• Forumvärd

    Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?

    En nyligen genomförd undersökning visar att 6 av 10 risprodukter innehåller arsenik.
    Det är flera av våra omtyckta produkter  som visat sig innehålla mest av det skadliga grundämnet.
    Riskakor, matris och flingor toppar listan.
    Arsenik är ett ämne som kan leda till cancer och i vissa mängder till dödsfall.

    Visst du detta?
    Kommer du att minska risätandet?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?
  • Tecum
    Rixa skrev 2015-03-03 19:21:48 följande:

    Asiaterna har sitt eget ris och köper oftast lokalt från lokala små odlare. Jag tycker det har en annan sida än om det är farligt eller inte. Ska vi gynna stora odlare som använder gifter? Svaret för mig är att jag så långt det är möjligt väljer lokala, mindre producenter och inte bara svenska. Jag vill gynna det småskaliga som använder mindre gifter än de storskaliga. Även när det gäller kläder och annat. 

    Jag bojkottar ris från större märken och det är bara de som finns i Sverige. Sista åren har antalet cancerfall ökat drastiskt i Sverige. Vi köper mycket produkter, båda mat och kläder, vilket jag tror är en orsak. Lite gift här och lite gift där liksom. 

    Ok, visst är det omöjligt att veta om små lokala producenter utomlands odlar giftfritt men logiskt är att det är mer möjligt än att det förekommer i storskaliga odlingar. 

    Filmtips HOME. Ligger ute på Youtube. En film jag tycker alla borde se. 


    Du har missuppfattat, arsenik är ett grundämne som finns i jorden och tas upp av växten. Det har inget med besprutning att göra.
  • Anonym (wareglass)

    Man kan steka kokt ris också. passar bra med fiskpinnar å annat.

  • Aniiee
    Tecum skrev 2015-03-03 19:34:58 följande:
    Du har missuppfattat, arsenik är ett grundämne som finns i jorden och tas upp av växten. Det har inget med besprutning att göra.
    Naturligtvis har det med bådadera att göra......
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Rixa
    Tecum skrev 2015-03-03 19:34:58 följande:
    Du har missuppfattat, arsenik är ett grundämne som finns i jorden och tas upp av växten. Det har inget med besprutning att göra.
    Jo, det besprutas med arsenik. Visst finns det naturligt i jorden men förekommer kemiskt i stor utsträckning genom besprutning. Det är produkter producerade med sådan besprutning som är farligt och som i stor skala exporteras. 

    www.jstor.org/stable/1638377
    www.jstor.org/stable/1638377
    www.jstor.org/stable/1638377

    Några boktips + en träff när jag sökte på ett namn på en professor.
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Tecum
    Rixa skrev 2015-03-03 20:05:07 följande:
    Jo, det besprutas med arsenik. Visst finns det naturligt i jorden men förekommer kemiskt i stor utsträckning genom besprutning. Det är produkter producerade med sådan besprutning som är farligt och som i stor skala exporteras. 

    www.jstor.org/stable/1638377
    www.jstor.org/stable/1638377
    www.jstor.org/stable/1638377

    Några boktips + en träff när jag sökte på ett namn på en professor.
    Hmm, klippet du länkar till var från 1911. Hur vet du att man sprutar med arsenik idag?
  • Rixa

    Uppenbarligen j..... svårt! Varför blir mina länkar likadana? Nå, googla på The Tangled History of Arsenic and Farming på google.com 

    Läsvärt! 



    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (riset)
    Anonym (Risälskaren) skrev 2015-03-02 09:26:45 följande:

    Jag älskar ris! Jag skulle kunna äta ris många gånger i veckan. Detta med arseniken i marken gör mig grymt ledsen men känner större oro för alla asiater som i alla tider och alla måltider äter ris. Hur blir det för dom? Borde inte den här upptäckten kommit för länge sen eftersom en sån stor del av befolkningen äter ris dagligen? Undrar man ju..


    Fast asiaterna ärter ju inte samma ris som här. Finns ju många olika rissorter. I Japan och Korea äter man ju rundkornigt ris (grötris). 

    I Kina och sydostasien äter man ju mindre rissorter och i Indien basmatiris. 
  • Anonym (riset)
    Anton Chigurh skrev 2015-03-02 10:45:50 följande:
    Din käre mor har fel,Glad annars skulle inte Kina och Japan ligga i topp över förväntad medellivslängd i världen. 

    Men du gör som jag, Fru Forumsvärden....fortsätter och kränga ditt ris med gott samvete. Och det gör du alldeles rätt i.thumbs_up.gif

    Kram //Anton
    Fast Kina ligger inte i topp på högst medellivslängd. Japan gör det däremot. Stor skillnad. 
  • Tecum
    Rixa skrev 2015-03-03 20:15:31 följande:

    Uppenbarligen j..... svårt! Varför blir mina länkar likadana? Nå, googla på The Tangled History of Arsenic and Farming på google.com 

    Läsvärt! 


    Som du skriver är det historia, det sprutas inte med arsenik idag. Men viss del av den arsenik som finns i jord och grundvatten har hamnat där genom mänsklig påverkan, utsläpp från industrier, impregneringsmedel, metaller som innehåller arsenik, användning av rötslam som gödningsmedel osv. Ris behöver mycket vatten och har speciellt god (fast för oss dålig) förmåga att ta upp arsenik.

    Det slutgiltiga beviset att kemisk bekämpning inte är boven: Änglamarks ekologiska riskakor har den högsta halten arsenik av de produkter som undersökts! 
  • Rixa
    Tecum skrev 2015-03-03 20:35:57 följande:
    Som du skriver är det historia, det sprutas inte med arsenik idag. Men viss del av den arsenik som finns i jord och grundvatten har hamnat där genom mänsklig påverkan, utsläpp från industrier, impregneringsmedel, metaller som innehåller arsenik, användning av rötslam som gödningsmedel osv. Ris behöver mycket vatten och har speciellt god (fast för oss dålig) förmåga att ta upp arsenik.

    Det slutgiltiga beviset att kemisk bekämpning inte är boven: Änglamarks ekologiska riskakor har den högsta halten arsenik av de produkter som undersökts! 
    Är jag övertygad om att det görs. Trodde man kunde länka vidare från mina länkar. Jag har ett par bra böcker i ämnet hemma i Sverige men kommer inte ihåg titlarna. Ekologiskt är ett begrepp som används främst inom EU. Bekämpningsmedel sedan länge förbjudna i Sverige används ff på många håll i världen. Det är de regler som gäller i odlingslandet som gäller. Och de kontroller som utförs där. På många håll förekommer inga kontroller alls eller så köps tillstånd av korrupta tjänstemän utan att följas.

    Jag har inte backat till självhushållning men jag köper nästintill bara närodlat nuförtiden och lever mycket på det jag plockar själv. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anton Chigurh
    Anonym (riset) skrev 2015-03-03 20:16:45 följande:
    Fast Kina ligger inte i topp       på högst medellivslängd.    Japan gör det däremot.......... Stor skillnad
    Du har så rätt. 2011 låg Japan i topp, Kina kom bara på andra plats, det skilde hela 0,4 år. Till japans fördel. Om sen 0,4 år är en, citat: "Stor skillnad" slut citat. Det låter jag vara osagt.

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Före detta asienbo)
    Anonym (Risälskaren) skrev 2015-03-02 09:26:45 följande:

    Jag älskar ris! Jag skulle kunna äta ris många gånger i veckan. Detta med arseniken i marken gör mig grymt ledsen men känner större oro för alla asiater som i alla tider och alla måltider äter ris. Hur blir det för dom? Borde inte den här upptäckten kommit för länge sen eftersom en sån stor del av befolkningen äter ris dagligen? Undrar man ju..


    Asien är det kanppst något nytt med tungmetaller och gifter i mat. Och det här med riset har man vetat om utomlands tidigare. Bara det att Sverige valt att kolla upp det nu.

    Har själv bott i Kina och skulle inte ens drömma om att ge mitt barn icke importerad mat (gör även kineserna själva). De har inte Livsmedelsverket där om man säger så.

    Läs lite mer här

    www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/01/how-much-arsenic-is-in-your-rice/index.htm

    Dagens gamla asiater blir gamla. Men de första föroreningar är relativt nya pga hur vi människor förstör. Där börjar tex nu barn under tio år få lungcancer! Sidospår men... Menar bara att om det fortsätter såhär vet man nog inget om framtidens medellivslängd.
  • Rixa
    Anonym (Före detta asienbo) skrev 2015-03-04 11:45:37 följande:
    Asien är det kanppst något nytt med tungmetaller och gifter i mat. Och det här med riset har man vetat om utomlands tidigare. Bara det att Sverige valt att kolla upp det nu.

    Har själv bott i Kina och skulle inte ens drömma om att ge mitt barn icke importerad mat (gör även kineserna själva). De har inte Livsmedelsverket där om man säger så.

    Läs lite mer här

    www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/01/how-much-arsenic-is-in-your-rice/index.htm

    Dagens gamla asiater blir gamla. Men de första föroreningar är relativt nya pga hur vi människor förstör. Där börjar tex nu barn under tio år få lungcancer! Sidospår men... Menar bara att om det fortsätter såhär vet man nog inget om framtidens medellivslängd.
    Precis vad jag tror och tycker i sista stycket. Jag har inte sj bott i Asien men har fått rapporter från goda vänner om hur det går till. Har bott på andra håll och kan säga att det räcker att komma ner en bit i Europa så används det gifter som ej är tillåtna i Sverige. Inte bara inom jordbruk. 

    Återigen rekommenderar jag alla att se filmen HOME. Ger en tankeställare för de flesta. Efter den kan man söka vidare info om man är intresserad. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Risälskaren)

    Det har ju även visat sig i forskning att både växter och bakterier kan vänja sig vid farlig miljö såsom gifter i mark och grundvatten. Nu har man upptäckt att det även gäller människan.

  • Anonym (Före detta asienbo)

    Nej det vet jag. Inte besprutning men det har (om jag minns rätt) inte alltid funnits i jorden i så höga halter utan det beror på föroreningar som påverkat jord och vatten.


    Tecum skrev 2015-03-03 19:34:58 följande:

    Du har missuppfattat, arsenik är ett grundämne som finns i jorden och tas upp av växten. Det har inget med besprutning att göra.


  • Tecum
    Anonym (Före detta asienbo) skrev 2015-03-05 12:13:59 följande:

    Nej det vet jag. Inte besprutning men det har (om jag minns rätt) inte alltid funnits i jorden i så höga halter utan det beror på föroreningar som påverkat jord och vatten.


    Det stämmer, halterna har blivit högre genom utsläpp av t ex impregneringsmedel och gruvdrift men inte genom besprutning.
  • Anonym (tycker)
    Tecum skrev 2015-03-03 19:34:58 följande:
    Du har missuppfattat, arsenik är ett grundämne som finns i jorden och tas upp av växten. Det har inget med besprutning att göra.
    Jodå, arsenik har visst med beprutning att göra, förutom att det finns naturligt i jorden. 

     "Ris från USA innehåller upp till fem gånger så mycket arsenik som ris från Europa, Bangladesh och Indien."


    "En stor del av riset odlas på mark som tidigare användes för bomullsodling där bekämpningsmedel med arsenik varit vanligt."

    www.svd.se/arsenik-funnet-i-amerikanskt-ris
  • Håkan på Öland

    Ja, jag äter fortfarande ris men jag äter helst potatis eftersom den innehåller mycket mycket mycket mer C-vitamin. Ett halv kilo potatis per dag motsvarar drygt hälften av rekommenderbar mängd C-vitamin man bör få i sig per dag. Dessutom tycker jag faktiskt att potatis är både mycket godare samt att man kan göra så otroligt många maträtter baserad på potatis. En smaskig potatisgratäng är ju aldrig helt fel.


    Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
Svar på tråden Sex av tio risprodukter innehåller arsenik. Äter du ris?