• Oroligtjej01

Kattsand, vilket föredar ni?

Hej! Jag har två kattungar som är otroligt duktiga på att gå på lådan. De har aldrig utfört sina behov utanför den och de bryr sig inte sådär jättemycket om vilken sand det är som ligger i lådan. Först köpte jag i ren hast Eldorados 8 liter sand på Hemköp, men usch vad dålig den var. Det luktade urin och avföring, och den klumpade inte alls - ur usel. Dessutom var den röd (tänkte jag inte på när jag stod i affären), så mina stackars små vit tassade katter fick röda fötter.

Jag läste runt lite grann och fick höra att Pussi's var bra (http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-pussi-4004248). Vi har nu använt den sanden i över en vecka och den känns verkligen super. Klumpar, luktar inte, är snål osv. Dock är den liiite över vår budget för katterna. Vi hade hoppats på att få en sand runt 50 - 70 kr. Pussi kostar ungefär 110 kr för 10 liter.

Så min fråga till er är: Har ni något förslag på en bra kattsand som inte kostar en förmögenhet. Gillar dock inte affärernas egna märken som Coops eller Rusta, de brukar inte vara speciellt bra. Har inte hört så bra om Katty heller.

• Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?
  • Kejkej91
    Tuffsa skrev 2014-09-05 22:49:50 följande:

Tack för tipset. Kanske ska dra ner tempot betydligt mer.

Provade att hälla lite pellets i den gamla lådan ihop med sanden.
    Peewee-lådan fick pellets och lite sand i sig.

Katterna såg ut som frågetecken inför den nya och fortsatte med den gamla.
    Dagen efter tog jag därför bort den gamla lådan för att dom skulle ge den nya en chans...jag var ju ändå hemma och höll koll på om dom gjorde nåt eller ej.

Det fungerade! Båda gjorde alla behov i den nya lådan, men dom såg fortfarande lite konfysta ut.

Dag 3 så bajsade den ena katten utanför och den andra följde det initiativet inom en timme trots min sanering.
    Känns som att jag använder mig av fel taktik bara för att jag så gärna vill slippa den där sanden i heeeeela lägenheten.

ja men precis. de tar ju ett tag för de små liven att vänja sig, men det kommer vara så värt de när ni tar det i bra tempo och du får introducera peewee på riktigt, det har räddat mina näsborrar och mitt ständiga hetsande över att rensa kattlådan. Haha : D
  • Anonym

Tack för boosten!

Börjar om hela introduktionen idag. Bara till att gå å handla kattsand igen då.

Nu kör vi

• Kejkej91
    Anonym skrev 2014-09-06 10:07:20 följande:

Tack för boosten!

Nu kör vi

Thats the spirit ! ;D Lycka till!
  • nemo1
    Anonym skrev 2014-09-06 10:07:20 följande:
    Tack för boosten!
    Nu kör vi smile5.gif
    Varför inte låta katterna bestämma vad de vill ha och inte det du vill ha? Kattsand på golvet får man acceptera om man köpt katt.
  • Tuffsa

Nemo1:

För att bentonitlera inte är särskilt naturligt för katter heller.

Så då tycker jag att jag får vara med och tycka.

Jag önskar slippa sanden i hela hemmet (ink. sängar), släpa dessa kartonger hem och även bidra till ett bättre alternativ för miljön. Vi har bara en värld och jag önskar att mina barn får växa upp under bättre omständigheter. Människan måste tänka om på många plan. Jag försöker bara dra mitt strå till stacken.

quote=73940498][quote-nick]nemo1 skrev 2014-09-06 11:51:09 följande:[/quote-nick]

Varför inte låta katterna bestämma vad de vill ha och inte det du vill ha? Kattsand på golvet får man acceptera om man köpt katt.

[/quote]

• nemo1
    Tuffsa skrev 2014-09-06 22:36:20 följande:
    Nemo1:
    För att bentonitlera inte är särskilt naturligt för katter heller.
    Så då tycker jag att jag får vara med och tycka.
    Jag önskar slippa sanden i hela hemmet (ink. sängar), släpa dessa kartonger hem och även bidra till ett bättre alternativ för miljön. Vi har bara en värld och jag önskar att mina barn får växa upp under bättre omständigheter. Människan måste tänka om på många plan. Jag försöker bara dra mitt strå till stacken.

quote=73940498][quote-nick]nemo1 skrev 2014-09-06 11:51:09 följande:[/quote-nick]
    [/quote]
    Vad fint att du är en sån miljövän...skulle tro att det enbart rör sig om att du inte vill ha sand på golvet.
    Jag har en lurvig stor matta i badrummet där den allra mesta sanden fastnar, sen skakar jag mattan över lådorna en gång om dagen.
  • Tuffsa

nemo1:

Du var en positiv människa, verkligen!

Som jag skrev, självklart hatar jag sand som inte är i lådan...men det är lika störande att den inte är så miljövänlig. Jag kånkar hem sand till 2 katter, kastar samma sand efter den använts. Var tar den vägen tror du??

Precis samma tankar fick jag när barnen var små och deras blöjor kånkades hem.

Men jag kanske var lat och bekväm där med när jag försökte mig på tygblöjor eller?

Innan du faktiskt vet vem du konverserar med så tycker jag gott att du kan vara lite ödmjukare.

• NattaLind

Mina gick också direkt på pelletsen :) Dock är den ena katten lite kinkig (han var lösspringande utekatt från väldigt ung ålder innan katthemmet om vi köpte honom ifrån fick tag på honom, så han har inte riktigt förstått det här med kattlåda alls.... han har kommit till insikt att badrummet (för det mesta) är en bra plats att göra sina behov på, men att kissa på mattan är sååååå mycket bättre än kattlådan! (tydligen).

Så vi har en låda framme med kristallsand också när han är inne mycket.

• snuffse

PeeWee är guld värt!! Så smidigt, luktar inget och dessutom så är det billigt. Dock vägrar min stora katt att gå på lådan om han inte får välja på antingen sand eller pellets, eller egentligen vill han bara gå utomhus - så så får väl kisse göra som han vill och springa utomhus! En riktig finsmakare alltså ;)

Men de två kattungarna går bara på PeeWee, de vägrar gå på kattsand istället, så det är väldigt olika! :)

• Bjäbb

Jag har inget att säga till om vad gäller val av kattsand. Rynkar på näsan

Katten accepterar endast Icas klumpbildande sand. All annan sand går hon visserligen och kissar på men vägrar krafsa till följd att det stinker kattpiss och hon vägrar bajsa på lådan och gör de behoven utanför lådan istället.

Man kan inte prata om havet med en groda som sitter i en brunn.
  • LoEnKa

Vi använder EverClean med olika dofter (seabreeze, lavendel är favoriterna). Luktar aldrig från lådan, klumpar sig super bra!

6kg kostar ca 129kr

10kg kostar ca 199kr

Absolut värt det tycker vi! Väldigt nöjda (aldrig köp någon annan kattsand som vi är nöjda!)

Vi har bara en kisse!

• Shades

Vi började med PeeWee men sedan ville jag testa alternativen så vi har testat en massa olika sorters bentonit (från den dyraste EC till billigaste willys och både från Sverige som Tyskland), kristaller och toaletträning.

Nu är vi dock tillbaka på peewee (fast köper strö från granngården) och så alternerar de mellan denna och den riktiga toaletten. Det finns ingen sand som inte luktar något efter några dagar och även om kristallerna var doftfria räckte de inte länge (och att byta kristaller/tvätta lådan stank något så infernaliskt) så det alternativet blir dyrt i längden.

PeeWee är minst sämst ur vår synvinkel (bäst hade såklart varit om de kunde använda toaletten jämt men man kan ju inte få allt ;) )

• FiskeStig65

Jag är egentligen inget fan av katter och sand. Är inte vissa kattsandssorter skadliga ifall du äter den??

• Madmoiselle
    FiskeStig65 skrev 2014-11-10 23:39:42 följande:

Jag är egentligen inget fan av katter och sand. Är inte vissa kattsandssorter skadliga ifall du äter den??

Fast varför skulle någon få för sig att äta kattsand?
  • FiskarenKaj
    FiskeStig65 skrev 2014-11-10 23:39:42 följande:

Det borde väl stå på förpackningen i sådant fall? Har tyvärr ingen hemma som jag kan kolla på.
  • Titiou

Upplever faktiskt att "billigare" kattsand blir dyrare i längden? Ofta är den inte så billig heller, det är kanske kruxet. Vi brukar beställa på zooplus.dk eller zooplus.com Extreme classic, Tigerino och Cat&Clean. Köper hem ett lass som varar ett par månader så det är väldigt smidigt :) De kostar under 10 kr/kg och är jättebra tycker vi, varar mkt längre än märken från mataffären som Pussi, Katty, Coop eller Ica. Tror inte vi har testat Eldorado dock så vet inte, den kanske är jättebra som ngn skrev?
    Nu har vi dröjt med att beställa, glömt bort det osv och fått köpa på affären flera gånger på ett par veckor, det har blivit jättedyrt och sanden blir ofräsch fort. Snart får vi hem den bra sanden vi beställt så det blir skönt :)  Så mitt tips är att kolla på zooplus.com/dk.
    Använder Pee Wee också, ur vårt perspektiv är den jättebra på alla sätt men katterna föredrar ofta vanlig kattsand. 

Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?