• pottan

För mycket begärt med sovmorgon

jag jobbar obekvämt, alltså kvällar och helger, ofta många dagar på raken, när jag jobbar helgen har vi mannens barn (1 st 5 åring), är det för mycket begärt av mig att när barnet vaknar 6 på morgonen (jag jobbar i regel 1 kväll/jobbhelg, varannan helg, vi har alltid barnet på min jobbhelg) att han går upp och tar sitt barn och ser så det är tyst alt. går ner och lägger sig med barnet i dess säng så jag får sova en stund ?

Jag anser att han är ledig varje helg och jobbar jag helgen så får han ta hand om sitt barn på morgonen så jag får sova

• Svar på tråden För mycket begärt med sovmorgon
  • Tom Araya
    pottan skrev 2014-02-18 11:06:21 följande:
    jag jobbar obekvämt, alltså kvällar och helger, ofta många dagar på raken, när jag jobbar helgen har vi mannens barn (1 st 5 åring), är det för mycket begärt av mig att när barnet vaknar 6 på morgonen (jag jobbar i regel 1 kväll/jobbhelg, varannan helg, vi har alltid barnet på min jobbhelg) att han går upp och tar sitt barn och ser så det är tyst alt. går ner och lägger sig med barnet i dess säng så jag får sova en stund ?

Jag anser att han är ledig varje helg och jobbar jag helgen så får han ta hand om sitt barn på morgonen så jag får sova
    Jag håller med dig. Vad har han att komma med för att göra på annat sätt?
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2014-02-18 20:29:32 följande:
    Inte biobarn. Men bonusbarn är lite sköra ;)

OBS. Ironi....
    Hehe, ja de är ju det
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • fluu

Det är inte för mycket begärt att HAN ska gå upp med sitt eget barn, det är hans uppgift. Det är för mycket begärt att en femåring ska hållas tyst och stilla för att styvmamma(eller vem det nu må vara) ska få sova extra.
    Det är däremot inte för mycket begärt att barnet hålls i annat rum så du får ro. På med öronproppar eller något. Så kör vi när vi tar sovmorgnar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • pottan
    Dreamcatcher skrev 2014-02-19 07:01:19 följande:
    Byt veckor/helg?

Inte ett alternativ då jag är en sån där hemskt bonusmamma som uppskattar min lediga helg och då vill vara ledig från mannens barn och frossa i sovmorgon(med mannen), långa lugna frukostar, sena myskvällar, kanske gå ut å äta eller för all del göka när, var och hur vi vill

Vet att jag borde vara en bonusmamma som vars livsuppgift är att älska min bonus som min egen men tyvärr

Jag och mannen har pratat om problemet med mina jobbhelger och sovmorgon, men ville ha lite åsikter och få ventilera lite
  • Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-18 15:06:53 följande:
    Fast den sängen är ju upptagen av en älskad familjemedlem som behöver sova efter nattjobb? Då är det väl bättre pappa och barnet myser i en säng där de inte stör någon? En annan morgon när de kan ha sovmorgon eller mysmorgon allihop så kan han mysa i deras gemensamma säng med sitt barn. Problem solved!

Nu har du lite hakat upp dig på att TS jobbar natt vilket hon inte gör.

Frånsett det har du helt rätt! Givet att hänsyn ska tas till den person som ska jobba. Nu vill TS sova länge på morgonen eftersom hon börjar jobba ca. 13.00-22.00 och dagen efter jobbar hon från 07.00 så nästa natt blir sömnfattig.

Kan säga att mina biobarn hade inte fått komma in och spinna runt i sängen med mig om jag behöver sova p.g.a. jobb och mannen har ledig helg.
  • Bambusa

en femåring är så stor att dom ska kunna visa hänsyn att vara tyst nån timme på morgonen om nån jobbat, de har ja lärt min dotter sen hon var 1... hennes pappa jobbar skift och mkt nätter blir de... nån enstaka gång om hon ramlat å grina har han vaknat, men aldrig för hon inte kunnat hålla sig lugn när han sover, och han får sova till 12-13.. är de fint ute går vi ibland ut.. men tex nu när ja är gravid och mkt trött blir de ofta en film eller nå på morgonen.. hon vaknar 8...  hon sover precis intill vårt sovrum, ropar så tyst hon kan på mig när hon behöver kissa om hon vet att pappa jobbat natt, sen går vi ner..  inget svårt alls... 

• asta66
    camcam1 skrev 2014-02-18 22:56:07 följande:
    Inte alls förmycket begärt!

Tvärtom är det väl självklart att Ts får vila ut. Sen är det ju sambons barn som han borde ta ansvaret för.
  • Anonym ("")

Det är för mycket begärt att du ska ta hand om hans barn alls.
  • Anonym (Herregud)

Självklart ska pappan gå upp med sitt barn om barnet inte kan underhålla sig själv ett tag. Jag fattar inte ens vad det finns att diskutera.
    Arbetar man ska man få sova, i sin egen säng. Pappan kan lägga sig på soffan eller barnets säng om han absolut måste sova mer just den morgonen.
    Och i detta fallet handlar det om EN morgon.

• pottan

Saken är ju den att jag går inte upp med barnet i dessa situationer, för rätt och slätt det är inte mitt barn, sen kan jag absolut ta hand om barnet en sån morgon ändå, säg om mannen ligger i migrän eller liknande, vilket kan hända ibland

Men de gånger mannen nu inte tar barnet och därmed inte jag heller,eller han går ner sätter på tvn och går upp igen så kommer ongen 6-7 ggr på en timme, vilket ger hackig sömn å en finfin huvudvärk

Jag begär inte att få sova till 11-12 på dagen, men kanske till 8.30-9

• Anonym (Please)

Hans barn. Klart det är han som ska ta hand om det!
  • asta66
    pottan skrev 2014-02-19 10:07:53 följande:
    Saken är ju den att jag går inte upp med barnet i dessa situationer, för rätt och slätt det är inte mitt barn, sen kan jag absolut ta hand om barnet en sån morgon ändå, säg om mannen ligger i migrän eller liknande, vilket kan hända ibland

Men de gånger mannen nu inte tar barnet och därmed inte jag heller,eller han går ner sätter på tvn och går upp igen så kommer ongen 6-7 ggr på en timme, vilket ger hackig sömn å en finfin huvudvärk

Jag begär inte att få sova till 11-12 på dagen, men kanske till 8.30-9

En helt rimlig begäran. Sen är det inte ditt barn vilket innebär att det inte är ditt att ta hand om.
Svar på tråden För mycket begärt med sovmorgon