• mittlivmedvovve

Hund + Pojkvän = Problem

Hej alla därute!

Jag har en tik sen 2 år tillbaka. Hon är mitt allt.
    Jag skaffade henne ihop med mitt ex som också älskade hundar.

Nu är det så att jag träffat en ny kille som jag är otroligt kär i och han har lite småproblem med min hund.
    Han tycker det är jobbigt att jag har hund, men jag har sagt åt honom att "om du är kär i mig, så får du henne på köpet, och att du aldrig kommer komma i första hand". 

Han behandlar henne fint och gosar och så med henne, men vissa andra stunder kan jag känna att han tycker det är jobbigt. 

Hjälp! Vad är rätt sätt att agera?

/Mvh Nathalie, Ocean & Pojkvännen...

• Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem
  • Fanny b
    copl2 skrev 2014-05-21 23:05:06 följande:
    Ja, naturligtvis är hundar olika.

Det är nog ändå så att om man har en grundläggande motvilja mot att ha djur omkring sig så hjälper det inte hur diskreta och väluppfostrade de är, de påverkar ens liv ändå, och jag vill inte ha djur - iaf inte hundar - omkring mig. Därför har jag lärt mig - vis av skadan - att aldrig mer inleda ett förhållande med en kvinna som absolut måste omge sig med djur. Det finns så många andra.
    Jag har förståelse för din känsla om detta och tycker du löst det på ett bra sätt, nämligen att inte bli ihop med någon som har hund. Som jag ser det tar man då ansvar för detta. Det jag tycker är märkligt att personer som har en liknande känsla som dig för hundar men när de  blir ihop med någon som har hundar så tar det inte ansvar för sin känsla. Nu menar jag inte att ts pojkvän är sådan men det finns dem som i detta läge begär att partnern ska sälja hunden.
  • Paulina P P
    Hum2 skrev 2014-05-21 22:30:15 följande:
    Han vet vad han får han får dig plus hund. Antingen accepterar han det eller så får han vandra vidare, dvs TS vandrar vidare.
    Om man inte varit tillsammans med en riktig hundmänniska innan fattar man nog inte från början hur mycket hunden betyder för denna, att hunden alltid kommer i första hand till exempel. Jag tycker personligen att det är osunt när en hund prioriteras framför mänskliga relationer.
  • Radhuspinglan
    Paulina P P skrev 2014-05-22 08:12:34 följande:
    Om man inte varit tillsammans med en riktig hundmänniska innan fattar man nog inte från början hur mycket hunden betyder för denna, att hunden alltid kommer i första hand till exempel. Jag tycker personligen att det är osunt när en hund prioriteras framför mänskliga relationer.

Känner du till om detta "fenomen" är tillägnat endast hundägare, eller finns det folk som höjer sina katter till skyarna på samma vis? Guldfiskägare? Hamster? Reptil? Häst?
  • Paulina P P
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:38:14 följande:

Känner du till om detta "fenomen" är tillägnat endast hundägare, eller finns det folk som höjer sina katter till skyarna på samma vis? Guldfiskägare? Hamster? Reptil? Häst?
    De enda jag hört talas om, och mött själv, som höjer sina djur till skyarna, är hundägare. Jag har två fall i min absoluta närhet. I det ena fallet gjorde tjejen slut med killen för att han inte förstod att hennes lilla gulliga hund var hennes allt och ALLTID kom först och i det andra fallet var det killen som gjorde slut eftersom tjejens hund alltid kom först. Vid ett tillfälle var han allvarligt sjuk, men hunden var ändå viktigare. Jag har aldrig hört talas om en guldfiskägare (eller kattägare för den delen) som bryr sig så mycket mer om sitt husdjur än om sin pojkvän eller andra människor.
  • Radhuspinglan
    Paulina P P skrev 2014-05-22 08:48:41 följande:
    De enda jag hört talas om, och mött själv, som höjer sina djur till skyarna, är hundägare. Jag har två fall i min absoluta närhet. I det ena fallet gjorde tjejen slut med killen för att han inte förstod att hennes lilla gulliga hund var hennes allt och ALLTID kom först och i det andra fallet var det killen som gjorde slut eftersom tjejens hund alltid kom först. Vid ett tillfälle var han allvarligt sjuk, men hunden var ändå viktigare. Jag har aldrig hört talas om en guldfiskägare (eller kattägare för den delen) som bryr sig så mycket mer om sitt husdjur än om sin pojkvän eller andra människor.

Undrar om detta till största del är ett kvinnligt beteende? Att kvinnor i allmänhet har lättare att knyta an, få känslor (moderskänslor?), osv?
  • nernu
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-21 20:40:09 följande:
    Eller så skaffar man en pojkvän med samma intresse ;)

Man skaffar en hund och den lever i 10-15 år, ska man göra sig av med hunden för att någon man nyss har träfftat har problem med den.

Som sagt ts många människor som inte har hund eller djur som livsstil har ofta en negativ syn och väldigt lite förståelse för vad en hund  kan betyda för en människa.
    Är du icke läskunnig? Jag tycker absolut inte att hon ska omplacera hunden. Blir man kär i någon som har en hund så skulle man ha tänkt på det innan. Det jag tycker är märkligt är att hon alltid tänker sätta honom i andra hand. Så om han ligger på sjukhus ska hon vara hemma hos hunden istället. Om hon skaffar barn kan hon inte amma för hon prioriterar hunden. Vad är det för sjuk livssyn? Om man tänker så så ska man inte skaffa någon familj.
  • mittlivmedvovve

Oj, vilken diskussion det blev av detta. Jag formulerade mig verkligen fel här i tråden. Det jag sa till min pojkvän var att min vovve kommer alltid ha en väldigt hög prioritet i mitt liv. Och det tycker jag han får han acceptera. För det tycker jag han borde då han visste om från dag ett vi började träffas att jag hade hund.

Tror inte det kommer bli ett problem, om båda vill så går det! :)
    Och självklart är min vovve viktig för mig, men han är lika viktig :)

Tack för alla åsikter :)

• Paulina P P
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:54:11 följande:

Undrar om detta till största del är ett kvinnligt beteende? Att kvinnor i allmänhet har lättare att knyta an, få känslor (moderskänslor?), osv?
    Det kanske det är. Jag har faktiskt inte hört talas om någon kille som gjort så.
  • nernu
    mittlivmedvovve skrev 2014-05-22 10:49:29 följande:

Oj, vilken diskussion det blev av detta. Jag formulerade mig verkligen fel här i tråden. Det jag sa till min pojkvän var att min vovve kommer alltid ha en väldigt hög prioritet i mitt liv. Och det tycker jag han får han acceptera. För det tycker jag han borde då han visste om från dag ett vi började träffas att jag hade hund.

Tror inte det kommer bli ett problem, om båda vill så går det! :)
    Och självklart är min vovve viktig för mig, men han är lika viktig :)

Tack för alla åsikter :)

Trodde väl det. Det får han acceptera. Han visste det från början. Du ska absolut inte behöva göra dig av med din hund. Tänk bara på att han kan uppleva sig som åsidosatt eftersom han själv inte bryr sig om jycken.
  • mittlivmedvovve
    nernu skrev 2014-05-22 11:46:20 följande:
    Trodde väl det. Det får han acceptera. Han visste det från början. Du ska absolut inte behöva göra dig av med din hund. Tänk bara på att han kan uppleva sig som åsidosatt eftersom han själv inte bryr sig om jycken.

Ja precis, jag får försöka hitta en balans :)

Det blir säkert jättebra! Tack :)

• saraklara
    Paulina P P skrev 2014-05-22 08:12:34 följande:

Fast det är ju skillnad på situation och situation också. Säg att vi har ett par som varit tillsammans länge och bestämmer sig för att skaffa en hund ihop. Efter några månader utvecklar en utav dem allergi. I detta fallet är det nog vanligt att partnern går först och hunden får omplaceras.

Men om det istället rör sig om en person som redan har en hund ska det mycket till att denne ska göra sig av med den. Vem vill ge upp en kär familjemedlem (även om det är en hund) för en ny flamma? Det är ju inte alls säkert att förhållandet blir speciellt långvarigt. Självklart går hunden före nya människor tycker jag.

• Hallonbåt02
    nernu skrev 2014-05-22 09:23:01 följande:
    Är du icke läskunnig? Jag tycker absolut inte att hon ska omplacera hunden. Blir man kär i någon som har en hund så skulle man ha tänkt på det innan. Det jag tycker är märkligt är att hon alltid tänker sätta honom i andra hand. Så om han ligger på sjukhus ska hon vara hemma hos hunden istället. Om hon skaffar barn kan hon inte amma för hon prioriterar hunden. Vad är det för sjuk livssyn? Om man tänker så så ska man inte skaffa någon familj.
    Ja men visst,,, skit i ditt ansvar som djurägare  för att du har träffat någon som inte har dina intressen alls, kan inte bli bättre, lev ett liv utan det du älskar ,,,,jorå så atte , sunt förnuft verkar ligga ganska lågt på din lista.
    Ska man prioritera bort  sitt liv för att partnern tycker att det är jobbigt med hund.
    Omplacering lär det ju bli om partnern tycker att hunden är jobbig redan nu.

Speciellt när du bildar familj så bör du se efter dina intressen också annars lär du sitta och vara bitter samt klandra andra för att vara icke läskunnigaFlört
  • Hallonbåt02
    nernu skrev 2014-05-21 20:10:57 följande:
    Jag måste bara kolla om jag har missförstått dig. Menar du att han måste acceptera att du alltid kommer ha kvar hunden ? I så falll så är det nog bäst att du lever ensam...

/Djurägare som älskar sina djur lagom mycket
    Läser bara vad du skriver som sagt.
  • nernu
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-22 20:29:27 följande:
    Ja men visst,,, skit i ditt ansvar som djurägare  för att du har träffat någon som inte har dina intressen alls, kan inte bli bättre, lev ett liv utan det du älskar ,,,,jorå så atte , sunt förnuft verkar ligga ganska lågt på din lista.
    Ska man prioritera bort  sitt liv för att partnern tycker att det är jobbigt med hund.
    Omplacering lär det ju bli om partnern tycker att hunden är jobbig redan nu.

Speciellt när du bildar familj så bör du se efter dina intressen också annars lär du sitta och vara bitter samt klandra andra för att vara icke läskunnigaFlört
    Det som var frågan var ifall TS tänker hävda att hunden alltid kommer komma före pojkvännen eller om hon menar att hon vill ha kvar hunden. TS bekräftade att det handlar om att hon vill ha kvar hunden. Inget konstigt med. Jag är för övrigt inte alls bitter eftersom jag såg om mitt hus innan jag gifte mig. Har hittills inte behövt ge avkall på någon av mina drömmar. Inte hunden heller.
  • copl2
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:38:14 följande:

Jodå, hästtjejer kan bli likadana. Ofta är de både hund- och hästägare.
  • Hallonbåt02
    nernu skrev 2014-05-22 21:45:44 följande:
    Det som var frågan var ifall TS tänker hävda att hunden alltid kommer komma före pojkvännen eller om hon menar att hon vill ha kvar hunden. TS bekräftade att det handlar om att hon vill ha kvar hunden. Inget konstigt med. Jag är för övrigt inte alls bitter eftersom jag såg om mitt hus innan jag gifte mig. Har hittills inte behövt ge avkall på någon av mina drömmar. Inte hunden heller.
    Jag reagerade på HUR  du ställde frågan i början och inte vad du ansåg senare då jag inte har varit med i hela disskusionen sedan frågan du ställde som  "lät" väldigt klandrande till ts.
    Att du börjar spotta ur dig grodor när någon ifrågesätter  ditt sätt tyder på en bitterhet i mina ögon.
Svar på tråden Hund + Pojkvän = Problem