• lilis74

Dataspel

Har en 6-åring och en 12-åring och allt de kan prata om är dessa j...la dataspel. Nu är de minecraft som gäller.
    Vi har begränsat spelandet till en timme tis, tor, fre och lör. Inget de andra dagarna. Anledningen till att vi dragit ner det är att 12-årigen inte sköter sina läxor och det att hon ska gå och lägga sig i tid. Detta diskuteras minst en gång om dagen då hon tycker att hon får spela alldeles för kort tid och för sällan.

Har sagt till henne att hon kan få mer tid om hon börjar sköta läxorna och tiden när hon ska gå och lägga sig men det händer inte.

Vi tjafsar om detta dagarna i ända och snart åker allt vad spelande heter ut ur huset. Vet inte hur hennes kompisar har det men hon säger att de får spela hur mycket de vill. Jag säger att de kanske sköter sig med sina måsten då.
    Försöker att hitta på saker med dem att göra men det blir bara sura miner och de vill inte och då blir vi arga och då skiter vi i det. Alla blir hemma och sura på varandra. De ångrar sig och vill att vi ska åka ändå men då har man tappat lusten och struntar i att åka.

Vet inte hur vi ska göra. Orkar inte med detta tjafs hela dagarna!!!!

• Svar på tråden Dataspel
  • Anonym (Spelare)

Spelade tv- och datorspel, läste böcker, lekte med leksaker (Playmobil, Pokémon etc), tittade på tv, spelade sällskapsspel, lekte med hundarna, lekte olika lekar med kompisar, åkte på utflykter, pysslade, ritade osv

• Anonym (Spelare)

Har du frågat vad det är din dotter tycker är jobbigast med att göra läxor och om du hade kunnat göra något för att underlätta läxläsningen för henne?

• lilis74

Usch detta är så svårt. Vill att hon ska sköta skolan o frågan är på vilket sätt? Är det att släppa på begränsningarna så får vi testa det.

Det jobbiga är att man behöver vara en hök över henne för att hon ska göra läxan.

• Anonym (Spelare)

Jag tänker att det är värt att prova att du sätter dig ner med henne vid ett lugnt passande tillfälle och diskuterar en lösning tillsammans med henne där du förklarar varför det är så viktigt att göra läxorna och sköta skolan och vad som kan hända om hon inte gör det, samtidigt som du erbjuder att du gärna hjälper henne om hon behöver hjälp med nåt (nån att träna redovisningen på? nån som kan hjälpa henne träna på glosförhör? nån som kan förklara ett svårt mattetal? osv) eller hur du skulle kunna peppa henne när det känns motigt (här rekommenderar jag dock inte min mammas metod med "peppgodis", som gjordes i all välmening och som jag uppskattade jättemycket, men som även till slut ledde till ett slags beroende där jag knappt kunde plugga alls utan att ta mig en skål "peppchips"...).

Säg också att du förstår att hon tycker mycket om att spela datorspel och att det är viktigt för henne. Säg att du egentligen inte vill tjata på henne att göra läxorna istället för att spela, och fråga henne om hon har några förslag på hur problemet med att läxorna inte blir gjorda (och att hon får för lite sömn?) skulle kunna lösas. Vänta med att lägga fram dina förslag, lyssna först på hennes och uppmuntra om hon kommer med förslag och prova att genomföra dem med henne. Min erfarenhet är att barn ofta är mer benägna att anstränga sig om de känner att det är de själva som föreslagit lösningen, så det kan vara värt att prova iaf om du inte redan provat.

• lilis74

Har pratat med henne om allt det du nämner. Vi kommer överens om hur vi ska göra så båda blir nöjda men det håller i någon / några dagar o sen är vi tillbaka till det som inte fungerar igen.

• Anonym (Spelare)

Återigen - vad uppger hon är anledningen till att hon inte gör läxorna?

• Sous

Det är ju jättesvårt att veta om din dotter fixar att ha fri speltid, det kan ju bara du avgöra. Men det är antingen att ta bort helt eller ha fritt spel som funkar bäst. Att hålla på och locka och belöna med mer speltid *är* verkligen inte någon bra lösning. Om du dessutom tjatar om bråkar om läxorna är hon väl sur och frustrerad redan där. Om du tänkt ex dammsuga, och innan du ens hunnit börja kommer din man och säger "Som det ser ut här! Nu måste du verkligen dammsuga! Och slarva inte sådär som du brukar, jag vet minsann att du bara försöker få det gjort så snabbt som möjligt så att du kan göra något roligare!" blir du pepp på att dammsuga då? Blir du glad om han sen står över dig som "en hök" och kollar att du verkligen dammsuger? Det är en fin linje mellan att ta sitt föräldraansvar och vara överdrivet kontrollerande.

• Gladskit

Det är en balansgång och det är jättesvårt!
    I min drömvärld är spela iPad (typ minecraft) en aktivitet bland många andra. Något man kan ägna sig åt en timme likaväl som man kan bygga Lego, rita, pyssla, spela kort, spela brädspel, gå ut och kicka boll eller vad som helst annat. Men ändå hamnar plattan ALLTID högst i prioriteringen känns det som och det är en enda kamp för att hitta något annat som lockar så pass att barnet slutar att tjata!

Nu senast hade vi helt spelfritt en vecka för att sedan gå in på en kalender som min son (snart 9 år) själv konstruerat. I varje lucka från 13-31/12 finns en aktivitet. Igår var det iPad 1 timme, idag var det se på film. Det det tycker jag var ett bra initiativ från honom för nu har han själv bestämt reglerna och då håller vi oss till dem.

En annan modell som vi kört är att dela ut exempelvis 12 stjärnor per vecka. Varje stjärna motsvarar 30min spel. Och sen har sonen själv fått fördela ut sin speltid. Vill han spela 3h fredag eftermiddag, fine. Då ryker 6 stjärnor. Då blir det också väldigt konkret att nu börjar stjärnorna ta slut. Och barnet börjar även lära sig prioritera att om jag nu bara har två stjärnor (1h) speltid kvar, då kanske jag hellre vill göra det här än det här.

• lilis74

Vi har kommit överens HELA familjen att testa följande:

Direkt efter skolan görs läxan i köket och jag sitter med om hon behöver hjälp. Minst en timme.

Mat och sedan 2 timmars spel.

Undantag ons och sön då vi har andra aktiviteter och tiden räcker inte till.

Nu håller vi tummarna att detta fungerar.

• Anonym (Spelare)

Jag håller också tummarna för er!

• Gladskit

Det låter bra, det är bäst om man kan komma överens, prova och utvärdera.
    Lycka till!

• lilis74

En följdfråga:

Vi har bestämt i vår familj att man får spela 2 timmar per dag.

Hur gör man då om ens barn går hem till kompisen där det är obegränsat med tid?

• Anonym (Spelare)
    lilis74 skrev 2015-03-06 18:37:45 följande:

En följdfråga:

Vi har bestämt i vår familj att man får spela 2 timmar per dag.

Hur gör man då om ens barn går hem till kompisen där det är obegränsat med tid?

Då får ni fundera över era argument till varför barnet bara ska få spela två timmar per dag och lägga fram dessa argument för kompisarnas föräldrar och få över dem på er sida, eller gå över till deras sida efter att ha hört deras argument.
Svar på tråden Dataspel