• Anonym (?)

måste jag?

Måste jag tycka om biomamman?
    Måste jag hälsa på henne?
    Måste jag vara trevlig?
    Det finns ingen människa på jorden som jag tycker mer illa om.
    Hon har skadat mig/oss i flera år. Nu när jag möter henne tittar jag rakt fram kan inte se henne.
    Hon är inte värd ett hej.

• Svar på tråden måste jag?
  • Anonym (Bibbi)
    Ess skrev 2014-12-13 15:46:15 följande:
    Tugga själv i dig att du inte har något i ditt ex relation att göra. 
    Ta egna beslut om vad barnet ska göra hos dig, så tar han beslut om sin tid. Skolan kan ni prata om när problem uppstår.

Om du fortsätter ringa "när helst du får lust", så kanske snart du får ett föreläggande om exakt vilken dag och tid du får ringa.
    Jag är inte i mitt ex:s relation. Jag är i relation med mitt ex i hans egenskap som pappa till vårt barn. Vi har gemensam vårdnad om barnet och om något dyker upp som måste diskuteras omgående ringer jag till hennes pappa. Jag tar inga egna beslut bakom ryggen på honom om hon ska få åka på ridläger eller fotbollsläger eller en språkresa. För övrigt verkar du döma andra efter dig själv. Att jag ringer när helst jag får lust betyder inte att jag ringer flera gånger i veckan eller när som helst på dygnet. Men det var tydligen det du trodde för att det är sådan du är själv kanske.
  • Brumma
    Anonym (Bibbi) skrev 2014-12-13 14:59:02 följande:

Ni är för roliga ni styvmammor. Så fort biomamman visar tecken på sin existens ska ni klaga och svartmåla. Ni får tugga i er att er partner har barn med någon och denna någon har all rätt att vara en del av er relation på grund av barnen. Jag måste få prata med mitt ex om våra barn. Vi måste planera skolan och vad som ska göras på skolloven och mycket mer. Därför kommer jag att fortsätta ringa när helst jag har lust och ni styvmammor får gilla läget. Punkt.

Nej. Att man har nödvändig kontakt med barnen - absolut. Det är INTE samma sak som att ringa i tid i otid i onödan, hota och snacka skit.

bara för att man fött ett barn så får man inte automatiskt frukost till att bete sig illa mot andra människor och sluta bry sig om att ta hänsyn och använda allmänt folket.

Tror du på allvar att det är då kanske du skulle behöva prata med ngn som kan få dig att inse att även mammor har ett visst ansvar för hur de beter sig moy omvärlden....

TS - du behöver inte gilla mamman och du behöver definitivt inte ha kontakt med henne. Däremot bör du hålla inne med vad du känner för henne i för barnen och är de med så går du även försöka hålla god min. Även om du avskyr henne..

Jag har under många år haft ett relativt gott samarbete till min bonus mamma. Men eftersom samarbetet enbart funkade när det är på hennes villkor så har jag slutat samarbeta. Iallafall enligt henne... vi gör saker för BONUS men jag lyfter inte längre ett finger för att hjälpa mamman. Hon har den senaste tiden gått så grovt över gränsen att hon inte längre är välkommen in i vårt hus. Råkar jag vara i trädgården när hon hämtar är jag trevlig och deltar i samtalet men är jag inne så stannar jag där. Vi hade ett bra samarbete men hon sumpade det. Tyvärr. Som tur är så är bonus tillräckligt stor för att vi kan ha kontakt med henne utan att blanda in mamman i onödan.
  • Brumma
    Anonym (Bibbi) skrev 2014-12-13 16:15:55 följande:

Jag är inte i mitt ex:s relation. Jag är i relation med mitt ex i hans egenskap som pappa till vårt barn. Vi har gemensam vårdnad om barnet och om något dyker upp som måste diskuteras omgående ringer jag till hennes pappa. Jag tar inga egna beslut bakom ryggen på honom om hon ska få åka på ridläger eller fotbollsläger eller en språkresa. För övrigt verkar du döma andra efter dig själv. Att jag ringer när helst jag får lust betyder inte att jag ringer flera gånger i veckan eller när som helst på dygnet. Men det var tydligen det du trodde för att det är sådan du är själv kanske.

Varför försvarar du då det beteendet? Om du inye menade det vill säga? För det är när det GÅR ÖVER GRÄNSEN som diskuteras i tråden. Får man inye säga ifrån då?

Självklart uppfattar man ditt inlägg så eftersom du går i försvar för de som beter sig så...
  • Anonym (?)
    Såhär är det att jag har inte alls haft problem med vettig kommunikation.

När det däremot bara är på biomammans vilkor ALLT så tycker jag inte att det är okej.

Hon drämde till min man på truten mitt framför deras barn. Sug på den karamellen.

Du tycker alltså att du som biomamma har all rätt i världen att göra vad du vill när du vill pga att du är mamma till ditt x barn?

Sjukt tänkande. Du är mamma ja visst. Ni har ett samarbete visst. Men det innebär inte att det bara är vad du vill o tycker o på dina vilkor. Du har inte rätt till allt. Sen innebär det faktiskt att DU har en relation till pappan till ditt barns fru.

Lika gott som du tror att du får göra vad du vill dina rättigheter så har du skyldigheter. Skyldighet att vara trevlig tillmötesgående o samarbetsvillig med bonusmamman.

Ja du hörde rätt! Bonusmammor har inte bara skyldigheter utan också en jäkla massa rättigheter.

Kräver du att pappan o dennes familj ska vara tillgänglig och samarbetsvilliga så lär du också vara det.
  • Anonym (?)

Relation till pappans fru ska det ju vara naturligtvis.

Jag är helt öppen för samarbete o förstår att det måste finnas men rena elakheter utspel hot o ljug gör att man inte kan se åt människan

• Anonym (?)

Summerar mina sista inlägg så att det inte missförstås.

Pappan mamman har samarbete. Biomamman o bonusmamman också i bästa fall. Annars så har man en vänskapsnivå som handlar om acceptans. Man accepterar varandra är hövliga Mot varandra. Så tycker jag.

Men som jag tidigare skrivit så har detta inte funkat då det handlat om flertal elakheter ifrån biomammans sida så har jag fått nog.

Ser jag människan så börjar kroppen att darra. Jag tycker så fruktansvärt illa om människan och känner att jag inte vill se höra eller veta av henne.

• Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-12-13 17:05:32 följande:

Summerar mina sista inlägg så att det inte missförstås.

Pappan mamman har samarbete. Biomamman o bonusmamman också i bästa fall. Annars så har man en vänskapsnivå som handlar om acceptans. Man accepterar varandra är hövliga Mot varandra. Så tycker jag.

Men som jag tidigare skrivit så har detta inte funkat då det handlat om flertal elakheter ifrån biomammans sida så har jag fått nog.

Ser jag människan så börjar kroppen att darra. Jag tycker så fruktansvärt illa om människan och känner att jag inte vill se höra eller veta av henne.

Ungefär där är jag med numera. Jag mår fysiskt illa när jag träffar henne..

enda jag kan föreslå är att du minimerar all kontakt. Träffa henne inte alls om det kan undvikas. OM det inye kan undvikas så var hövlig men inte mer. Ni behöver inte kallprat eller låtsas som om ni gillar varandra. Men var hövlig och "oberörd".
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2014-12-13 17:11:56 följande:
    Ungefär där är jag med numera. Jag mår fysiskt illa när jag träffar henne..

enda jag kan föreslå är att du minimerar all kontakt. Träffa henne inte alls om det kan undvikas. OM det inye kan undvikas så var hövlig men inte mer. Ni behöver inte kallprat eller låtsas som om ni gillar varandra. Men var hövlig och "oberörd".
    Ja. Visst är det jobbigt.

Ska försöka undvika människan så gott det går.

Barnet är så stor så vi skulle i stort sätt kunna slippa träffa varandra om vi lät barnet ta sig hit o dit själv samt var o en håller sig till sina dagar. Men nej! Hon verkar ha ett större behov av att vara på samma område som oss.

Jag ska verkligen försöka det är ju jag själv som blir mest lidande.
  • Ess
    Då har du ju en helt ok kommunikation med exet.
    Det som diskuteras är en överdriven kontakt som oftast inte rör barnet utan snarare exets ego, eller en uppvisning i att jag gör precis som jag vill och skiter i att jag gått över gränsen för stalking.

Det du beskriver här är en helt "normal" kontakt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bibbi) skrev 2014-12-13 14:59:02 följande:

Ni är för roliga ni styvmammor. Så fort biomamman visar tecken på sin existens ska ni klaga och svartmåla. Ni får tugga i er att er partner har barn med någon och denna någon har all rätt att vara en del av er relation på grund av barnen. Jag måste få prata med mitt ex om våra barn. Vi måste planera skolan och vad som ska göras på skolloven och mycket mer. Därför kommer jag att fortsätta ringa när helst jag har lust och ni styvmammor får gilla läget. Punkt.

Skriver du vidriga sms och beter dig illa mot ditt ex och hans nya? Om inte, så är ditt inlägg helt irrelevant.

Det finns ingen här som anser att en god kontakt mellan föräldrarna är något negativt. Jag hade valt det alla dagar i veckan istället för att bli illa behandlad av mamman.
  • Anonym (Stark)
    Anonym (?) skrev 2014-12-13 09:54:05 följande:

Jag vet det. Men det har gått så långt att jag inte kan se människans ansikte.

Hon är så otäck. Lindar in folk runt sina fingrar, ställer in sig bland folk som hon kan ha vinning för, tycker så synd om sig själv, utåt sätt så är hon ett starkt offer som alla ska skya till höjderna gör man inte det så raderas man ur hennes liv.

Falsk snackar skit o ska alltid ha sin vilja igenom. Hånfull o elak.

Hon har gång på gång sagt att min man har en pskykisk sjukdom skickar utklipp på punkter som man är o gör när man är sjuk.

Hon kan Allt men kan i andra stund ringa min man och fråga hur en människa är att prata med i telefon (lärare).

Bonus ringer ofta hit på mammaveckor ifrågasätter om det allra enklaste.

Funderar på hur jag ska ändra mitt tänk? Mår dåligt.

Du måste bli starkare!

Jag skulle ALDRIG sjunka så lågt att jag låter andra människor styra över hur jag ska bete mig! Jag vet vem jag är som person och hurdan jag vill vara, hur jag vill bemöta andra människor. Jag är trevlig och har hyfs. Denna grund låter jag inte rubbas. Andra kan vara otrevliga och sviniga och bete sig som kränkta tonåringar, men detta får inte påverka min grundnivå för hur jag vill bete mig. Att medvetet ignorera någon och inte säga hej skulle jag se som ett stort nederlag!

Skriv ner några väl valda påståenden, typ 'hon ska inte påverka mig', 'hon bestämmer inte hur jag ska bete mig', 'hon ska inte få göra mig till en otrevlig person' eller nåt som du tycker passar. Sen läser du upp dessa påståenden högt framför spegeln, tio gånger varje dag, kanske flera gånger varje dag. Låter kanske töntigt, men man kan faktiskt styra sina tankar.

Du kan aldrig ändra på vem hon är och hur hon beter sig, men du har faktiskt ansvar över hur du beter dig!
  • Anonym (?)
    Anonym (Stark) skrev 2014-12-14 08:49:40 följande:
    Du måste bli starkare!

Jag skulle ALDRIG sjunka så lågt att jag låter andra människor styra över hur jag ska bete mig! Jag vet vem jag är som person och hurdan jag vill vara, hur jag vill bemöta andra människor. Jag är trevlig och har hyfs. Denna grund låter jag inte rubbas. Andra kan vara otrevliga och sviniga och bete sig som kränkta tonåringar, men detta får inte påverka min grundnivå för hur jag vill bete mig. Att medvetet ignorera någon och inte säga hej skulle jag se som ett stort nederlag!

Skriv ner några väl valda påståenden, typ 'hon ska inte påverka mig', 'hon bestämmer inte hur jag ska bete mig', 'hon ska inte få göra mig till en otrevlig person' eller nåt som du tycker passar. Sen läser du upp dessa påståenden högt framför spegeln, tio gånger varje dag, kanske flera gånger varje dag. Låter kanske töntigt, men man kan faktiskt styra sina tankar.

Du kan aldrig ändra på vem hon är och hur hon beter sig, men du har faktiskt ansvar över hur du beter dig!
    Tack för jätte bra råd.

Ska göra som du säger o se om det blir bättre.

Jag vet att jag med mitt beteende sänker mig själv.
Svar på tråden måste jag?