• Erfdgt

Fikabuffé, vad saknas?

Det är snart dags för döttrarnas dop och nu försöker jag planera fikat för 60 personer. Det jag har tänkt såhär länge är:

- Tårta
    - Bullar
    - Kolakakor
    - Syltkakor
    - Minimuffins med hallon
    - Sockerkaka med blåbär
    - Kärleksmums
    - Kokostoppar
    - Chokladbollar

Vi kommer servera kaffe och saft till. 

Jag skulle gärna vilja ha frukt till också, förslag på frukter? Ska man göra fruktspett med olika frukter eller är det bättre att ställa fram en fruktkorg med hela frukter?

Saknas det något mer som skulle vara bra att servera? Eller räcker det sådär?

• Svar på tråden Fikabuffé, vad saknas?
  • Solen11

Det var väldigt mycket kakor/bakverk.. Jag hade plockat bort 2 av dem och gjort en liten canapé/snitt typ små kavringmackor med skagernröra eller små tunnbrödrullar med lax el nåt. Och absolut bubbelvatten. De eftermiddagsdop jag varit på har även bjudit på ett glas mousserande men inget som är nödvändigt.

• Solen11

..och som frukt gör du spett med jordgubbar och skivad melon. Ser snyggt och festligt ut.

• Erfdgt
    Alexi skrev 2014-08-20 21:12:23 följande:

Självklart, jag tänkte bara om det var någon närstående så kan man ju vilja fixa till det (mina föräldrar kör lchf så till dem fixar jag ju alltid något speciellt, tex).

Det förstår jag och jag hade förmodligen gjort likadant :)
  • Erfdgt
    Solen11 skrev 2014-08-20 22:37:19 följande:

Det var väldigt mycket kakor/bakverk.. Jag hade plockat bort 2 av dem och gjort en liten canapé/snitt typ små kavringmackor med skagernröra eller små tunnbrödrullar med lax el nåt. Och absolut bubbelvatten. De eftermiddagsdop jag varit på har även bjudit på ett glas mousserande men inget som är nödvändigt.

Nja, behåller nog hellre fikat :) Och skulle aldrig få för mig att servera alkohol! Tycker inte det passar på dop och varken jag eller maken dricker just någon alkohol, så hade nog bara känts märkligt :P
  • Erfdgt
    Solen11 skrev 2014-08-20 22:39:23 följande:

..och som frukt gör du spett med jordgubbar och skivad melon. Ser snyggt och festligt ut.

Ja, hade nog tänkt mig något sådant. Får se vad det finns för frukt. Jordgubbar verkade inte så lätt att få tag på. Fanns inga i butik idag. Melon är ju dock superbilligt nu :) Tänkte nog färsk ananas också :)
  • Comet

Glöm inte att servera te också! Och (bubbel)vatten som någon annan skrev.

Fruktspett låter perfekt!

• Erfdgt

Det blir inget te och inget bubbelvatten. Det blir kaffe, saft eller vanligt kranvatten ;)

Fruktspetten kommer bli med två sorters melon, färsk ananas och vindruvor. 

Tjoho, på lördag smäller det! :P haha

• Benedicte12

Det är trevligt med oststångar eller pestostångar om inte alla du bjuder är så förtjust i kakor.

Men du vet nog bäst vad dina släkt och vänner tycker om.

• Alexi

Fast jag måste nog tycka att ha kaffe men inte te är rätt ovanligt. Vet du att ingen av gästerna brukar dricka te?

• Erfdgt
    Alexi skrev 2014-08-28 12:45:24 följande:

Fast jag måste nog tycka att ha kaffe men inte te är rätt ovanligt. Vet du att ingen av gästerna brukar dricka te?

Japp, det vet jag :) Och jag har själv aldrig upplevt att det funnits te på något kalas eller liknande som vi varit på. Något jag tänker på, då jag själv inte dricker kaffe.
  • Erfdgt
    Benedicte12 skrev 2014-08-28 10:55:05 följande:

Det är trevligt med oststångar eller pestostångar om inte alla du bjuder är så förtjust i kakor.

Men du vet nog bäst vad dina släkt och vänner tycker om.

Det är säkert trevligt, men kände att jag måste dra gränsen någonstans och är det fika, så är det fika. Jag försöker tänka på hur det brukar vara så att säga, när vi varit inbjudna på fika vid diverse tillställningar. Att vi väljer ha frukt som komplement till alla kakor och tårta är redan där något som sticker ut och det får räcka så för den här gången :)
Svar på tråden Fikabuffé, vad saknas?