• Sara108

Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!

Jeans! Alla älskar jeans! Men tänk lite: är det verkligen en kvinnoplagg? Mitt svar är nej. Det är det inte! Jeans är arbetskläder för män. 

Lite historia:

JEANS HÄRSTAMMAR FRÅN GENUA

Redan på 1500-talet tillverkades slitstarka arbetsbyxor i den italienska stadsstaten Genua. De användes i synnerhet av den genuesiska flottan, eftersom sjömännen behövde byxor som lätt kunde rullas upp när däcket skulle svabbas. Namnet jeans kommer dock från fransmännen. De försökte kopiera det genuesiska tyget, men uppfann ”av misstag” i stället denimtyget. Sina nya byxor kallade de för "Bleu de Gênes" – genuablå – där det sista ordet uttalas ungefär som jeans.

JEANS KOM TIL USA PÅ 1700-TALET

På 1700-talet blev jeansen populära bland brittiska handelsmän, som tog byxorna till USA. Där blev gruv­arbetare, rallare och fabriksarbetare förtjusta i de slitstarka byxorna. Den judiske immigranten Levi Strauss kom först senare. År 1873 tog han patent på sina berömda jeans med sömmar som hade förstärkts med metallnitar för att de inte skulle slitas sönder så lätt.

(varldenshistoria.se/fraga-oss/naer-boerjade-vi-dra-pa-oss-jeans

Jeans är alltså slitstarka byxor till arbetare. Du är en kvinna, inte en fabriksarbetade som behöver slitstarka byxor. En kvinna ska vara vacker och det är inte möjligt att vara vacker i slitstarka byxor.

Jeans gör en kvinna till en sex-objekt. Män blir attraherade till kvinnor som har tajta jeans. En kvinna bli sexig men det det inte detsamma som att vara kvinnlig. Man har bara sex med en sexig kvinna, men man vill skydda, gifta sig och ha barn med den kvinnliga kvinnan. Det är en stor skillnad. 

Kvinnan får sin energi från Jorden och män från rymden. När man bär kjol, får man den kvinnliga energin. Det går inte i jeans. Kvinnan bli mer manlig och på det sättet stöttar bort män. Omedvetet. De flesta män söker en kvinnlig partner, en riktig kvinna. Inte någon som liknar en själv. Har ni tänkt varför många svenska män gifter sig med kvinnor från Österopa och Asien? Därför att de kvinnor är mer feminina och traditionella, inte arbetare i arbetsbyxor. 

För övrigt, jeans är inte bra för kvinnohälsa. Hård tyg hämmar det normala blodflödet till könsorganen och kan resultera i olika kvinnosjukdomar. 

Bär kjol är min budskap! Upptäck hur vacker och kvinnlig du kan vara. Din partner kommer att uppskatta det, jag lovar. 

• Svar på tråden Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!
  • Aniiee
    adina01 skrev 2014-04-15 15:31:01 följande:
    Du får självfallet leva efter en mycket gammal bok om du.
    Det finns gott om folk som lever efter ännu äldre böcker..... (tror de kallas kristna, muslimer, judar, hinduer, krishna, och en hög andra....)
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • adina01
    Aniiee skrev 2014-04-15 15:37:32 följande:
    Det finns gott om folk som lever efter ännu äldre böcker..... (tror de kallas kristna, muslimer, judar, hinduer, krishna, och en hög andra....)
    Visst finns det det vilket passar utmärkt om man lever i ett samhälle där majoriteten lever så däremot är det svårt att leva så om resten av samhället lever på ett annat, har för mig att det finns ett helt kvarter i New York där ortodoxa judar lever där många inte varit utanför sitt eget kvarter.
  • AngoStura
    AngoStura skrev 2014-04-14 21:15:09 följande:
    Men om nu kärlek handlar om att ge och ta, vilket det väl gör, så undrar jag varför du tänker dig att det är bättre att kvinnan "offrar"sig än mannen? Är det inte bättre att offra lite bägge två? Eller kompromissa? Hängde inte riktigt med hud du tänkte där.
    Sara108 skrev 2014-04-15 10:07:32 följande:
    många män kan nog vara föräldralediga, men hur många år? Ett, två... men de flesta män skulle aldrig gå hemma i 10-15-20 år (räkna inte de som utnyttjar socialbidrag bara för att inte anstränga sig. de är inte män utan latmaskar) . För kvinnor är det mycket lättare. Det finns även i Sverige sådana kvinnor som väljer att vara hemma i flera år när man får barn, det finns föreningar på internet för hemmamammor och mammor som inte lämnar sina barn på dagis, så det är inte så ovanligt. 
    Hej Sara
    Vet att du blir lite hårt åtgången i den här tråden, men jag tror det är för att du upplevs som en blandning mellan kontroversiell, naiv, bakåtsträvande samt innehavare av almängiltig kunskap. Dessutom strider dina åsikter mot normen. Skulle dock uppskatta om du ville förklara hur du tänker, gärna i form av ett svar på min fråga i #323. Tack!

• hansine
    Sara108 skrev 2014-04-10 07:26:48 följande:

Jeans! Alla älskar jeans! Men tänk lite: är det verkligen en kvinnoplagg? Mitt svar är nej. Det är det inte! Jeans är arbetskläder för män. 

Lite historia:

Redan på 1500-talet tillverkades slitstarka arbetsbyxor i den italienska stadsstaten Genua. De användes i synnerhet av den genuesiska flottan, eftersom sjömännen behövde byxor som lätt kunde rullas upp när däcket skulle svabbas. Namnet jeans kommer dock från fransmännen. De försökte kopiera det genuesiska tyget, men uppfann ”av misstag” i stället denimtyget. Sina nya byxor kallade de för "Bleu de Gênes" – genuablå – där det sista ordet uttalas ungefär som jeans.

På 1700-talet blev jeansen populära bland brittiska handelsmän, som tog byxorna till USA. Där blev gruv­arbetare, rallare och fabriksarbetare förtjusta i de slitstarka byxorna. Den judiske immigranten Levi Strauss kom först senare. År 1873 tog han patent på sina berömda jeans med sömmar som hade förstärkts med metallnitar för att de inte skulle slitas sönder så lätt.

(varldenshistoria.se/fraga-oss/naer-boerjade-v...

Jeans är alltså slitstarka byxor till arbetare. Du är en kvinna, inte en fabriksarbetade som behöver slitstarka byxor. En kvinna ska vara vacker och det är inte möjligt att vara vacker i slitstarka byxor.

Jeans gör en kvinna till en sex-objekt. Män blir attraherade till kvinnor som har tajta jeans. En kvinna bli sexig men det det inte detsamma som att vara kvinnlig. Man har bara sex med en sexig kvinna, men man vill skydda, gifta sig och ha barn med den kvinnliga kvinnan. Det är en stor skillnad. 

Kvinnan får sin energi från Jorden och män från rymden. När man bär kjol, får man den kvinnliga energin. Det går inte i jeans. Kvinnan bli mer manlig och på det sättet stöttar bort män. Omedvetet. De flesta män söker en kvinnlig partner, en riktig kvinna. Inte någon som liknar en själv. Har ni tänkt varför många svenska män gifter sig med kvinnor från Österopa och Asien? Därför att de kvinnor är mer feminina och traditionella, inte arbetare i arbetsbyxor. 

För övrigt, jeans är inte bra för kvinnohälsa. Hård tyg hämmar det normala blodflödet till könsorganen och kan resultera i olika kvinnosjukdomar. 

Bär kjol är min budskap! Upptäck hur vacker och kvinnlig du kan vara. Din partner kommer att uppskatta det, jag lovar. 

Det finns mycket att säga om ditt inlägg. För att börja i slutet: du vet inte ett du om vad min man attraheras av och jag har inte någon anledning att attrahera andra män. F.ö. arbetar vi inte på samma ställe, så min man ser inte vad jag har på mig på jobbet.

Är för övrigt riktigt trött på det konservativa uttrycket "en riktig kvinna". Det brukar betyda en underornad kvinna som uppfyller hemafruidealen från 1950-talet.
  • hansine
    Sara108 skrev 2014-04-10 07:26:48 följande:

Lite historia:

(varldenshistoria.se/fraga-oss/naer-boerjade-v...

Vad får dig att tro att kvinnor inte kan vara arbetare? Åtminstone är vi väldigt många som är arbetande.
  • Hjärtat3
    Rikard skrev 2014-04-11 20:33:15 följande:
    Man kan väl få samma resultat om man sätter på sig en för trång kjol.
    Ta inte på dig för små kläder då. Om det är lättare att förstå.
  • UniqueSnowflake

Det finns en kvinna som rockar denim och är snygg i jeanskjol och det är Lauryn Hill. Man behöver bara en tidsmaskin tillbaks till 1998... Rynkar på näsan

http://everyinstrumental.com/wp-content/uploads/2013/03/lauryn-hill.jpg

• Fanny b
    Aniiee skrev 2014-04-15 14:21:42 följande:
    Bra poäng. Som kvinna är det extremt svårt att ta sig upp i ett professionellt kök. Har man sett Ratatouille och tror att tjeje (vad hette hon?) är någon slags överdriven karikatyr så har man aldrig sett insidan av ett restaurangkök.... Hon har RÄTT.... Varför är köket hemma kvinnornas domän där män "inte vill vara" medan resturangköken är männens domän där kvinnor "inte FÅR vara"?
    Jag tror att det handlar till en viss del om att manliga kockar utför ett förvärvsarbete, dvs tjänar pengar på att laga mat.
  • Aniiee
    Fanny b skrev 2014-04-24 19:29:56 följande:
    Jag tror att det handlar till en viss del om att manliga kockar utför ett förvärvsarbete, dvs tjänar pengar på att laga mat.
    Uh-huh! That was kinda my point....
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Fanny b
    Sara108 skrev 2014-04-15 10:07:32 följande:
    många män kan nog vara föräldralediga, men hur många år? Ett, två... men de flesta män skulle aldrig gå hemma i 10-15-20 år (räkna inte de som utnyttjar socialbidrag bara för att inte anstränga sig. de är inte män utan latmaskar) . För kvinnor är det mycket lättare. Det finns även i Sverige sådana kvinnor som väljer att vara hemma i flera år när man får barn, det finns föreningar på internet för hemmamammor och mammor som inte lämnar sina barn på dagis, så det är inte så ovanligt. 
    Varför det mycket lättare för kvinnor att vara föräldralediga?  Mammor har under långa perioder i världshistorien varit mer bundna till barnen för att deras kulturella roll var att ta hand om barnen, detta innebär inte alla dessa kvinnor älskade att vara hemma med barnen, de hade bara inget annat val.

Som jag sett det är ganska vanligt att mammor idag i alla fall tidvis inte alltid tycker det är så roligt att vara föräldraledig, de saknar jobbet och tycker det är ensamt att vara hemma med barnen ibland. Av detta drar jag slutsatsen att fler kvinnor väljer att gå ifrån den norm som säger att de ska älska att vara hemma med barnen, utan väljer att fokusera på sig själv utöver barnen.

Som jag ser det sker det ofta förändringar i den kulturella rollen hos de båda könen. T ex mina föräldrar växte upp under den svenska hemmafruepoken. Min mamma blev ingen hemmafru, såvitt jag förstått det försvann mycket av de ekonomiska förutsättningarna för att ett par skulle kunna leva på en lön när hon blev vuxen, men det var aldrig tal om att min pappa skulle få vara sysslolös i hushållet. Han tog också ett stort ansvar över mig och mitt syskon. Detta var för honom naturligt.

Jag tror inte mina föräldrar är unika i detta fall, utan att det är så att värderingar från en period som gäller båda könen snabbt kan förändras.
  • theartofwarlock

Jeans är extremt fult på både män och kvinnor. Ingen borde ha jeans. Sedan att TS kör med det vanliga kvinnoföraktande tjafset om "riktiga kvinnor är en annan sak"... 

• sextiotalist
    theartofwarlock skrev 2014-05-21 22:17:01 följande:
    Jeans är extremt fult på både män och kvinnor. Ingen borde ha jeans. Sedan att TS kör med det vanliga kvinnoföraktande tjafset om "riktiga kvinnor är en annan sak"... 
    Smaken är olika, jag tycker jeans är ett snyggt basplagg för både män och kvinnor. Jag har inte träffat någon som inte klär i ett par snygga jeans. Men jag har sett män som inte klär i kostym och kvinnor som inte klär i kjol
  • theartofwarlock
    sextiotalist skrev 2014-05-22 06:36:55 följande:
    Smaken är olika, jag tycker jeans är ett snyggt basplagg för både män och kvinnor. Jag har inte träffat någon som inte klär i ett par snygga jeans. Men jag har sett män som inte klär i kostym och kvinnor som inte klär i kjol
    Ja vi får väl enas om att vara oeniga som man säger. Sedan jag insåg vilket hemskt plagg jeans är kan jag säga att jag inte tycker någon är fin i jeans. En kostym eller kjol passar däremot alla. :) 
Svar på tråden Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!