• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Anonym (kluven)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-30 23:57:27 följande:
    Fast bonus, styv you namne it har ju samma innebörd. Man blir inte mindre styvbarn eller styvförälder för att folk kommit på ett nytt ord som lindar in det hela i bomull

Haha klockrent Hursa hur de klarade sig förr, när det var det enda man sa
  • Ann Cistrus
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-30 21:31:02 följande:

Tack. Nä, dravel är inte för mina öron smile5.gif De vill bara provocera, så är det. Finns inga vettiga människor i verkligheten som står och påstår sånt de gör öga mot öga mot någon. Ogina minst sagt.
    Vi kommer fortsätta med vår enade front, och senast som igår bekräfta min man att vi varit och är enade på just detta.
    Dravel var det ja. Provocera, är det det du tycker att jag gör t.ex.? Innan du startar en tråd där du ber om råd och andra infallsvinklar ska du nog nästa gång ta och fundera på om du ens vill öppna för möjligheten att du kanske inte redan sitter på det optimala svaret. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-05-01 02:27:51 följande:

Haha klockrent smile2.gif Hursa hur de klarade sig förr, när det var det enda man sa smile2.gif
    Så om du nu tycker som du skriver. Varför är det såååå viktigt att din mans STYVDOTTER inte kallas just för STYVDOTTER utan dotter av din man?Drömmer
  • Anonym (Dela är viktigt)
    Anonym (ö) skrev 2014-05-01 08:31:21 följande:
    Så om du nu tycker som du skriver. Varför är det såååå viktigt att din mans STYVDOTTER inte kallas just för STYVDOTTER utan dotter av din man?

Nu har du misuppfattat tror jag. Det var inte en fråga om att pappan skulle kalla ts dotter för dotter. Men ett litet barn själv skulle få välja va hon vill kalla sin styvfar.
  • Anonym (ö)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 08:55:48 följande:

Nu har du misuppfattat tror jag. Det var inte en fråga om att pappan skulle kalla ts dotter för dotter. Men ett litet barn själv skulle få välja va hon vill kalla sin styvfar.
    Nej. Varför skulle det vara okej att förleda ett barn? En dag blir hon myndig och FÅR inte längre kalla honom för pappa, enligt de reglerna...
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-30 23:59:32 följande:
    Nej jag vet, men håll med om att det låter lite extra hårt att kalla sin bonus för styvdotter. Jag tänker bara på askungen ;)

Att du tänker på Askungen när någon säger styvdotter, styvson, styvfamilj, styvfar, styvmor...ja det får stå för dig. Vill du bli tagen seriöst får du sluta dra slutsatser utifrån andras ordval. Styv är accepterat!
  • Anonym (ö)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 09:01:00 följande:

Att du tänker på Askungen när någon säger styvdotter, styvson, styvfamilj, styvfar, styvmor...ja det får stå för dig. Vill du bli tagen seriöst får du sluta dra slutsatser utifrån andras ordval. Styv är accepterat!
    Ts ser mannens dotter som sin styvdotter. Alltså är det okej att mannens dotter talar om för Ts dotter att hennes pappa är styvdotterns, styvpappa, och inget annat.
  • nymedlem
    Ann Cistrus skrev 2014-05-01 08:25:33 följande:
    Dravel var det ja. Provocera, är det det du tycker att jag gör t.ex.? Innan du startar en tråd där du ber om råd och andra infallsvinklar ska du nog nästa gång ta och fundera på om du ens vill öppna för möjligheten att du kanske inte redan sitter på det optimala svaret. 
    Håller med. Det är ganska tröttsamt med trådstartare som enbart är ute efter medhåll och inte vill se några andra möjligheter, tips och råd.
    Anonym (ö) skrev 2014-05-01 08:59:03 följande:
    Nej. Varför skulle det vara okej att förleda ett barn? En dag blir hon myndig och FÅR inte längre kalla honom för pappa, enligt de reglerna...

Det är ingen som förleder barnet. Hon vet vem hennes biologiska pappa är -en man som svikit henne och ställer upp när han vill/kan, inte när hon behöver honom. Nu har hon fått en underbar man i sitt liv, som hon önskar kalla pappa, TROTS att hon vet han inte är det biologiskt sätt. Det är en liten 6 åring vi pratat om här. Om det kan vara en sak (liten eller stor) som kan vara med att få henne må bättre och få en stabil vardag och känna sig älskad, så låt henne. Hennes styvsyster blir sur, men då kanske de heller får jobba med hennes känslor. Man äger inte en förälder. Syskon, hel som halv som styv, kan man få närsomhelst och då kan man inte längre fortsätta ha ensamrätt på föräldern.

Men oavsett, det jag kommenterade var att frågan var inte om ts man ska kalla styvdottern "dotter", men att dottern vill kalla styvpappan "pappa". Blanda inte ihop!
    Anonym (ö) skrev 2014-05-01 09:02:29 följande:
    Ts ser mannens dotter som sin styvdotter. Alltså är det okej att mannens dotter talar om för Ts dotter att hennes pappa är styvdotterns, styvpappa, och inget annat.

Ja, här på forumet, omtalar hon styvdottern som styvdotter. Men har hon sagt att hon säger säger "min styvdotter" till barnet ifråga? Tror det är ganska få som faktiskt säger styvbarn till sina styvbarn. Jag har en styvdotter, men självklart använder jag inte betecknelsen framför henne. Blir mer ju på detta forumet. Enkelt att säga.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter