• Bella 89

Hämtade ut Pergotime idag

Var på apoteket idag och hämtade ut min första dos med Pergotime. Har dock inte fått mens ännu men den bör dyka upp om 1-2 veckor. Så undrar om det finns någon annan därute med PCO eller annan anledning till varför de skulle behöva ta denna medicin som vill följas åt. Det är sjukt nervöst, efter 2 års försök, om inte detta funkar är IVF nästa. 

• Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag
  • Ia84
    Rockabilly skrev 2014-06-23 14:14:11 följande:

Hej har nyss ätit min andra pergotimekur nu väntar jag bara på äl.
    Kör med ältest denna gången.
    Förra äl så missade vi nog den.
    Har även börjat med blutsaft och tabletterna "kvinna" pga trötthet men kanske hjälper äl också. Mannen tar även L-Argiplex denna månaden.
    Så för hoppas på att det tar sig denna gången.
    Har inga barn sen tidigare. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan lyckats men har inte fått någon utredning pga att vi är för "unga", så jag gick till gyn och fick hjälp där istället. Vi är även för unga för ivf.

Konstigt att man kan vara för ung, förstår om man är under 18. Hur gamla är ni då?

Hoppas pergotime hjälper för er då!

Har du inte fått genom några tester o så alls då? Har din man fått lämna spermaprov?
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 16:00:09 följande:
    Ja fy vilken sorg ett missfall måste föra med sig :(. Tog det hårt på din kille med? Hur långt gången var du då?

Vad känner du inför att kanske få tvillingar eller trillingar?

Jag ska inte på något VUL. Fick en lapp med information om när jag ska ta pergotime osv. På lappen så står det att de gör VUL den och den tiden i cykeln, men när sköterskan gav lappen till mig så sa hon att dem slutat med det och strök över det med VUL så antar att det är olika på olika stället. Ska iaf ta blodprov CD 23 för att se om jag haft ägglossning.

Min man har lämnat spermaprov vilket var helt normalt. Din?

Läkaren sa att nu testar vi pergotime i ett halvår, börjar på lägsta dosen och kan höja dosen två ggr om det ej ger någon effekt. Jag ska ta pergotime varannan månad. Annars blir det remiss till ivf-enheten men då måste jag gå ner lite till i vikt. Sa dem till er?
    Var i vecka 27, och missfallet träffade oss som en bomb. Blev igångsatt och födde en underbart söt liten pojke. Det tog mycket, mycket hårdare på mig av en enkel anledning, jag fick träffa vår son, min man ville det inte, och det respekterade jag. 

Det vore såklart jobbigt med fler barn, allt blir dubbelt så dyrt till att börja med, och även om man har en stabil ekonomi är barn dyra nog som de är. Dessutom vill min make egentligen bara ha ett barn, han är väldigt orolig för att han inte skulle hinna med att ge två barn den tid och kärlek de förtjänar. 

Var konstigt de hade tagit bort VUL, men skönt att veta det är fler som ska skippa det. Hur kommer det sig ni ska ta pergotime varannan månad? 

Min man har inte lämnat spermaprov, med tanke på att vi har varit gravida. Skulle först testa pergotime i 3 månader nu, sen skulle han lämna ett prov. Ser det fint ut ska vi ha pergotime i 3 månader till efter ett kort avbrott. Och funkar inte det hoppas jag på IVF. Men blir nervös nu när Rockabilly skriver man kan vara för ung. Är ju bara 25 och min man 30. Hur gamla är ni?

Tar du några kosttillskott som folsyra, järn och vitaminer? 
  • Bella 89
    Rockabilly skrev 2014-06-23 16:07:59 följande:

Fyller 24 i dec och mina man 25 i nov.
    Nepp han har inte fått lämna några prover.

Har ni gått på privat eller kommunal klinik?
  • Ia84
    Rockabilly skrev 2014-06-23 16:07:59 följande:

Fyller 24 i dec och mina man 25 i nov.
    Nepp han har inte fått lämna några prover.

Om ni söker er privat då? Ni är jätteunga, även om ni är unga.
  • Ia84

Vad jobbigt att få missfall så sent, man tror ju ändå att det är lugnt när det har gått så långt i graviditeten. Jag hade också valt att se mitt barn.

När jag var på gyn för snart två veckor sedan och gjorde en äggledarspolning, så hade jag varit så nervös innan så jag kom knappt på några frågor alls att ställa, vara bara glad att undersökningen var över och att nu få hjälp. Sist de försökte sig på en äggledarspolning så blev jag riktigt dålig.

Har läst en del på forum och har sett flera som tar pergotime varannan månad och det är tydligen så att det kan sitta kvar i kroppen månaden efter med så man kan bli gravid på pausmånaden.

Tar inga vitaminer eller så, kanske borde?! Gör du? Äter däremot levaxin för att jag har hypotyreos, fel på sköldkörteln, det kan också påverka fertiliteten. Pratade med min vct-läkare idag o dem värdena ligger bra nu.

• Ia84
    Ia84 skrev 2014-06-23 16:50:23 följande:
    Om ni söker er privat då? Ni är jätteunga, även om ni är unga.
    Skrev fel. Ni är ju unga men ändå inte jätteunga.
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 17:00:05 följande:

Vad jobbigt att få missfall så sent, man tror ju ändå att det är lugnt när det har gått så långt i graviditeten. Jag hade också valt att se mitt barn.

När jag var på gyn för snart två veckor sedan och gjorde en äggledarspolning, så hade jag varit så nervös innan så jag kom knappt på några frågor alls att ställa, vara bara glad att undersökningen var över och att nu få hjälp. Sist de försökte sig på en äggledarspolning så blev jag riktigt dålig.

Har läst en del på forum och har sett flera som tar pergotime varannan månad och det är tydligen så att det kan sitta kvar i kroppen månaden efter med så man kan bli gravid på pausmånaden.

Tar inga vitaminer eller så, kanske borde?! Gör du? Äter däremot levaxin för att jag har hypotyreos, fel på sköldkörteln, det kan också påverka fertiliteten. Pratade med min vct-läkare idag o dem värdena ligger bra nu.

Usch, äggledarspolning låter läskigt. Någon speciell anledning till varför du behövde göra det? Gjort det flera gånger till och med. 

Det är tråkigt när man måste ta en medicin som påverkar fertiliteten. Kommer du kunna ta den när du är gravid med eller göra uppehåll? Jag slutade med paroxetin i Mars, var fruktansvärt svårt men tänkte att det var bättre nu än när man väl är gravid och hormonerna flödar. 

Alla som försöker bli gravida rekommenderas att äta folsyra och järntillskott. Sen finns det en massa andra saker, när jag blev gravid åt jag bidrottninggele som naturligt ska hjälpa ägglossningen till exempel. Nu använder vi ett glidmedel som heter conceieve plus som ska få sperimerna att överleva längre. Tar även d-vitamin tillskott som enligt min barnmorska var den viktigaste vitaminen för bebisen. 

Blev väldigt glad nu, jag har fått mens!! Har nog aldrig blivit glad över mens i hela mitt liv före, men om några dagar kommer första kuren börja. Undrar nu, hur var det, jag har 5 tabletter och på instruktionen står det att jag ska ta tabletten 5-10 cykeldagen, men det går ju inte ihop. Ska jag ta dem dag 5-9 eller dag 6-10?
  • Rockabilly

Gyn är en privat men har samma "regler" om ålder sim kommunal.

Mina biverkningar ha varit att jag har varit lite mer öm i magen

Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag