nemo1 skrev 2014-10-10 15:03:13 följande:
Alla hemlösa kattungar jag säljer är enormt sällskapssjuka så att säga att det är rasrelaterat är bara löjligt och tyder på okunskap. Jag tror min erfarenhet är lite större än din då jag hjälpt ca 350 kattungar.
Och de kattungar som inte haft med sin mamma är väldigt beroende av sin ägare. Jag säljer ej heller vuxna katter som ensamkatter, endast i undantagsfall där katten visat att den inte tycker om andra katter.
Det är inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter.
Text tagits från katthemmets hemsida:
"En regel som vi INTE ruckar på är att vi aldrig säljer en kattunge som ensamkatt. (Med kattunge avses katt som är yngre än 7 månader). Vi är av den bestämda uppfattningen att en kattunge inte ska leva som ensamkatt då det fortfarande händer så mycket i kattens sociala utveckling under den här tiden och det är lätt hänt att en ensam kattunge inte lär sig att uppföra sig på ett naturligt kattsätt. Kattungar behöver också väldigt mycket stimulans och lek, det är ju på så vis de lär sig. Tyvärr är det sällan människor har tillräckligt mycket tid över och en människa är heller inte en lika skojig lekkamrat som en annan katt."
Min erfarenhet är att hemlösakatter och katter som alltid har haft ett bra hem skiljer sig oerhört mycket åt vad gäller andra katter. De hemlösa som jag har erfarenhet av litar inte fullt ut på människor utan tar ut sin tillit på andra katter. Ofta kommer katterna från missbrukarhem, eller kollonier av olika slag, dvs de har levt tillsammans och tyr sig enormt mycket till andra katter.
Katter som kommer från bra förhållanden litar på människor men är ofta mer skeptisk mot andra katter då de bevakar sitt revir hårdare. De litar på människorna för att få mat och kärlek, inte på andra katter som de hemlösa.
Katthem placerar just fd hemlösa, det är därför de har de reglerna de har.