• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • Apelsinengul

Oh vi planerar att åka till thailand med våra barn då 3 och 4,5 år till sommaren. Släktingar med hus och lägenhet där och vill gärna hälsa på. Blir borta länge ca 7 veckor så tänker att resorna blir lättarr när man vet att de bara är "en åt gången" och inte att man ska åka hem efter 2 veckor och stressar upp sig inför det.

Vi planerar att ha med oss ipaden och telefoner med spel, filmer och nya appar. Små inslagna paket med tex leksaker som INTE låter. Små smaskigheter (mina barn får bara godis vid speciella tillfällen, kalas jul etc så godis kanske blir bra muta) sedan har vi ställt oss in på att vara med och leka / prata / umgås med barnen HELA tiden. Vila får vi göra senare när vi är framme.

Tänk också på att det inte är vanligt med bilbarnstolar i thailand men det finns. Vi beställer taxi ifrån några vi har kontakt med där nere och vet att vi får både stolar och försäkrad bil. Skönt.

• Apelsinengul

Glömde att säga att vi flyger antagligen med Norwigien så de är raka spåret från arlanda till Bangkok = måååånga timmar på raken.

• pastamamman

Måste ju säga att en del i tråden har en enormt tråkig attityd, ts ber om tips för att göra resan behaglig för alla att då komma med "tipset" 'se till att dina barn inte stör någonannan' är ju inte särskilt hjälpsamt.

Min erfarenhet ( framförallt av att sitta nära barnfamiljer på planet) är att barn oftast hanterar det bättre än man tror. Har hänt flera gånger att man fasat innan men sen helt glömt bort att det sitter en barnfamilj 2 rader bort.

Ska själv flyga med en 3,5 åring och en 10 månaders till USA om en månad. Jag hoppas att våra barn inte kommer att störa medresenärerna (vi kommer att göra vad vi kan), men om de får frispel så är det ju inte så mycket man kan göra mer än lugna så gott det går och hoppas på förstående medresenärer.

• SVejsan

Vissa saker kan man i förväg lära sina barn tex inte sparka på framförvarande säte, inte stå i sätet och hålla på sätet framåt och bakåt och gunga. Man kan också lära dom att inte stänga och öppna "bordet" tio gånger i minuten...

Medpassagerarna uppskattar om man inte lämnar barnen vind för våg eller att dom får springa kapplöpning i gångarna.

Ge barnen uppmärksamhet det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen stör så lite som möjligt. Uppmärksamhet gör mycket.

På charter (med charterflygbolag) på några timmar är det lättare att acceptera störningar (åker man reguljärt i 11h däremot så kan det dra ner mycket sura medpassagerare, då alla  inte åker för nöjes skull och har tid att vila sig under 2 veckor...), När det gäller reguljärt kan man ju tom acceptera ett onyktert beteende med tillhörande högt tal på vuxna!

• älskarlivet81
    Apelsinengul skrev 2015-01-14 10:15:20 följande:

Glömde att säga att vi flyger antagligen med Norwigien så de är raka spåret från arlanda till Bangkok = måååånga timmar på raken.

Hoppas ni får en bra resa! Vi flög med Norwegian från New York i somras och det var värsta flygningen ever! Aldrig mer Norwegian för oss! Tur att barnen inte var med!
  • Mamsterbabe

Tack för tipsen!

Vi är fullt förberedda på att ha all fokus på barnen, och sova när/om de sover. (Precis som när man har en nyfödd haha)

Jag ska packa ner snacks & små leksaker som är "nya" för dom, plus någon tidning med klistermärken för stora sonen.

Som tur är så är det nattflyg mellan Istanbul & Bangkok, så förhoppningsvis sover barnen hyfsat bra då.

Vi har bokat en bil med bilstolar i, det är en speciell taxibuss från området där mina föräldrar har hus (dit vi ska).

Det som gör mig mest orolig är att jag själv är så fruktansvärt flygrädd. Någon som har tips emot detta?

Mellan Stockholm - Istanbul är det flyg där man sitter 3 pers i varje rad så då får vi dela upp oss. Hur tror ni är bästa uppdelningen iochmed min flygrädsla?

Tar gärna emot fler tips och tankar om hur vi gör flygresan så behaglig som möjligt för alla?

• frökenelisabeth
    Anonym (daf) skrev 2015-01-13 22:22:58 följande:

Så vad skulle jag gjort?

Skulle och skulle. Du får givetvis göra som du vill. Men att försöka underlätta för mamman genom att prata med barnen brukar göra situationen bättre för alla - som killen i stellies exempel.

Generellt tycker jag för övrigt att det är bäst att vända sig till barnen om de stör, i stället för att säga åt föräldrarna. Barn över två år förstår tillsägelser, och en hövlig men bestämd sådan tar oftast långt bättre skruv än om föräldrarna tjatar.
  • Anonym (daf)
    frökenelisabeth skrev 2015-01-14 18:23:21 följande:
    Skulle och skulle. Du får givetvis göra som du vill. Men att försöka underlätta för mamman genom att prata med barnen brukar göra situationen bättre för alla - som killen i stellies exempel.

Generellt tycker jag för övrigt att det är bäst att vända sig till barnen om de stör, i stället för att säga åt föräldrarna. Barn över två år förstår tillsägelser, och en hövlig men bestämd sådan tar oftast långt bättre skruv än om föräldrarna tjatar.
    Jag sa åt ungen också vid nåt tillfälle. Eller mamman och ungen samtidigt rättare sagt. Hjälpte inte. 

Sen är det inte riktigt min uppgift att hålla efter andras ungar. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras ungar inte väsnas, men alltför många bara skiter ju i det.
  • frökenelisabeth
    Anonym (daf) skrev 2015-01-14 19:13:57 följande:

Jag sa åt ungen också vid nåt tillfälle. Eller mamman och ungen samtidigt rättare sagt. Hjälpte inte. 

Sen är det inte riktigt min uppgift att hålla efter andras ungar. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras ungar inte väsnas, men alltför många bara skiter ju i det.

Precis det jag menar. Det är givetvis inte ditt ansvar, och du har inga skyldigheter att förbättra situationen. Men du kan välja att göra det ändå, precis som den unge killen gjorde. Det var ju inte heller "hans uppgift" att underhålla barnet, men det struntade han i. Med resultatet att alla andra, inklusive han själv, fick en trevligare resa.
  • Elsis

Angående hur ni ska sitta så skulle jag fundera på hur mycket barnen leker med varandra. Mina äldsta har samma åldersskillnad och när de var fyra och två hade de mycket glädje av varandra och sysselsatte sig bättre tillsammans. Är det så skulle jag föreslå barnen på varsin sida om en förälder och att ni kan byta av varandra ibland. Leker de inte så mycket tillsammans, eller ofta retas och tjafsar skulle jag helst ha suttit ett barn med varje förälder, och även där bytts av.

• Anonym (daf)
    frökenelisabeth skrev 2015-01-14 20:29:01 följande:
    Precis det jag menar. Det är givetvis inte ditt ansvar, och du har inga skyldigheter att förbättra situationen. Men du kan välja att göra det ändå, precis som den unge killen gjorde. Det var ju inte heller "hans uppgift" att underhålla barnet, men det struntade han i. Med resultatet att alla andra, inklusive han själv, fick en trevligare resa.
    Kan bli så, ja. Jag ska dock inte behöva göra detta för att min och resa inte ska bli otrevlig.
  • Frontline

Vi har rest en del med våra 3 barn och vi har upplevt att det är vuxna som är lite på lyset som har stört mest.
    Ska själva iväg på en långresa framöver då är barnen från 3½ till 8 år och är inte det minsta orolig över att dom ska störa..

Vi har med varsin surfplatta med lite olika filmer och appar samt lite spel och godsaker så dom brukar kunna klara sig rätt bra...

Dom 2 senaste resorna har till och med övriga resenärer sagt till oss att vi har så lugna och snälla barn och jag har bara förklarat att bara man underhåller dom så brukar det gå bra...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Margaux

Kanske är ni redan på väg? Men här kommer lite tips från en van resenär med småbarn:

Välj nattflyg så långt som möjligt, bäst för alla!

Beroende på hur kräsna barnen är tänk på maten. Flygmat är generellt rätt dålig och det är ganska lite mat. Vi har alltid med kall pasta och engångspåsar med ketchup, typ majs och gurkbitar. Obredda mackor och minituber med kaviar är super om barnen gillar det! Eller småpaket med leverpastej etc.

Jag har en 19-månaders samt en 4,5åring.

Ang välling så tar jag med två flaskor med uppmätt pulver och blandar på flyget. Gillar inte tetra och flaska måste du ha ändå! En flaska på kvällen och en till frukost ideellt.... Det är alltså min minsta som får detta!

Småsmoothies är jättebra! Tänk på att i vissa länder vid mellanlandningar så tillåts bara flytande mat som är märkt till barn, typ Ellas och inte vanlig smoothie. På Heathrow konfiskerar de allt om de inte har barnmotiv!

Minipaket med russin som snacks eller småpaket med kex.

Appar har du ju koll på. Mina gillar typ alla Toca Boca, tom minsta gillar dem.. Samt lego Duplo.

Kritor och block, även om man brukar få någon typ av underhållning av flygsällskapet. Men när vi reste hem från Sydamerika i fredags hade BA glömt att lasta på påsarna med pennor etc så det var en miss...

Ordentligt med ombyte i handbagaget samt sandaler och lätta kläder till ombyte när ni landar. Mardrömmen är ju att bagaget kommer bort!

Sen tänk på inställningen, det är kul och spännande att flyga, tar ni det lugnt som föräldrar så tycker barnen att det är kul och spännande. Är du flygrädd så tycker jag att du sitter på en egen rad! Ingen ide att skrämma upp barnen med en rädd förälder!

Lycka till!!!

• Mamsterbabe

Hej allihopa!

Ville bara meddela att vi nu är framme i Thailand.

Resan gick strålande! Minstingen fick något mindre utbrott pga trötthet, men annars gick allt som en dans. Vi lekte & pratade mycket, barnen tittade på filmer på plattorna, vi värmde på välling till minsta killen vid frukosten.

Kort och gott - en bra resa!

Nu är vi dock galet jetlaggade & ska hoppa i säng, trots att klockan "bara" är 19.45 här.

• En PantherTant
    Mamsterbabe skrev 2015-01-20 14:45:24 följande:

Hej allihopa!

Ville bara meddela att vi nu är framme i Thailand.

Resan gick strålande! Minstingen fick något mindre utbrott pga trötthet, men annars gick allt som en dans. Vi lekte & pratade mycket, barnen tittade på filmer på plattorna, vi värmde på välling till minsta killen vid frukosten.

Kort och gott - en bra resa!

Nu är vi dock galet jetlaggade & ska hoppa i säng, trots att klockan "bara" är 19.45 här.

Härligt! Ha kul på semestern!
  • stellie

Åh vad härligt att höra. Liiite avundsjuk är jag allt på er. Ha en skön semester.

Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!