• Anonym (Knodd)

Svängdörrar

Bonus bor vv men nu tycker biomamman att bonus är stor nog för svängdörrsliv
    Dvs komma och gå som man vill.
    Det vägrar jag. Det innebär trubbel då biomamman jämt styr och ställer samt med ekonomi och planering.
    Bonus är 14 år.
    Hur gör ni med ansvar,planering och ekonomi vid sväng dörrs umgänge?

• Svar på tråden Svängdörrar
  • Anonym (isis)
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-16 13:09:31 följande:

Förlåt men du är elak!

Vart har jag skrivit att jag inte vill ha bonus hos mig?

Det kanske är tvärtom

Jag är rädd att bonus väljer mer tid bort från oss pga att vi har regler

Men säg att barnet ska bo hos er jämt då, då blir ni inte barnvakt och mamman får betala underhåll till er. Då vet nu när barnet kommer och gå.
  • Anonym (Knodd)
    Anonym (isis) skrev 2014-08-16 14:04:51 följande:
    Men säg att barnet ska bo hos er jämt då, då blir ni inte barnvakt och mamman får betala underhåll till er. Då vet nu när barnet kommer och gå.
    Gärna för oss!

Skulle den frågan dyka upp blir svaret JA.

Biomamman skulle dock ALDRIG gå med på det!
  • Anonym (isis)
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-16 15:02:42 följande:

Gärna för oss!

Skulle den frågan dyka upp blir svaret JA.

Biomamman skulle dock ALDRIG gå med på det!

Men ni kan själva ställa frågan till barnet om hon vill bo heltid. Hon var 14 år har jag för mig, och om hennes mamma anser att hon är mogen nog att själv bestämma vem hon ska vara hos för dagen, borde hon väl också kunna bestämma om hon vill bo jämt hos er.
  • Anonym (Knodd)
    Anonym (isis) skrev 2014-08-17 11:35:03 följande:
    Men ni kan själva ställa frågan till barnet om hon vill bo heltid. Hon var 14 år har jag för mig, och om hennes mamma anser att hon är mogen nog att själv bestämma vem hon ska vara hos för dagen, borde hon väl också kunna bestämma om hon vill bo jämt hos er.
    Frågan är nu ställd. Igår. Sa att det är vår önskan. Vh hos mamma. Så får vi se. Kom inget direkt svar tillbaka. Behöver kanske tänka på det?

Vore perfekt då ändrar vi adress hit också. Då kanske vi äntligen får ta del av information som tandläkare, skola osv

Bara hoppas att bonus vill och vågar gå emot sin biomamma.

Där har vi ju det största problemet. Det är ju hon som tycker att vi ska ha svängdörrar. Tror inte att hon går med på vh.

Då får hon ju inte styra lika mycket och har sämre inblick i allt.
  • Ess
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-17 13:05:12 följande:
    Frågan är nu ställd. Igår. Sa att det är vår önskan. Vh hos mamma. Så får vi se. Kom inget direkt svar tillbaka. Behöver kanske tänka på det?

Vore perfekt då ändrar vi adress hit också. Då kanske vi äntligen får ta del av information som tandläkare, skola osv

Där har vi ju det största problemet. Det är ju hon som tycker att vi ska ha svängdörrar. Tror inte att hon går med på vh.

Jag hoppas ni satte er i lugn o ro och pratade, så hon vet varför ni vill ha det på ett visst vis.
    Att det inte fungerar för er att ha det så, utan framförhållning. Ni vill veta vad som händer och när hon ska komma så att ni är beredda på det. Att om hon vill så kan hon välja att bo på det ena stället och vh på det andra, eller fortsätta som förut med vv. Bara ni har ett någerlunda fastställt schema att gå efter.

Det är bra om hon funderar och inte bara häver ur sig ett svar. 
  • Brumma
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-17 13:05:12 följande:

Vore perfekt då ändrar vi adress hit också. Då kanske vi äntligen får ta del av information smile1.gif som tandläkare, skola osv

Vänta lite? Frågade ni bonus detta? Ni har med andra ord sagt till henne att ni vill att hon ska välja er? O välja bort sin mamma? För det är ju lite det ni gör.... Om hon uttryckt önskan själv, eller om det blivit mer o mer såhär efter en period av "svängdörrar" hade det varit en självklar fråga att ta upp, men det känns inte på ngt sätt ok att ni ber henne välja för att NI vill ha henne på heltid! Ett barn ska inte bli satt i en sist där det måste välja mellan föräldrarna....

Det är ju därför föräldrarna skall besluta sådant här, om inte barnet framför annat...

Nej, det känns inte helt ok..

Vad gäller info från skola o tandläkare osv - skolan är skyldig att skicka ut info till båda vårdnadshavarna - men dun sambo måste ju ligga på... Tandläkare o läkare tror jag tyvärr man måste ringa...
  • Brumma
    Ess skrev 2014-08-17 16:23:52 följande:
    Jag hoppas ni satte er i lugn o ro och pratade, så hon vet varför ni vill ha det på ett visst vis.
    Att det inte fungerar för er att ha det så, utan framförhållning. Ni vill veta vad som händer och när hon ska komma så att ni är beredda på det. Att om hon vill så kan hon välja att bo på det ena stället och vh på det andra, eller fortsätta som förut med vv. Bara ni har ett någerlunda fastställt schema att gå efter.

Det är bra om hon funderar och inte bara häver ur sig ett svar. 
    Håller med. Hoppas det inte blev att nu måste hon välja heltidsboende....
  • Anonym (Knodd)
    Brumma skrev 2014-08-17 18:35:07 följande:
    Håller med. Hoppas det inte blev att nu måste hon välja heltidsboende....
    Lugna dig vi har inte tvingat någon att välja vi har däremot uttryckt att för vår del skulle det kännas bra med att bonus är här jämt! Det är väll inget fel att säga det?

Vi har tagit upp det alternativet!

Ingen tvingar någon till något. Bonus väljer vv eller vh. Vi stöttar beslutet och håller oss det till.
  • Brumma
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-17 19:35:53 följande:
    Lugna dig vi har inte tvingat någon att välja vi har däremot uttryckt att för vår del skulle det kännas bra med att bonus är här jämt! Det är väll inget fel att säga det?

Vi har tagit upp det alternativet!

Ingen tvingar någon till något. Bonus väljer vv eller vh. Vi stöttar beslutet och håller oss det till.
    Bra - då missuppfattade jag det du skrev... Reagerade på "att det var vår önskan o vh hos mamma".. Alltså att om hon INTE valde det skulle ni bli besvikna... Men har ni påpekat att ni stöttar henne hur hon än väljer - även om hm faktisk inte väljer alls - så är ju allt bra :)
  • Anonym (Knodd)

Eftersom biomamman vill ha svängdörrar, bonus hakar på men vi vill ha struktur och schema så satte sig min man och jag och pratade med bonus. Vi satt ändå och pratade om annat först om ditt och datt.

Vi sa då att vi vill ej ha svängdörrar utan vill man ändra dagar så säger man till i tid, vi berättade att bonus alltid är välkommen hit men för planering och annat så är det bra för oss alla att veta i det stora hela.

Vi frågade om bonus funderat på att bo hos oss och vh hos mamma. Vi sa också att det kan ju vara ett alternativ om man känner att man vill vara mer hos oss.

Det är inget val som bonus måste göra att välja bort sin mamma utan det vi ville få fram är att det alternativet finns och att vi är positiva till det. Även vv men vad Vinön väljer så går man efter det i första hand sen kommer det komma dagar då man ej kan följa det såklart!

Jag hoppas att jag förklarar på ett sätt så att ni förstår att vi ej krävt bonus att välja. Däremot blev bonus tyst och tänkte! Nu vet bonus att det är ok från vår sida.

• Ess
    Anonym (Knodd) skrev 2014-08-17 19:52:20 följande:

Eftersom biomamman vill ha svängdörrar, bonus hakar på men vi vill ha struktur och schema så satte sig min man och jag och pratade med bonus. Vi satt ändå och pratade om annat först om ditt och datt.

Vi sa då att vi vill ej ha svängdörrar utan vill man ändra dagar så säger man till i tid, vi berättade att bonus alltid är välkommen hit men för planering och annat så är det bra för oss alla att veta i det stora hela.

Vi frågade om bonus funderat på att bo hos oss och vh hos mamma. Vi sa också att det kan ju vara ett alternativ om man känner att man vill vara mer hos oss.

Det är inget val som bonus måste göra att välja bort sin mamma utan det vi ville få fram är att det alternativet finns och att vi är positiva till det. Även vv men vad Vinön väljer så går man efter det i första hand sen kommer det komma dagar då man ej kan följa det såklart!

Jag hoppas att jag förklarar på ett sätt så att ni förstår att vi ej krävt bonus att välja. Däremot blev bonus tyst och tänkte! Nu vet bonus att det är ok från vår sida.

Då lade ni fram det på ett bra sätt. Hon fick klart för sig att hatta fram o tillbaks inte var ett alternativ. Förövrigt ligger bollen hos henne OM hon känner att hon inte vill ha vv längre.

Har ni fått något argt samtal från mamman ännu?
  • Brumma

Ok. Det låter jättebra :) Sorry att jag missuppfattade..

Bra att ni satt er och pratat om strukturen runt "svängdörrar". Så funkar det mer som det de som skriver positivt om svängdörrar menar än det vi andra befarar ;)
  • Lillusen

Det låter ju som en mycket bra diskussion. Jag tror att det är så dom flesta som har vad du kallar för svängdörrar har det, men sen är det nog individuellt vad "i tid" innebär.

Men, jag fattar fortfarande inte vilket race mamman kör, tvingar eller övertalar hon sin dotter över till er?
  • Anonym (Knodd)
    Lillusen skrev 2014-08-19 17:08:29 följande:
    Det låter ju som en mycket bra diskussion. Jag tror att det är så dom flesta som har vad du kallar för svängdörrar har det, men sen är det nog individuellt vad "i tid" innebär.

Men, jag fattar fortfarande inte vilket race mamman kör, tvingar eller övertalar hon sin dotter över till er?
    Mammans önskemål om dagar och tid=vårat schema=svängdörrar
Svar på tråden Svängdörrar