NLAL skrev 2014-02-13 11:39:46 följande:
Hos oss existerar ingen 'säker samsovning' då sambon lätt skulle kunna rulla över. Och självklart SKULLE det kunna hända vem som helst, även mig. Därför vågar jag inte ha han varje natt brevid mig.
En kompis till mig samsov med sin första och vaknade en natt av att sambon skrek på henne. Hon drömde då att hon skakade i en grej. Och i verkligheten var det bebisens huvud..
Ni som vågar gör det bra ändå. Och kom snälla inte och säg: Det skulle aldrig jag göra/Det skulle aldrig hända hos mig. För vi är nog väääldigt många som sagt dom orden (inte just om samsovning) och ändå fått vara med om det.. (Påpekar väl än en gång: inget påhopp eller ilska, bara mina ord och åsikter.)
Men herregud, sover man på det sättet så ska man naturligtvis inte samsova, för då är det inte längre s.k. säker samsovning. Hur man i sömnen kan skaka sin bebis huvud verkar helt sjukt...? Var hon påverkad?
Jag skulle aldrig kunna sova så hårt, vare sig med eller utan bebis. Jag vänder t.ex. inte på mig under natten utan att vara medveten om det. Jag vaknar till en kort sekund, vänder på mig, och sover vidare. Och jag vaknar lätt av ljud och rörelser. Sover man på det sättet så är det säkert att samsova med en bebis.