• Forumvärd

    Är du med i facket?

    Är du med i facket, a-kassan eller kanske inte något av det?
    Vilket fack och varför?
    Diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du med i facket?
  • Grande Rock

    Är inte med i något av det och har inte varit det sedan jag började plugga för tolv år sedan. 
    Facket är i mitt fall helt överflödigt och skulle jag oplanerat bli av med jobbet får jag ta mitt pick och pack och flytta dit det finns lediga jobb.

    Skulle jag haft familj eller dylikt som gjorde mig mindre mobil skulle jag säkerligen valt att vara med i A-kassan.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • riboflavin

    Japp, både fack och A-kassa.

    Varför? Jag har varit anställd som konsult och då vill man gärna ha den tryggheten det innebär att ha facket i ryggen och A-kassa om man står utan jobb helt plötsligt. Nu blir jag fast anställd om några veckor men tänker fortsätta vara medlem i bägge, men jag går däremot över från Unionen till Akademikerförbundet.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Fattig)

    Jag var med i facket och a-kassan och faderullan alla år jag arbetade, när vi alla sedan blev uppsagda och jag inte fick tag på arbete trots att jag kämpade med näbbar och klor så blev avgiften för mycket för mig, jag hade inte råd längre och var tvungen att gå ur. Jag prioriterade att köpa mjölk/mat för pengarna.

  • Uranium

    Att vara med i facket handlar inte bara om att inte kunna förhandla för sig själv. Det finns inget motsatsförhållande på min arbetsplats. Vid t ex löneförhandlingar är facket med i förhandlingarna i olika faser, men den enskilde för sin egen talan.

    För mig finns det flera anledningar att vara med i facket. Dels tror jag att kollektiv styrka behövs ibland. Det blir för ensidigt annars om arbetsgivarens part blir för stark, det måste finnas en motpart. Dock känns det som om facken har tappat rejält med mark de senaste åren.

    På individuellt plan är det inkomstförsäkringen som är riktigt bra i mitt fack. Det finns självklart sådana att köra separat även om man inte är med i facket men i just mitt inkomstspann blev de rejält dyrare än hela fackavgiften.

    Det blev trassligt med neddragningar på en arbetsplats jag hade tidigare. Vi fick  en ett riktigt rivjärn till förhandlare från facket och det behövdes. Men det där vet man ju aldrig hur bra det blir, att skaffa ett eget juridiskt ombud i ett sådant läge är ett alternativ. Facken ska oavsett ha björnkoll på kollektivavtalen. Det verkar vara väldigt olika på olika hur arbetsplatser hur bra eller dåligt det fungerar.

  • dfuoih

    Enbart A-kassa.

    Medlemskap i facket är i min värld mycket beroende på vilken arbetsgivare man har och vilken branch man jobbar inom. Byter jag jobb så kanske jag går med i facket.

  • riboflavin

    Roade mig med att räkna på hur många år jag kan vara "gratis" medlem i facket beräknat på att jag under endast en period i livet maximalt utnyttjar min inkomstförsäkring.

    8 år lite drygt, så mycket extra utöver akasse-ersättningen får jag varje månad, under de första 140 dagarna som arbetslös som fackligt ansluten. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Aumeå

    En lösning är att gå ur facket och svenska kyrkan om du är med i dom,fackavgiften brukar vara 400 kr och kyrkoavgiften ca 300 beroende på inkomst,var bara med i a-kassan, ser du en tvist är på gång så är du alltid välkommen att ansluta dig till facket samma dag,uppsägning av dessa är ca 3 månader,men på ett liv sparar du ca 700 kr per månad att vara utanför,Facket förhandlar oftast sina egna löner separat och lägger ofta in egna förmånliga pensionförsäkringar åt sig själva,visa att du inte stödjer deras egna beslut ang deras egna försäkringar,men utträde ur facket.( Varför ska dom ha bättre lösningar än du,är dom mer värda än dig)Gå med om du ser att en tvist är på gång,(dom får inte neka att du går med)sedan ut efter den löst sig,så gör jag.
    Facket brukar kontakta oss som inte är medlemmar oftare än sina medlemmar,dom brukar trycka på solidaritet och så vidare för att vinna oss tillbaka,men oftast har jag varit in och läst hur deras egna avtal/pension och så vidare ser ut,viket ger mig ett utmärkt försvar till fortsatt utträde.Kyrkan är du också välkommen att ansluta dig till igen ifall du känner för det.

  • Anonym
    Aumeå skrev 2014-08-24 10:31:14 följande:

    En lösning är att gå ur facket och svenska kyrkan om du är med i dom,fackavgiften brukar vara 400 kr och kyrkoavgiften ca 300 beroende på inkomst,var bara med i a-kassan, ser du en tvist är på gång så är du alltid välkommen att ansluta dig till facket samma dag,uppsägning av dessa är ca 3 månader,men på ett liv sparar du ca 700 kr per månad att vara utanför,Facket förhandlar oftast sina egna löner separat och lägger ofta in egna förmånliga pensionförsäkringar åt sig själva,visa att du inte stödjer deras egna beslut ang deras egna försäkringar,men utträde ur facket.( Varför ska dom ha bättre lösningar än du,är dom mer värda än dig)Gå med om du ser att en tvist är på gång,(dom får inte neka att du går med)sedan ut efter den löst sig,så gör jag.
    Facket brukar kontakta oss som inte är medlemmar oftare än sina medlemmar,dom brukar trycka på solidaritet och så vidare för att vinna oss tillbaka,men oftast har jag varit in och läst hur deras egna avtal/pension och så vidare ser ut,viket ger mig ett utmärkt försvar till fortsatt utträde.Kyrkan är du också välkommen att ansluta dig till igen ifall du känner för det.


    Tänkvärt, absolut.
    Men jag har ingen lust att överleva på grundersättningen i A.kassan. Mitt fackförbund har ett krav på medlemskap i minst 18 månader för att jag ska kunna utnyttja deras inkomstförsäkring, de extra pengarna är klart värda medlemskapsavgiften.
    Som jag skrivit ovan så kan jag, med den lön jag har idag,  vara gratismedlem i 8 år för de extra pengar jag tjänar på min inkomstförsäkring om jag en gång under arbetslivet står utan jobb under 140 dagar.
    Tjänar men mer än taket i A-kassan så finns det stora pengar att tjäna på att ha en inkomstförsäkring, en via facket är ofta en ganska bra affär.

    Sen så tycker jag inte att man ska racka ner på solidaritetsprincipen, det är nämligen vi som är stående medlemmar som möjliggör att du kan "fula" dig lite och gå med när du känner för det. Det har diskuterats fram och tillbaka på många fackmöten om nya medlemmar ska ha någon form av karenstid, men solidaritetsprincipen vinner alltid, vi andra betalar gärna för att du och andra ska kunna gå med och få omedelbar hjälp.
    Se inte detta som en självklarhet, förr eller senare kommer vikande medlemstal ge upphov till regelverk som i första hand skyddar nettobidragande medlemmar. Det finns inga garantier som säger att man inte inom vissa förbund i framtiden inför någon slags karenstid. Sorgligt men sant.
  • riboflavin
    Anonym skrev 2014-08-24 11:10:21 följande:
    Tänkvärt, absolut.
    Men jag har ingen lust att överleva på grundersättningen i A.kassan. Mitt fackförbund har ett krav på medlemskap i minst 18 månader för att jag ska kunna utnyttja deras inkomstförsäkring, de extra pengarna är klart värda medlemskapsavgiften.
    Som jag skrivit ovan så kan jag, med den lön jag har idag,  vara gratismedlem i 8 år för de extra pengar jag tjänar på min inkomstförsäkring om jag en gång under arbetslivet står utan jobb under 140 dagar.
    Tjänar men mer än taket i A-kassan så finns det stora pengar att tjäna på att ha en inkomstförsäkring, en via facket är ofta en ganska bra affär.

    Sen så tycker jag inte att man ska racka ner på solidaritetsprincipen, det är nämligen vi som är stående medlemmar som möjliggör att du kan "fula" dig lite och gå med när du känner för det. Det har diskuterats fram och tillbaka på många fackmöten om nya medlemmar ska ha någon form av karenstid, men solidaritetsprincipen vinner alltid, vi andra betalar gärna för att du och andra ska kunna gå med och få omedelbar hjälp.
    Se inte detta som en självklarhet, förr eller senare kommer vikande medlemstal ge upphov till regelverk som i första hand skyddar nettobidragande medlemmar. Det finns inga garantier som säger att man inte inom vissa förbund i framtiden inför någon slags karenstid. Sorgligt men sant.
    Nu var det ju inte meningen att vara anonym där...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • eslah

    Nej jag är inte med längre i något fack eller a-kassa så får jag kicken ligger jag pyrt till.

  • Aumeå
    riboflavin skrev 2014-08-24 11:11:40 följande:
    Nu var det ju inte meningen att vara anonym där...
    Oftast har du en motsvarande inkomstförsäkring du kan teckna på ditt bolån, den brukar sträcka sig lika länge som fackets försäkring gör,alltså ingen vinning att vara fack ansluten i det läget.Sedan är du skyddad av LAS även om du inte är fack medlem, du har en egen rättskyddsförsäkring via din hemförsäkring som ger dig rätt att driva samma fråga som facket ,bara det att du får driva själv,sedan brukar inte dom större företagen göra någon större skillnad på inte anslutna fack medlemmar.
  • Anonym
    Aumeå skrev 2014-08-24 11:36:57 följande:
    Oftast har du en motsvarande inkomstförsäkring du kan teckna på ditt bolån, den brukar sträcka sig lika länge som fackets försäkring gör,alltså ingen vinning att vara fack ansluten i det läget.Sedan är du skyddad av LAS även om du inte är fack medlem, du har en egen rättskyddsförsäkring via din hemförsäkring som ger dig rätt att driva samma fråga som facket ,bara det att du får driva själv,sedan brukar inte dom större företagen göra någon större skillnad på inte anslutna fack medlemmar.
    Den försäkring du tecknar på ditt bolån betalar bara ditt bolån. Inget annat. Bor du i hyresrätt har du förhoppningsvis inga bolån heller. :)
    Inkomstförsäkringen från facket kan du använda till bensin, el, mat osv..

    Jag förespråkar inte det ena framför det andra men det är en väldigt stor skillnad i att få pengar eller "bara" bolånet betalt.
  • Anonym
    Aumeå skrev 2014-08-24 11:36:57 följande:
    Oftast har du en motsvarande inkomstförsäkring du kan teckna på ditt bolån, den brukar sträcka sig lika länge som fackets försäkring gör,alltså ingen vinning att vara fack ansluten i det läget.Sedan är du skyddad av LAS även om du inte är fack medlem, du har en egen rättskyddsförsäkring via din hemförsäkring som ger dig rätt att driva samma fråga som facket ,bara det att du får driva själv,sedan brukar inte dom större företagen göra någon större skillnad på inte anslutna fack medlemmar.
    Så för ungefär samma pengar skyddar du enbart dig själv, och betalar istället för att cheferna på försäkringsbolaget, istället för fackpamparna, ska få lite extra bonus? Skämt åsido, alla tänker vi olika.

    Privata inkomstförsäkringar funkar ju för de som uppfyller kraven, som i regel är högre ställda än för de som fackförbunden erbjuder. Om man tar Accept som exempel så måste man ha varit tillsvidareanställd i mer än 12 månader och under 55, vilket utestänger bland annat de som har en annan anställningsform.

    Jag är tyvärr inte insatt i att banker erbjuder någon form av inkomstförsäkring speciellt till bolånekunder, vore intressant att läsa mer faktiskt. Men om det är kopplat till just bolånet så utesluter ju det de som inte äger sin bostad.

    Jag är fullt medveten om att även fackförbundens inkomstförsäkringar har regler som kanske exkluderar vissa, och att inte alla fackförbund erbjuder dessa som ingående medlemsförmån men för många är nog fackens försäkringar både billigare och lättare att uppfylla kraven i.
  • Anonym
    Grande Rock skrev 2014-07-23 23:55:11 följande:

    Är inte med i något av det och har inte varit det sedan jag började plugga för tolv år sedan. 
    Facket är i mitt fall helt överflödigt och skulle jag oplanerat bli av med jobbet får jag ta mitt pick och pack och flytta dit det finns lediga jobb.


    Skulle det inte vara lite najs att få hjälp av facket att behålla ditt jobb "if the shit hits the fan"?

    Eller att få lite pengar från A-kassan om du blir arbetslös?
  • Aumeå

    A-kassan är en egen del,den ska du vara med i helt klart.
    Facket behövs sällan för den enskilde anställda, kan du dina frågor och sköter jobbet någorlunda , kan du oftast ha fördel att inte vara ansluten, vid löneförhandling har dom flesta arbetsgivare lön enligt kollektiv,men dom får även lägga individuell lön med diff på 10-20% uppåt sällan neråt under kollektivet, där kommer den ej fack anslutne oftast högre än den kollektive anställde.
    Sedan har du undantags regeln vid uppsägning,oftast 2 personer dom kan undanta från anställnings år(turordning vid uppsägning) och låta vara kvar, oxå oftast en ej ansluten person som får dom platserna, Vid riktigt kärva tider har vi sagt att vi jobbar utan uppsägnings tid,skriv den bakåt i tiden för varsel, ringer facket skicka vidare deras representant till mig så tar jag personligen fråga med han,alltid har facket backat när dom blivit skickade till mig, genom detta system har vi sällan varit arbetslös, utan arbetsgivaren vet att vi är lätta att anställa.

  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-24 12:21:29 följande:
    Den försäkring du tecknar på ditt bolån betalar bara ditt bolån. Inget annat. Bor du i hyresrätt har du förhoppningsvis inga bolån heller. :)
    Inkomstförsäkringen från facket kan du använda till bensin, el, mat osv..

    Jag förespråkar inte det ena framför det andra men det är en väldigt stor skillnad i att få pengar eller "bara" bolånet betalt.
    Bo lån är oftast din hyra,du betalar den med din lön/ersättning,i slut ändan blir det samma sak,hyran kommer varje månad,just efter lön,så vi har lika mycket pengar kvar till mat/bensin ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-24 12:58:41 följande:
    Bo lån är oftast din hyra,du betalar den med din lön/ersättning,i slut ändan blir det samma sak,hyran kommer varje månad,just efter lön,så vi har lika mycket pengar kvar till mat/bensin ändå.
    Fast du blir då "låst" och kan inte sälja ditt hus/lägenhet och flytta till billigare/hyresrätt. Det är heller inget bra alternativ för den som inte har så stora lån att det påverkar månadskostanderna nämvärt. Ej heller för de med riktigt höga löner.
  • Anonym (transportare)

    Är med i facket unionen och a-kassa, känner nu efter alla skandaler att detta var helt rätt val. Deras avgifter är dessutom låga och fick mitt medlemskap gratis i 3 månader när jag gick med. Funderar dock på att byta till ett yrkesförbund (i mitt fall transport) men har inte hört mycket bra om dom. Stämmer det som det står på facket att avgiften i transport är upp till 2% av bruttolönen?

Svar på tråden Är du med i facket?