• Habbi

Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart

Hej, Våran son som sover ca 1 timme (minskat till 30 min denna vecka) på dagis är jätte jobbig att lägga på kvällen. Han går vanligtvis och lägger sig mellan 18-18,30 på vardagarna. Sedan tar det MINST 1 timme att få honom att sova, ibland kan det ta jätte lång tid. Han går upp kl 06 på vardagarna.

När han lagts till säng så ligger han och ropar på mamma/pappa och vill att vi ska hämta saker, han vill ha pussar/kramar, han tappar saker så man måste komma och ta upp dom från golvet, ligger och säger "mamma, mamma, mamma, mamma mamma" tills man svarar. Oftast svarar vi bara med "SOV!" eller "Vi får pussas imorgon". Pappan tycker att vi ska ignorera honom helt, men jag vet inte om jag tycker det är så bra? Sonen är envis och skriker tills vi kommer, när vi testat ignorera att ex hjälpa honom ta upp något från golvet. 

Ofta så försöker vi ignorera honom till en början men viker oss efter ett tag, jag vet att det inte är speciellt bra men jag kan helt enkelt inte göra det. Känns fel. Även om det är en sån töntig sak som att han vill att man ska gå in till han och sätta på han täcket för det åkt av ena benet!!! 

Alla kvällar slutar oftast med att vi blir så arga att vi skriker på honom och hotar med att stänga dörren eller något. Jag vet att det är helt fel men vad ska vi göra?! Han VÄGRAR lyssna på oss. Även om vi tar oss tid och lyssnar på honom och talar med lugn röst och förklarar att han ska sova för han ska på dagis tidigt så skiter han i vad vi säger.

Någon med tips på hur vi kan göra?

• Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart
  • alexs mamma

De där med sömnen är så individuellt. Vår son sov middag fram till han var nästan 5 lade sig 18.30 och sov till 6.30... Nu när han är 5.5 sover han inte middag längre men somnat ofta före middagen vid 17.30 i stället och sover om vi inte väcker honom till 6.30...

• Alexi

Ta bort dagsömnen nu i påsk så hinner han ställa om och sova lite längre på natten. Men alltså, vilka treåringar somnar redan 18-18.30 och sover till kl 06? Ni lägger ju barnet toktidigt. Vår treåring somnar 19.30-20 och vaknar 06-06.30.

Lägg honom senare och ta bort dagsömnen, ni kommer ha ett nytt kvällsliv på väldigt kort tid!

• En blå giraff
    Alexi skrev 2014-04-13 22:27:28 följande:
    Ta bort dagsömnen nu i påsk så hinner han ställa om och sova lite längre på natten. Men alltså, vilka treåringar somnar redan 18-18.30 och sover till kl 06? Ni lägger ju barnet toktidigt. Vår treåring somnar 19.30-20 och vaknar 06-06.30.

Lägg honom senare och ta bort dagsömnen, ni kommer ha ett nytt kvällsliv på väldigt kort tid!

Min son blir 3 i sommar och han lägger sig ofta vid 18 om han inte sover dagtid. Somnar då bums och sover till 6-7 på morgonen. Så det måste inte vara för tidigt med kl 18. Men i TS fall där nattningen tar så lång tid så är det ett hett tips att börja nattning någon timme senare.
  • Alexi
    En blå giraff skrev 2014-04-13 22:31:44 följande:

Min son blir 3 i sommar och han lägger sig ofta vid 18 om han inte sover dagtid. Somnar då bums och sover till 6-7 på morgonen. Så det måste inte vara för tidigt med kl 18. Men i TS fall där nattningen tar så lång tid så är det ett hett tips att börja nattning någon timme senare.
    Jo TS får väl börja med det ena eller andra, ta bort dagsömnen eller senarelägga läggningen. Inte båda på en gång.
  • Vinterankan

Om han är trött på dagen och personalen tycker han behöver sova så skulle jag inte ta bort dagsvilan men däremot lägga senare. Sista halvåret min dotter sov på dagen så sov hon 7-8 timmar på natten för dagsvilan gav så mycket att hon inte behövde sova så mycket på natten.

• Vinterankan

Och om det tar 1-2 timmar att somna så är väl det ett tydligt tecken på att ni lägger barnet 1-2 timmar för tidigt?

• Habbi

Vi har testat att ligga bredvid honom men då ligger han bara och leker i sängen.. tar ungefär lika lång tid att få honom att somna då också.

Men vi ska testa ta bort dagsvilan och även låta honom vara uppe lite längre, tills man ser och märker att han blir trött. Tror han kommer vara riktigt trött ikväll, han somnade vid 20,30 för vi lät honom komma upp och ligga i soffan lite. Men efter det somnade han som en stock! :) Och sov till morgonen. Han skulle få sova ca 15-30 min på dagis idag. 

Personalen på dagis sa att det inte lät som en bra ide att ta bort vilan, men måste förklara att det är en ond cirkel. Han somnar sent för han sover där.. sen är han ju trött på dagen för han somnat sent. Skulle de ta bort vilan skulle han vara trött på kvällen och kunna somna och antagligen vara pigg hela dagen sen. 

• fyrabarnsmor4

TS
    Önskar dig lycka till med nattningar. Hoppas det löser sig. Du känner ditt barn bäst så du ser vad han behöver. Dagsvilan kan tas bort helt om du ser sonen klarar sig bra utan "extra sömn".

Vi lade oxå barnen vid 18tiden. För sagostund m.m. sen somnar de någongång efter halv 7 och vaknar före kl 6 på morgonen. Lägger vi barnen senare t.ex kl 20.00 så vaknar de ändå före kl 6 o blir superjättetrött på eftermiddagen. Det är därför vi väljer lägger barnen tidigt på kvällen.

Idag är barnen större än din pojke.
    Lägger småflickorna (5 år och snart 4år) vid 19tiden för sagostund så somnar de strax efter 19tiden. Vaknar som vanligt före kl 6.
    Storbarnen (snart 8 år och snart 7 år)  lägger sig vid 19.30 och somnar ca 5 min senare. Vaknar samma tid som småflickorna.

• Natulcien
    Habbi skrev 2014-04-14 12:44:22 följande:

Vi har testat att ligga bredvid honom men då ligger han bara och leker i sängen.. tar ungefär lika lång tid att få honom att somna då också.

Men vi ska testa ta bort dagsvilan och även låta honom vara uppe lite längre, tills man ser och märker att han blir trött. Tror han kommer vara riktigt trött ikväll, han somnade vid 20,30 för vi lät honom komma upp och ligga i soffan lite. Men efter det somnade han som en stock! :) Och sov till morgonen. Han skulle få sova ca 15-30 min på dagis idag. 

Personalen på dagis sa att det inte lät som en bra ide att ta bort vilan, men måste förklara att det är en ond cirkel. Han somnar sent för han sover där.. sen är han ju trött på dagen för han somnat sent. Skulle de ta bort vilan skulle han vara trött på kvällen och kunna somna och antagligen vara pigg hela dagen sen. 

Det är inte förskolepersonalen som bestämmer vilka barn som ska vila. Det gör ni föräldrar. Stå på er med hur ni vill ha det.
    För vår son var det stor skillnad på vilken tid han somnade på kvällen om han sova på dagen, även om det bara handlade om 15 min. sömn. Sov han inte somnade han kl.20. Sov han en kvart somnade han runt 21.30.

Ang. att ligga hos honom så var det inte för att få honom att somna snabbare, utan mer för att ni ska slippa att springa. Min erfarenhet är att man blir mer irriterad av spring fram och tillbaka än av att bara ligga stilla bredvid. Men där kanske vi tycker olika..? Glad
  • LillGris
    Natulcien skrev 2014-04-14 13:04:42 följande:
    Det är inte förskolepersonalen som bestämmer vilka barn som ska vila. Det gör ni föräldrar. Stå på er med hur ni vill ha det.

För vår son var det stor skillnad på vilken tid han somnade på kvällen om han sova på dagen, även om det bara handlade om 15 min. sömn. Sov han inte somnade han kl.20. Sov han en kvart somnade han runt 21.30.

Ang. att ligga hos honom så var det inte för att få honom att somna snabbare, utan mer för att ni ska slippa att springa. Min erfarenhet är att man blir mer irriterad av spring fram och tillbaka än av att bara ligga stilla bredvid. Men där kanske vi tycker olika..?

Absolut är det upp till föräldrarna. Men jag tycker att generellt, om det är möjligt, är det bäst att göra förändringar i sömnen när barnet är ledigt från dagis en stund, typ på påsklovet eller sommarlov eller vad det nu kan vara. Hemma kan man ju anpassa dagen efter ett trött barn, med lugna aktiviteter och igen stress, på förskolan är det ju ett jäkla drag mest hela dagen och då kan det bli väldigt tunga dagar för barnet under omskolningsperioden. Men visst är det upp till var och en hur man vill lägga upp det. I ts fall hade jag kört utan dagsvila nu under påsken så att barnet är lite inne i det när han kommer tillbaka till förskolan.
  • Natulcien
    LillGris skrev 2014-04-14 21:27:12 följande:

Absolut är det upp till föräldrarna. Men jag tycker att generellt, om det är möjligt, är det bäst att göra förändringar i sömnen när barnet är ledigt från dagis en stund, typ på påsklovet eller sommarlov eller vad det nu kan vara. Hemma kan man ju anpassa dagen efter ett trött barn, med lugna aktiviteter och igen stress, på förskolan är det ju ett jäkla drag mest hela dagen och då kan det bli väldigt tunga dagar för barnet under omskolningsperioden. Men visst är det upp till var och en hur man vill lägga upp det. I ts fall hade jag kört utan dagsvila nu under påsken så att barnet är lite inne i det när han kommer tillbaka till förskolan.
    Jo, går barnet långa dagar så kan det säkert vara bättre att jobba bort dagsömnen under en ledig period. När vi tog bort dagsömnen gick sonen så korta dagar så han hann inte bli så trött innan han fick gå hem.
  • Habbi

Första dagen dagen med 30 min sömn på dagis och att han fick vara uppe till kl 20 tror jag så tog det en timme. Tror dock han var övertrött, låg och gallskrek för hans kuddes ena hörn stack upp. (?!)

Andra dagen (igårkväll) men 30 min sömn på dagis och vaken till kl 19,00 så låg jag och sjöng för honom en stund sedan gick jag ut och han somnade direkt. Behövde inte gå in en gång!!!!! Wow. Han var väldigt trött.. får hoppas det blir lika lätt denna kväll.

• fyrabarnsmor4
    Habbi skrev 2014-04-16 15:26:23 följande:

Första dagen dagen med 30 min sömn på dagis och att han fick vara uppe till kl 20 tror jag så tog det en timme. Tror dock han var övertrött, låg och gallskrek för hans kuddes ena hörn stack upp. (?!)

Andra dagen (igårkväll) men 30 min sömn på dagis och vaken till kl 19,00 så låg jag och sjöng för honom en stund sedan gick jag ut och han somnade direkt. Behövde inte gå in en gång!!!!! Wow. Han var väldigt trött.. får hoppas det blir lika lätt denna kväll.

BRAVO!
    Bra jobbat! det blir lättare för varje kväll. kanske kan det bli bakslag då o då men det gör ingenting.

BRAVO!! en bra påskpresent!!!!
  • Alexi
    Habbi skrev 2014-04-16 15:26:23 följande:

Härligt! Ni får ge det lite tid för omställning. Det kan ju också vara så att han behöver en tid för att inse att han faktiskt är trött vid läggdags (eftersom han ju inte verkar ha varit det på länge) och att det då är skönt att sova.
  • Habbi

Tredje dagen igår, sjöng i ca 5 min och sa sen godnatt. Gick ut och sedan somnade han direkt. Woho! 

Dock är detta i våran säng, vet inte hur det ska bli sen när han ska sova i sin säng. Men det tar vi då. :)

Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart