• Sthlm mamma

Trött på barnkalaspresenter!

Någon mer som är trött på högen av presenter som blir efter barnkalas? Ofta har man redan 20 målarböcker etc. Försöker vara medveten och vill inte ha plastleksaker som inte är vettiga, men på kalasen kommer de. Tips hur man slipper?

• Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!
  • Frontline
    Sebastian72 skrev 2014-10-04 02:47:50 följande:
    Din verklighet kommer förändras på tusen sätt och verkligen inte se ut som du trodde)
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LängtansBlåaBlomma

Ett tips för er som har svårt att komma på presenter är att ha en presentkasse som fylls på vid tillfälle. Tex om det är rea eller utförsäljning, då kan man passa på att handla leksaker och prylar till billigare pris, och sen när det är kalas tar man en sak därifrån och slår in.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Voluptuous Shalimar

Suck. Jag är så DJÄVULSKT trött på "vänta bara tills du får barn, dåååå kommer du att ändra dig..." Ska det nu bli "vänta bara tills barnet är [2, 4, 7, 12, 15] år, DÅÅÅÅÅÅ..."??!

Hör och häpna, jag har varken förändrats till kropp eller själ av att bli mamma. Tänker nog fortsätta ha kvar min personlighet och mina åsikter i fortsättningen också.

• Voluptuous Shalimar

Suck. Jag är så DJÄVULSKT trött på "vänta bara tills du får barn, dåååå kommer du att ändra dig..." Ska det nu bli "vänta bara tills barnet är [2, 4, 7, 12, 15] år, DÅÅÅÅÅÅ..."??!

Hör och häpna, jag har varken förändrats till kropp eller själ av att bli mamma. Tänker nog fortsätta ha kvar min personlighet och mina åsikter i fortsättningen också.

• Utlandssvensk
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-10-03 13:40:53 följande:

Mitt barn är två månader men jag tänker spontant att om/när hon får inbjudan till kalas så kommer jag att kontakta föräldrarna och fråga vad de tycker att vi ska ge. För mig är det självklart att göra så. 

Problemet tycker jag är att om jag skulle fråga föräldrarna vad de tycker jag ska ge för present sâ skulle de alltid säga "âh nej, det behövs ingen!" av artighet.
  • Sthlm mamma

Bara konstatera att det finns olika åsikter beronde på vem man är, står politiskt osv. Själv tycker jag det är så himla trött man måste städa undan allt krafs och få saker ingen (inte barnet heller) vill ha som bara ligger. Det är ju miljötänk också. Minns inte att jag själv tog skada av att jag som barn fick pengar på kalas istället. Att fråga vad föräldrarna vill ha är väl utmärkt!

Men köpfesten fortsätter här eftersom min man tycker som vissa här. Lösningen är väl att respektera varandras åsikter!

• Voluptuous Shalimar
    Utlandssvensk skrev 2014-10-04 14:32:56 följande:
    Problemet tycker jag är att om jag skulle fråga föräldrarna vad de tycker jag ska ge för present sâ skulle de alltid säga "âh nej, det behövs ingen!" av artighet.
    Det skulle jag bemöta med ett glatt "men då tror jag att lille NN skulle bli besviken, jag skulle verkligen vilja ge henom något som hen skulle behöva och uppskatta!"
  • Duckan

V S, jag frågar också efter förslag och önskemål och oftast får man en fingervisning om vad man kan köpa. Bättre än att inte fråga alls i alla fall.

• Voluptuous Shalimar
    Duckan skrev 2014-10-06 11:28:04 följande:

V S, jag frågar också efter förslag och önskemål och oftast får man en fingervisning om vad man kan köpa. Bättre än att inte fråga alls i alla fall.

Anade faktiskt att just du skulle tänka på samma sätt i detta fall...
  • En blå giraff

Jag köper oftast en bok eller en liten legosats i present. Tycker själv det är de bästa grejerna som inte bara blir liggande och skräpar.

Det kanske är fräckt men om mina barn får leksaker som bara ligger helt oanvända så kan det hända att jag lägger undan dem och sparar och ger bort till ett annat barn som har kalas senare. Miljövänligt också.

• Voluptuous Shalimar
    En blå giraff skrev 2014-10-12 20:10:43 följande:

Jag köper oftast en bok eller en liten legosats i present. Tycker själv det är de bästa grejerna som inte bara blir liggande och skräpar.

Det kanske är fräckt men om mina barn får leksaker som bara ligger helt oanvända så kan det hända att jag lägger undan dem och sparar och ger bort till ett annat barn som har kalas senare. Miljövänligt också.

• vindruvan
    LillaNovaK skrev 2014-10-01 22:21:59 följande:

Biobesök tillsammans med den som ger tycker jag är kanon! Det har min dotter fått ge ett par gånger!

Fast då är man ju redan uppe i 150 kr för den presenten, kanske måste en vuxen gå med på bion också och då är vi uppe i ca 250 kr.

En sån present ger man kanske till någon som man är nära vän med, men inte till en random i klassen som bjuder alla på kalas och ens barn knappt pratar med den personen i skolan osv.

Det är inte alltid helt lätt att komma på presenter till alla kalas. Ibland känner jag bara att jag vill skita i kalaset pga alla krav på presenter som ska vara "si och så".

Jag har också lärt mina barn att det inte är presenten som är viktig utan att de vänner man tycker om kommer och firar barnen på deras dag.

• korfu08

Jag har flera föräldrar som brukar ringa mig och fråga vad min dotter önskar sig vid kalas och då brukar jag plocka fram förslag på saker som jag vet hon gillar och det inte är för dyrt,  det är tanken som räknas och inte lätt att veta vad de andra barnen ger på kalas.

• Voluptuous Shalimar
    korfu08 skrev 2015-01-05 18:26:56 följande:

Jag har flera föräldrar som brukar ringa mig och fråga vad min dotter önskar sig vid kalas och då brukar jag plocka fram förslag på saker som jag vet hon gillar och det inte är för dyrt,  det är tanken som räknas och inte lätt att veta vad de andra barnen ger på kalas.

• nirakanna2

Nästa kalas funderar vi på att bjuda hela förskoleavdelningen och i så fall ge som förslag att de lägger max 20 kr/barn och går ihop om present så det inte blir så hysteriskt. Vet bara inte hur det skulle uppfattas....

• 880215

När min son fyllde fyra år så fick han väldigt fina presenter.
    Han fick bland annat:

En stor hink med 100 klossar
    Två olika smålego-set
    Pärlor och pärlplatta
    Fordon
    Hemmasydd mössa
    Stjärtlapp
    Pysselböcker
    Jättefint pen-set
    Stor racerbil
    Mek- och byggsaker

Jag blev verkligen positivt överraskad!

• GrönaDruvan
    Ramborg skrev 2014-10-01 19:24:07 följande:

Ungar gör av med målarböcker i en rasande takt så det kan inte bli för många. Det är ju förbrukningsmaterial. Det vore som att säga "nej tack, vi har redan två liter mjölk så vi behöver inte en till". Fast målarböcker är mindre skrymmande än mjölk.

42.
    Exakt! Tycker det är jättebra presenter!
Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!