• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • BioBonus
    Anonym (Vad?) skrev 2015-01-09 15:54:17 följande:

Varför kan du inte försöka samarbeta? Att vägra av princip är ju bara dumt.

Finns det nån anledning till att inte byta helg egentligen?

Ja. Vilket TS skriver. Alla syskonen samma helg och några dagar i månaden att bara vara utanför mammarollen.

Dessutom är avtalet framtaget tillsammans med soc, dessutom skriftligt, och då kan inte en part bara ändra avtalet utan samtycke. Avtalsbrott är knappast att samarbeta. Och det ligger inte i barnets bästa utan i det här fallet pappans bästa.
  • ArthurDent

Som en som haft turen att alltid ha en annan förälder dela ansvaret jämt med så vill jag bara ge dig och andra i din situation en eloge och all min respekt.

En helg utan barnansvar varannan vecka är banne mig det minsta ni förtjänar och inget du ska behöva skämmas för att vilja ha!

• Brumma
    Lord Hans skrev 2015-01-09 15:51:54 följande:

Ok, nu hoppade jag inte på ts utan gav henne ett konstruktivt råd att låta soc ta hand om ungarna. Hon ville ju ha mera fritid.

Om du på allvar tror att det är ett konstruktivt råd och inte ett grovt övertramp och påhopp så behöver du nog utveckla din känsla för vad som är passande...
  • Brumma
    Anonym (Vad?) skrev 2015-01-09 15:54:17 följande:

Varför kan du inte försöka samarbeta? Att vägra av princip är ju bara dumt.

Finns det nån anledning till att inte byta helg egentligen?

Tja. Att syskonen inte får ngn helg gemensamt är ju en ganska bra anledning... håller säkerligen i rätten också..

det var ju det här med barnens bästa ;)
  • Lord Hans
    Brumma skrev 2015-01-09 21:05:26 följande:
    Om du på allvar tror att det är ett konstruktivt råd och inte ett grovt övertramp och påhopp så behöver du nog utveckla din känsla för vad som är passande...
    Drick lite dunderhonung.
  • Lord Hans
    Anonym (jaha) skrev 2015-01-09 16:19:30 följande:
    Fast nu ljuger du ju, vi såg ju alla vad du skrev, tex det nedan.
    Lord Hans skrev 2015-01-09 12:55:15 följande:

Flera olika barn med flera olika ex? Det låter som en ideal familj. Du kan ju lämna barnen till fosterfamilj så får du mycket fritid.

Ljuger gör du själv när du läser sånt som inte är skrivet.
  • spirituality

Men oj, vad alla hoppar på TS. Hon är inte ego för att hon inte vill byta helg huxflux. Syskonen måste kunna få ses på helgerna, och ja, att ta hand om fem barn ensam (antar jag) i alla fall varannan vecka är tufft. Ska man byta helg ska det vara ett gemensamt beslut, inte att pappan bara kommer och säger att han ska byta helg utan förvarning och utan (som jag förstår det) några riktigt bra skäl till det. Pappan har egentid 26 dagar av 30, ändå är det mamman som är ego för att hon vill kunna ha egentid de resterande fyra dagarna? Come on, people.

TS, har du pratat med pappan om varför han vill byta helg helt plötsligt? Om det inte fungerar, så prata med socialtjänsten och försök få till ett samarbetssamtal/medling igen om det går är mitt bästa råd.

Lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• Brumma
    Lord Hans skrev 2015-01-09 23:06:38 följande:

Drick lite dunderhonung.

Tack men det är bra ändå. Du borde nog dock hålla dig borta från känsliga rummet eftersom du inte ens försöker följa reglerna som gäller här.

Är det för att du kan vara anonym eller beter du dig så här i verkligheten också?
  • Lord Hans
    Brumma skrev 2015-01-09 23:23:28 följande:
    Tack men det är bra ändå. Du borde nog dock hålla dig borta från känsliga rummet eftersom du inte ens försöker följa reglerna som gäller här.

Är det för att du kan vara anonym eller beter du dig så här i verkligheten också?
    Jag beter mig hur jag vill, hurså? Ska jag rätta mig i ledet efter ditt tyckande kanske?
  • Brumma
    Lord Hans skrev 2015-01-09 23:31:22 följande:

Jag beter mig hur jag vill, hurså? Ska jag rätta mig i ledet efter ditt tyckande kanske?

Nej. Men efter reglerna som gäller på det här forumet. Det är inte mina regler eller mitt tyckande. Utan forumvärdarnas.

Men du kanske inte bryr dig om vad de har för regler?
  • Lord Hans
    Brumma skrev 2015-01-09 23:40:42 följande:
    Nej. Men efter reglerna som gäller på det här forumet. Det är inte mina regler eller mitt tyckande. Utan forumvärdarnas.

Men du kanske inte bryr dig om vad de har för regler?
    Uppenbarligen inte, stö%
  • Lord Hans

stör det dig, skulle det stå.

• Brumma
    Lord Hans skrev 2015-01-09 23:48:17 följande:

Uppenbarligen inte, stö%

Nej? Varför skulle det störa mig?

Skulle dock kunna tänka mig att forumvärdarna inte är helt förtjusta i att människor förstör deras forum.
  • Lord Hans
    Brumma skrev 2015-01-09 23:54:32 följande:
    Nej? Varför skulle det störa mig?

Skulle dock kunna tänka mig att forumvärdarna inte är helt förtjusta i att människor förstör deras forum.
    Forumvärdarna är nog nöjda så länge som de får sina pengar, eller trodde du att familjeliv var ett ideellt projekt?

• Anonym (barnfri)

TS har väl också rätt att få vara barnledig. Pappan är ju mer barnledig än vad TS är och på honom gnälls det inte på. Men här verkar det som att barnen ska sitta fast med mamman för annars är man en dålig förälder för att man vill vara barnledig.

Barnen har rätt att få träffa sina halvsyskon och han kan inte ändra på beslutet själv.

• Vinterankan

Jag förstår absolut att du blir förbannad. Både att du kan behöva en helg för dig själv när barnen faktiskt har pappor och att det blir väldigt tråkigt för barnen att inte vara hos dig samma helger.

Men om det nu skulle vara så att det är omöjligt att få till det med pappan till de här barnen, han kanske i så fall återgår till att inte vilja ha barnenalls vilket ju är ännu sämre för barnen. Skulle det då vara möjligt att prata med pappan till de andra barnen? Att de kan byta vecka eller att ni ändrar dagar för byte så att de byter helg (men fortfarande samma vardagar).

• Anonym (J)

Nej, han kan inte ändra utan att ni är överens.

Vill tillägga att jag förstår dig till 100%. Jag skulle heller aldrig byta helger om det innebar att jag aldrig skulle få någon ledig tid eller att syskonen aldrig skulle få spendera helgerna ihop.

Sen struntar jag fullständigt i om folk på den här sidan tycker att jag är en dålig mamma för att jag tycker det är underbart skönt med egentid ibland!

Mitt barn ska vara hos sin pappa vh men det är ytterst sällan det blir så.

Nu är jag gift med min nya så jag är ju inte ensamstående längre men det förändrar inte det faktum att mitt barn är mitt ansvar när jag är hemma. Han hjälper gärna till men barnet vänder sig i första hand alltid till mig, vilket är förståeligt.

Min man har också ett barn och vi har barnen på ett sätt så att vi aldrig är ensamma utan barn. Det beror på att min man jobbar skift. Var 6.e helg faller det sig så att vi är barnlediga men min man jobbar dessa helger. De helgerna är heliga för mig! Tyvärr så händer det ofta att pappan till mitt barn ställer in umgänget så min barnfria helg blir sällan av.

Finns dock inte så mkt jag kan göra åt det så de helger han faktiskt har barnet så att jag blir barnledig är en bonus.

Har du pratat nåt mer med barnens pappa om det här?

• Snutten6
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-09 16:16:22 följande:
    Det ENDA jag har gjort är att samarbeta, kompromissa, släta över. I alla år. För barnens skull. 

Jag kan inte/vill inte byta helger därför att barnen då aldrig får helger/lov med sina syskon. 
    Klart STÅ PÅ dig !
    Finns det uppgjort, kör på detta.

Är ngn ensamstående förälder så skall dessa INTE jämföra med en person i din situation.
Svar på tråden åh, idiot!