• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Anonym (Dela är viktigt)
    FIame skrev 2014-05-01 10:10:32 följande:
    Man blir inte pappa eller mamma bara för att man bor med ett barn. Det skulle krävas någon form av genetisk transplantation av generna. Den teknologin har vi inte på flera tusen år.

1. Adopterade barn då? Om det är generna som bestämmer alltså...

2. Är det inte en skillnad på att få kalla den fadersfigur du bor med varje dag för pappa och att han de facto ÄR det. Det är ett litet, sårat barns önskan. Varför vara så hård?
  • Anonym (ö)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 10:17:46 följande:

Besläktad med? Menar du att adopterade barn får kalla sina föräldrar adoptivföräldrar och sina syskon adoptivsyskon för att de inte har biologiska band? Ts och hennes man har bestämt sig för att vara en familj. Pappans dotter behöver inte se sig som en del av familjen, men jag tycker inte det är schysst av henne å förstöra de andras familjeband.

Det är ingen lögn, och 6 åringen vet hur verkligheten ser ut. Men önskar ändå att få säga pappa till denna man. Jag tycker det är en liten pris att betala I'm det på något sim helst sätt kan hjälpa ts dotter som inte har en engagerad far.
    Adopterade barn har samma status som biologiska barn.

Det kan de ha bestämt men det förändrar inte flickans antal syskon...

Kan man inte vara en familj utan att vara släkt?

Det är en lögn och varför ska lögner stödjas? Hon HAR en far även om han inte är närvarande.
  • Anonym (Meja)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-30 23:57:27 följande:
    Fast bonus, styv you namne it har ju samma innebörd. Man blir inte mindre styvbarn eller styvförälder för att folk kommit på ett nytt ord som lindar in det hela i bomull
    Samma som TS dotter inte blir mindre styvdotter åt mannen oavsett hur mycket hon försöker linda in det i andra ord. ( pappa)
  • Anonym (Fia)

Så som ts beskriver sin styvdotter verkar det vars en osäker flicka som behöver mycket trygghet och närhet. Om flickans pappa och ts ser till att flickan känner sig trygg så kommer hon säkert att sluta upp med att vara så kärlekstörstande och även känna sig trygg nog att dela sin pappa med ts dotter.

• Anonym (Meja)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 09:24:28 följande:

Alla ropar om att ts inte är öppen för kritik och bara vill ha medhåll. Men ni då? Jag har ställt frågor ingen vill (kan?) svara på!! Varför är det så farligt för styvdottern att lära dig slappna av och dela? Ni har svarat att det är ts dotter som självklart måste tillrättevisas, att hon kan lära sig, tänk vad som händer när hon blir vuxen.... Ok, men varför kan inte styvdottern tillrättavisas? Varför skulle det vara farligt? Jag vill inte höra att hon minsan har rätt att äga sin pappa och få lov att va hans enda enda. Jag vill höra varför hon skulle uppleva det som ett större trauma än ts dotter? Varför är det självklart att det är hon man ska visa den största hänsynen?

Sen, en fråga till, är det inte en rött alla barn borde ha, att få välja va dom vill kalla eller inte kalla sina föräldrar och styvföräldrar? Har jag rätt att neka min mans barn att kalla mig bonusmamma?

Eftersom det inte verkar viktigt för dig vad man kallar varandra men att du hela tiden påpekar hur viktigt det är att dela, hur hade du reagerat om någon på Facebook hade lagt ut bilder på ditt barn och skrivit "min älskade dotter" och liknande saker? Om ditt barns dagisfröken börjat be din ettåring kalla henne mamma?

Om någon väninna börjat kalla din man för älskling?

Hade du accepterat det lika självklart som du tycker att 8- åringen skall?
  • nymedlem
    Anonym (Fia) skrev 2014-05-01 10:28:49 följande:
    Så som ts beskriver sin styvdotter verkar det vars en osäker flicka som behöver mycket trygghet och närhet. Om flickans pappa och ts ser till att flickan känner sig trygg så kommer hon säkert att sluta upp med att vara så kärlekstörstande och även känna sig trygg nog att dela sin pappa med ts dotter.
    Precis så tror jag också och det har jag skrivit upprepade gånger!
    Anonym (Fia) skrev 2014-05-01 10:28:49 följande:

Håller med!

Man kan ju jobba med saken från båda håll! Man lyssnar på och stödjar båda tjejerna. Pappan ger dottern mycket uppmärksamhet när hon är där -men utan att sätta andra tjejen åt sidan. Sen får de prata med ts dotter, och försöka få henne att förstå varför detta är svårt för pappans tjej och då varför hon beter sig dumt ibland. MSN får hjälpa henne att stänga öronen när andra tjejen "tillrättavisar" henne. Sen får de gör samma med pappans dotter -syängnlronrn om du inte vill höra, lägg dig inte i. Sen förklara varför ts dotter känner detta behovet.
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 10:37:50 följande:
    Håller med!

Man kan ju jobba med saken från båda håll! Man lyssnar på och stödjar båda tjejerna. Pappan ger dottern mycket uppmärksamhet när hon är där -men utan att sätta andra tjejen åt sidan. Sen får de prata med ts dotter, och försöka få henne att förstå varför detta är svårt för pappans tjej och då varför hon beter sig dumt ibland. MSN får hjälpa henne att stänga öronen när andra tjejen "tillrättavisar" henne. Sen får de gör samma med pappans dotter -syängnlronrn om du inte vill höra, lägg dig inte i. Sen förklara varför ts dotter känner detta behovet.

Oj till fel det blev... Stänga öronen om du inte vill höra!
    nymedlem skrev 2014-05-01 10:01:13 följande:
    Din man kan väl kalla dig BONUSmamma om det är vad du är? Men din mans barn ska inte kalla dig för mamma, för det är du INTE. Förstår du skillnaden?

Med den logiken kan väl ts dotter kalla mannen för bonuspappa?

Sen håller jag med Lindsey...... inlägg nr 159:

" TS borde berätta mer om flickans far i positiva ordalag eftersom flickan söker efter en fadersfigur."

Så har jag gjort inför mitt barn som har en frånvarande far, och det funkar. Barnet känner inte samma agg mot sin far och idag har dom varandra på Facebook. Alltid något

Men varför är det så, och vem har bestämt det?

Beroende av omständigheterna skulle ett styvbarn få kalla mig mamma. Men det tycker jag beror på hennes biologiska mammas närvaro och på barnets och min relation och om det fanns något särskilt behov hos barnet av den tryggheten.
  • nymedlem
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-05-01 10:44:30 följande:

Men varför är det så, och vem har bestämt det?
    Beroende av omständigheterna skulle ett styvbarn få kalla mig mamma. Men det tycker jag beror på hennes biologiska mammas närvaro och på barnets och min relation och om det fanns något särskilt behov hos barnet av den tryggheten.
    Men att pappans dotter känner sig otrygg av detta bekommer dig inte?
Svar på tråden min styvdotter och min dotter