• Anonym (TS)

VAB med umgängesavtal

Jag och sonens andra förälder har via Familjerätten ett avtal som reglerar mitt umgänge.
    Enligt avtal ska jag ha umgänge varannan helg, från fredag kl 14.00 till måndag kl 12.00.

Detta avtal är ganska nytt, men vi har varit separerade sedan 2011.
    Det är den andre föräldern som insisterat på att vi skulle ha ett umgängesavtal.
    Jag har varit tillmötesgående med ALLT och gått med på nästan allt som den andre föräldern velat just för att lägga det här bakom oss och få lite lugn nu.
    Men hur mycket jag än gör och ställer upp verkar den andra aldrig bli nöjd.

I fredags (kl 10.00) ringde sonens dagis till den andre föräldern för att meddela att sonen hade feber.
    Det var "min helg" men enligt avtal börjar ju min helg kl 14.00.
    Den andra föräldern blev då skitsur när jag inte kunde hämta vid 10.00 utan först vid 14.00.

Efter att jag hänvisat till avtalet fick jag dessa sms:

"Du vill alltså inte vabba något alls? Du vill slippa alla jobbiga grejer och bara ha honom när han är ledig då? Det är det du menar?"

Samt:

"annars får jag väll ringa vår kontakt på familjerätten och se om vi kan komma överens om ett nytt avtal om du nu inte vill ta något ansvar för xxxx (sonen). Men du vill styra över xxxx och mitt liv!
    Du ska inte vara så jävla kaxig, avtalet går att säga upp närsomhelst!
    Ska vi komma överens muntligt eller genom familjerätten?"

Ska jag gå den andre föräldern till mötes ännu en gång, och då bryta mot avtalet (som ju är helt okej om båda är med på det såklart), eller stå på mig nu bara för att visa att vad och hur jag än gör så blir den andre föräldern aldrig nöjd ändå?

För ett avtal är ju ett avtal och vad jag förstått går det inte att bryta bara sådär utan måste då gå genom domstol?

• Svar på tråden VAB med umgängesavtal
  • Anonym (Fhik)

Vad har du för arbete som omöjliggör att du träffar ditt barn mer? Du har ju andra barn du träffar oftare....?

• Anonym (TS)
    Anonym (Fhik) skrev 2014-12-08 18:52:44 följande:

Vad har du för arbete som omöjliggör att du träffar ditt barn mer? Du har ju andra barn du träffar oftare....?

Jag vet vad jag jobbar med.

Jag vet vilka arbetstider jag har.

Jag vet att tiderna inte funkar med dagis.
  • Anonym (dela)

Orkar inte läsa allt gnäll. men jag tycker att du som vårdnadshavare är skyldig att ta en del av vabben med.

tex skickar du hem en unge som spytt hela söndagsnatt eller meddelar du den andra föräldern att du kan vara hemma den här veckan på VABB och han stannar hos dig tills han är frisk?

Är ett avtal så viktigt så tycker jag att det är konstigt att n inte pratat om det här.
    Kan inte den andra föräldern ta hela ansvaret för all VABB av ekonomiska skäl så kan jag tycka att ni delar på det ekonomiska bortfallet.

Vabbar du och får ut 1200 mindre den månaden (räknat med lön+vabbersättningen) så kan ni dela på det, alltså att den andra föräldern betalar upp så inkomstbortfallet blir lika.

Det är sjukt elakt om hen ska ha inkomstbortfall på 10 000-15 000/år för att du inte orkar vara hemma med sjukt barn. Man slutar inte vara förälder för att man bara kan ha barnet på helgen när man jobbar. När barnet är sjukt så ska man inte jobba, utan ta hand om barnet, så det är helt ointressant hur det ser ut när alla är friska och mår bra.

• Majz

Tycker inte du gjorde fel...

Det är den andra föräldern som skulle hämtat utan tjafs!

Ni har tider av en anledning.

Min kille sitter i en liknande sits m sitt ex o barn fast du har kommit snäppet längre...

Svårt å veta hur mkt man ska "lägga sig" å hur mkt strider man ska ta.

Det är ju liksom inte du som bråkar, egentligen.

Stå på dig! Hoppas det löser sig till det bästa för er. Du verkar iaf va en toppenförälder!

• Anonym (dela)

NU har lag orkat läst allt. Låter verkligen sm att ni inte kan komma överens, synd för barnet.
    Hur gammal är sonen?

Tycker ändå att ni kan dela vabben rakt av. Jobbar du konstiga tider så kan ni dela på det när ni bor nära, jobbar du på em/natt så kan du ta på morgonen och den andra föräldern vabbar de två-tre sista timmarna.

Annars kan ni ju komma överens om att du vabbar om barnet är sjuk på fredagen då det är din hämthelg. blir barnet sjuk under helgen och inte kan vara på fk/skolan kommande måndag- så stannar pojken hos dig tills han är frisk och kan börja återgå till vardagen.

Ett avtal på familjerätten är ju inte juridiskt bindande. Du kan bryta den när du vill, så kan den andra föräldern med

• Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-08 18:41:30 följande:
    Vi har ett avtal genom familjerätten. Ett avtal den andre föräldern ville ha.

Vi har själv kommit överens om umgängestiderna (ja förutom att jag ville ha jämna veckor för att få fler lediga heldagar med min son, fast den andre föräldern propsade på ojämna veckor så föräldern slapp "avbryta sin helg med att få hem sonen på en söndag)!
    Låt den andra föräldern inse sitt misstag. Tycker att du ska hålla fast vid avtalet till ni kan komma överens om ett nytt avtal som passar er alla tre.
  • Anonym (ickefråga)

Kan bara referera till mig själv i detta. Har inte läst alla kommentarer och inte levt ditt liv. Men jag hade med nöje vabbat och hämtat barnet tidigare om hen är sjuk. Det är ju barnet som är det viktiga, inte avtalet. För mig är det en icke-fråga. Men som sagt, jag vet ju inte era turer sedan innan. 

• Anonym (förälder)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-08 21:15:02 följande:

Jag är också förälder. Dagistiderna funkade inte för oss heller. Därför gick jag ner i tid. För att så småningom byta arbete (det var rätt svårt och tog tid). Jag ville ju inte överge mitt barn.
  • Anonym (P)
    Anonym (förälder) skrev 2014-12-09 15:19:25 följande:
    Jag är också förälder. Dagistiderna funkade inte för oss heller. Därför gick jag ner i tid. För att så småningom byta arbete (det var rätt svårt och tog tid). Jag ville ju inte överge mitt barn.
    Ts får inte ha barnet mer för den andra föräldern. Förutom vid vab.
  • Tow2Mater
    Anonym (P) skrev 2014-12-09 15:25:44 följande:
    Ts får inte ha barnet mer för den andra föräldern. Förutom vid vab.
    Var står det?

I #38 defnierar TS att det är pga arbetstider det inte funkar med mera.
  • Anonym (P)
    Tow2Mater skrev 2014-12-09 16:44:50 följande:
    Var står det?

I #38 defnierar TS att det är pga arbetstider det inte funkar med mera.
    Inlägg 40.
  • Anonym (P)

Och inlägg 32.
    "Men för att ni ska förstå lite mer, och inse att det är den andre föräldern som inte alltid ser till vårt barns bästa så:

*Föräldern vägrar låta mig "låna" sonen vid tillfällen när mormor/morfar/släkt kommer på besök (de bor hundra mil ifrån oss) (jovars, då ska minsann avtalets umgängestider hållas!!).

*Föräldern vägrar låta mig ha sonen de helger där jag är ledig tre dagar i rad, istället propsade föräldern på att ha det som vi har nu, att jag endast får två heldagar med sonen (bara för att den andre föräldern skulle slippa behöva "avbryta sin helg" med att få hem sonen på söndagkväll).

*Föräldern lämnar hellre sonen till förälderns föräldrar som bor 12 mil ifrån de gånger han behöver barnvakt istället för att låta mig ha honom någon extrahelg (och vi bor bokstavligen bara ett stenkast ifrån varandra)."

• Tow2Mater

De har ju kommit överens om dessa umgängestider. Vill TS ha barnet mera, måste ju nytt umgängesavtal kommas overens om.  Men det funkar ju inte med hennes arbetstider att ha barnet mera än typ varannan helg. Jag missforstod dig visst, jag trodde vi diskuterade vardagar, eftersom Anonym (förälder) pratade om dagistider. Anonym (förälder) gjorde ju vad som krävdes for att kunna ha sitt barn mer ofta, långsiktigt. Skulle TS gora likadant och den andra föräldern motsätta sig, kan det tas till rätten.

• Anonym (Loppan)

Seriöst Ts, de som säger att det är du som gör fel är garanterat samma människor som beter sig som ditt ex. Det finns många såna...

Jag tycker du gör rätt i att hänvisa till avtalet. Om andra föräldern anser att du minsann ska ställa upp så föreslår du att ni ändrar avtalet. Han har ju själv gått med på dessa tider och borde själv ha insett att det inte är du som ska vabba. Ni kan ju ändra så det blir från skolstartens början på fredagar till skolans slut på måndagen så är problemet ur vägen och du tar vab dessa dagar.

Och nej barnet far inte illa av att byta hem när denne är sjuk.

• Anonym (förälder)

Jag är lite nyfiken på vad det är för andra saker som den andra föräldern tjafsat om?

• Anonym (Fhik)

[quote=74488304][quote-nick]Anonym (TS) skrev 2014-12-08 21:15:02 följande:[/quote-nick]

[/

Jag tror inte på att det inte finns någon möjlighet för att träffa ditt barn mer.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fhik) skrev 2014-12-10 16:28:41 följande:

[quote=74488304][quote-nick]Anonym (TS) skrev 2014-12-08 21:15:02 följande:[/quote-nick]

[/

Jag tror inte på att det inte finns någon möjlighet för att träffa ditt barn mer.

Klart det finns. Om jag byter jobb!
Svar på tråden VAB med umgängesavtal