• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Anonym (Konsekvens?)
    Iam skrev 2014-06-06 13:50:47 följande:
    Kan ju hoppas för din skull att du inser det märkliga i det du precis skrev. ;)

Vad var märkligt? Att hon påpekade att du fortfarande snurrar o inte kan diskutera trådens fråga? Att du envisas med att tråden handlar om ngt som du vill att den ska handla om. Ngt du vägrar släppa? För hon har rätt vet du - du vägrar att diskutera detta om o om igen... Trodde du ogillade härskartekniker - varför använda dig av dem själv? Har du ngt att säga om hennes inlägg så säg det rakt ut istället. Men visst, du har ju visat tråden igenom att du inte kan säga ngt rakt utan måste linda in det i annat..
  • city cat
    Anonym (Läsa vad som står...) skrev 2014-06-05 23:20:28 följande:
    Så man är enligt dig otrogen även om man är helt öppen med det mot den man bedrar? Vilket man då inte gör då begreppet bedra innebär att man gör något i hemlighet. Nej, då förstår jag att vi inte är överens alls.
    Att bedra handlar inte om att göra något i hemlighet.

Det handlar om att svika ett löfte eller ett förtroende.
    S som i kanelbulle
  • Ess
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 09:24:46 följande:

Ok. Då är jag med mer på hur du tänker. Själv ser jag nämligen inte händelserna avhängiga av varandra. Jag tror att TS blivit precis lika provocerad av att bonusmamman (att vem som helst) kommit så direkt och "lagt sig i". Vilken nybliven mamma som hejat sparkar bakut om svärmor, mamma, syster, svägerska kommer och försöker "ta över"... Jag är ganska säker på att problemet alltså uppstått oavsett villa eventuella känslor TS har för mamman. Om du själv tänker tillbaka på bär du blev mamma första gången (har för mig du har barn). Hur hade du reagerat om ngn du inte hade en väldigt bra relation till kom och försökte bestämma över hur du tog hand om sitt barn. För vad jag förstod var det inte bara det att bonusmamman ville träffa barnet utan att hon ansåg sig rätt att "lägga sig i" som var problemet. Jag vet att jag reagerade väldigt starkt när min svägerska hade åsikter om amning, hur jag bar barnet, hur vi klädde det, att vi samsov osv. Så OAVSETT vad TS har för känslor, vad TS gjort med sitt ex - oavsett detta så anser jag att bonusmamman kunde väntat iallafall några månader innan hon ville bli en del av barnets liv. Tills baebet var tillräckligt trygg med pappan att kunna träffa honom själv på tex promenader o liknande. Och det är DET jag argumenterar för. Att händelserna faktiskt inte har med varandra att göra. Att två fel inte gör ett rätt. För visst tycker jag att TS agerat fel, även om hon faktiskt försökt påtala vad som händer, men det ger inte bonusmamman rätten att vara gränslös. Dessutom så började väl pappan sova hos TS för att träffa barnrt EFTER att hans sambo försökt "lägga sig i".
    Barnet är ju inte så gammalt, så det har nog gått hand i hand att hon velat träffas och lära känna varann och att han har sovit över.
    Det enda jag egentligen har läst är att sambon ville träffas för att lära känna ts, och att hon lade sig i ang umgänget, att hon ville ha det hemma hos dem själva. Att hon hade synpunkter på att deras relation var lite "för nära". 
    Hon hade synpunkter på hur skiljda föräldrar ska umgås. Vilket jag förstår eftersom dom ser sig som en familj fortfarande.
    Jag har inte läst att hon lade sig i själva barnets skötsel, utan enbart föräldrarnas relation och umgänget med övernattningarna.
  • Iam
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 14:50:14 följande:
    Vad var märkligt? Att hon påpekade att du fortfarande snurrar o inte kan diskutera trådens fråga? Att du envisas med att tråden handlar om ngt som du vill att den ska handla om. Ngt du vägrar släppa? För hon har rätt vet du - du vägrar att diskutera detta om o om igen... Trodde du ogillade härskartekniker - varför använda dig av dem själv? Har du ngt att säga om hennes inlägg så säg det rakt ut istället. Men visst, du har ju visat tråden igenom att du inte kan säga ngt rakt utan måste linda in det i annat..

Det är Ni som om och om igen ställer samma frågor. Och visst har jag svarat. Det är inte mindre svar för att ni inte håller med. Och ja, det är märkligt att påpeka att jag upprepar mig och att även påpeka att jag redan sagt att jag upprepar mig, när det är ni som fortsätter ställa samna frågor. Hade jag inte svarat alls på alla era inlägg till mig hade väl det oxå varit fel.

Och jag har nog inte lindat in något. Jag har sagt precis vad jag tycker. Återigen, det är inte mindre svar för att ni tycker det är fel. Du har däremot undvikit mina raka frågor konstant, förmodligen för att dina svar inte skulle följa din egen logik (och nej, jag tänker inte upprepa frågorna men du kan läsa tillbaka i tråden om du vill vara bättre än det du anklagar mig för)

1. Jag tycker det är brist på insikt att kräva respekt och hänsyn av en människa man inte själv visar respekt och hänsyn.

2. Ja, jag tycker det är respektlöst gentemot sambon att sätta på hennes partner... oavsett om hon berättat det eller inte. Kan jämföras med att det skulle vara ok att slå någon om man efteråt säger "du, jag slog dig och kommer fortsätta slå dig". Jag tycker inte det är ok att slåss.

3. Ja, jag tycker snubben är ett svin och hoppas att sambon inser det och vänder ryggen till och går.

4. Jag förstår att ts tycker att sambon är gränslös. Och att hon vill ha sin bebisbubbla med pappan utan hans sambos inblandning.

5. Jag förstår att sambon vill vara del av sin partners familj och känner sig otrygg iom att ts och snubben kallar sig familj, sover över och utesluter sambon.

6. Jag anser, olikt dig, att man visst kan ställa krav på sin omgivning gällande medmänsklighet. Krav på att inte våldta, misshandla eller råna är krav man kan ställa till exempel. (Och detta finns utvecklat i tidigare kommentar)

7. Och du påpekar att jag tycker att jag har rätt och att det är egocentriskt. Självklart tycker jag att jag har rätt, annars hade jag ju ändrat mig. Du tycker ju att du har rätt, det gör ju i så fall dig oxå egocentrisk... ja antingen egocentrisk eller så tycker du att du har fel. Vilket får du själv uttrycka.

8. Jag har inte sagt att andra måste tycka som jag, som du påstått. Tvärtom har jag om och om igen sagt att vi inte kommer enas och att det är ok, att vi kan enas om att inte enas. Men det har du inte köpt.

Nu har jag nog fått med alla dina åsikter kring mig och mina åsikter och svar på detta. Var det rakt nu eller är det fortfarande svävande?
  • Ess
    Iam skrev 2014-06-06 15:30:57 följande:

Det är Ni som om och om igen ställer samma frågor. Och visst har jag svarat. Det är inte mindre svar för att ni inte håller med. Och ja, det är märkligt att påpeka att jag upprepar mig och att även påpeka att jag redan sagt att jag upprepar mig, när det är ni som fortsätter ställa samna frågor. Hade jag inte svarat alls på alla era inlägg till mig hade väl det oxå varit fel.
    Och jag har nog inte lindat in något. Jag har sagt precis vad jag tycker. Återigen, det är inte mindre svar för att ni tycker det är fel. Du har däremot undvikit mina raka frågor konstant, förmodligen för att dina svar inte skulle följa din egen logik (och nej, jag tänker inte upprepa frågorna men du kan läsa tillbaka i tråden om du vill vara bättre än det du anklagar mig för)

1. Jag tycker det är brist på insikt att kräva respekt och hänsyn av en människa man inte själv visar respekt och hänsyn.

2. Ja, jag tycker det är respektlöst gentemot sambon att sätta på hennes partner... oavsett om hon berättat det eller inte. Kan jämföras med att det skulle vara ok att slå någon om man efteråt säger "du, jag slog dig och kommer fortsätta slå dig". Jag tycker inte det är ok att slåss.

3. Ja, jag tycker snubben är ett svin och hoppas att sambon inser det och vänder ryggen till och går.

4. Jag förstår att ts tycker att sambon är gränslös. Och att hon vill ha sin bebisbubbla med pappan utan hans sambos inblandning.

5. Jag förstår att sambon vill vara del av sin partners familj och känner sig otrygg iom att ts och snubben kallar sig familj, sover över och utesluter sambon.

6. Jag anser, olikt dig, att man visst kan ställa krav på sin omgivning gällande medmänsklighet. Krav på att inte våldta, misshandla eller råna är krav man kan ställa till exempel. (Och detta finns utvecklat i tidigare kommentar)

7. Och du påpekar att jag tycker att jag har rätt och att det är egocentriskt. Självklart tycker jag att jag har rätt, annars hade jag ju ändrat mig. Du tycker ju att du har rätt, det gör ju i så fall dig oxå egocentrisk... ja antingen egocentrisk eller så tycker du att du har fel. Vilket får du själv uttrycka.

8. Jag har inte sagt att andra måste tycka som jag, som du påstått. Tvärtom har jag om och om igen sagt att vi inte kommer enas och att det är ok, att vi kan enas om att inte enas. Men det har du inte köpt.

Nu har jag nog fått med alla dina åsikter kring mig och mina åsikter och svar på detta. Var det rakt nu eller är det fortfarande svävande?
  • Fånga dagen
    "hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press"

Med tanke på att ts var nyförlöst, och mådde väldigt dåligt efter förlossningen, så tror ju inte jag att det var något intimt mellan ts och barnets far vid den tidpunkten. Hon mådde dåligt tills barnet var sex månader. När de började ha sex har väl inte framgått vad jag kan se?

I alla andra trådar får en nyförlöst mamma som mår dåligt allas sympatier när det handlar om gränslösa människor som kommer och tränger sig på. Mamman får oftast rådet att fräsa ifrån ordentligt till de här människor. Låsa dörren och inte svara i telefon. Att det är HENNES barn och HENNES vilja som gäller, och det är vad alla andra har att rätta sig efter. I det här fallet så var det en "styvmamma" som trängde sig på den nyförlösta mamman som inte mådde bra.  Mycket respektlöst! Vem hade accepterat nåt sånt?

Sen kan man ha vilka åsikter man vill om det övriga.
  • Anonym (Konsekvens?)
    Iam skrev 2014-06-06 15:30:57 följande:
    Det är Ni som om och om igen ställer samma frågor. Och visst har jag svarat. Det är inte mindre svar för att ni inte håller med. Och ja, det är märkligt att påpeka att jag upprepar mig och att även påpeka att jag redan sagt att jag upprepar mig, när det är ni som fortsätter ställa samna frågor. Hade jag inte svarat alls på alla era inlägg till mig hade väl det oxå varit fel. Och jag har nog inte lindat in något. Jag har sagt precis vad jag tycker. Återigen, det är inte mindre svar för att ni tycker det är fel. Du har däremot undvikit mina raka frågor konstant, förmodligen för att dina svar inte skulle följa din egen logik (och nej, jag tänker inte upprepa frågorna men du kan läsa tillbaka i tråden om du vill vara bättre än det du anklagar mig för) 1. Jag tycker det är brist på insikt att kräva respekt och hänsyn av en människa man inte själv visar respekt och hänsyn. 2. Ja, jag tycker det är respektlöst gentemot sambon att sätta på hennes partner... oavsett om hon berättat det eller inte. Kan jämföras med att det skulle vara ok att slå någon om man efteråt säger "du, jag slog dig och kommer fortsätta slå dig". Jag tycker inte det är ok att slåss. 3. Ja, jag tycker snubben är ett svin och hoppas att sambon inser det och vänder ryggen till och går. 4. Jag förstår att ts tycker att sambon är gränslös. Och att hon vill ha sin bebisbubbla med pappan utan hans sambos inblandning. 5. Jag förstår att sambon vill vara del av sin partners familj och känner sig otrygg iom att ts och snubben kallar sig familj, sover över och utesluter sambon. 6. Jag anser, olikt dig, att man visst kan ställa krav på sin omgivning gällande medmänsklighet. Krav på att inte våldta, misshandla eller råna är krav man kan ställa till exempel. (Och detta finns utvecklat i tidigare kommentar) 7. Och du påpekar att jag tycker att jag har rätt och att det är egocentriskt. Självklart tycker jag att jag har rätt, annars hade jag ju ändrat mig. Du tycker ju att du har rätt, det gör ju i så fall dig oxå egocentrisk... ja antingen egocentrisk eller så tycker du att du har fel. Vilket får du själv uttrycka. 8. Jag har inte sagt att andra måste tycka som jag, som du påstått. Tvärtom har jag om och om igen sagt att vi inte kommer enas och att det är ok, att vi kan enas om att inte enas. Men det har du inte köpt. Nu har jag nog fått med alla dina åsikter kring mig och mina åsikter och svar på detta. Var det rakt nu eller är det fortfarande svävande?

Nu undrar jag om du inte blandar ihop mig med ngn annan... För det första började jag skriva här igår. Så jag har inte ställt samma frågor till dig (eller ngn annan) tidigare. Jag skrev ett inlägg som svar på en sak Ess skrev. Det var då DU började argumentera med MIG. Så var vänlig o sluta påstå ngt annat. Jag har även läst igenom alla inlägg du skrivit till mig och nej - du har inte ställt en enda fråga till mig att svara på. Minns du annorlunda bör du nog läsa igenom vad du skrivit innan du anklagar mig för ngt. Eftersom det blir alldeles för rörigt att bemöta alla dina punkter samtidigt så tar jag dem en o en... Det kan ta lite tid... Jag har sambons barn springande runt fötterna samtidigt...
  • Anonym (Konsekvens?)

1. Jag tycker det är brist på insikt att kräva respekt och hänsyn av en människa man inte själv visar respekt och hänsyn. SVAR - håller med dig. MEN det är inte vad tråden handlar om. Tråden handlar om om det var fel av sambon att tränga sig på direkt efter förlossningen.

• Anonym (Konsekvens?)

2. Ja, jag tycker det är respektlöst gentemot sambon att sätta på hennes partner... oavsett om hon berättat det eller inte. Kan jämföras med att det skulle vara ok att slå någon om man efteråt säger "du, jag slog dig och kommer fortsätta slå dig". Jag tycker inte det är ok att slåss. SVAR - jag har inte NÅGONSTANS skrivit att det är ok att TS ligger med killen. Lägg inte ord i min mun...

• Anonym (Konsekvens?)

3. Ja, jag tycker snubben är ett svin och hoppas att sambon inser det och vänder ryggen till och går. SVAR - håller fullständigt med. Har jag antytt ngt annat?

• Anonym (Konsekvens?)

4. Jag förstår att ts tycker att sambon är gränslös. Och att hon vill ha sin bebisbubbla med pappan utan hans sambos inblandning. SVAR - bra. För det förstår jag också. Att hon vill vara ifred med sin bebis. Med eller utan pappa..

• Anonym (Konsekvens?)

5. Jag förstår att sambon vill vara del av sin partners familj och känner sig otrygg iom att ts och snubben kallar sig familj, sover över och utesluter sambon. SVAR - det förstår jag också. Det ger henne dock inte rätt att stövla in och kräva att få vara delaktig med en nyfödd bebis som är för liten att ha umgänge ensam med pappan. Däremot skall hon självklart vara involverad när umgänget kan flyttas från mammans närvaro (alltså när barnet är trygg med pappan). Att pappan sover över tycker jag är över gränsen oavsett om de haft sex eller inte. Sambon borde kunna kräva att pappan efter umgänge åker hem till henne.

• Anonym (Konsekvens?)

6. Jag anser, olikt dig, att man visst kan ställa krav på sin omgivning gällande medmänsklighet. Krav på att inte våldta, misshandla eller råna är krav man kan ställa till exempel. (Och detta finns utvecklat i tidigare kommentar) SVAR - ursäkta men VA? Snacka om påhopp och att ta saker rakt ur luften... Är det verkligen så här du för dina diskussioner? Med rena påhitt? Inte speciellt seriöst...

• Iam
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 18:38:16 följande:

Nu undrar jag om du inte blandar ihop mig med ngn annan... För det första började jag skriva här igår. Så jag har inte ställt samma frågor till dig (eller ngn annan) tidigare. Jag skrev ett inlägg som svar på en sak Ess skrev. Det var då DU började argumentera med MIG. Så var vänlig o sluta påstå ngt annat. Jag har även läst igenom alla inlägg du skrivit till mig och nej - du har inte ställt en enda fråga till mig att svara på. Minns du annorlunda bör du nog läsa igenom vad du skrivit innan du anklagar mig för ngt. Eftersom det blir alldeles för rörigt att bemöta alla dina punkter samtidigt så tar jag dem en o en... Det kan ta lite tid... Jag har sambons barn springande runt fötterna samtidigt...

Japp, 

Ber om ursäkt, du har rätt i att jag blandar ihop dig med någon annan. Har skrivit på telefonen och har därför inte kunnat gå tillbaka och kolla. Mitt fel helt och hållet. 

Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 18:46:07 följande:
    2. Ja, jag tycker det är respektlöst gentemot sambon att sätta på hennes partner... oavsett om hon berättat det eller inte. Kan jämföras med att det skulle vara ok att slå någon om man efteråt säger "du, jag slog dig och kommer fortsätta slå dig". Jag tycker inte det är ok att slåss. SVAR - jag har inte NÅGONSTANS skrivit att det är ok att TS ligger med killen. Lägg inte ord i min mun...

Jag säger inte att du har sagt det, utan tydliggör min ståndpunkt som du påstår varit svävande.. Jag har hävdat exakt samma sak genom hela tråden. 

Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 18:56:13 följande:
    6. Jag anser, olikt dig, att man visst kan ställa krav på sin omgivning gällande medmänsklighet. Krav på att inte våldta, misshandla eller råna är krav man kan ställa till exempel. (Och detta finns utvecklat i tidigare kommentar) SVAR - ursäkta men VA? Snacka om påhopp och att ta saker rakt ur luften... Är det verkligen så här du för dina diskussioner? Med rena påhitt? Inte speciellt seriöst...

Som sagt, jag blandade ihop dig med någon annan. Ber om ursäkt för det igen. 

• Anonym (Konsekvens?)

7. Och du påpekar att jag tycker att jag har rätt och att det är egocentriskt. Självklart tycker jag att jag har rätt, annars hade jag ju ändrat mig. Du tycker ju att du har rätt, det gör ju i så fall dig oxå egocentrisk... ja antingen egocentrisk eller så tycker du att du har fel. Vilket får du själv uttrycka. SVAR - var kallar jag dig egocentrisk? Än en gång, sluta hitta på saker jag sagt....

• Anonym (Konsekvens?)
    Iam skrev 2014-06-06 19:25:16 följande:
    Japp,  Ber om ursäkt, du har rätt i att jag blandar ihop dig med någon annan. Har skrivit på telefonen och har därför inte kunnat gå tillbaka och kolla. Mitt fel helt och hållet.     
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 18:46:07 följande:
      Jag säger inte att du har sagt det, utan tydliggör min ståndpunkt som du påstår varit svävande.. Jag har hävdat exakt samma sak genom hela tråden.     Som sagt, jag blandade ihop dig med någon annan. Ber om ursäkt för det igen. 

Ok. Hann svara på en till innan jag läste ditt svar om att du blandat ihop mig med ngn annan. Då fortsätter jag inte...
Svar på tråden Ledsen och besvärad