• NintendoGamer94

    jag vill bara få ut lite så läs om ni orkar :'<

    För några dagar sedan märkte vi att katten började må dåligt och vi försökte ge honom mat och vatten men han vägrade och blev smal och fick svårt att andas så vi förstod att han kommer dö och de har blivit värre och värre och de är så jobbigt, jag älskar min lilla bebi och vill inte att han ska försvinna :< de händer inatt eller imorgon och jag vet inte om jag orkar leva utan katt..........

  • Svar på tråden jag vill bara få ut lite så läs om ni orkar :'<
  • DragonWoman
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 02:39:20 följande:
    Men de står att de är bäst om katten dör hemma i lugn och ro i sömnen i en miljö den trivs i och då låter vi den göra de!
    Och de är normalt att katter slutar äta och dricka för att alla organ slutar fungera men dom lider inte av de för dom känner de inte på samma sätt då! Även i de vilda är de så! Dom ligger nånstans där dom trivs och väntar på att de ska ta slut och om katter ska göra de normalt och veterinären säger att de är bäst så varför ska vi då plåga han genom att ringa en veterinär och allt?
    Oerhört korkad veterinär som inte kan djurskyddslagarna! Och på vilket sätt skulle katten må dåligt av att en distriktsveterinär kommer hem till er och ger katten en spruta så den somnar in snabbt och smärtfritt?

    En katt behöver inte jama eller visa att den har ont, däremot kan den spinna väldigt mycket vilket är ett sätt för den att lugna sig själv. Börjar undra om ni är för snåla att låta katten somna in på ett värdigt sätt alltså!

    I det vilda har de inget annat val än att ligga och självdö men när du valde att skaffa katten så valde du även att ta hand om den på bästa sätt in i det sista och det gör ingen av er nu. Du intalar dig själv bara att katten inte har ont eller mår dåligt.

    Har som sagt haft katter i hela mitt liv och även haft katter som slutat äta och dricka och även om det varit tufft så åker man in och låter dom somna in, snabbt och smärtfritt! Har även haft katter som dött i sömnen, men även där har det ju gått fort.


    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • DragonWoman
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 02:43:57 följande:
    Hade han vart sjuk hade vi självklart åkt till en veterinär men han är inte de! Han är naturligt döende och veterinärer säger att de då är bäst att låta dom dö i en trygg miljö där dom trivs så vi gör de som är bäst för honom!!!
    Hur vet du förresten att han inte är sjuk? Läst det i nån bok eller på ditt kattforum? Han kanske har lunginflammation och nu låter ni honom ligga och lida. 14 år... han kan gott och väl leva i 4-5 år till.

    Äh, orkar fan inte diskutera one way... du har bestämt dig för att katten är döende och tänker inte göra nått för kissen.
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • NintendoGamer94
    DragonWoman skrev 2014-05-05 02:52:03 följande:
    Hur vet du förresten att han inte är sjuk? Läst det i nån bok eller på ditt kattforum? Han kanske har lunginflammation och nu låter ni honom ligga och lida. 14 år... han kan gott och väl leva i 4-5 år till.

    Äh, orkar fan inte diskutera one way... du har bestämt dig för att katten är döende och tänker inte göra nått för kissen.
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Vi tar hand om honom mer än du tror och sluta säga att vi är dåliga ägare för han har haft ett bra ocv lyckligt liv och jag ligger bredvid honom hela dagarna och klappar honom och finns där så säg för fan inte att jag inte tar hand om honom!!! Och vi åker inte till veterinär för de är elakt och vi bor in håla så de finns inga veterinärer som skulle komma hit! De finns inget vi kan göra förutom att se till att han inte plågas! Och vi är inte dåliga ägare!!!!!!! Isf hade han inte vart världens snällaste katt och de är han så sluta upp med att va så jävla elak mot mig!!!!!!! Har ni tänkt på att folk faktiskt har känslor!!

    Och katten mår bra förutom de här så han är inte sjuk!!!! Så sluta nu med att tjata för jag orkar inte med de här mer!!!!!!!!!!
  • NintendoGamer94

    Och nej han kommer inte leva 4-5 år till för de normalaste bland raskatter är 10-14 år! Så du kan ju verkligen mycket!

  • DragonWoman
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 03:13:32 följande:
    Och nej han kommer inte leva 4-5 år till för de normalaste bland raskatter är 10-14 år! Så du kan ju verkligen mycket!
    Snarare du som inte kan mycket. Tragist iaf att katten får lida för att ni inte vill göra något för honom. Hoppas iaf att det går hyfsat snabbt för katten att somna ifrån eländet!
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • NintendoGamer94
    DragonWoman skrev 2014-05-05 03:15:19 följande:
    Snarare du som inte kan mycket. Tragist iaf att katten får lida för att ni inte vill göra något för honom. Hoppas iaf att det går hyfsat snabbt för katten att somna ifrån eländet!
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Du vet ingenting för du är inte här så du kan fan inte säga ett skit!!!! Och jag bryr mig inte för vi kan fortfarande inte köra 7 mil för då kommer han dö i bilen och ingen veterinär kan komma så vad fan vill du att vi ska göra då?? Vi har inget annat jävla val så håll käften och låt mig sörja och ifred!!! Jag har fått nog med skit i mitt liv och orkar inte med mer så sluta!!! De är såna idioter som du som får folk att gå till psyk! Du vet inget utan du bara drar en slutsats av en text!!! Man ska inte ha såna fördomar för de leder till att folk tar livet av sig varje jävla dag! Jag blir så trött på de! Vi är bra ägare och hade vi kunnat hjälpa han hade vi gjort de men de finns fan inte ett jävla skit vi kan göra så sluta göra allt värre med dina jävla anklganden som inte en stämmer!!!
  • NintendoGamer94

    Dessutom är han frisk och då är de snällast att låta honom självdö av ålder än att stressa honom! De är inte fel, har kollat upp de! De är bara fel om djuret lider av en sjukdom men de gör han inte! Så vi gör rätt

  • Trött jag blir
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-04 23:37:25 följande:
    För några dagar sedan märkte vi att katten började må dåligt och vi försökte ge honom mat och vatten men han vägrade och blev smal och fick svårt att andas så vi förstod att han kommer dö och de har blivit värre och värre och de är så jobbigt, jag älskar min lilla bebi och vill inte att han ska försvinna :< de händer inatt eller imorgon och jag vet inte om jag orkar leva utan katt..........
    Öh katten dricker inte, äter inte och har fått svårt att andas? Du skriver att han mår dåligt.
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 03:52:43 följande:
    Dessutom är han frisk och då är de snällast att låta honom självdö av ålder än att stressa honom! De är inte fel, har kollat upp de! De är bara fel om djuret lider av en sjukdom men de gör han inte! Så vi gör rätt
    Och här påstår du att katten är frisk!

    Exakt hur länge har katten varit dålig?

  • NintendoGamer94
    Trött jag blir skrev 2014-05-05 04:00:52 följande:
    Öh katten dricker inte, äter inte och har fått svårt att andas? Du skriver att han mår dåligt.
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 03:52:43 följande:Dessutom är han frisk och då är de snällast att låta honom självdö av ålder än att stressa honom! De är inte fel, har kollat upp de! De är bara fel om djuret lider av en sjukdom men de gör han inte! Så vi gör rätt
    Och här påstår du att katten är frisk!

    Exakt hur länge har katten varit dålig?

    Tycker du de är bättre att vi åker 7 mil och han dör på vägen, ingen veterinär kan komma hit, än att han stannar här där han trivs och är lugn och han lider inte! Vi märker om han lider, vi känner han och hade han lidit hade vi gjort nåt åt de!! Men vi kommer få honom att lida om vi åker!
  • Trött jag blir
    NintendoGamer94 skrev 2014-05-05 04:11:32 följande:
    Tycker du de är bättre att vi åker 7 mil och han dör på vägen, ingen veterinär kan komma hit, än att han stannar här där han trivs och är lugn och han lider inte! Vi märker om han lider, vi känner han och hade han lidit hade vi gjort nåt åt de!! Men vi kommer få honom att lida om vi åker!
    Om han nu är så dålig som du beskriver det så skulle en bilfärd inte bekomma honom alls. Du räknar ju bara upp anledningar till att dra ut på lidandet. Ser du inte själv att du orsakar katten onödigt lidande? Om du själv blir riktigt sjuk, skulle du inte vilja bli körd till sjukhus då? Eller föredrar du att ligga hemma och lida med dödsångest? Du påstår att ni gjort allt. Närmsta öppna veterinär ligger 7 mil bort men ni borde ju ha nån form av distriktsveterinär eller jour i närheten, ring dit även om det kostar några kronor mer. Som nån skrivit innan, det är faktiskt olagligt att låta ett djur lida och självdö! Djurplågeri är vidrigt
  • RainbowVomit

    De är inte djurplågeri om katten inte lider och den kanske inte lider så mycket, de vet man aldrig! De kan va så at TS överdrev!

    Och de är inte säkert att de finns jourmottagning i alla samhällen/städer/nånting xD

    Dock så är de fel att låta djuret lida men de är inte olagligt att låta de självdö så länge de inte lider! ^^

  • Arbitration

    Har varit med om detta också, mina föräldrars hund (shetland sheepdog) fick autoimmun hemolytisk anemi, det var ungefär liknande symptom som beskrivits här då.

    Symptomen uppkom under söndagskvällen och efter kontakt med jourhavande vetrinärer så blev han in körd till djursjukhuset och fick kortison osv.
    Följande dag verkade han bättre och nästan normal pigg men framåt eftermiddagen så kom det tyvärr tillbaka och till slut gick det inte längre.

    Det är en otäck förlust att bli av med en familjemedlem på det sättet, och i det här fallet blev det extra tråkigt utöver att han just fyllt 4 år och det kom väldigt oväntat... så är det sista minne någon har av honom var att han ville följa med tillbaka vid avlämningen, resterande av tiden han levde var enbart genom proxy eftersom alla involverade jobbade som vanligt och beskedet kom straxt innan ett tilltänkt besök skulle göras.

    Så jag kan både förstå viljan att inte vilja åka in samtidigt så får man se det så som man gjorde det mesta man kunde.

  • Koppkaka

    TS och rainbowvomit är uppenbart samma person. Dubbelkonton, hallå moderator?

    Varför skapade du ens den här tråden, TS?

  • Lana899

    Jag tycker att det är en självklarhet att man tar sitt djur till en veterinär om man märker att sitt husdjur är dåligt eller sjuk på något sätt!

    Förstår ej varför man antar att den ej lider,syns ju inte alltid på katter.

    Om man älskar sitt djur låter man väl inte den ligga hemma och självdö och liter den lida,när man inte ens vet vad som är felet med katten!

    Jag menar katten ska ändå dö,vem resonerar på detta viset?  Tycker att detta är SJUKT!

  • Lana899
    Koppkaka skrev 2014-05-05 11:44:47 följande:
    För att TS med familj är elaka.
    snarare något som inte står rätt till där hemma
  • Trött jag blir
    RainbowVomit skrev 2014-05-05 04:30:39 följande:
    De är inte djurplågeri om katten inte lider och den kanske inte lider så mycket, de vet man aldrig! De kan va så at TS överdrev!
    Och de är inte säkert att de finns jourmottagning i alla samhällen/städer/nånting xD
    Dock så är de fel att låta djuret lida men de är inte olagligt att låta de självdö så länge de inte lider! ^^
    Varför överdrev hon då? För att få sympatier för hur HON mådde eller? Hon fick inte det och blir arg istället!

    Man får vara mer än lovligt dum om man inte inser att katten faktiskt lider i detta fallet.
  • Ellie
    Lana899 skrev 2014-05-05 11:23:40 följande:
    Jag tycker att det är en självklarhet att man tar sitt djur till en veterinär om man märker att sitt husdjur är dåligt eller sjuk på något sätt!

    Förstår ej varför man antar att den ej lider,syns ju inte alltid på katter.

    Om man älskar sitt djur låter man väl inte den ligga hemma och självdö och liter den lida,när man inte ens vet vad som är felet med katten!

    Jag menar katten ska ändå dö,vem resonerar på detta viset?  Tycker att detta är SJUKT!

    Det verkar som om TS inte är den som fattar besluten där hemma, och TS är inte den som har bilen och pengarna till veterinären, och kan sannolikt inte ta med sig katten om resten av familjen motsätter sig det hela.
    Då är ju det enda vettiga att, som i TS fall, intala sig att det är en naturlig död på gång och att katten inte lider. TS startade tråden för att hon sörjer, och inte kan göra annat än att vänta på det oundvikliga. Beklagar detta TS!
    Däremot håller jag fullt med alla som säger att en veterinär borde titta på katten. Jag vet inte när farmor har pratat med veterinären och vad hon har sagt, och vad hon fick till svar, men skulle själv inte nöja mig med det, utan se till att katten blir bedömd, och om det så krävs, få somna in av en spruta (såvida inte veterinären håller med om att katten inte lider utan har det bäst såhär).
  • Trött jag blir
    Ellie skrev 2014-05-05 12:43:05 följande:

    Det verkar som om TS inte är den som fattar besluten där hemma, och TS är inte den som har bilen och pengarna till veterinären, och kan sannolikt inte ta med sig katten om resten av familjen motsätter sig det hela.
    Då är ju det enda vettiga att, som i TS fall, intala sig att det är en naturlig död på gång och att katten inte lider. TS startade tråden för att hon sörjer, och inte kan göra annat än att vänta på det oundvikliga. Beklagar detta TS!
    Däremot håller jag fullt med alla som säger att en veterinär borde titta på katten. Jag vet inte när farmor har pratat med veterinären och vad hon har sagt, och vad hon fick till svar, men skulle själv inte nöja mig med det, utan se till att katten blir bedömd, och om det så krävs, få somna in av en spruta (såvida inte veterinären håller med om att katten inte lider utan har det bäst såhär).
    Om en veterinär ska kunna hålla med om något kan denne inte göra den bedömningen via telefon utan måste se katten och undersöka den. Och detta kan inte ske eftersom ts eller vem tusan det än är som "bestämmer" inte vill ta djuret till veterinär.
Svar på tråden jag vill bara få ut lite så läs om ni orkar :'<