• Alexi

Hur mycket piggare blir era barn på kvällarna nu?

Antar att det är fler än vi med barn som har svårt att somna nu när det är ljusa, varma kvällar. Hur hanterar ni det, tar ni läggningen senare eller tar själva läggningen längre tid? Hur mycket senare somnar era barn under förutsättning att de går upp ungefär samma tid som vanligt (ska till förskola eller skola). Är de pigga nog på dagarna ändå?

Vår dotter är 5,5 år så frågan gäller barn i ungefär samma ålder.

• Svar på tråden Hur mycket piggare blir era barn på kvällarna nu?
  • Vinterankan

Hon lägger sig en timme senare ungefär. Är tröttare på morgonen men pigg på dagis och runt onsdagen så blir hon lite tröttare och somnar lite tidigare i ca 2 dagar och sedan är hon pigg och uppe igen.

• sasso78

Dotter 5 brukar normalt lägga sig runt 19.30. Idag tex la hon sig nu för 10 min sen. Betydligt senare alltså. Hon blir ju tröttare på morgonen. Dagar hon är på dagis brukar honbli tröttare dock och somnar runt 20 .

• fluu

Min dotter är iofs yngre, men det är ingen skillnad i sömnmönstret här.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi

Men hur kommer ni fram till när det är lagom att lägga dem då? Vår dotter har alltid varit svårsomnad så hon skulle nog kunna vara uppe till elva om hon fick...

• mammalovis

Ja, man testar sig fram. Ibland blir det lite olika beroende på om vi är iväg eller om middagen och hela kvällsrutinen blir försenad , ibland av att vi föräldrar fastnar framför tv/dator eller att tösen får se en egentligen för lång film (ska snart till ALV). Just nu försöker vi se om det är läge att nästan/helt ta bort dagvilan och då är det ändå lurigare.

Så testa olika tider och ta även dagens aktiviteter i beaktning. Sedan beror det ju på om barnen går på förskolan och/eller om de kan kompensera vissa dagar med sovmorgon om det skulle behövas. Tar ni och har ett lugnare tempo närmare läggdags?.

• cosinus

Går de upp samma tid som vanligt är de trötta samma tid igen. Tycker det börjar ge sig nu. Värst när det är i gränslandet där det mörka förskjuts/kommer tidigare just över deras läggning/uppvak.

Nu när det inte varit mörkt på några veckor och inte blir mörkt föränn i aug så är sömnmönstret helt ok. Däremot kan de ju gärna snurra hela dygnet när det är både sommar och jullov (gäller då även dagisbarnen och inte bara skolbarnen)

• Alexi
    mammalovis skrev 2014-06-08 21:30:10 följande:
    Ja, man testar sig fram. Ibland blir det lite olika beroende på om vi är iväg eller om middagen och hela kvällsrutinen blir försenad , ibland av att vi föräldrar fastnar framför tv/dator eller att tösen får se en egentligen för lång film (ska snart till ALV). Just nu försöker vi se om det är läge att nästan/helt ta bort dagvilan och då är det ändå lurigare.

Så testa olika tider och ta även dagens aktiviteter i beaktning. Sedan beror det ju på om barnen går på förskolan och/eller om de kan kompensera vissa dagar med sovmorgon om det skulle behövas. Tar ni och har ett lugnare tempo närmare läggdags?.
    Våra kvällar ser alltid likadana ut sista timmen före läggning så det är ingen skillnad nu. Och vi går upp samma tid varje morgon på vardagarna (06.30), på helgen vaknar femåringen senast 06.30-7. Vi brukar börja läsa bok osv vid 19.15 och hon brukar somna runt 20 men nu var kl runt 21 när hon somnade och det efter mycket gnäll... Svårigheten är att veta hur man ska dröja på det och sen blir ju hela vår kväll uppstyckad, vi som gärna ser på tv ihop eller så när barnen lagt sig (treåringen somnar utan problem före kl 20 nu också).  

Hela dagen har varit fylld av lek, jättemycket utomhus, men även inne.
  • mammalovis

Om det pågår många kvällar i rad har hon kanske fått ett något minskat sömnbehov, om hon ändå vaknar 6.30 oavsett.

• Flisan79

Två av mina barn är vakna än (2,5 och 7 år)......blir typ galen, har försökt få dem att sova en timme nu.
    Dottern på 4 år sover dock men hon är den som somnar mest kontinuerligt.

• Alva3

Mellanspelen är 3,5 år och går och lägger sig som vanligt kl. 20.00 som storebror.

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • lövet2

Vi har aldrig haft problem med det. Under vintern lyser alltid en nattlampa, så de har inte blivit vana att sova i totalt mörker. Den här årstiden försöker vi se till att dämpa det värsta solskenet bara med persienner, så somnar de gott ändå.

• Alexi
    lövet2 skrev 2014-06-08 22:17:21 följande:
    Vi har aldrig haft problem med det. Under vintern lyser alltid en nattlampa, så de har inte blivit vana att sova i totalt mörker. Den här årstiden försöker vi se till att dämpa det värsta solskenet bara med persienner, så somnar de gott ändå.
    De har rätt mörkt i rummet men hon säger att hon inte är trött. Och jag tror henne ju faktiskt, hon har rätt litet sömnbehov, men det är svårt att veta hur man ska hantera det ändå rent konkret.
  • Vinterankan
    Alexi skrev 2014-06-08 21:19:50 följande:
    Men hur kommer ni fram till när det är lagom att lägga dem då? Vår dotter har alltid varit svårsomnad så hon skulle nog kunna vara uppe till elva om hon fick...

Ja när de springer ut och spelar fotboll kl 20 så är de uppenbarligen pigga fortfarande. När de sätter sig i soffan utan att busa, klättra, hoppa eller fråga efter mat så kan de läggas.
  • Flisan79

Vinterrankan: skönt med barn som det märks på. Mina barn blir typ vildare ju längre kvällen går och hamna i tröttläge på soffan sker väl runt midnatt i bästa fall.

• Vinterankan
    Flisan79 skrev 2014-06-09 15:18:17 följande:
    Vinterrankan: skönt med barn som det märks på. Mina barn blir typ vildare ju längre kvällen går och hamna i tröttläge på soffan sker väl runt midnatt i bästa fall.

Ja de sätter sig inte själva utan vi säger till. Och om de sitter ner stilla i 5 minuter så är de lugna nog att läggas Springer de upp igen så får de väl leka en halvtimme till.
  • daimstrut

Min femåring somnar ca nio nu och vaknar runt sju. I vintras somnade hon väl åtta-halv nio. Märker på henne hur pigg hon är och anpassar läggningen efter det.

Svar på tråden Hur mycket piggare blir era barn på kvällarna nu?