• Chrizzzy

Lämna Ragdoll 8 timmar?

Hej!

Om en vecka får vi hem vår Ragdoll och vi längtar såå!
    Det som jag tänker mycket på är om han kommer att bli väldigt ensam och understimulerad de dagar jag jobbar? 4 dagar i veckan kommer han vara ensam mellan kl.8-16.... Är det taskigt?
    Har två barn som älskar djur så när vi kommer hem om dagarna kommer det vara full rulle.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-10-10 10:53:37 följande:
    Att det skulle gälla framför allt Ragdoll är konstig kommentar och gäller givetvis alla kattungar, ingen skillnad om det är ras eller huskatt. Det är skillnad på att skaffa en vuxen katt som är van sedan tidigare att vara ensam. Alla KATTUNGAR vill ha en kattkompis då de är vana vid det med mamma och syskon.
    Det är det inte alls det. Just ragdolls är väldigt sällskapssjuka.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-10-10 13:26:46 följande:
    Det är det inte alls det. Just ragdolls är väldigt sällskapssjuka.
    Alla hemlösa kattungar jag säljer är enormt sällskapssjuka så att säga att det är rasrelaterat är bara löjligt och tyder på okunskap. Jag tror min erfarenhet är lite större än din då jag hjälpt ca 350 kattungar.
    Och de kattungar som inte haft med sin mamma är väldigt beroende av sin ägare. Jag säljer ej heller vuxna katter som ensamkatter, endast i undantagsfall där katten visat att den inte tycker om andra katter.

Det är inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter.
    Text tagits från katthemmets hemsida:

"En regel som vi INTE ruckar på är att vi aldrig säljer en kattunge som ensamkatt. (Med kattunge avses katt som är yngre än 7 månader). Vi är av den bestämda uppfattningen att en kattunge inte ska leva som ensamkatt då det fortfarande händer så mycket i kattens sociala utveckling under den här tiden och det är lätt hänt att en ensam kattunge inte lär sig att uppföra sig på ett naturligt kattsätt. Kattungar behöver också väldigt mycket stimulans och lek, det är ju på så vis de lär sig. Tyvärr är det sällan människor har tillräckligt mycket tid över och en människa är heller inte en lika skojig lekkamrat som en annan katt."
  • Majsan70
    Chrizzzzy skrev 2014-10-10 13:14:30 följande:

Hej på Er!

Jag förstår hur ni menar men tror ni inte ändå att det räcker med att känna efter hur det går till en början? De flesta skaffar väl ändå bara en katt och sålänge katten är över 12 veckor så borde väl den må okey även om jag förstår att det är en stor oro att lämna sin familj.
    De flesta katter som kommer ensamma till ett nytt hem vid 12 veckor klarar väl sig utmärkt om den får mycket kärlek och gos?

Men ser vi minsta tecken på att den inte mår bra får vi helt enkel skaffa en kattkompis (om jag övertalar min man...)

Vad tror ni?

Eftersom ni tänker lämna katten ensam så länge så anser jag att du har fel. Du skall inte skaffa en katt med tanke på det och speciellt inte en kattunge. De allra flesta som köper kattunge av oss har redan katt eller köper två. Vid ett par tillfällen har vi sålt ensamkatter men då till personer som är hemma större delen av tiden. 
  • Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-10-10 15:03:13 följande:

Alla hemlösa kattungar jag säljer är enormt sällskapssjuka så att säga att det är rasrelaterat är bara löjligt och tyder på okunskap. Jag tror min erfarenhet är lite större än din då jag hjälpt ca 350 kattungar.

Och de kattungar som inte haft med sin mamma är väldigt beroende av sin ägare. Jag säljer ej heller vuxna katter som ensamkatter, endast i undantagsfall där katten visat att den inte tycker om andra katter.

Det är inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter.

Text tagits från katthemmets hemsida:

"En regel som vi INTE ruckar på är att vi aldrig säljer en kattunge som ensamkatt. (Med kattunge avses katt som är yngre än 7 månader). Vi är av den bestämda uppfattningen att en kattunge inte ska leva som ensamkatt då det fortfarande händer så mycket i kattens sociala utveckling under den här tiden och det är lätt hänt att en ensam kattunge inte lär sig att uppföra sig på ett naturligt kattsätt. Kattungar behöver också väldigt mycket stimulans och lek, det är ju på så vis de lär sig. Tyvärr är det sällan människor har tillräckligt mycket tid över och en människa är heller inte en lika skojig lekkamrat som en annan katt."

Min erfarenhet är att hemlösakatter och katter som alltid har haft ett bra hem skiljer sig oerhört mycket åt vad gäller andra katter. De hemlösa som jag har erfarenhet av litar inte fullt ut på människor utan tar ut sin tillit på andra katter. Ofta kommer katterna från missbrukarhem, eller kollonier av olika slag, dvs de har levt tillsammans och tyr sig enormt mycket till andra katter.

Katter som kommer från bra förhållanden litar på människor men är ofta mer skeptisk mot andra katter då de bevakar sitt revir hårdare. De litar på människorna för att få mat och kärlek, inte på andra katter som de hemlösa.

Katthem placerar just fd hemlösa, det är därför de har de reglerna de har.
  • Chrizzzzy8

OM vi skulle skaffa två så var det någon som sa att de blir inte lika gosiga/sällskapliga mot oss människor jämfört om man bara har en?

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Jag vill ju verkligen att kissen ska må bra. Men att skaffa två blir dyrt, jag måste övertala maken och dessutom tänker jag att det blir betydligt mer jobb med kattlådan etc?

• Majsan70
    Chrizzzzy8 skrev 2014-10-12 20:10:52 följande:

OM vi skulle skaffa två så var det någon som sa att de blir inte lika gosiga/sällskapliga mot oss människor jämfört om man bara har en?

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Jag vill ju verkligen att kissen ska må bra. Men att skaffa två blir dyrt, jag måste övertala maken och dessutom tänker jag att det blir betydligt mer jobb med kattlådan etc?

Jag har 6 katter och alla är lika goa. Allt beror på hur mycket tid ni väljer att lägga på att era katter skall bli sociala o trevliga. Men särskilt dyrt blir det väl ändå inte? Det är ju högst marginellt om du inte måste ha just två ragdoll. Mer jobb med kattlådan? Ja det tar säkert 3 minuter extra om dagen. Du får ha två lådor förstås men helt ärligt...katter är lätta att sköta. Och ni kan vara sociala med dem under tiden. Mina katter är alltid med när vi rensar lådorna. 
  • Sheboo

Hej

Jag kan hålla med många i tråden. Det är viktigt när du skaffar en kattunge att du är hemma mycket, framförallt under den första tiden, både för kattungen och för din och din familjs skull. Du antyder att du vill ha en gosig familjemedlem och det lättaste sättet att få det, oavsett om du skaffar en eller två är att vara hemma med kattungen/arna i början. Om du inte har möjlighet att vara hemma med kattungen nu, mer än till helgen så kanske du borde överväga att skaffa kattunge under en längre ledighet istället?

Jag har haft en ensam katt och skaffade en katt till först när han var 3 år och det fungerade utmärkt. Men det är olika från katt till katt, alla katter är individer och en del trivs kanonbra med en kompis och en del inte alls. Som någon nämnde kan det helt klart vara lättare att skaffa två kattungar samtidigt men kompisen ska inte ses som ett substitut för din och din familjs närhet. 

Mitt tips är att prata med uppfödaren om det och förklara din situation, hon/han har antagligen en hel del erfarenhet om kattungar till nya hem och kan säkert ge förslag på lösningar!

• nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-10-11 06:17:19 följande:
    Min erfarenhet är att hemlösakatter och katter som alltid har haft ett bra hem skiljer sig oerhört mycket åt vad gäller andra katter. De hemlösa som jag har erfarenhet av litar inte fullt ut på människor utan tar ut sin tillit på andra katter. Ofta kommer katterna från missbrukarhem, eller kollonier av olika slag, dvs de har levt tillsammans och tyr sig enormt mycket till andra katter.

Katter som kommer från bra förhållanden litar på människor men är ofta mer skeptisk mot andra katter då de bevakar sitt revir hårdare. De litar på människorna för att få mat och kärlek, inte på andra katter som de hemlösa.

Katthem placerar just fd hemlösa, det är därför de har de reglerna de har.
    Nu pratar jag ENBART kattungar och de har definitivt inget revirtänk. Jag tar hand om både hemlösa kattungar, moderlösa hemlösa kattungar och kattungar födda hos mig så min erfarenhet är vid, och jag håller absolut inte med dig. De hemlösa kattungarna har  ännu mer tillit till oss människor än de med sin mamma. De som är födda här och har sin mamma hos sig tyr sig mer till sin mamma och syskon än till oss människor och när de inte har mamman kvar så tyr de sig till de andra vuxna katterna mer. 
    Men den gemensamma faktorn  alla KATTUNGAR har, är att de harett enormt behov av en kattkompis OCH oss människor för att må bra.
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-10-13 11:58:08 följande:
    Nu pratar jag ENBART kattungar och de har definitivt inget revirtänk. Jag tar hand om både hemlösa kattungar, moderlösa hemlösa kattungar och kattungar födda hos mig så min erfarenhet är vid, och jag håller absolut inte med dig. De hemlösa kattungarna har  ännu mer tillit till oss människor än de med sin mamma. De som är födda här och har sin mamma hos sig tyr sig mer till sin mamma och syskon än till oss människor och när de inte har mamman kvar så tyr de sig till de andra vuxna katterna mer. 
    Men den gemensamma faktorn  alla KATTUNGAR har, är att de harett enormt behov av en kattkompis OCH oss människor för att må bra.
    Jag kan inte säga emot dig, då jag tycker att ingen kattunge ska vara själv så länge. Självklart finns det undantag i allt. Men rasen ragdoll är känd för att vara som en hund, och den är verkligen det. Min ragdoll är med mig överallt till skillnad från min andra katt. 

Tillbaka till TS. Vet uppfödaren om att din katt kommer bli ensamkatt och att ni ska lämna den själv så många timmar?
  • Anne89

Jag skulle tänkt såhär; Så länge den är kattunge skulle jag försöka att inte lämna den ensam så långa dagar, med tanke på att kattungar ofta har en massa energi. Och innan den vant sig vid att vara ifrån sina syskon/sin mamma kanske den blir lätt ängslig om den är ensam för mycket.

Sen en vuxen katt tycker jag absolut att man kan lämna 8 timmar. Just ragdoll vet jag inget om men om man tänker på katter i allmänhet så är dom ju inte flockdjur, och sover dessutom 16 timmar per dygn. Mina katter har i alla fall inga problem alls med att vara ensamma, särskilt inte min ena som är väldigt lugn av sig och älskar att sova och vara ifred :) Det är ju dock inte ragdolls utan vanliga huskatter.

• Madmoiselle
    Chrizzzzy8 skrev 2014-10-12 20:10:52 följande:

Ja, två katter är lika gosiga mot människor som om du har en. Det är ingen skillnad. Men du har rätt i att två katter blir dyrare än en (dock inte dubbelt så dyrt) det går ju åt mer mat, det blir två försäkringar istället för en, det går åt mer sand etc. Jag tycker själv inte att det blir jobbigare med kattlådan, jag tycker inte det är så mycket jobb med den överhuvudtaget i och för sig, det är inte alls som om man har kanin exempelvis, vilket jag har haft i många år.

Skaffa inte en till katt om ni inte vill ha det, katten klarar sig själv också.
  • Chrizzy81

Hej!
    Nu har jag fått hem kissen och han verkar trivas. Piper lite och saknar säkert sin mamma. Men vääääldigt mysig och lugn. Det lutar åt att vi skaffar en kompis åt honom. Vad ska man tänka på då? Vilket kön? Bör väl skaffa en lugn individ till då jan verkar väldigt lugn?

• cirkusmusen
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:22:07 följande:

Hej!
    Nu har jag fått hem kissen och han verkar trivas. Piper lite och saknar säkert sin mamma. Men vääääldigt mysig och lugn. Det lutar åt att vi skaffar en kompis åt honom. Vad ska man tänka på då? Vilket kön? Bör väl skaffa en lugn individ till då jan verkar väldigt lugn?

Åh du har massa att se fram emot! Min ragdoll är min bästa vän.

Jag har läst att ragdolls har lätt för att gilla andra katter, så det spelar nog inte så stor roll. Däremot så är ju ragdollen en innekatt, så det skulle vara bra med en katt som också trivs inomhus. Det kan bli lite krångligt annars. 
  • Chrizzy81

Hej Cirkusmusen!
    Har du bara en katt? Hur går det? Är du hemma mycket? Är fortfarande i valet och kvalet...

• cirkusmusen
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:44:59 följande:

Hej Cirkusmusen!
    Har du bara en katt? Hur går det? Är du hemma mycket? Är fortfarande i valet och kvalet...

Jag har två katter, varav en ragdoll. Jag är hemma rätt så mycket, någon dag har katterna varit själva upp till 6h, väldigt sällan. Hade den inte hade haft en kompis vet jag inte om vi hade kunnat lämna hemmet så länge. 

Ragdollen lever på mig, bokstavligen, följer efter överallt, pussas hela tiden, sover i sängen bredvid, gärna på mitt ansikte. Den vill inte vara ensam alls.
  • Satinsilk

Funderar med på att skaffa en Ragdoll. Den kommer inte att bli lämna många timmar ensam, men min man jobbar dagtid, och är hemma på natten och jag jobbar natt och är hemma och sover på dagen.

Vad jag undrar är alltså om det är ok att sova? I brist på att förklara mig bättre :) Alltså känner katten att den har sällskap trots att jag sover? Kommer den att sova själv när jag sover, eller kommer den tycka jag är tråkig och inte känna någon trygghet?

• cirkusmusen
    Satinsilk skrev 2014-10-30 16:14:48 följande:

Funderar med på att skaffa en Ragdoll. Den kommer inte att bli lämna många timmar ensam, men min man jobbar dagtid, och är hemma på natten och jag jobbar natt och är hemma och sover på dagen.

Vad jag undrar är alltså om det är ok att sova? I brist på att förklara mig bättre :) Alltså känner katten att den har sällskap trots att jag sover? Kommer den att sova själv när jag sover, eller kommer den tycka jag är tråkig och inte känna någon trygghet?

Det enda jag kan säga är att: var inte säker på att du får sova. Min katt väcker mig hela tiden. Jag har inte sovit en hel natt sedan ragollen flyttade hem till oss, vilket är snart 2 månader sen. 2 månader av att bli väckt flera gånger i natten. Jisses, de är som att ha ett spädbarn.
  • Satinsilk
    cirkusmusen skrev 2014-10-30 16:18:21 följande:
    Det enda jag kan säga är att: var inte säker på att du får sova. Min katt väcker mig hela tiden. Jag har inte sovit en hel natt sedan ragollen flyttade hem till oss, vilket är snart 2 månader sen. 2 månader av att bli väckt flera gånger i natten. Jisses, de är som att ha ett spädbarn.
    Oj, och jag som har så svårt för att sova ändå utan någon som stör mig på dagarna :/ Men håller den igång mest på nätterna eller dagarna? Sägs ju att katter är nattdjur?

Du som har två, är bägge likadana? Vill pussas och härjar när du sover? Är de kattungar bägge två? Tycker du det är stor skillnad i temperament mellan huskatt och ragdoll?
  • nemo1
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:22:07 följande:
    Hej!
    Så nu har den varit ensam hela veckan? Stackars lilla katt. Det är ju ffa i början den verkligen behöver en kattkompis att ty sig till. Ju längre ni väntar med att skaffa katt till desto svårare blir det.
  • cirkusmusen
    Satinsilk skrev 2014-10-30 20:10:09 följande:
    Oj, och jag som har så svårt för att sova ändå utan någon som stör mig på dagarna :/ Men håller den igång mest på nätterna eller dagarna? Sägs ju att katter är nattdjur?

Du som har två, är bägge likadana? Vill pussas och härjar när du sover? Är de kattungar bägge två? Tycker du det är stor skillnad i temperament mellan huskatt och ragdoll?

Hm, de håller på hela tiden haha. Min ragdoll är en kattunge men den andra är vuxen. Det är bara ragdollen som är sådär på och pussas. 

Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?