Anonym (....) skrev 2014-07-22 16:08:46 följande:
Du verkar inte förstå att 4000 minus 2323 blir 1677.
Varför så dryg? Kan du inte ha en diskussion i trevlig ton?
Det blev ett sifferfel :)
Ok. OM boendeföräldern låter barnet kosta 4000 så får boendeföräldern lägga 1677:- , alltså 404:- mer.
OM boendeföräldern vill. Annars får boendeföräldern helt enkelt välja bort ngt.
Man kan ju - eftersom det är så viktigt för dig vem som betalar mest - även tänka på att umgängesföräldern ofta lägger mer än underhållet. Bara det att boendeföräldern inte ser röken av de pengarna...
Många brukar hänvisa till att boendeföräldern är tvungen att ha dyrare boende eftersom alla barn tydligen "har rätt till" eget rum. Vad många inte tänker på är att många umgängesföräldrar även de har extra rum, som dessutom står oanvänt större delen av månaden. Detta rum är naturligtvis fyllt med möbler. Min bonus har säng, soffa, skrivbord, soffbord, tv, bokhylla, mattor, spegel, byrå o garderob.. Byrån o garderoben är naturligtvis fulla med kläder. Bokhyllan är full med böcker, pyssel, pennor, lera, pärlor osv.. Vi har även genom alla år köpt lika många overaller, termobyxor, regnställ, vinterkängor, stövlar, flytvästar, sommarjackor, badkläder osv som mamman köpt. När hon är hos oss så är det ju såklart vi som betalar om hon ska på disco eller bio. Hon har såklart även cykel, pulka osv hos oss.
Det är vi som köpt hennes telefon och betalat ungefär två tredjedelar av hennes relativt dyra laptop.
Skillnaden är ju att boendeföräldern - i vårt fall mamman - får barnbidrag och underhåll som skall täcka upp ungefär en tredjedel av dessa kostnader (förutom kostnad för bostad som hon istället får bostadsbidrag för), medans vi inte får några bidrag (självfallet). Så - vi bidrar med kostnaden hemma hos mamma, men har en stor kostnad även hos oss.
Gnäller vi över detta? Självklart inte! Det kostar att ha barn.
Men man får ju ha LITE perspektiv ;)
De där 400:- som du påpekar att boendeföräldern betalar mer äts upp relativt snabbt...
Att umgängesföräldern skall betala underhåll finner jag självklart. Har barnet behov utöver det normala som gör att barnets levnadskostnader uppgår till mer än normal standard anser jag det lika självklart att man som förälder tittar över kostnaden och att umgängesföräldern pytsar till lite extra om möjlighet finns (i min mans fall så har han inte ens möjlighet att stå för underhållet själv).
Men att man som boendeförälder med ett barn UTAN speciella behov skall klaga för att umgängesföräldern bidrar med för lite pengar - det är ju enbart skitsnack och snålt...