• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Anonym (Egentid?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 11:55:27 följande:
    Men i en kärnfamilj har barnet redan en fader som barnet levt med och kallar pappa. Oftast brukar fäder av idag ta ansvar också. Men du måste väl ändå hålla med att det blir förvirrande för barnet att kalla alla nya partners som föräldrarna skaffar för mamma och pappa. Är det då inte bättre för TS att prata om flickans pappa än att försöka göra andra män till pappa. Flickan kommer ändå i framtiden vilja veta vem pappa är och kommer alltid känna en saknad. Även om TS tycker pappan är en knöl som skiter i dottern så måste ändå TS ta ansvar för att hon valde en knöl till far till hennes enda barn. Det är ju samma sak om en förälder dör. Då berättar man ju de goda minnena om den döda föräldern för barnen så de får en bild av föräldern. Och det har ju TS barn också rätt till. Just nu är hon för liten för att förstå varför pappa inte har henne men vem vet. Om några år kanske de får en kontakt igen.
    Jag har lärt mig att "hellre vara själv än i dåligt sällskap". Och jag växte upp utan min pappas släkt och nu vet jag inte hur det hade varit MEN det är inget jag saknar idag precis. Har klarat mig bra ändå! Och mådde ännu bättre när jag sa upp kontakten med min mammas släkt också!! Man väljer inte sina föräldrar eller släktingar!

Jag tycker bara det är fel att utgå ifrån att TS kommer att vilja att dottern kallar "alla nya partners" för pappa. Tror inte det är TS mening. Om pappan inte bryr sig så ska barnet få veta det. Även om pappan hade dött så hade man inte behövt försköna historien om att han var en god person om han inte var det! Sanningen är alltid bäst och alla som dör är inte goda...

OM TS hade tänkt tillåta dottern kalla "alla hennes nya partners" för pappa är det totalt fel. Men det är ju inte fallet! Så tycker det är lite meningslöst att utgå ifrån den tanken.
  • Anonym (kluven)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 12:04:10 följande:
    Har din dotter kontakt med andra på sin pappas sida tex farmor och farfar osv. Det är ju ändå halva släkten som saknas pga faderns omogenhet. Och ändå som du sjrev man kan inte tvinga ungen att älska sin pappa och det anser jag är en självklarhet men att aldrig prata om honom eller ha kontakt med tex farföräldrarna om de är reko tar ju ändå bort en del av flickans identitet. Hon försöker ju hitta de pusselbitar som saknas. Kanske hon skulle må bra av att besöka farföräldrarna och har man tur kanske hennes pappa kan komma dit i sinom tid när han mognat. Barnet får ett band till sina farföräldrar och kan hitta hela sin identitet. För det är vad denna flickan söker. Sig själv, vem är jag.

Och det antar DU att DU vet mer än mig baserat på denna tråd? Haha.

För din info farfar, farmor fastrar osv har ALDRIG funnits i hennes liv, även när vi levde ihop. Att ens åka dit vore som att åka till en hop främlingar. Men det tycker ju du att min dotter är värd! Om jag nu fattat allting rätt.
  • Anonym (kluven)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 11:55:27 följande:
    Men i en kärnfamilj har barnet redan en fader som barnet levt med och kallar pappa. Oftast brukar fäder av idag ta ansvar också. Men du måste väl ändå hålla med att det blir förvirrande för barnet att kalla alla nya partners som föräldrarna skaffar för mamma och pappa. Är det då inte bättre för TS att prata om flickans pappa än att försöka göra andra män till pappa. Flickan kommer ändå i framtiden vilja veta vem pappa är och kommer alltid känna en saknad. Även om TS tycker pappan är en knöl som skiter i dottern så måste ändå TS ta ansvar för att hon valde en knöl till far till hennes enda barn. Det är ju samma sak om en förälder dör. Då berättar man ju de goda minnena om den döda föräldern för barnen så de får en bild av föräldern. Och det har ju TS barn också rätt till. Just nu är hon för liten för att förstå varför pappa inte har henne men vem vet. Om några år kanske de får en kontakt igen.

Vilket bedrövligt pucko inlägg detta var! VEM har sagt att jag ska ha flera män och som då min dotter ska kalla pappa???!! Va! Fattar du inget eller är du på riktigt dum?! Det är min DOTTERS KÄNSLOR INTE MINA. Jag har inte suttit med ett endaste dravel om att jag styr min dotters känslor. Nä usch det krävs original allså för att ens vars så förbenat känslokall som denna person bakom detta inlägg!
  • Anonym (va?)

Hur går det för er? Har problemen fått någon lösning?

• Anonym (kluven)
    Anonym (va?) skrev 2014-05-26 08:04:14 följande:
    Hur går det för er? Har problemen fått någon lösning?

Jodå tack som frågar, det har det!
  • Anonym (va?)
    Anonym (kluven) skrev 2014-05-30 21:10:56 följande:

Jodå tack som frågar, det har det! smile1.gif
    Vill du inte utveckla? 26 sidor av engagemang, kan tänka mig att många skulle vilja veta hur och på vilket sätt det blev bättre. 
  • Ann Cistrus
    Anonym (va?) skrev 2014-05-30 21:18:20 följande:
    Vill du inte utveckla? 26 sidor av engagemang, kan tänka mig att många skulle vilja veta hur och på vilket sätt det blev bättre. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • nymedlem
  • Anonym (ehh)
    Ja jag är nyfiken. Hon lurade väl pappan till att tro att hon och hennes barn var viktigare än den egna dottern. ^^

Skämt åsido, du verka inte ha mycket till övers för bonusdottern vilket har lyst igenom dina inlägg, så ja lite nyfikna är vi på hur det gick??
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ehh) skrev 2014-05-31 10:22:07 följande:
    Ja jag är nyfiken. Hon lurade väl pappan till att tro att hon och hennes barn var viktigare än den egna dottern. ^^

Skämt åsido, du verka inte ha mycket till övers för bonusdottern vilket har lyst igenom dina inlägg, så ja lite nyfikna är vi på hur det gick??

Och där har du varför jag inte utvecklar Du förstörde precis för resterande, vad jag antar, genuint intresserade personerna.
  • Anonym (Dela är viktigt)
    Anonym (kluven) skrev 2014-05-31 18:10:58 följande:
    Och där har du varför jag inte utvecklar Du förstörde precis för resterande, vad jag antar, genuint intresserade personerna.

Bra det ts! Skit i dömande människor. Det är alltid någon som måste dumma sig... Jätteglad för att det går bättre. Det förtjänar ni alla ihopa :)
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-06-01 18:32:05 följande:
    Bra det ts! Skit i dömande människor. Det är alltid någon som måste dumma sig... Jätteglad för att det går bättre. Det förtjänar ni alla ihopa :)

Tack för det, det är jag med! Hur kul som helst

Ja suckar det är helt otroligt hur dömande människor bara måste bete sig..
  • Phalaenopsis

Varför skulle inte dottern få säga pappa till den enda pappa hon känner? Tror helt på att behandla dem som vanliga syskon. Problem med att "äga" en eller båda föräldrarna är det liksom inte bara styvsyskon som har.
    Jag tror på allt som TS satte tummen upp för. Plus lite samarbetsövningar.

Svar på tråden min styvdotter och min dotter