• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-28 21:54:00 följande:

Du verkar blanda ihop olika sorters akuta tillstånd i hjärnan.

Det jag talar om (traumatiska intrakraniella blödningar) ger oftast inga som helst strokesymptom.

Och jag talar om stroke. Missat det?

Blandar inte ihop någonting.
  • Anonym (Livia)

Det där är lite intressant

De outbildade vårdbiträdena säger sig kunna mer än undersköterskorna
    Undersköterskorna säger sig kunna mer än sjuksköterskorna
    Sjuksköterskorna säger sig kunna mer än läkarna

osv osv.

• Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-28 21:47:58 följande:

Ja? Finns många sjuksköterskor som har stroke insikt i vad en läkare och varför. Finns även sjuksköterskor som har större kunskap än vad en läkare har.

Jag tänker inte kasta mig in i någon vidare diskussion om vem som vet bäst. Min personliga uppfattning är att läkare rent generellt är mer medicinskt kompetenta än vad sjuksköterskor är. Det kommer jag stå fast vid oavsett vad du kommer med.
  • Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-28 21:58:37 följande:
    Och jag talar om stroke. Missat det?
    Blandar inte ihop någonting.
    Menar du att traumatiska intrakraniella blödningar inte inkluderas i begreppet stroke?
    Missat att stroke inkluderar många vitt skilda åkommor, både blödning och trombos?
    Missat att vi började prata om någon som söker med huvudvärk, samt subarachnoidalblödningar?
    Missat att det i dessa fall inte behöver finnas några som helst symptom utöver huvudvärken, och att man inte gör strokekontroller på alla som söker med huvudvärk?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Livia) skrev 2014-09-28 22:01:06 följande:

osv osv.

Undersköterska är i princip samma som vårdbiträden....
  • Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-28 22:24:15 följande:

Undersköterska är i princip samma som vårdbiträden....

Haha. Det är inte mycket respekt du har för andra yrkesgrupper än din egen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (tt) skrev 2014-09-29 08:05:38 följande:

Haha. Det är inte mycket respekt du har för andra yrkesgrupper än din egen.

Tror inte du förstod. I Sverige räknad undersköterskor och vårdbiträden som outbildade, dvs se har ingen utbildning. Det har inget med respekt att göra utan fakta.

I Norge däremot har man utbildning plus att man gått som lärling innan man lir helsefagarbetare (som är det samma som usk, det som tidigare hetat hjelpepleier, omsorgsarbeidere och fagarbeidere) Assistenter är helt outbildad inom vårdyrket.

Jag har stor respekt för andra yrkesgrupper och jobbar mycket och nära med assistenter och helsefsgarbeidare (hjelpepleier, omsorgsarbeidere och fagarbeidere ) och även med vernepleier. Teamwork kallas det, något som man har mera av i Norge än i Sverige inom vården.
  • Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-29 11:38:13 följande:

Tror inte du förstod. I Sverige räknad undersköterskor och vårdbiträden som outbildade, dvs se har ingen utbildning. Det har inget med respekt att göra utan fakta.

I Norge däremot har man utbildning plus att man gått som lärling innan man lir helsefagarbetare (som är det samma som usk, det som tidigare hetat hjelpepleier, omsorgsarbeidere och fagarbeidere) Assistenter är helt outbildad inom vårdyrket.

Jag har stor respekt för andra yrkesgrupper och jobbar mycket och nära med assistenter och helsefsgarbeidare (hjelpepleier, omsorgsarbeidere och fagarbeidere ) och även med vernepleier. Teamwork kallas det, något som man har mera av i Norge än i Sverige inom vården.

Undersköterskorna i sverige är utbildade. Oftast handlar det om en ettårig vårdutbildning på gymnasienivå. Däremot är undersköterskor inte legitimerade. Men det är väl en annan sak.
  • Sweet Sofia
    Anonym (tt) skrev 2014-09-29 12:18:19 följande:

Undersköterskorna i sverige är utbildade. Oftast handlar det om en ettårig vårdutbildning på gymnasienivå. Däremot är undersköterskor inte legitimerade. Men det är väl en annan sak.

Undersköterska ingen skyddad titel så utbildning behövs inte men är ett krav/rekomendation för många arbetsgivare.
  • Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-29 12:33:16 följande:

Undersköterska ingen skyddad titel så utbildning behövs inte men är ett krav/rekomendation för många arbetsgivare.

Tack för den informationen. Är det därför du påstår att undersköterskor är outbildade?
  • detkanskefunkar
    Sweet Sofia skrev 2014-09-25 12:34:36 följande:
    AB och febernedsättning fick du ordinerad av läkare. Det är inte samma som diskuteras i tråden.
    Jaså? Då har jag missuppfattat. Jag fick intrycket av att det var just febernedsättande till barn vid feber som diskuterades.

• detkanskefunkar
    Anonym (tt) skrev 2014-09-25 17:03:13 följande:
    Det där var för ett decennium sedan. Det är andra behandlingsrekommendationer som råder nuförtiden. Dessutom kan man inte jämföra läkarordinationer vid kroniska sjukdomar med egenvård vid lättare och övergående tillstånd.
    Nja, inte riktigt ett decennium. Senast jag fick rådet av sjukvårdsupplysningen att ge henne panodil var för 3 månader sedan när hon var förkyld och hade hög feber (när hon får feber så är den ofta hög). Det är ett råd som varit återkommande när jag ringt till dem genom åren.

Hennes reflux är numera stabil.

• Sweet Sofia
    Anonym (tt) skrev 2014-09-29 12:35:11 följande:

Tack för den informationen. Är det därför du påstår att undersköterskor är outbildade?

Det behöver inte ha utbildning. Därav min kommentar. Dessutom har usk och vbt samma arbetsuppgifter
  • Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-29 15:50:56 följande:

Det behöver inte ha utbildning. Därav min kommentar. Dessutom har usk och vbt samma arbetsuppgifter

En undersköterska kan rent teoretiskt sakna formell utbildning. Men i praktiken är de utbildade eftersom det är någonting arbetsgivarna i princip alltid kräver.

Och vårdbiträden och undersköterskor har de lite olika arbetsuppgifter. Endast undersköterskor tar blodprover och delar ut mediciner exempelvis.
  • Sweet Sofia
    Anonym (tt) skrev 2014-09-29 17:13:00 följande:

En undersköterska kan rent teoretiskt sakna formell utbildning. Men i praktiken är de utbildade eftersom det är någonting arbetsgivarna i princip alltid kräver.

Och vårdbiträden och undersköterskor har de lite olika arbetsuppgifter. Endast undersköterskor tar blodprover och delar ut mediciner exempelvis.

Även vbt kan få delegering på blodpröver och medicindelning.

I Norge däremot tar enbart ssk/spl, vpl eller bioingeniører /bma blodpröver. Även insättning av permanent kateter görs av ssk/spl (på människor i vissa kommuner sätter enbart läkaren )
  • Anonym (tt)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-29 17:18:24 följande:

Även vbt kan få delegering på blodpröver och medicindelning.

I Norge däremot tar enbart ssk/spl, vpl eller bioingeniører /bma blodpröver. Även insättning av permanent kateter görs av ssk/spl (på människor i vissa kommuner sätter enbart läkaren )

Och på vilket sätt är det relevant för diskussionen i den här tråden? Och vem bryr sig om hur man gör i norge?
  • Sweet Sofia
    Anonym (tt) skrev 2014-09-29 20:12:40 följande:

Och på vilket sätt är det relevant för diskussionen i den här tråden? Och vem bryr sig om hur man gör i norge?

Lika like som inlägg 272
  • Anonym (drygobert)
    Anonym (Livia) skrev 2014-09-28 22:01:06 följande:

osv osv.

Nåja, jag som inte ens är vårdutbildad (men har över 350 högskolepoäng i naturvetenskapliga ämnen) har faktiskt kunnat mer än mina läkare flera gånger.

Det är inte direkt svårt när man själv har haft en åkomma i 10+ år och de är stressade allmänläkare som kan missa en halsfluss en dålig dag.

I ett par fall har jag fått utbilda dem innan de sen snällt har skrivit ut det jag begär så det hade på det hela sparat tid och besvär för alla om jag hade fått ett receptblock med 4-5 blad i årligen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (drygobert) skrev 2014-09-29 22:19:10 följande:

Nåja, jag som inte ens är vårdutbildad (men har över 350 högskolepoäng i naturvetenskapliga ämnen) har faktiskt kunnat mer än mina läkare flera gånger.

Det är inte direkt svårt när man själv har haft en åkomma i 10+ år och de är stressade allmänläkare som kan missa en halsfluss en dålig dag.

I ett par fall har jag fått utbilda dem innan de sen snällt har skrivit ut det jag begär så det hade på det hela sparat tid och besvär för alla om jag hade fått ett receptblock med 4-5 blad i årligen.

Är rätt vanligt att man kan mera än läkarna om man lever med kronisk sjukdom och har gjort det länge.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!