• Anonym (ts)

Vad händer om sambon dör?

Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

Läste en annan tråd och blev genast orolig..

Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

• Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • Anonym (- 2)
    Anonym (ts) skrev 2015-03-03 10:02:37 följande:
    Nej 50% är mina. Hur delar man på en bioanläggning tex? Det går inte. Man får isf sälja och grejerna är inte värda lika mycket idag som de var igår. Försöker skydda mina "investeringar" Om man kan kalla de så. Han får väl i framtiden spara och köpa saker kontant så det finns saker kvar. Eller starta upp ett eget sparande som är ägnat till barnen. Som sagt, det är inte mitt ansvar.

DÄRFÖR skrev jag om han vill att kidsen ska ärva VÅRA saker så får han betala det jag betalat så det blir hans saker och inte våra.
    Ja, precis. Man får sälja saker för att få kontanter om man inte har råd att köpa ut arvingarna.
    Hans barn skulle äga hälften av dina saker om han dör, och det blir ditt problem hur de skall få sina tillgångar.
    Han behöver inte köpa ut dig från sakerna för att barnen skall ärva dem, utan de ärver som sagt hans del av allt ni köpt och du får sälja eller ersätta med kontanter.
    Detta gäller givetvis om man lever öppet tillsammans, och inte myglar som ni gör med postbox, hans lön till ditt konto osv. Däremot är det ev så att man vid hans död börjar rota i vart hans pengar tagit vägen och vart han bott, och då finns risken att du måste "ge bort" hälften av era tillgångar. Antagligen till kronofogden, och inte till hans barn, men det visar sig.
  • sextiotalist
    Anonym (- 2) skrev 2015-03-03 16:03:05 följande:

Ja, precis. Man får sälja saker för att få kontanter om man inte har råd att köpa ut arvingarna.

Hans barn skulle äga hälften av dina saker om han dör, och det blir ditt problem hur de skall få sina tillgångar.

Han behöver inte köpa ut dig från sakerna för att barnen skall ärva dem, utan de ärver som sagt hans del av allt ni köpt och du får sälja eller ersätta med kontanter.

Detta gäller givetvis om man lever öppet tillsammans, och inte myglar som ni gör med postbox, hans lön till ditt konto osv. Däremot är det ev så att man vid hans död börjar rota i vart hans pengar tagit vägen och vart han bott, och då finns risken att du måste "ge bort" hälften av era tillgångar. Antagligen till kronofogden, och inte till hans barn, men det visar sig.

Som jag skrivit innan. Det är väldigt svårt eftersom vi har varit i den situationen att vårt potentiella arv hade getts bort.

Varken kfm eller barn kan hur lätt som helst hämta pengar som har getts bort.
  • Anonym (intressant)

TS verkar i vilket fall som helst inte vilja lämna ifrån sig någonting, men har hon koll på hur mycket pengar hon kan gå miste om från försäkringar om hennes så kallade sambo avlider? Pengar som inte tillfaller dödsboet. I mitt fall handlade det om nästan 500.000 som kom från facket och arbetsgivaren, alltså inga privata försäkringar.

• Anonym (X)
    Drottningen70 skrev 2015-03-02 20:46:51 följande:
    Nädå. Man kan verkligen inte svära sig fri från ansvar om man medverkar i handlingar som syftar till att lura barn på sitt rättmätiga arv. Det är djupt omoraliskt och vidrigt och jag har all rätt i världen att yttra mig om detta. Vi har inte ett system där man "kan" göra sina barn arvlösa genom att skriva över tillgångar på sin partner och anledningen till den lagstiftningen ÄR att samhället (dvs vi som lever här) inte tycker att det är moraliskt okej. Att eller om dessa as till människor ändå lyckas med detta vidriga innebär fortfarande inte att det är okej eller att inget arv finns. Det betyder enbart att de lyckats blåsa barnen på det som skulle varit deras arvsrätt inget annat. Nåt som du uppenbarligen tycker är okej, men som jag anser hamnar i samma brottskategori som sparkande av kattungar, åldringsrån eller att stjäla godis av en treåring. Vedervärdigt och ociviliserat beteende. Usch!
    Förstår inte vad det skulle vara så viktigt för barn att ärva?

Jag sitter inte direkt och önskar att mina morföräldrar eller farföräldrar eller föräldrar ska Gneta o spara för att jag ska få pengar när de går bort.

Pengar är väll inte allt? Och en bioanläggning stackars barn om de inte får ta del av den tusenlappen.

Det man ska strida över är väll kärleken och förhållandet i mellan barn o vuxna.
  • Anonym (X)

O de stackars gemensamma barnen....

Bonusbarn får ärva från både mammans o pappans familjer (fyra vuxna som tillsammans köpt grejer eller sparat) min man kan ju spara mer pga att vi lever två biomamman kan ju spara mer pga att de är två. gemensamma barnet "bara" efter två vuxna.

• Anonym (skrämmande)

Jag förstår mig verkligen inte på folk. Menar ni på allvar att ni med glädje skulle ge upp era liv, ert hem, era ägodelar till förmån för någon annans barn.?

Ni verkar inte ha så stor koll på hur det blir i verkligheten, för då skulle ni aldrig påstå något sådant. Eller så är ni inte i den sitsen att det kommer hända er, och då är det såklart lätt att fördöma andra...

Bara som ett hypotetiskt exempel.: Om min sambo avlider när vi är pensionärer så kommer jag bli tvungen att ta lån på FLER HUNDRA TUSEN för att få behålla MITT hem med MINA ägodelar. Barnen kommer ju vara utflugna sen minst 30 år så ingenting är deras.

Bara för att en idiotisk lag säger att någon annan minsann ska ha rätt att slänga ut mig ur mitt hem.

Jag kommer inte som ensam pensionär ha råd med lån och kanske inte ens få några så jag kan alltså riskera att bli hemlös...

Jag förstår verkligen inte att folk kan vara så snikna. Skulle mina föräldrar välja att testamentera bort SINA pengar skulle jag aldrig i livet strida om det.

• Anonym (intressant)
    Anonym (skrämmande) skrev 2015-03-03 19:06:54 följande:
    Jag förstår mig verkligen inte på folk. Menar ni på allvar att ni med glädje skulle ge upp era liv, ert hem, era ägodelar till förmån för någon annans barn.?
    Ni verkar inte ha så stor koll på hur det blir i verkligheten, för då skulle ni aldrig påstå något sådant. Eller så är ni inte i den sitsen att det kommer hända er, och då är det såklart lätt att fördöma andra...

Bara som ett hypotetiskt exempel.: Om min sambo avlider när vi är pensionärer så kommer jag bli tvungen att ta lån på FLER HUNDRA TUSEN för att få behålla MITT hem med MINA ägodelar. Barnen kommer ju vara utflugna sen minst 30 år så ingenting är deras.
    Bara för att en idiotisk lag säger att någon annan minsann ska ha rätt att slänga ut mig ur mitt hem.
    Jag kommer inte som ensam pensionär ha råd med lån och kanske inte ens få några så jag kan alltså riskera att bli hemlös...

Jag förstår verkligen inte att folk kan vara så snikna. Skulle mina föräldrar välja att testamentera bort SINA pengar skulle jag aldrig i livet strida om det.
    Om min sambo och jag inte skrivit något testamente så hade jag självklart gett upp hälften av VÅRA ägodelar till arvtagarna eftersom jag i teorin bara hade betalat för hälften av sakerna och den andra halvan inte tillhörde mig. Jag hade ju själv försatt mig i den situationen.
  • Anonym (X)

Håller helt med dig.

Tror tyvärr inte att det handlar om pengar eller ägodelar utan en del människor har gett sig fanken på att bonusbarn är de största offren i samhället.

Det är så jäkla synd om dessa barn jämt. De ska alltid över prioriteras.
  • Jakerlund

Men det är ju enkelt löst med en livförsäkring där du står som förmånstagare, på lagom belopp, så det täcket barnens delar.... Då kan du bo kvar utan att behöva sälja något.

Prata med en advokat så fixar dom det!
  • sextiotalist
    Jakerlund skrev 2015-03-03 19:37:05 följande:

Men det är ju enkelt löst med en livförsäkring där du står som förmånstagare, på lagom belopp, så det täcket barnens delar.... Då kan du bo kvar utan att behöva sälja något.

Prata med en advokat så fixar dom det!

Livförsäkringarnas belopp minskar med ökande ålder. 55 år brukar vara en gräns. Det rådet är bra när det gäller folk som inte är pensionärer. Tyvärr är det så att det som skrämmande beskriver kommer vara en verklighet som många kommer möta. Även om man tecknar en livförsäkring
  • sextiotalist
    Anonym (intressant) skrev 2015-03-03 19:26:40 följande:

Om min sambo och jag inte skrivit något testamente så hade jag självklart gett upp hälften av VÅRA ägodelar till arvtagarna eftersom jag i teorin bara hade betalat för hälften av sakerna och den andra halvan inte tillhörde mig. Jag hade ju själv försatt mig i den situationen.

Om vi skaffar ett hus tillsammans så kommer jag kräva ett testamente pga att vi båda är såpass så gamla att det dröjer inte många år innan vi är så gamla att de belop som skulle falla ut inte skulle vara i närheten av att kunna lösa ut hälften om vi inte skulle vara beredda på att betala svindyr premie
  • Anonym (intressant)
    sextiotalist skrev 2015-03-03 19:48:22 följande:
    Om vi skaffar ett hus tillsammans så kommer jag kräva ett testamente pga att vi båda är såpass så gamla att det dröjer inte många år innan vi är så gamla att de belop som skulle falla ut inte skulle vara i närheten av att kunna lösa ut hälften om vi inte skulle vara beredda på att betala svindyr premie
    Ja, det är klart att du ska göra, men varför inte redan idag? Om det otänkbara skulle inträffa, hur är fördelningen av bankmedel emellan er? I vårt fall var det så att våra pengar inte var jämnt fördelade utan det mesta stod i partnerns namn, så släktingarna skulle ha jublat.
  • sextiotalist
    Anonym (intressant) skrev 2015-03-03 20:00:42 följande:

Ja, det är klart att du ska göra, men varför inte redan idag? Om det otänkbara skulle inträffa, hur är fördelningen av bankmedel emellan er? I vårt fall var det så att våra pengar inte var jämnt fördelade utan det mesta stod i partnerns namn, så släktingarna skulle ha jublat.

Vi är inte gifta, inget gemensamt konto (med pengar på). Jag är den som har mest tillgångar och högst lön. Det är endast om vi skaffar en gemensam fastighet som det är intressant. Vi har ingen dyr hemelektronik och bilen är inte heller dyr. Dvs inget att skriva papper på
  • Jakerlund
    sextiotalist skrev 2015-03-03 19:42:58 följande:
    Livförsäkringarnas belopp minskar med ökande ålder. 55 år brukar vara en gräns. Det rådet är bra när det gäller folk som inte är pensionärer. Tyvärr är det så att det som skrämmande beskriver kommer vara en verklighet som många kommer möta. Även om man tecknar en livförsäkring
    då får man istället teckna en kapitalförsäkring med förmånstagare....
  • Anonym (ts)

• sextiotalist
    Jakerlund skrev 2015-03-03 23:00:09 följande:

då får man istället teckna en kapitalförsäkring med förmånstagare....

Och hoppas att den är stabil. Min mammas kapitalförsäkring sjönk med över 50% .
  • Anonym (Rådgivare)

Nu har jag inte läst hela tråden..

Men ett . Ni är inte sambo för att räknas som sambo så är man skriven på samma adress.

Hans barn ärver allt. Hans lön kommer ju inte in mer för det kommer ju ingen lön mer.

Du räkans som vem som helst.

P. S Samt sambo ärver heller inte varandra.

• Anonym (ts)
    Anonym (Rådgivare) skrev 2015-03-04 06:23:36 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden..

Men ett . Ni är inte sambo för att räknas som sambo så är man skriven på samma adress.

Hans barn ärver allt. Hans lön kommer ju inte in mer för det kommer ju ingen lön mer.

Du räkans som vem som helst.

P. S Samt sambo ärver heller inte varandra.

Hur menar du nu?

Jag vet att sambos inte ärver varandr.
  • Anonym (abc)

Med glädje, nej, trots att jag har en god relation till min mans barn. Men jag delar inte din syn på saken. Värdet av våra gemensamma ägodelar är just vårt, inte mitt, och ärvs med all rätt av våra respektive arvingar (hälften av arv om man skriver inbördes testamente). Om man inte är belånad upp över öronen går det även som pensionär att få ett lån med ev hus som säkerhet för att lösa ut arvingarna, pengar som banken vet att de får ut när huset säljs, t ex vid ens egen bortgång. MINA ägodelar är mina, och ärvs inteav sambos barn. (Fast jag får intrycket att du kallar allt i ditt hem "ditt" oavsett vem som äger det.)

Förstår inte heller varför din vilja att behålla din sambos egendom (för din egen egendom ärvs ju inte av hans arvingar) skulle vara minde "sniken" än vad du anklagar bröstarvingar för att vara.
Svar på tråden Vad händer om sambon dör?