• Mon bébé 81

Är det för lite/fel kläder i stl 56?

Vi väntar vårt första barn i slutet av november och har ingen större koll på barnkläder. Därför vänder jag mig till er och frågar om ni tror att detta är för lite eller fel tänkt i stl. 56?

1 par byxor (jeans, med helt stretchiga muddar)
    2 par koftor (en är liten i storleken, och den andra är stor i storleken)
    5 bodys
    2 klänningar 
    3 par strumpbyxor
    1 tunn bomullsmössa
    6 par strumpor i stl 13-15 (2 av paren är betydligt mindre än de andra 4 paren så de kommer troligtvis att användas i olika skeden).

Jag vet att vi behöver köpa även pyjamasar. Men hur många? Räcker det med 2 st?

Och hur gör man med overall/ytterkläder. Vi har köpt en mjuk overall/påse i stl 62-68. Den har vikbara muddar i ärmarna samt luva. Behöver man köpa ytterligare mössa (förutom den tunna bomullsmössan) att ha under luvan? Och så det här med vantar, det behövs väl inte när muddarna är vikbara? 

Och slutligen, tror ni att man behöver köpa en overall även i stl 56, eller fungerar det att ha en nyfödd i en overallpåse i stl 62-68?

Angående stl 50 så avvaktar vi tills hon är född och ser om stl 56 är för stort. I så fall ger vi oss ut då och handlar stl 50 (eller mindre) Glad.

• Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?
  • Alexi

Strumpor är värdelöst på små bebisar, de ramlar bara av. I början hade vi några mjuka byxor med fot på, väldigt bra. Pyjamas hade vi inte i början, man byter kläder så ofta ändå av andra skäl att det är onödigt med ett extra byte bara för att det är kväll.

Vi hade köpt en overall under graviditeten i stl 62. Sen blev dottern jätteliten (3 kg och 49 cm lång) och den skulle ju varit bautastor på henne så vi köpte en stl 50 på HM (sån där söt björnoverall med öron) och hade tills hon kanske var stl 56 och då funkade 62-overallen i vagnen. Men dottern är född i början på december och hade stl 50-overallen till typ mars...

Sen hade vi massa filtar och hon var lättklädd under dem, kunde typ ligga och sova i bara blöjan eller i en body och sen en gosig filt.

Satsa helst enbart på omlottbodys, de är suveränt bra och man avskyr att dra grejor över huvudet på dem.

• alla har olika åsikter

Vi fick vårat andra barn i torsdags och jag tycker verkligen att det låter som det är för lite kläder. Hon var 47 lång till sina 3520 gram. Vi har i princip inget i storlek 50 utan köpt allt i 56.

Ett par byxor och tre par strumpbyxor? Låter lite. Slå du köra på samma byxa till alla dina bodyn?

Dessutom bara 5 Bodys. Har man otur kan man få byta body 5 gånger på en dag. Bajslukten kan tränga sig igenom och sätta sig i kläderna. Jag har redan blött ner tre bodyn idag pga bröstmjölken som har läckt. Skaffa bodyn med långa ärmar! Det är en kall årstid! Vi har i princip bara långärmade bara för det.

Overaller är ganska stora så en i storlek 56 räcker nog ett bra tag.

Endast två koftor/ tröjor låter lite då det är väldigt kallt i november. Speciellt för bebisar.

hoppas verkligen att ni skaffar någon bättre mössa då det är välidht kallt i november.

• Mon bébé 81
    alla har olika åsikter skrev 2014-08-31 23:19:13 följande:

hoppas verkligen att ni skaffar någon bättre mössa då det är välidht kallt i november.

Jadu, du behöver nog inte oroa dig över att vi ska låta vårt barn frysa Flört.
  • Cox Orange
    alla har olika åsikter skrev 2014-08-31 23:19:13 följande:

Vi fick vårat andra barn i torsdags och jag tycker verkligen att det låter som det är för lite kläder. Hon var 47 lång till sina 3520 gram. Vi har i princip inget i storlek 50 utan köpt allt i 56.

Ett par byxor och tre par strumpbyxor? Låter lite. Slå du köra på samma byxa till alla dina bodyn?

Dessutom bara 5 Bodys. Har man otur kan man få byta body 5 gånger på en dag. Bajslukten kan tränga sig igenom och sätta sig i kläderna. Jag har redan blött ner tre bodyn idag pga bröstmjölken som har läckt. Skaffa bodyn med långa ärmar! Det är en kall årstid! Vi har i princip bara långärmade bara för det.

Overaller är ganska stora så en i storlek 56 räcker nog ett bra tag.

Endast två koftor/ tröjor låter lite då det är väldigt kallt i november. Speciellt för bebisar.

Det beror väl om man har egen tvättmaskin och vilken bebis man får, det ser man och kan köpa efter hand om det behövs. Vi fick massor av kläder dessutom.

Mitt barn kräktes aldrig, blöjan läckte aldrig och jag kunde lätt använda samma kläder i ett par dagar. 

Nu däremot är det andra bullar, med någon som både äter och går.
  • Phalaenopsis

Om jag börjat om med bebiskläderna skulle jag i princip enbart köpa små praktiska overaller/pyjamaser med fötter + knäppning ända från hakan ned till båda benen. Det är så enkelt att få på/av dem och man kan byta blöjor utan att krångla. Sedan kan man lägga till några mjuka haklappar/dregellappar om barnet kräks mycket.

• tomsfru

Hmm tror vi mest använde byxor med fot o omlottbodys den första månaden. .. o strl 50 gällde bra länge, runt tre veckor ung . O sen hoppade hon nästan över strl 56 helt... så jag var glad att jag inte lyssnat på allt prat om att köpa kläder i 56 bara. Men de e ju hemskt olika... o ombyten behövs med bodys o byxor en hel del om du ammar för det läcker!!!!

• MammasTvåSmå
    tikki masala skrev 2014-08-30 18:36:53 följande:

Fick en pojke för 2 månader sedan och jag hade bara köpt två bodysar och ett par byxor. jo och två mössor.
    Fick sedan ca fem bodys från bekanta och byxor.  Och ändå tycker jag att det gick så snabbt att han växte ur stl 56 på en gång.  Från att han var 1 månad använde han kläder i stl 62 och nu kan han även ha kläderna i stl 68. 
    Om jag var du skulle jag bara köpa lite i stl 56 och mer i stl 62. Så slipper man "slänga" för mycket kläder. känns ju onödigt att bara ha kläder i 4 veckor.

Min minsta var 4 månader när hon kunde ha 56 och hade det väldigt länge.
    Men ja, man behöver ju inte köpa så mycket innan man vet hur stort barnet är.
  • Kasperina

Det går inte att svara på generellt då det beror på så otroligt många olika saker.

1. Hur stort barnet är vid födseln (när sonen föddes fick vi köpa stlk 44 för han drunknade i stlk 50. Sen hade han 50 i två månader, 56 i två veckor och 62 i 3 månader. Dottern använde 50 i två veckor och sedan 56 i tre månader)
    2. Hur stort barnet är i tillväxt"skoven" och hur mycket det växer då (vissa storlekar kan man nästa hoppa över helt)
    3. Hur mycket barnet kräks
    4. Hur mycket, hur ofta och vilken konsistens barnet bajsar, samt givetvis om det går igenom ofta
    5. Hur vädret är

Köp några plagg i varje storlek 50-62 och lägg till vid behov

• cayote

Nu har jag bara läst Ts och första sidan med inlägg.

Det är så olika hur länge de små kan ha vissa storlekar. Min var 49cm och vägde 31170g och då var strl 50 för stort, men bara efter två veckor var 56 på gränsen även fast han varken var stor på längden eller bredden. Det skiljer sig så kolossalt mellan märken och storlekar.

Men jag rekommenderar Er/Dig att införskaffa en onepiece/overall/pyjamas i strl 50, tänk på att den ska ha knäppning eller dragkedja i grenen så det underlättar på/avklädning och vid blöjbyte. Bra att ha med till BB. 
     static.lindex.com/Archive/ProductImages/6998/6998436/S0000007152366_F_W40_20140516141219.png 

Packa kläder som är sköna och lätta att ta på/av i skötväskan till BB i både 50 och 56, kanske något i 62 om ni nu får reda på att ni väntar en lite större krabat.

Rekommenderar även att införskaffa mjukisbyxor/plyschbyxor med mudd i linning och benslut. De är superbra och går att använda lite längre då mudden kan vikas ut vid behov. 

Strumpor i mindre strl

minst 5 st pyjamasar i strl 56/62. TIPS!! tänk på att dragkedja som går att öppna både från ben och hals är ett stort plus vid blöjbyte :)

Varmare mössa, sockor/tossor och vantar kan vara bra att ha ute i vagn, du vet aldrig när du behöver ta upp din bebis för matstund eller blöjbyte och det kan bli kallt för den lille. 

Några dregglisar är också bra att ha, inte bara för ev kräk utan för att skydda kläderna vid matning plus att de skyddar den lilles hals som en halsduk :)

Om ni inte köpt något i större storlek än, gör de, det kan gå fort mellan storlekarna ibland :)

• Mysigafantomen

För oss gick det oftast mellan 2-4 bodysar och ibland 2-3 byxor per dag då lillan kräktes heeela tiden och ibland läckte blöjan. Använde dregglisar som hjälpte bra men kom de då en lite större spya hann de rinna både på tröja och byxa.
    Vi använde aldrig st50 även om 56 var stort men går bra att rulla upp ärmar och ben.

Ett tips är att kanske hitta ett begagnat klädpaket på blocket/tradera/facebook. Där kan man ofta köpa plagg för 8-10kr/st och eftersom dom är så lite använda då barnen bara har den storleken i några månader är det mycket som ser helt oanvänt ut. Tänkte då de är så billigt behöver man inte må dåligt om man inte hinner använda de så mycket och då har man också alltid extrakläder.

• Indianica

Kolla på Polarnopyret.se där har de en lista med basutrustning för nyfödda (de har haft iaf). Jag körde mycket med pyjamasar även dagtid, tycker det är superpraktiskt när det är knäppning eller blixtlås vid benen så behöver man bara lägga på bebis och dra igen pyjamasen så är hen klädd.  Älskade också bodys. Köp 10 stycken iaf, så slipper du tvätta dagligen.

Låter som att du tänkt köra med klänning och strumpbyxor och det tyckte jag var okej till min sommarbebis, men i november..? Njae....dessutom meckligt att få på en nyfödd strumpbyxor. Att klä på sig kommer inte vara det roligaste hon vet, hon kommer gallskrika första tiden och du blir svettig av stress....köp enkla kläder, så du fort kan få av- och på blöjorna.

• FrauCasio
    Indianica skrev 2014-09-01 18:00:53 följande:

Kolla på Polarnopyret.se där har de en lista med basutrustning för nyfödda (de har haft iaf). Jag körde mycket med pyjamasar även dagtid, tycker det är superpraktiskt när det är knäppning eller blixtlås vid benen så behöver man bara lägga på bebis och dra igen pyjamasen så är hen klädd.  Älskade också bodys. Köp 10 stycken iaf, så slipper du tvätta dagligen.

Låter som att du tänkt köra med klänning och strumpbyxor och det tyckte jag var okej till min sommarbebis, men i november..? Njae....dessutom meckligt att få på en nyfödd strumpbyxor. Att klä på sig kommer inte vara det roligaste hon vet, hon kommer gallskrika första tiden och du blir svettig av stress....köp enkla kläder, så du fort kan få av- och på blöjorna.

Alltså ursäka mig men man kan ha strumpbyxor över bodysar istället för byxor. Det hade jag på min lilla. Mjuka, varma och gosiga strumpbyxor som dessutom har fot! Så det tycker jag absolut ts kan ha. Det är praktiskt dessutom för bebisen!
  • Mon bébé 81

Tack så mycket för alla svar! 

Vad jag kan förstå så är det väldigt olika - dels hur barnen är och dels hur föräldrarna tycker/upplever det.  

Vi kommer att komplettera med några enstaka saker som jag fått tips om här, men i övrigt så avvaktar vi tills bebisen har kommit. Det går ju bra att handla då med så att säga. Sen får vi se hur mycket av det vi köpt som vi får användning för. Helt omöjligt att veta på förhand Glad

• FrauCasio
    Mon bébé 81 skrev 2014-09-02 16:59:09 följande:

Tack så mycket för alla svar! 

Vad jag kan förstå så är det väldigt olika - dels hur barnen är och dels hur föräldrarna tycker/upplever det.  

Vi kommer att komplettera med några enstaka saker som jag fått tips om här, men i övrigt så avvaktar vi tills bebisen har kommit. Det går ju bra att handla då med så att säga. Sen får vi se hur mycket av det vi köpt som vi får användning för. Helt omöjligt att veta på förhand . 

Låter superbra!

Är sälv gravid med andra barnet och det jag lärt mig från första gången är att jag ska ta med mig omlott pyjamaser till BB och inga bodysar och hela sett med strumpor till, då det var så jobbigt att sätta på. Tyckte vi.

Så nästa gång tar jag med två, tre pyjamaser i olika storlekr i antingen omlott modell eller med knappar ända ner till foten och helst med en fot.

Tänkte bara berätta, hade någon berättat detta för mig hade jag varit gladare under de två dagarna jag och bebisen vistases på BB

Önskar dig all lycka! Det kommer gå superbra ska du se!
  • Mon bébé 81
    FrauCasio skrev 2014-09-02 18:02:56 följande:
    Låter superbra!

Är sälv gravid med andra barnet och det jag lärt mig från första gången är att jag ska ta med mig omlott pyjamaser till BB och inga bodysar och hela sett med strumpor till, då det var så jobbigt att sätta på. Tyckte vi.

Så nästa gång tar jag med två, tre pyjamaser i olika storlekr i antingen omlott modell eller med knappar ända ner till foten och helst med en fot.

Tänkte bara berätta, hade någon berättat detta för mig hade jag varit gladare under de två dagarna jag och bebisen vistases på BB

Önskar dig all lycka! Det kommer gå superbra ska du se!
    Tack för tipset! Pyjamasar kommer att införskaffas och tas med. Jag tror det kan vara bra med "myskläder" de första dagarna på BB både för mig och bebis (och kanske för maken med för den delen Flört). 
Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?