• lillajaglilladu

panik inför sommarlov :-/

Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!!
    Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam?

Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/
    Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm.

Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande.
    Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm

• Svar på tråden panik inför sommarlov :-/
  • Alexi

Jag skulle heller aldrig åka och bada själv med två småbarn... Undrar också så mycket över det rådet. Funkar väl dock om bebisen sover ett par timmar i sträck i vagnen och storasyskonet leker bredvid filten medan bebis behöver uppmärksamhet. Har dock aldrig haft barn av den sorten.

• MxMeNow
    Bisquit skrev 2014-06-05 16:25:50 följande:
    Alla ni som föreslår att man ska åka och bada. Hur tänker ni?

Vem är det man ska lämna ensam, 3,5 åringen i vattnet eller bebisen på filten?

Sitter lite i samma sits och just åk och bada är det förslaget jag får mest.

Fast jag förstår inte hur det ska gå till....

Tips?

Alexi skrev 2014-06-05 18:02:30 följande:
    Jag skulle heller aldrig åka och bada själv med två småbarn... Undrar också så mycket över det rådet. Funkar väl dock om bebisen sover ett par timmar i sträck i vagnen och storasyskonet leker bredvid filten medan bebis behöver uppmärksamhet. Har dock aldrig haft barn av den sorten.

Man sätter sig vid vattenbrynet. Då har man koll på bebis och barn. Sätt er på bryggan... Det blir inte svårare än man gör det.
  • Lindsey Egot the only one

Tips?

Man kan väl sätta bebisen i vagnen alt bära på bebisen. Varför göra allt så krångligt.

Min dotter har precis fått barn och är med i en grupp här på FL och en nybliven förstagångsmamma där på 40 år undrade när man kunde börja gå ut med bebisen på promenader, affären och shoppingcentrum. Hon kände sig lite instängd efter tre veckor.

En 40 årig kvinna som inte kan använda sitt sunda förnuft utan som i sin enfald tror att man måste hålla sig inne. Knäpp gökar till föräldrar som bara ser problem och stannar hemma än att testa och se om det fungerar istället.
  • MxMeNow
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-05 18:16:04 följande:
    Man kan väl sätta bebisen i vagnen alt bära på bebisen. Varför göra allt så krångligt.

Min dotter har precis fått barn och är med i en grupp här på FL och en nybliven förstagångsmamma där på 40 år undrade när man kunde börja gå ut med bebisen på promenader, affären och shoppingcentrum. Hon kände sig lite instängd efter tre veckor.

En 40 årig kvinna som inte kan använda sitt sunda förnuft utan som i sin enfald tror att man måste hålla sig inne. Knäpp gökar till föräldrar som bara ser problem och stannar hemma än att testa och se om det fungerar istället.

Vissa tycks bara se problem inte lösningar. Andra skapar problem där det egentligen inte finns, som i detts fall.
  • fyrabarnsmor4
    Tips?
    3,5 år klarar sig bra vid vattnet. Du kan tala om att han/hon får gå ut i vatten upp tills navel (eller där du tycker är bäst) sen är det stopp. Se till barnet har badring eller vad ni har när ni är ute o badar.

Du ser då barnet tydlig samtidigt du myser med bebisen.
    det gjorde jag många ggr när barnen var mindre.
  • Helle 85

Försök se det som en möjlighet å inte ett hinder. Ta en dag i taget å försök ändra på det som gick tok igår. Som några skrivit tidigare så försök involvera det äldre syskonet i dagens aktiviteter. Försök få lite bra egentid med den äldre när den yngre sover. Det kan ju bli ett gyllene tillfälle att lära båda barnen (så gott som det går för den mindre ;) ) att ha respekt för varandra å att båda ska få sin tid. Sen hoppas jag att du inte ska känna en massa krav att ni måste göra något, försök först med enkla saker å hitta tempo och sätt hemma och där du känner dig bekväm, sedan kan man börja utforska nytt. Lycka till :)

• modsey
    Tips?
    den åldern är ju ganska eller väldigt enkel då en bebis inte kan gå eller krypa själv....man tar bebisen i famnen om han är vaken och är med 3.5 åringen i vattenbrynet tillsammans. Eller om bebisen sover så är man helt "fri". Kolla på stränderna så kommer du se horder av liknande konstellationer.

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-06-05 18:02:30 följande:
    Jag har åkt med tre själv - i åldern 0-6 år. Mina "stora" satt inte på en filt bredvid och lekte. Det går tveklöst att ordna. Jag lämnade ALDRIG något av barnen utan uppsikt. Besvärligare den här sommaren då yngsta är gåendes och inte nöjer sig med att bara bli kringburen.
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-06 08:54:42 följande:
    Jag har åkt med tre själv - i åldern 0-6 år. Mina "stora" satt inte på en filt bredvid och lekte. Det går tveklöst att ordna. Jag lämnade ALDRIG något av barnen utan uppsikt. Besvärligare den här sommaren då yngsta är gåendes och inte nöjer sig med att bara bli kringburen.
    Jag vet att andra gör så men för mig hade det aldrig gått. Jag har två år mellan barnen och min äldsta hade en period runt 2,5 år som var helt vansinnig, hon drog iväg, kunde inte sysselsättas längre stunder på lekplatser och stränder osv. Däremot när hon var 3,5 år som ts barn är, då hade det nog varit stor skillnad.
  • Speakers Corner
    Indigo skrev 2014-05-21 11:14:52 följande:
    Här kommer mitt tips, som funkar på vissa barn :)

Gör fyraåringen till din lilla bundsförvant och "arbetskamrat",  att det är ni som tillsammans ska klara av vardagen.
    Att du klarar dig sämre utan hennes hjälp med det som måste göras (mat, tvätt, handla, sköta lillsyskonet etc).

Det kan t.ex vara att hon får i uppgift att komma ihåg en vara, mjölk eller nåt,  när ni ska handla, att duka fram gafflar när ni ska äta, att vika två plagg, att hålla en bytta med klädnypor om du ska hänga tvätt, vad som helst som får henne att känna sig delaktig i "projekt klara sommarlovet med en bebis". 

"Det är tur att jag har dig, hur skulle jag klara mig annars?"  Fyraåringar brukar ofta gilla att vara behövda och de är fina små kompisar och kollegor. Sedan kan hon "ta rast" i lugn och ro, på en filt med saft och kex, framför en film, i ett lektält osv, med eller utan dig

Och bada i vattenspridare!
    Det är askul! :)
    Suveräna tips, precis så har jag gjort med mina barn när dom var små, och det funkade utmärkt.
    Dessutom är det idag när dom är stora en självklarhet att i vår familj hjälper vi varandra och har en stark sammanhållning.
    Det hänger ihop det där.
    Trevlig sommar. Solig
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-06-06 08:58:15 följande:
    Jag vet att andra gör så men för mig hade det aldrig gått. Jag har två år mellan barnen och min äldsta hade en period runt 2,5 år som var helt vansinnig, hon drog iväg, kunde inte sysselsättas längre stunder på lekplatser och stränder osv. Däremot när hon var 3,5 år som ts barn är, då hade det nog varit stor skillnad.
    Men om man har ett spädbarn samtidigt är det ju inget jätteproblem. Bebisen bär man helt enkelt med sig. Däremot kan det ju vara så att man av andra skäl inte vill ge sig iväg på långa utflykter periodvis än att det är just farligt. Min äldsta hade en jobbig period mellan 2-2,5. Vi var mestadels hemma då för inte mycket dög och då var det liksom bara urjobbigt att vara på utflykt. Alla var gladast om vi var hemma eller på gården. En 1-1,5-årigt barn + en 3-årig rymmare eller flera barn som inte är simkunniga men med mycket spring i benen och en känsla av odödlighet och "klarar mig utmärkt själv"....nä...tveksamt.
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-06 09:08:35 följande:
    Men om man har ett spädbarn samtidigt är det ju inget jätteproblem. Bebisen bär man helt enkelt med sig. Däremot kan det ju vara så att man av andra skäl inte vill ge sig iväg på långa utflykter periodvis än att det är just farligt. Min äldsta hade en jobbig period mellan 2-2,5. Vi var mestadels hemma då för inte mycket dög och då var det liksom bara urjobbigt att vara på utflykt. Alla var gladast om vi var hemma eller på gården. En 1-1,5-årigt barn + en 3-årig rymmare eller flera barn som inte är simkunniga men med mycket spring i benen och en känsla av odödlighet och "klarar mig utmärkt själv"....nä...tveksamt.
    Ja det är otroligt olika vilka barn man har. En bekant med samma åldersskillnad på barnen som mina kunde typ göra vad som helst för hennes äldsta satt typ still på en filt i 1,5 år, pratade jättetidigt, sov massor och hur enkel som helst. Snacka om att en sån person har noll förståelse för att alla inte upplever det likadant.
Svar på tråden panik inför sommarlov :-/