och sen ha rutiner kring hemmet, gärna att man har samma syn på när det är "dags", alltså hur mycket oreda man kan stå ut med innan man vill göra ett ryck och storstäda. Min man är en superpedant medan jag kan stå ut med lite skit i hörnen men det funkar också friktionsfritt numera.
    Jag jobbar också nära ett köpcentrum med matbutiker så jag handlar ofta på lunchen eller efter jobbet.

Jag har också valt att gå ner i tid så att jag slutar 16 tre dagar per vecka, vilket är jätteskönt.

Svar på tråden Tid även till sig själv? Hur gör ni?