• Anonym (Osäker)

Fritidspedagog röker cannabis

Hej!

Har på omvägar fått höra att min kollega på fritidshemmet där jag jobbar röker cannabis då och då. Kom som lite av en chock och jag är osäker på hur jag ska förhålla mig till detta, då han sköter sitt jobb bra enligt mig. Men samtidigt röker han ju på, och jag har hört att det sitter kvar i kroppen länge så man kan med andra ord säga att han har varit lite hög på jobbet? Vad tycker ni jag ska göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-03 16:45
    Jag har varit på min vakt på jobbet nu det senaste sen jag fick reda på det här och jag har inte märkt någonting udda eller någon förändring alls. Som jag sade i trådstarten så sköter han sitt arbete utmärkt och har blivit omtyckt av oss kollegor och barnen sedan han började arbeta hos oss! Jag förstår att många av er är lika oroliga som jag har varit, men jag har efter att ha läst den här tråden och tänkt mycket själv bildat mig uppfattningen att jag skall låta det vara! Men skulle jag märka någon förändring hos honom så kommer jag prata med honom i första hand!

• Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis
  • Iarwain
    Crash Man skrev 2015-04-26 22:24:05 följande:
    "Cannabinoids may be of benefit in the treatment of cancer-related pain, possibly synergistic with opioid analgesics"

"Cannabinoids have been shown to be of benefit in the treatment of HIV-related peripheral neuropathy, suggesting that they may be worthy of study in patients with other neuropathic symptoms"

Var vänlig och kopiera exakt textrad. Jag hittade nämligen ingen.
    Förstår du vad som står här?
    På vilket sätt menar du att denna text ger stöd till att cannabis/marijuana botar cancer?
    Varför länkade du ens in denna studie.
  • Iarwain
    Crash Man skrev 2015-04-26 22:20:42 följande:
    1. Vad dillar du om? Varför anser du att de artiklar jag länkade till är felaktiga, medan den som du länkar till är korrekt? Tro mig jag vet hur den vetenskapliga metoden fungerar. Din första fråga fråga känns väldigt märklig. Jag förstår inte varför du trycker ner mina källor, men inte dina. 
    Allvarligt...

Nu har jag läst de länkar du gav mig.

Första länken talar inget om att cancer botar marijuana. Den nämner att det kan finnas viss smärtlindring i marijuana rökning liknande opiaters inverkan.

Andra och tredje länken är "discussion papers". De ger en sammanfattande blick över forskningsläget. Dessa sammanställningar ger inte dig något stöd alls.

Fjärde länken talar direkt emot dig.
    "This study provides evidence for a direct association between cannabis smoking and increased risk of laryngeal cancer. " 

Även femte länken talar direkt emot dig.
    It also highlights the possible role of cannabis addiction in the transmission of tuberculosis and the occurrence of lung cancer in combination with tobacco

(Jag valde att länka texten från abstract så du själv kan bekräfta.)

Om du länkar till dessa för att ge dig stöd, så undrar jag lite över din källkritik och din förmåga att ta åt dig forskningsresultat.

Så min fråga blir nu:
    Hur ser du på dina länkar, speciellt länk fyra och fem?
    Tar du dom till diskussionen får du allt förklara dessa.

gish gallop, fungerar inte så bra om du inte ens läser vad du länkar till.

Så av en snabb sökning så länkar du 5 av 5 som talar mot din egen ståndpunkt. Hur ser du på det?
    Hur är det med din egen "confirmation bias", om du väljer länkar som, minst, två talar direkt emot din egen sak.
    Läser du hela studierna på länk 1 till 3 så ger även de mig stöd i att läget är oklart.
  • Efraim Barkbit

Jahapp då väntar vi åter på att crashmannen skall förklara sig.

Det är detta som oftast är drogliberalas problem, att källkritiken försvinner.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Iarwain
    Anonym (--) skrev 2015-04-27 20:51:20 följande:

Kliniska tester pågår just nu i England.

Självklart om man ska se till tråden här så drog dom bara ut från röven att cannabis kanske är verksam mot cancer så dom testar i blindo.

www.leafscience.com/2013/11/12/cannabis-treatment-brain-cancer-begins-first-human-trials/

och så läser jag på lite vad studien egentligen gör...

Den ska testa Sativex (höggradig THC och CBD) i samband med Temozolomid.
    Inte direkt så man ber ett antal patienter röka på...

Men det är en intressant studie, svar kommer om något år.
    Betänkt att det är 26 personer, liten studie, så eventuella svar kommer fortfarande bara vara en grund för fortsatta studier.
  • Iarwain

Självklart om man ska se till tråden här så drog dom bara ut från röven att cannabis kanske är verksam mot cancer så dom testar i blindo.

www.leafscience.com/2013/11/12/cannabis-treatment-brain-cancer-begins-first-human-trials/

Ska tillägga att studien inte har börjat än, rekryteringen slutar 29 maj.
    Det tar tid att rekrytera till denna typ av studier.

Så den "pågår" inte, läs på lite istället för att lita på länkar från "leafscience" och dylika sajter.
  • Efraim Barkbit

I materialet du länkar till hänvisar man till "Anecdotal reports". Det betyder att det inte har vetenskapligt stöd.
  • Anonym (--)
    Iarwain skrev 2015-04-27 21:25:09 följande:
    Ska tillägga att studien inte har börjat än, rekryteringen slutar 29 maj.
    Det tar tid att rekrytera till denna typ av studier.

Så den "pågår" inte, läs på lite istället för att lita på länkar från "leafscience" och dylika sajter.

Yes, fortsätt att märka ord och muppa dig.

Att studien är på gång och snarlika är på gång i USA säger oss vad?
    Att man har haft tillräckligt med framgång i labb för att testa på människor eller handlar det bara om ren slump där en gäng forskare valde ut valfri ämne att utsätta människor för i hopp på det bästa?

• Efraim Barkbit

Återigen en drogliberal som inte kan skilja evidensbaserad forskning och mindre studier av anekdotalt värde.

• Iarwain
    Anonym (--) skrev 2015-04-27 21:28:25 följande:

Yes, fortsätt att märka ord och muppa dig.

Att studien är på gång och snarlika är på gång i USA säger oss vad?
    Att man har haft tillräckligt med framgång i labb för att testa på människor eller handlar det bara om ren slump där en gäng forskare valde ut valfri ämne att utsätta människor för i hopp på det bästa?

Jag kommer fortsätta "märka ord och muppa mig" så länge du är så slarvig med detaljerna.
    Har du alls läst några av mina länkar?
    Förstår du alls vad det är jag försöker få fram?
Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis