• Anonym (SoL 4:1)

Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)

Ja, det är bara att fråga på. Jag har många gånger märkt att folk tror sig veta hur det fungerar och vad som gäller vid försörjningsstöd så nu kan ni fråga på bäst ni vill.

• Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)
  • Anonym (undrar)
    Men så konstig formulering.

Är det missbruk av sin exklusiva rätt att fler än en gång begära ut kopior på handlingar? Det är ju inte samma handlingar varje gång.

Ja, jag har ju begärt ut kopior på dokumentation en gång tidigare.
    Är det vad de nu vill använda mot mig?
  • Anonym (Fundersam)

Hej.

Hur är det med barnens sparkonton? Jag o fadern har gemensamt förmyndarskap på dom konton.

Nu med en ny ansökan på socialkontoret så anser min handläggare att det är en tillgång för min del. Och den gamla handläggaren har aldrig ifrågasatt dom kontona.

Men nu är det helt plötsligt på det nya stället en stor fråga. Jag kommer aldrig åt dessa pengar som är sparade. För fadern skulle aldrig skriva under så jag får tillgång till dom. Så hur ska man gå tillväga nu?

Känns riktigt hemskt. Och skulle det ändå krävas så får min handläggare själv ringa honom o berätta detta. Vet varken ut eller in längre hur jag ska göra

• Anonym (TS SoL 4:1)
    Anonym (undrar) skrev 2018-10-23 12:49:08 följande:
    Men så konstig formulering.

Är det missbruk av sin exklusiva rätt att fler än en gång begära ut kopior på handlingar? Det är ju inte samma handlingar varje gång.

Ja, jag har ju begärt ut kopior på dokumentation en gång tidigare.
    Är det vad de nu vill använda mot mig?
    Nej, det är mer sannolikt att de har rutiner som inte är förenliga med lagen. Tycker att du ska kontakta chef och åtala detta eller t o m Socialstyrelsen för att rådfråga.
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-10-29 13:03:28 följande:

Hej.

Hur är det med barnens sparkonton? Jag o fadern har gemensamt förmyndarskap på dom konton.

Nu med en ny ansökan på socialkontoret så anser min handläggare att det är en tillgång för min del. Och den gamla handläggaren har aldrig ifrågasatt dom kontona.

Men nu är det helt plötsligt på det nya stället en stor fråga. Jag kommer aldrig åt dessa pengar som är sparade. För fadern skulle aldrig skriva under så jag får tillgång till dom. Så hur ska man gå tillväga nu?

Känns riktigt hemskt. Och skulle det ändå krävas så får min handläggare själv ringa honom o berätta detta. Vet varken ut eller in längre hur jag ska göra

Mitt svar baseras på att kontona står i barnens namn.

Barnens tillgodohavanden kan/ska inte räknas som din tillgång. Detta oavsett om du och fadern har gemensamt förmyndarskap eller inte. Barn ska inte förväntas försörja familjen. Däremot kan man efter en individuell prövning räkna med barnets tillgångar men då endast för barnets kostnader i hushållet. Dock räknar man med att barnet får behålla 15% av prisbasbeloppet. I ditt fall ska de inte kunna räkna med det alls om det är som du säger att du inte KAN komma åt pengarna.

Otroligt att det fortfarande finns kontor som inte vet bättre...
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (TS SoL 4:1) skrev 2018-10-30 13:29:41 följande:

Mitt svar baseras på att kontona står i barnens namn.

Barnens tillgodohavanden kan/ska inte räknas som din tillgång. Detta oavsett om du och fadern har gemensamt förmyndarskap eller inte. Barn ska inte förväntas försörja familjen. Däremot kan man efter en individuell prövning räkna med barnets tillgångar men då endast för barnets kostnader i hushållet. Dock räknar man med att barnet får behålla 15% av prisbasbeloppet. I ditt fall ska de inte kunna räkna med det alls om det är som du säger att du inte KAN komma åt pengarna.

Otroligt att det fortfarande finns kontor som inte vet bättre...

Jo barnen står på kontona.

Ja riktigt ?grisigt? kontor detta på många vis tyvärr. Fadern skulle aldrig gå med på o skriva under för o få ut dessa pengar.

Hur menar du med en individuell prövning?

Hoppas jag kan få svar snart. För som läget är nu så står man ju utan inkomst. Kan inte betala hyra eller andra räkningar man har.
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-10-30 15:15:16 följande:
    Jo barnen står på kontona.

Ja riktigt ?grisigt? kontor detta på många vis tyvärr. Fadern skulle aldrig gå med på o skriva under för o få ut dessa pengar.

Hur menar du med en individuell prövning?

Hoppas jag kan få svar snart. För som läget är nu så står man ju utan inkomst. Kan inte betala hyra eller andra räkningar man har.
    Det är det som står i Socialstyrelsens riktlinjer, att man efter en individuell prövning kan räkna med barnens sparade medel som försörjning men då endast till deras egen del. Det betyder att man KAN räkna dem men inte måste.

I ditt fall spelar det ingen roll då de inte kan räknas alls eftersom du inte kommer åt dem.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (TS SoL 4:1) skrev 2018-10-30 16:53:40 följande:

Det är det som står i Socialstyrelsens riktlinjer, att man efter en individuell prövning kan räkna med barnens sparade medel som försörjning men då endast till deras egen del. Det betyder att man KAN räkna dem men inte måste.

I ditt fall spelar det ingen roll då de inte kan räknas alls eftersom du inte kommer åt dem.

Tack för att du finns här o svarar på frågor ????

Lite frågor om vad som ska vara en human del ang boende o dess avgifter runt själva boendet. Vad är det som ingår i försörjningsstödet?

I hus tillkommer ju bla sophämtning, ev sotare om man har skorststen om den brukas. Vatten o värme. Vad ingår i själva stödet o vad ingår inte som man ev får stå för själv?

Finns det några riktlinjer i socialstyrelsens lagar som man kan hänvisa till om det mesta ingår men dom vägrar

Många frågor nu som poppar upp.
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-10-30 18:56:19 följande:
    Tack för att du finns här o svarar på frågor ????

Lite frågor om vad som ska vara en human del ang boende o dess avgifter runt själva boendet. Vad är det som ingår i försörjningsstödet?

I hus tillkommer ju bla sophämtning, ev sotare om man har skorststen om den brukas. Vatten o värme. Vad ingår i själva stödet o vad ingår inte som man ev får stå för själv?

Finns det några riktlinjer i socialstyrelsens lagar som man kan hänvisa till om det mesta ingår men dom vägrar

Många frågor nu som poppar upp.
    Enkelt sagt så ingår det som är nödvändigt dvs sophämtning, värme, vatten osv. Det som man inte får är amorteringen på lånet, dock räntan.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (TS SoL 4:1) skrev 2018-10-30 19:16:18 följande:

Enkelt sagt så ingår det som är nödvändigt dvs sophämtning, värme, vatten osv. Det som man inte får är amorteringen på lånet, dock räntan.

Hej igen.

Idag fick jag svar. De menar fortfarande på att jag ska använda barnens pengar till deras umgänge.

Sen att dom bara betalar hyra o ström i huset jag hyr. Inte vatten, sopor eller värme. Sen har jag en gammal risig bil som knappt är värd något. Den ska säljas tycker dom. Kanske är värd 3000 under skick den är i. Den har jag så det underlättar hämtning av barnen så man slipper 10 timmar på bussen.

Kommer absolut o skriva en överklagan på detta beslut o skriva utförligt i detta o varför.

Något tips hur man ska formulera en överklagan?

Åter igen. Tack för att du hjälper oss alla med våra frågor
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-10-31 13:18:37 följande:
    Hej igen.

Idag fick jag svar. De menar fortfarande på att jag ska använda barnens pengar till deras umgänge.

Sen att dom bara betalar hyra o ström i huset jag hyr. Inte vatten, sopor eller värme. Sen har jag en gammal risig bil som knappt är värd något. Den ska säljas tycker dom. Kanske är värd 3000 under skick den är i. Den har jag så det underlättar hämtning av barnen så man slipper 10 timmar på bussen.

Kommer absolut o skriva en överklagan på detta beslut o skriva utförligt i detta o varför.

Något tips hur man ska formulera en överklagan?

Åter igen. Tack för att du hjälper oss alla med våra frågor
    Har du fått ett beslut? Jag skulle gärna vilja ta del av det om du kan citera det helt och hållet men maska det som är personliga uppgifter? Lättare att hjälpa dig med formulering på överklagan då.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (TS SoL 4:1) skrev 2018-10-31 20:26:38 följande:

Har du fått ett beslut? Jag skulle gärna vilja ta del av det om du kan citera det helt och hållet men maska det som är personliga uppgifter? Lättare att hjälpa dig med formulering på överklagan då.

Har inte fått pappret ännu. Fick svar över telefon. Men bara jag får det så skriver jag det här åt dig. Tack
  • Anonym (iab)

Hej!
    Jag har några vänner som har en son med grov ADD och autism.
    Han har God Man.
    Hur kan man göra så han får förvaltare??

Han har redan sagt till doktorn att han klarar sig själv fast han inte gör det.
    Han kan uttrycka sig själv det är inget problem.

Men han har inte förmågan att styra sina handlingar.

Exempel: Han säger att han duschar, äter mat och gör sina läxor när han kommer hem efter skolan.
    Verkligheten är den att när han kommer hem så sätter han sig och spelar dataspel. Senare under natten blir han vrålhungrig och äter allt han hittar som det är socker i innan han somnar.

Jag anser att han behöver bo på ett hem med tillsyn hela sitt liv.

Hur gör man för att kommunen ska förstå??

Med vänlig hälsning, iab

Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)