• Bella 89

Hämtade ut Pergotime idag

Var på apoteket idag och hämtade ut min första dos med Pergotime. Har dock inte fått mens ännu men den bör dyka upp om 1-2 veckor. Så undrar om det finns någon annan därute med PCO eller annan anledning till varför de skulle behöva ta denna medicin som vill följas åt. Det är sjukt nervöst, efter 2 års försök, om inte detta funkar är IVF nästa. 

• Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag
  • carro90
    Ia84 skrev 2014-06-23 22:10:25 följande:

Välkommen!!

Hoppas blodprov visar på ägglossning nu då, nervöst. Du har inte varit på VUL eller för att kolla äggtillväxten? Verkar som det är väldigt olika hur man gör.

Vad skönt att redan ha fått fylla i papper inför ivf.

Hoppas nu att det har blivit till en liten bebis när du hade ÄL! Är det första omgången pergotime?

Hur ofta har ni fått höra att ni ska ha sex runt ÄL?

Jag va på väl på dag 12 men då såg dom inget ägg som mognade, så jag fick komma in igen på dag 17 och då fanns ett ägg på 16 mm o det är då troligtvis det ägget som nu förhoppningsvis släppt :) ja, det är första gången, så det är lite nervöst nu! Vårt första riktigt försök till och göra en bebis!

Gyn sa aldrig att vi skulle sexa på vissa dagar, men vi lyckades pricka in 2 ggr dagen före ÄL o en gång samma dag :) får hoppas att det räckte
  • Ia84

Vad spännande, hoppas det går vägen nu då!

Till oss sa dem att vi ska ha sex varannan dag under ägglossningsperioden, står på pappret mellan vissa dagar, minns inte. Frågade om man inte kunde ha sex varje dag om lusten faller på ;). Sköterskan sa att det finns ingen anledning, kvalitén på spermierna blir sämre och de lever ändå upptill ett dygn i en. Men alla verkar säga så olika.

• Vattenliljan

Jag går inte på Pergo längre och har inte läst igenom riktigt alla inlägg, men jag måste bara flika in att det låter jättekonstigt att vissa inte fått utredning/remiss till IVF för att de är "för unga"! Vi började försöka en månad innan jag fyllde 23. Redan tre månader efter det tog vi kontakt med gyn då jag hade så oregelbunden mens. Hon såg att jag hade PCO-äggstockar och satte mig på Pergotime direkt. Då var jag alltså 23. Fick dock aldrig någon ägglossning så när jag var 24 skickade hon remiss till en fertilitetsmottagning där jag kunde börja med hormonsprutor istället. Samtidigt skickade hon remiss för IVF, men eftersom det var väntetid på den körde vi hormonsprutor i ca ett halvår innan vi fick IVF-kallelsen. Gjorde IVF när jag var 25 (och blev gravid på första försöket :D). Så det där med att ni skulle vara för unga för fertilitetshjälp låter helt fel! Om ni inte redan gått till någon annan tycker jag absolut att ni borde göra det!

• Rockabilly

Jag tycker det är jätte konstigt att vissas landsting har så. Får hoppas vi lyckas av min andra pergotime kur , är på dag 12 idag men har oregelbunden cykel så vet inte riktigt när äl är men tar stickor och idag var de lite starkare men inte posetivit.

• Vattenliljan

Jag håller tummarna för dig! Själv gör jag hormonbehandlingar med sprutor, men fick negativt test idag, trots att jag är på BIM+8 och inte fått mens. :(

• carro90
    Bella 89 skrev 2014-06-23 21:56:50 följande:
    Hej Carro90! 

Vilken fantastiskt gynekologmottagning du verkar ha! I vilken stad ligger den? 

Får hoppas att ditt blodprov visar på ägglossning på Fredag, man är ju alltid orolig för att inte pergotime ska funka. När har du beräknad mens i så fall? 
    Ja, den är helt fantastisk, kommer aldrig byta! :) Den ligger i Ängelholm.  Jag är nästan helt säker på att ägget släppt, men det är ändå skönt att få det bekräftat med ett blodprov :)  BIM är den 6/7, så det är ju ett tag tills dess fortfarande! :)
  • Rockabilly

fick positivt ältest igår så äl idag Skrattande  hade sex igår men vet inte vilket som är bäst ha sex idag eller imorgon? 

• Bella 89

Varannan dag rekommenderade min läkare mig. Så finns det alltid spermier tillgängliga för ägget Hoppas det tar sig!!

• Vattenliljan

Ja, varannan dag är bästa regeln. Precis vid ägglossning är det bäst typ dagen innan vad jag förstått, så du ligger ju bra till. :) Jag har i alla fall hört att det optimala är om det finns färska, pigga spermier "på plats" redan när ägglossningen sker. Men det gör nog inte någon jättestor skillnad.

• lolsing

Jag har pcos. Har försökt bli gravid snart två år. Börjar på min första kur pergotime imorgon!

• Ia84

Lycka till alla!

Jag tog min sista tabl provera idag för att få igång mensen så hoppas nu den dyker upp på lördag eller söndag så jag kan påbörja första kuren pergotime nästa vecka.

• Bella 89
    lolsing skrev 2014-06-26 15:03:16 följande:

Jag har pcos. Har försökt bli gravid snart två år. Börjar på min första kur pergotime imorgon!

Oh vad roligt att det äntligen händer lite. Börjar också med pergotime imorgon :). Hur gammal är du?
Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag