• Pyspunkan

7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?

Tänkte åka till badhuset (ett stooort sådant). Tar det som självklart att min 7 åring (disträ och omogen för sin ålder) följer med mig på damernas. Han är ovan vid badhuset och kommer garanterat att bli helt förvirrad av alla omklädningsrum/vrår osv som finns på ett stort badhus. Han hittar inte i omklädningsrummet, har aldrig skött lås/nycklar osv. Och jag kan heller inte sticka under en stol med att jag ÄR rädd för "fula gubbar" (som iofs finns även om han är äldre).

Ja, i mina öron låter det självklart att han ska följa med mig och småsyskon på damernas. Men samtidigt är jag rädd för att han "stör" tjejerna i sin egen ålder. Och själv kommer han också att tycka att det är pinsamt att gå på damernas eftersom han är medveten om tjejer osv....

Vad ska jag göra? Stanna hemma och vänta på att pappan kommer hem och kan följa med? Låta honom testa och hoppas att allt går bra? Ta med honom på damernas och "lära upp" honom hur det fungerar till nästa gång?

Hur gjorde ni andra med era pojkar i den åldern?

• Svar på tråden 7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?
  • kakmonstret123

@Kasperina,

Varför skulle det vara någonting konstigt med det? Främmande flickor kan dock tycka det är pinsamt när det kommer en jämnårig pojke in i omklädningsrummet och inom en ganska snar framtid kommer du behöva låta honom byta om själv på herrarnas för att inte kränka dessa flickors integritet...

• Motorcykel
    Mmmmmmm skrev 2015-02-15 21:37:51 följande:

7-åringar FÅR inte följa med in i det andra könets omklädningsrum på min lokala simhall, enligt deras ordningsregler. Skönt tycker jag personligen. Inte för att det är alla som följer de reglerna.  Jag har varit med om pojkar i ungefär den åldern som vrålglor på kvinnorna i omklädningsrummet och drar sig i snoppen. Inte så kul. Speciellt inte för småflickorna där, som i den åldern kanske är deras klasskamrater. 

Jag simmar 1-3 gånger i veckan så jag hinner se både det ena och det andra.

Här om veckan hade en kvinna med sin son som var i åldern 12-14. INTE så kul. Han hade stånd och stirrade på alla kvinnor. Jag har aldrig sett ett omklädningsrum tömmas så fort, någonsin. Jag klagade i receptionen på vägen ut (och jag var inte den enda). Receptionisten visste vilka vi menade, och nästa gång kommer inte kvinnan och hennes son få komma in överhuvudtaget. Vissa saknar verkligen folkvett ...

Och för att förekomma kritik, så vet jag faktiskt inte om pojken i fråga hade något mentalt handikapp eller liknande. Men det spelar ingen roll, anser jag. Oavsett handikapp har man inte rätt att tvinga andra att bli något runkobjekt.

Är både portade, eller bara pojken? Eller att han inte får komma in i damernas?

Man undrar ju hur en del tänker, i den åldern bör man kunna byta om själv.

• Nenne666
    Älskarbebisar skrev 2014-07-13 14:27:31 följande:
    Kommer aldrig avstå från det. Varför är de här sån stor grej? Jag får inte ihop det riktigt. Tror jag avstår från denna tråd nu, tillräckligt trött nu på alla mammor här på FL.
    Tjejerna i klassen som är på damernas lär inte tycka det är så spännande och din son vill nog inget hellre än att sjunka genom hela jorden flera ggr om. Det är inte helt snällt. Men visst , avstå du från den här tråden. Din son lär tids nog fånga upp frågan ändå.
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-15 21:47:25 följande:

Min son är 6,5 och det finns inte på kartan att han skulle få gå och byta om på egen hand. När han börjar intressera sig för flickor ska jag fundera på saken. Han duschar/ badar tillsammans med lillsyrran varje kväll och skulle bli jävligt kränkt om någon kom och sa att det var något konstigt med det.

Allt handlar inte om din gulleplutt. Finns nämligen fler att ta hänsyn till hörrudu! Om jag och min lilla dotter vill gå och bada så vill hon slippa killarna från klassen i omklädningsrummet. Är ditt barn inte moget att gå på badhus så får ni snällt stanna hemma tills ni kan leva upp till reglerna .
  • Nenne666
    Nalliwer skrev 2014-07-18 23:37:54 följande:
    För att de flesta, normalt funtade, människor inte ser en nioårings kropp som något sexuellt eller skamfull och därför inte heller lär sina egna barn att det är farligt att råka se ett annat barn av det motsatta könet naket.
    Du tar ju ingen hänsyn till något annat än din egen synvinkel. Det är inte bara vuxna i omklädningsrummet.
  • Nalliwer
    Nenne666 skrev 2015-02-16 03:24:18 följande:
    Du tar ju ingen hänsyn till något annat än din egen synvinkel. Det är inte bara vuxna i omklädningsrummet.
    Tvärt om så är det exakt hänsyn vi visar genom att lära våra barn att det inte är hela världen om någon råkar se dem nakna, oavsett om det råkar vara någon i den egna åldern.
    Är på badhus regelbundet, både med barnen och utan och har aldrig upplevt annat än att den typen av situationer sköts snyggt och smidigt utan att någon behöver kännas sig obekväm. Verkar ju som om problemet bara finns på damernas så kan ju undra vad det är för kroppsyn ni lär ut till era små prinsessor. Varför blir det ett problem om en pojke behöver gå genom damernas men aldrig ett problem med flickor på herrarnas?
    Om din lilla flicka inte klarar av att hantera en omklädningssituation bara för att det råkar vara en pojke närvarande tycker jag hon får stanna hemma tills hon klarar av en normal social situation.
  • Philanthropy
    Nalliwer skrev 2015-02-16 12:16:43 följande:

Tvärt om så är det exakt hänsyn vi visar genom att lära våra barn att det inte är hela världen om någon råkar se dem nakna, oavsett om det råkar vara någon i den egna åldern.

Är på badhus regelbundet, både med barnen och utan och har aldrig upplevt annat än att den typen av situationer sköts snyggt och smidigt utan att någon behöver kännas sig obekväm. Verkar ju som om problemet bara finns på damernas så kan ju undra vad det är för kroppsyn ni lär ut till era små prinsessor. Varför blir det ett problem om en pojke behöver gå genom damernas men aldrig ett problem med flickor på herrarnas?

Om din lilla flicka inte klarar av att hantera en omklädningssituation bara för att det råkar vara en pojke närvarande tycker jag hon får stanna hemma tills hon klarar av en normal social situation.

Det är ett exakt lika stort problem med flickor inne på herrarnas omklädningsrum, vad har du fått det ifrån? Är väl exakt lika genant för vissa pojkar?

Vad som är en normal social situation är att som skolbarn klara av att byta om själv, utan mamsen...Varför låter du inte dina barn pröva sina vingar?
  • Kasperina
    K med lilla E skrev 2014-07-19 11:13:21 följande:
    Och varför har man då inte gemensamt omklädningsrum i lågstadiet? Man har faktiskt rätt att tycka att ens egna kropp är privat och inte vill visas upp för motsatta könet när man är mitt uppe eller i början av puberteten, det har INGET med varken sex eller skam att göra.
    Jag vet inte vilka skolor du gått på, men de flesta skolor har inte separata omklädningsrum för låg- resp mellanstadiet.
    Hur många nioåringar känner du som är i puberteten?
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-16 15:14:21 följande:
    Jag vet inte vilka skolor du gått på, men de flesta skolor har inte separata omklädningsrum för låg- resp mellanstadiet.
    Förpubertet. Och du. Jag hade börjat få bröst när jag va 9 år.
  • Kasperina
    Nenne666 skrev 2015-02-16 03:20:56 följande:
    Allt handlar inte om din gulleplutt. Finns nämligen fler att ta hänsyn till hörrudu! Om jag och min lilla dotter vill gå och bada så vill hon slippa killarna från klassen i omklädningsrummet. Är ditt barn inte moget att gå på badhus så får ni snällt stanna hemma tills ni kan leva upp till reglerna .
    Allt handlar inte om din dotter heller. Hörrudu. Om alla försöker visa varandra lite hänsyn och göra det bästa av varje situation så blir det enklare för alla inblandade. Hörrudu.
    Skulle du låta din dotter gå in och byta om helt själv på badhuset vid 6 års ålder? Får/fick (beroende på nuvarande ålder) hon göra det när hon badar med sin pappa?
  • Philanthropy
    Kasperina skrev 2015-02-16 15:19:55 följande:
    Allt handlar inte om din dotter heller. Hörrudu. Om alla försöker visa varandra lite hänsyn och göra det bästa av varje situation så blir det enklare för alla inblandade. Hörrudu.
    Skulle du låta din dotter gå in och byta om helt själv på badhuset vid 6 års ålder? Får/fick (beroende på nuvarande ålder) hon göra det när hon badar med sin pappa?
    Vid vilken ålder tycker du det är lämpligt att din son börjar byta om på herrarnas då?
  • K med lilla E
    Hm, inte för att du har med det att göra, men min dotter kom tidigare än 9-årsåldern i puberteten. De flesta pojkar och flickor i skolålder skulle inte uppskatta klasskompisar av av motsatta könet i deras eget omklädningsrum på badhuset. Antingen får man väl lära sin son hur det går till på herrarnas eller så får man be en pappa eller äldre killkompis gå med och visa, så himla svårt och krångligt är det väl inte att byta om??
  • K med lilla E
    Har för den delen ALDRIG hört talas om någon låg/mellanstadieskola som har gemensamt omklädningsrum till gympan ??!
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-16 15:19:55 följande:
    Har aldrig påstått det heller, hörredu!
  • Nenne666
    Nalliwer skrev 2015-02-16 12:16:43 följande:
    Har 2 söner här hemma också som visar på stor integritet . Nakenhet är för den saken inget fult bara för att man inte känner för att visa upp sig. Speciellt inte i en ålder då det händer. Dessa känslor måste man respektera och inte köra över med en ångvält.
  • cosinus

Någonstans vid 7 år tycker jag gränsen går för att ha med barnen på damernas.

Min ena kille hade jag med som 7.5-åring och då kände jag att det här är sista gången han är med. Den yngre fyller 7 i vår och han får ff gå om han är själv med mig men om brorsan är med skickar jag bägge ihop på herrarnas. Är det bara storebror går han själv och har så gjort ett år (han är 8.5 nu)

Jag brukar göra det enkelt för dem. Inga värdesaker, inga ytterkläder, inga lås, nya kalsonger och schampoo men vill de inte tvätta håret själva så tar vi det när vi kommer hem.

De har en klar regel om att aldrig hoppa i vattnet föränn jag kommer ut och det har funkat jättebra de ggr vi varit.

• Nenne666
    cosinus skrev 2015-02-16 16:24:30 följande:

Någonstans vid 7 år tycker jag gränsen går för att ha med barnen på damernas.

Min ena kille hade jag med som 7.5-åring och då kände jag att det här är sista gången han är med. Den yngre fyller 7 i vår och han får ff gå om han är själv med mig men om brorsan är med skickar jag bägge ihop på herrarnas. Är det bara storebror går han själv och har så gjort ett år (han är 8.5 nu)

Jag brukar göra det enkelt för dem. Inga värdesaker, inga ytterkläder, inga lås, nya kalsonger och schampoo men vill de inte tvätta håret själva så tar vi det när vi kommer hem.

De har en klar regel om att aldrig hoppa i vattnet föränn jag kommer ut och det har funkat jättebra de ggr vi varit.

Ja, det går verkligen att förenkla det så som du beskriver. Och att sätta gränsen vid 7 tycker jag är en bra ålder.
Svar på tråden 7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?