• hymafr

Melatonin/Circadin

Hej!

Finns det någon här som provat både Melatonin (alltså det man får på licens) och Circadin till sitt barn? (Eller provat själv)
    Jag är intresserad av att veta skillnaden mellan dessa två mediciner.
    Jag tycker mig förut hört att Circadin ställer högre krav på att ta medicinen regelbundet (=varje kväll) samt vid en bestämd tidpunkt rätt långt innan sänggåendet.
    Min dotter har använt Melatonin i nio år och trivs väldigt bra med det och för henne räcker det att ta en tablett ca en halvtimme innan hon ska sova.
    Nu vill hennes (nya) läkare inte skriva en licensansökan "för att det tar en halvtimme och det vill inte hon lägga sin tid på" - så istället vill hon att min dotter går över till Cirkadin.
    Tyvärr är det inte lätt för en 20-åring att veta exakt när hon ska lägga sig eftersom hon har ett aktivt liv med kompisar, studier etc. Dock var detta inga argument som bet på läkaren (hon tyckte att dottern kunde ta med sig tabletten och en flaska dryck och ta den på t ex bio eller en middag med pojkvännen!?!)
    När jag läser på nätet om skillnaderna så verkar det vara så att Cirkadin tar man 1-2 timmar innan man lägger sig, medan Melatonin tar man ca 30 minuter innan.
    Det som också känns aktuellt att få reda på är om effekten i övrigt är densamma?

Jag vore väldigt tacksam om någon som provat dessa mediciner ville svara.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Melatonin/Circadin
  • hymafr
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-29 14:38:01 följande:
    Fast det tar inte 2 timmar att somna utan man kan ta den två timmar före sänggåendet. Det är ingen insomningstablett eller sömnmedicin. Så hon kommer inte falla i sömn där hon står. Min son tar den 30-60 minuter innan sänggåendet och somnar nästan omgående när han lägger sig och blundar
    Fast hon måste ju veta två timmar innan att hon ska lägga sig just om två timmar.
  • hymafr
    Mumin80 skrev 2014-03-29 17:02:49 följande:
    Det aktiva ämnet i circadin är melatonin. Skillnaden mellan flyrande melatonin och circadin är att circadin har en depåeffekt dvs utsöndras långsamt över längre tid. Därför ska den tas tidigare. Fördelen är att det också blir lite lättare att somna om på natten. Nackdelen är att man inte får samma omedelbara "klubbad säl" effekt i kroppen eftersom halten melatonin inte stiger lika fort och kraftigt.  Detta gör också att det kan vara lite lättare att "kämpa emot" effekten. Vilket iofs säkert är ett större problem med vår fyraåring än en 20-åring som VILL sova. 
    Tack för beskrivningen och förklaringen. Jättebra! Ska kopiera och visa läkaren så kanske hon förstår. Glad
  • Lindsey Egot the only one
    hymafr skrev 2014-03-30 13:33:13 följande:
    Fast hon måste ju veta två timmar innan att hon ska lägga sig just om två timmar.
    Nej! Man måste inte ta den två timmar innan. Det funkar lika bra med 30 minuter och lägger hon sig kl 22:30 och tar tabletten då så kommer hon somna runt 23.

Det är fortfarande ingen insomningstablett. Det är en stor skillnad på insomningstabletter och melatonin som finns naturligt i kroppen och som ökar vid mörker. Men vissa har inte den naturliga utsöndringen och behöver hjälp på traven. Så även om man rekommenderar 1-2 timmar innan sänggåendet så kan man bli trött fortare.
  • Aspie

Jag har tagit circadin men tar just nu melatonin. Just det där med hur tidigt man ska ta pillren var lika för mig, det tar ca 1 timme innan jag är redo att somna. Den markanta skillnaden är att jag sov väldigt oroligt med circadin och drömde hemska mardrömmar varje natt med det. Det var dessutom väldigt realistiska drömmar, så hade jag drömt att jag bråkat med en vän kunde jag vara sur på den i ett par dagar (trots att det hade varit en dröm).

Jag har tagit andra mediciner för sömnen med och då har det varit så att man skulle ta dem 2 timmar innan sänggående - skitjobbigt! Jag kunde ta dem och efter 1 timme kanske något hände (kaos i fosterhemmet, min pojkvän var ledsen och behövde mig, hunden behövde rastas osv) och då var det ju kört för jag kanske var vaken då, men efter 30 min skulle min hjärna bli som gröt. Man måste liksom planera om kvällarna på ett helt annat sätt... Just nu tar jag melatoninet precis när jag lägger mig, ser på en 50 minuters dokumentär och somnar sen, jätteskönt.

Jag tycker läkaren låter lite vrång, varför vill hen inte längre skriva ut licensen? Fungerar medicinen så finns det väl ingen anledning till att sluta med det?

• Mumin80

Enligt vår upplevelse är tiden innan högst ungefärlig.  Dottern får son tablett runt 17.30-18.30, och somnar oftast runt 19.30. Men som sagt, tiderna varierar lite, både när hon får tabletten och hur fort hon somnar. 

Eftersom circadin är en tablett, och en depåtablett dessutom, så tar det naturligtvis lite längre för tabletten att komma ut i blodet, jämfört med flytande melatonin. Dessutom blir effekten som sagt mera gradvis. Men även med circadin så BÖRJAR naturligtvis melatonin utsöndras efter en halv timme eller så. Men som sagt, imte lika fort och inte lika mycket. 

Man kan ju kompensera för detta på olika sätt. Krossar man circadinet så får man ganska samma effekt som flytande melatonin, alternativt om man höjer dosen.

• filippen

Cirkadin och melatotin är samma sak. Det som skiljer är hur snabbt den verksamma substansen (Melatonin) frigörs. Om din dotter har sömnproblem kommer hon må bättre av att gå och lägga sig samma tid varje kväll. Kemi är inte lösningen på alla problem och hon får väl acceptera det. Ännu viktigare är att hon går upp samma tid varje dag.

• ModestyBlaze
    Det aktiva ämnet i circadin är melatonin. Skillnaden mellan flyrande melatonin och circadin är att circadin har en depåeffekt dvs utsöndras långsamt över längre tid. Därför ska den tas tidigare. Fördelen är att det också blir lite lättare att somna om på natten. Nackdelen är att man inte får samma omedelbara "klubbad säl" effekt i kroppen eftersom halten melatonin inte stiger lika fort och kraftigt.  Detta gör också att det kan vara lite lättare att "kämpa emot" effekten. Vilket iofs säkert är ett större problem med vår fyraåring än en 20-åring som VILL sova. 
    Detta är det som gäller! Melatonin är ingrediensen i Circadin, men Ciracdin har en "depåt effekt" och därmed mera långtidsverkande än vanligt melatonin.

Jag har/är en av de få som äter Circadin utan uppehåll och har ätit i många år. Jag måste ta just Circadin minst 60 min innan sänggåendet. Det tar oftast 60 min för det att verka men har jag blivit uppvarvad, varit på fest eller så tar det mellan 90-120 min innan jag har varvat ner tillräckligt för att somna av det. Och ja, jag får ta med tabletten ibland om jag vill kunna somna när jag kommer hem och nej, jag kör INTE då! :D
  • hymafr
    Aspie skrev 2014-03-30 14:52:00 följande:
    Jag har tagit circadin men tar just nu melatonin. Just det där med hur tidigt man ska ta pillren var lika för mig, det tar ca 1 timme innan jag är redo att somna. Den markanta skillnaden är att jag sov väldigt oroligt med circadin och drömde hemska mardrömmar varje natt med det. Det var dessutom väldigt realistiska drömmar, så hade jag drömt att jag bråkat med en vän kunde jag vara sur på den i ett par dagar (trots att det hade varit en dröm).

Jag har tagit andra mediciner för sömnen med och då har det varit så att man skulle ta dem 2 timmar innan sänggående - skitjobbigt! Jag kunde ta dem och efter 1 timme kanske något hände (kaos i fosterhemmet, min pojkvän var ledsen och behövde mig, hunden behövde rastas osv) och då var det ju kört för jag kanske var vaken då, men efter 30 min skulle min hjärna bli som gröt. Man måste liksom planera om kvällarna på ett helt annat sätt... Just nu tar jag melatoninet precis när jag lägger mig, ser på en 50 minuters dokumentär och somnar sen, jätteskönt.

Jag tycker läkaren låter lite vrång, varför vill hen inte längre skriva ut licensen? Fungerar medicinen så finns det väl ingen anledning till att sluta med det?
    Läkaren vill inte skriva licensansökan för att hon inte "känner för det". Ungefär så uttryckte hon sig. Hon ansåg att det tar en halvtimme att skriva ansökan och det ville hon inte göra.
  • hymafr
    filippen skrev 2014-03-30 15:49:38 följande:
    Cirkadin och melatotin är samma sak. Det som skiljer är hur snabbt den verksamma substansen (Melatonin) frigörs. Om din dotter har sömnproblem kommer hon må bättre av att gå och lägga sig samma tid varje kväll. Kemi är inte lösningen på alla problem och hon får väl acceptera det. Ännu viktigare är att hon går upp samma tid varje dag.
    Hon är 20 år gammal! 20 år!!!
    Har du aldrig varit 20?

Hon är duktig på att lägga sig tidigt, men det hjälper ju inte. Hon somnar inte helt enkelt.
    Visst - hon går inte upp samma tid varje dag, men vilken 20-åring gör det? Dessutom verkar det inte påverka hennes förmåga att lägga sig i tid på kvällarna.

Men jag håller med dig att kemi inte är lösningen på alla problem. Man ska inte ta huvudvärkstabletter, inte använda p-piller eller spiral, inte vaccinera sig - eller, jovisst - det kanske vi ska eller inte beroende på vad vi anser. JAG anser att min dotter har rätt att kräva att få en fungerande vardag så som hon haft det i 9 år nu. Hon ska definitivt inte behöva bli en försökskanin för en läkare som är lat!!!
    hymafr skrev 2014-03-31 17:36:04 följande:
    Läkaren vill inte skriva licensansökan för att hon inte "känner för det". Ungefär så uttryckte hon sig. Hon ansåg att det tar en halvtimme att skriva ansökan och det ville hon inte göra.
    Fast jag kan förstå att hon vill skriva ut ett preparat som är godkänt av svenska Läkemedelsverket som finns utan licens när det är samma verksamma som för den med licens.
  • hymafr
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-31 17:44:43 följande:
    Fast jag kan förstå att hon vill skriva ut ett preparat som är godkänt av svenska Läkemedelsverket som finns utan licens när det är samma verksamma som för den med licens.
    Det kan jag också förstå om det inte hade varit för att denna patient är nöjd med ett preparat hon haft i 9 år och som möjliggjort skolgång för henne.

Nu blir det förmodligen så att jag istället köper Melatonin på nätet. Mycket osäkrare förstås, men hon dör säkert inte. Eller så ber vi amerikanska bekanta att ta med sig nästa gång de är "hemma". I USA köper man Melatonin i hälsokostaffären.

Men vi kör ett varv med att byta vårdcentral först.
  • Arbetsvegan
    Jag har störd sömncykel och har cirkadin periodvis och melatonin som reservtablett.
    Cirkadin måste jag planera när jag ska ta men det är knepigt eftersom det beror på hur skev min sömncykel för tillfället är.
    Melatonin är verkligen som att få en klubba i skallen. POFF så släcks ljuset, det är rätt obehagligt faktiskt.
    Med Cirkadin blir jag "naturligt" trött och jag somnar som alla andra människor. Jag kan som du säger pinhålla mig vaken med cirkadin men det är ett litet bekymmer eftersom man vill sova.
    Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    hymafr skrev 2014-03-31 17:53:19 följande:
    Det kan jag också förstå om det inte hade varit för att denna patient är nöjd med ett preparat hon haft i 9 år och som möjliggjort skolgång för henne.

Nu blir det förmodligen så att jag istället köper Melatonin på nätet. Mycket osäkrare förstås, men hon dör säkert inte. Eller så ber vi amerikanska bekanta att ta med sig nästa gång de är "hemma". I USA köper man Melatonin i hälsokostaffären.

Men vi kör ett varv med att byta vårdcentral först.
    Min sömnläkare som skriver ut Cirkadin rekommenderade mig att köpa melatonin på nätet.  Det är så billigt att framställa (tydligen en restprodukt från koffeinfritt kaffe) och knappast lönsamt att fuska med. Håll dig till en seriös firma så ska det inte vara några risker.
    Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    filippen skrev 2014-03-30 15:49:38 följande:
    Det är dags för alla självutnämnda förståsigpåare att fatta att sömnproblem kan ha andra saker bakom än sömnhygien. Det kallas för det, sömnhygien, att lägga sig vid samma tid etc etc etc.
    Jag kräks faktiskt på din mästrande ton. Kräks
    Använd svanglasögon
  • hymafr
    Arbetsvegan skrev 2014-04-01 20:07:30 följande:
    Min sömnläkare som skriver ut Cirkadin rekommenderade mig att köpa melatonin på nätet.  Det är så billigt att framställa (tydligen en restprodukt från koffeinfritt kaffe) och knappast lönsamt att fuska med. Håll dig till en seriös firma så ska det inte vara några risker.
    Ja, jag har googlat lite så det verkar vara både enkelt och relativt billigt att beställa från nätet.

Min son är 14 år och inget litet barn längre. Är han vaken längre än 23:00 en helg skippar han medicinen pga att han då inte kommer upp på morgonen. Men på vardagarna försöker han hålla sig mellan 20:30-21:00 med att ta tabletten och somnar inom 30-60 minuter. Att handla melatonin via nätet har jag för mig är olagligt.

• tipptopp98

Jagär 17 år och har börjat att använda circadin nu pga sömnproblem (problem med insomning och konstant vaknande) och hittills så fungerar den bra för mig. Jag fick dock den olyckliga bieffekten att jag är konstant dåsig men det är långt ifrån alla som får det så det är bara att prova. Jag tycker att den hjälpte mig både att somna snabbare och att sova natten igenom men eftersom jag sedan är trött hela dagen besegrar det syftet med att ta circadin lite. Jag tycker att det är värt att prova iallafall eftersom den inte har direkt några allvarliga bieffekter eller är beroendeframkallande.

• Juliamiranda89

Jag har själv testat både circadin och melatonin. Har haft melatonin senaste 6? Månaderna. Men nu när jag är inlagd så vill inte sjuksköterskan lyssna på mina argument om att det utsöndras på olika sätt, och skulle promt övertyga mig att det är detsamma... Men mitt krav var att hon skulle kontakta jourläkaren, vilket hon inte ville. Så efter mkt tjafs så fick jag ta circadin, vilket jag sökt på nätet nu, och det utsöndras helt olika. Circadin är depot och melatonin verkar efter 30-60 min max. Jag blir så förbannad på att vården inte verkar ha ett intresse av att kolla upp sånt här... Sånna borde inte vara sjukskötare ens. Eller så är det en ren kostnadsfråga.... ????

Svar på tråden Melatonin/Circadin