• kenneth56svedala

folk som har kamphundar lösa i tätorter

vad kan man göra, i en statsdel i min stad e det mkt hyreshus,
    det är en väldigt fin stadsdel med fina grönområden.
    lånade en hund idag o gick på promenad igenom denna stadsdel,,
    det skyltas tydligt att det e koppeltvång som gäller, men ändå finns det folk som har sina kamphundar lösa .

det är inga vackra hundar utan kamphundar med extremt stora käkar och huvuden, som stirrar ut andra hundar,
    seriöst fick ja ta en omväg för idioten hade sin hund lös.

vad kan man göra om de e samma individer som alltid har hundarna lösa?
    ja ska väll kunna gå på vilka vägar som helst utan att riskera fysisk kontakt med kamphundar?
    hade de haft munkorg på den löse hunden hade jag inte klagat, men nu e jag arg.

sen vill ja även ta upp folk som inte plockar upp efter sina hundar.

vad kan jag som enskild individ göra?

• Svar på tråden folk som har kamphundar lösa i tätorter
  • Nenne666
    kenneth56svedala skrev 2014-03-03 00:52:32 följande:
    jag tkr de e ett samhällsproblem då de ständigt dyker upp utan koppel i alla större städer

Ja det är hundÄGARNA som beter sig. Hunden väljer väl inte om kopplet ska på eller av?
  • realisten
    kenneth56svedala skrev 2014-03-02 14:05:08 följande:
    jodå kamphundar e vist ras, staffe, amstaff , pitbull, amerikansk bulldiog, dessa hundar har överdrivna käkar och bitlust, dessa kan döda djur o människor, dessa kan anfalla o skada andra hundar pga människors rädsla signaler,

en borderkollie e inte avlad för att bita hårt och döda

Tycker du ska ta och läsa på lite hur aveln på dessa raser bedrivits dom senaste hundra åren innan du går på dessa myter. Det påstående du skriver om att dessa djur skulke flyga på och döda en människa som är rädd vet jag inte Heller vad du fått ifrån.

Men sen håller jag med dig om att det är respektlöst att inte hålla sina hundar kopplade dät kpppeltvång råder och att alla hundägare ska respektera att folk kan vara rädda. Men det gäller alla oavsett vilken ras man äger.
  • HäckHäxan
    Haskel skrev 2014-03-02 21:34:49 följande:
    Finns vargen på stadens gator, torg och bostadsområden, kommer det bli betydligt lättare att se dem. Någon gång åker du säkert till stan och handlar. Du får passa på att titta dåFlört.
     Är ju aldrig i staden ju, bara i hålan jag bor i. Hatar kollektivtrafiken ju och har inget körkort ännu hahahah bra sätt att stranda sig själv på faktiskt och motion får man också
    Canis meus id comedit
  • HäckHäxan
    Haskel skrev 2014-03-02 21:52:49 följande:
    Ja, för min del fick de gärna räcka med vargarna i djurparkerna.

Jag tänkte mest på våran Häckis som så gärna ville se dem i vilt tillståndFlört
    Jag gillar vilddjur helt enkelt! 
    Canis meus id comedit
  • HäckHäxan
    Nenne666 skrev 2014-03-03 00:38:09 följande:

Men åh vad sött:)
    Kaninen brukar ligga raklång jämte hunden, han är rätt stor när han sträcker ut sig. De är mysiga ihop iaf. Skrattar varje gång folk säger att man inte kan ha vissa djur ihop, här bor kanin, hund och katt.
    Canis meus id comedit
  • realisten
    kenneth56svedala skrev 2014-03-02 14:34:23 följande:
    kamphund e samlingsnamn för hundar med överdriven kamplust och bitgladhet, de brukar ha kraftiga breda käkar. oftast med så stort huvud som möjligt och som vägrar släppa bettet,

dessa hundar som går under kamphund gruppen har inte samma kroppspråk som hundar.

de har stenansikten och e extremt impulsiva, de varnar inte med o visa tänderna o skälla. de e tysta för att kunna hugga så fort som möjligt.

kamphundsraser existerar vist. likt spår och sök raser, jaktraser. osv osv.

mer o mer länder förbjuder dessa typer av kamplinjer.

Jag och i Danmark pratas det om att upphäva förbudet för att det inte haft den effekt som väntat. Fel människor korsar bara några andra raser istället och tvingar fram aggressivitet.

Och vadå inte samna kroppsspråk som andra hundar vad har du fått de ifrån?? Visa en källa på det tack!

Kamphund är ett begrepp ingen ras. Sen är det klar att alla hundar är avlade för olika ändamål. Men det handlar om att skadorna blir större när en resursstark hund biter och det finns många resursstarka raser som inte är en såkallad kamphund tillexempel rottweiler, schäfer, doberman.
  • Idorf

Men snälla du, de finns ju aggressiva taxar som bitar av barn halva myllet likväl som en av dina "kamphundar" gör det. Det handlar ju inte om kamphundar.

• Digestive
    kenneth56svedala skrev 2014-03-03 00:28:22 följande:
    dom kallas kamphundar just för deras beteende.
    de e vist kamphundar, läs i alla dagstidningar där dom kallas just kamphundar,
    detta gullandet gör att ni inte tänker på att kamphunden e snäll mot flockmedlemmarna.
    men för dom som inte tillhör flocken "resten av samhället" utgör dom en större risk än chiwauwor.

hur kommer det sig att just dessa typer av kamphund ras alltid ska stirra ut andra hundar när man går förbi.

om dom ska existera i städer så tkr jag oavsett koppel eller ej så ska dom bära munkorg så fort dom fokuserar mördarblicken på andra djur.

varför ökar länderna som förbjuder kamphund för varje år?

Haha.. Skulle vilja se den här skribentens bild av en utställning med dessa "nany dogs"!

The blood feast!! The carnage!! The mayhem!!
  • EnAnonumius
    Digestive skrev 2014-03-03 01:57:40 följande:

Haha.. Skulle vilja se den här skribentens bild av en utställning med dessa "nany dogs"!

The blood feast!! The carnage!! The mayhem!!
    Precis.

Har själv varit hundvakt åt en Staffoshire Bullterrier. En av de bästa barnvakterna jag har haft åt min lille son...

Men det kommer alltid att finnas muppar som vägra att ta till sig faktan att hunadar blir vad ägaren gör den till och väljer bekvämt att skylla på hundrasen i stället för att inse människans egna fel och brister.
    Oavsett om det är journalisterna eller dem som väljer att läsa tidningen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rainbow gg

Jag tycker att det är nästan irrationellt att vara rädd bara för just "kamphundsraser" när det finns bitska och aggressiva hundar av alla slags raser.
    Som bebis blev jag biten av en Newfouland, se bild här http://pulpbits.com/7-charming-newfoundland-dog-pictures/newfoundland-dog-3/
    Som ung flicka blev jag nedtrampad av en Golden Retriver, http://sv.wikipedia.org/wiki/Golden_retriever
    ^ Dessa händelser gjorde mig otroligt hundrädd och tog flera år innan jag vågade mig på att vara nära små små hundar som spetsar och shelties.
    En väninnas rottweiler är den goaste lilla "extramamman" till deras dotter 3år och son 1år.

Sedan är det självklart mycket oansvarigt av hundägare att ha sina hundar lösa oavsett ras, även om den är så dresserad att den inte skulle röra sig ur fläcken om ägaren sa till.
    Skulle aldrig falla mig in att släppa min hund lös bland massa bostäder, jag vet inte om han kommer se något rolig och sticka iväg. Komma tillbaka vet jag att han gör, men då är skadan redan skedd.
    Kan man ha jakthund som knähund så kan man ta mig fan också ha "kamphund" som knähund.

• Digestive
    EnAnonumius skrev 2014-03-03 07:51:09 följande:
    Precis.

Har själv varit hundvakt åt en Staffoshire Bullterrier. En av de bästa barnvakterna jag har haft åt min lille son...

Men det kommer alltid att finnas muppar som vägra att ta till sig faktan att hunadar blir vad ägaren gör den till och väljer bekvämt att skylla på hundrasen i stället för att inse människans egna fel och brister.
    Oavsett om det är journalisterna eller dem som väljer att läsa tidningen.

En del människor har helt enkelt tendensen till att tro att alla brister och fel ligger i generna och i specifika uppsättningsresultat av dessa (ras). Nog ett önsketänkande att världen kunde förhålla sig så enkel.
  • eveS

Skulle vara bättre om vi förbjöd vissa att ha hund istället för att förbjuda raser. Och gärna kurser i raskunskap till folk som funderar på att köpa hund. Det hade varit underbart med ett samhälle som inte skriker kamphund så fort som en större hund är med i tidningen.

• realisten
    Idorf skrev 2014-03-03 01:54:17 följande:
    Men snälla du, de finns ju aggressiva taxar som bitar av barn halva myllet likväl som en av dina "kamphundar" gör det. Det handlar ju inte om kamphundar.

Precis och jag tror att det är tax och golden retriver oc labrador som leder bit statistiken om jag inte missminner mig?
  • A10 Thunderbolt

Det behövs bättre lagar. Eller så tvingas folk att flytta ut på landet. Kanske beror flatheten på att det är så många singelkvinnor i tätorternas kommunledningar. Dessa ledarmot är med största sannolikhet kamphundsägare själva. Det brukar vara så. Den typiska beslutsfattaren i Sverige bor i Uppsala kommun är kvinna 54 år, ensamstående och har 3 eller 4 kamphundar. Ev har hon egen kamphundskennel.

Nu till själva frågan. Problemet är hundarna och inte ägarna. Har själv ägt största hundraserna och jag har genom åren haft flertal hundraser. Jag har även haft uppfödning på kamphundar. ( det heter ju inte kamphund i annonserna ) Kan säga att det är ett jäkla otyg. Det är a.l.d.r.i.g ägaren det är fel på. Det finns inget som heter felhantering. Hundar är rovdjur speciellt de mkt stora hundraserna är potenta mördare. Det är a.l.l.t.i.d hunden det är fel på och det gör mig illa att folk inte förstår detta. Hundar fattar ingenting och bär inget ansvar. De är djur som inte blr vara nära folk och barn. Inte ens kopplade.

Om en späd tjej håller i 3 st 90 kg hundar så kan hon inget göra om hundarna gör utfall eller angriper ett barn. Det ka inte heller någon annan vuxen i närheten. Av denna enkla anledning har de svenska villakvarteren i storstäder omvandlats till obeboliga getton. Kontentan är att folk inte kan hantera stora hundar därför att de är för späda. En 180 kg muskelknutte med halkskydd och motorsågshandskar kan ev hålla i en st bermardshund. En fullvuxen man kan hålla i en stor rottweiler. Men en späd tjej på 11 år kan inte hålla i 3 molloshundar. Det borde vara körkort på stora hundar.

• Love my dog

Livet är underbart med hund,skulle inte vilja vara utan.Med hundägandet följer ett ansvar och sunt förnuft.Klarar man inte att plocka upp efter sin hund ska man kanske inte ha någon,den uppgiften följer liksom med paketet ?Sen måste jag säga att det finns ingen hundras som heter Kamphund.Man får använda sitt förnuft när man släpper lös sin hund och visa hänsyn för andra,spelar ingen roll vilken ras det är.

• Ullabellasekreterare
    Fjärilslarv skrev 2014-03-02 14:31:35 följande:

ehm det är ingen specifik ras som är en kamphund, en kamphund är en hund som hetsas till kamp.
    däremot så finns det vissa raser som används till kamp men det är en  helt annan sak.

Fast vänta nu.. Det finns ju ett flertal raser som är avlade som kamphundar? 
    Bullterrier, staffordshire bullterrier, pitbull, tosa inu, ovtjarka, kangal osv osv.. 
    Bara för att det är några generationer sedan man kanske använde hundarna till kamp, innebär ju inte att hundarna inte har sina instinkter kvar. De var ju hårt avlade för att tycka om att slåss med andra hundar, såna instinkter försvinner inte så snabbt. Det är ju rentav dumt att ignorera sin hunds egenskaper(och kan bli rentav livsfarligt för andra hundägare om man är naiv och släpper sin staffe eller dylik ras vind för våg i rastgårdar mm utan att kunna läsa deras signaler för att de har läst om dessa gulliga "nannydogs").. Visst är de söta, men man ska alltid ha respekt för vad det är för hund man har och vad de är kapabla till! 

Vill dock tillägga att detta ju inte gäller aggression emot människor - hundarna ska ju slåss med varandra, inte sina handlers. 
  • Ullabellasekreterare
    Dumbledore skrev 2017-01-10 20:02:46 följande:

Ni kände att det var läge att plocka upp en tre år gammal tråd?

Det är ju fortfarande ett aktuellt ämne. 
Svar på tråden folk som har kamphundar lösa i tätorter